Login
Hoofd menu

Recensie: "Het Leiderschapsalfabet" - De uitdagingen van het moderne leiderschap

Carlijn Tempelaars
Geschreven door Carlijn Tempelaars. Geplaatst op 20 mei 2014.
Hot 1658 treffers 0 favorieten toegevoegd

leiderschapsalfabetLeiderschap van A tot Z

Er staat er weer één bij in mijn boekenkast. Naast het talent- en sollicitatiealfabet is nu ook het leiderschapsalfabet uitgebracht. Dit maal door Richard van der Lee, Pieter Taffijn, Hans Kwakman, Mirjam Besseling en Marco Buschmann geschreven. 26 hoofdstukken waarin allerlei facetten van leiderschap aan de orde worden gesteld. Door middel van verschillende schrijfstijlen en perspectieven is het een inspirerend boek om te lezen wanneer je in de breedste zin van het woord meer wilt weten over leiderschap en daarbij is het boek onderdeel van een origineel concept dat ongetwijfeld goed aanslaat in de markt.

Het boek leest makkelijk weg en je kunt het ook gerust een paar dagen weg leggen zonder bang te zijn dat je weer opnieuw in de verhaallijn moet komen. Dit maakt het boek erg toegankelijk, maar daardoor mist het soms ook enige diepgang. Het doel is, zoals beschreven op de website, “zet de lezer aan tot reflectie en ontplooiing van eigen ideeën” en “het biedt inspiratie”. Dat kan ik alleen maar beamen.

Een mooi voorbeeld van het bieden van inspiratie is hoofdstuk i, de i van inspiratie, want daar ben ik dol op. Dit hoofdstuk begint met een prachtige tekst van Nelson Mandela over ‘loslaten’. Deze tekst wordt vervolgens geanalyseerd door Miriam Besseling, die haar visie op het leiderschap van Nelson Mandela deelt. En dan gaat het hoofdstuk verder door over denk- en doepatronen, drijfveren en waarden. Dit is de stijl die je terug vindt in het hele boek. Het staat bol van quotes, anekdotes en definities. Het zou geweldig zijn als er ook beeldmateriaal aan toegevoegd zou kunnen worden!

Over het aanzetten van reflectie en ontplooiing van eigen ideeën wil ik ook nog even iets kwijt. Zelf heb ik er een leuk idee uit opgedaan waar de makers van de Alfabetboeken vast baat bij kunnen hebben. Wanneer je ergens een ‘ABC’ voor maakt, en je daar een tijdje mee bezig bent, schieten er allerlei ideeën door je hoofd. Als je dan met veel mensen samen bent heb je een ABC vaak sneller gemaakt dan wanneer je dit in je eentje onderneemt (vandaar waarschijnlijk ook de keuze voor meerdere auteurs), maar hoe zou het zijn als je er een crowdsourcing campagne aan zou plakken? Oftewel: gezamenlijk, bijvoorbeeld via social media, de onderwerpen verzinnen voor een thema alfabet? Geweldig lijkt me dat! De inhoud van je boek wordt bepaald  door het (lezend) publiek en met zo’n campagne bereik je al meteen een grote groep mensen. Daardoor dus ook goed voor je marketing.

Via de website van de Alfabetboeken kun je previews lezen van sommige hoofdstukken, een leuke manier om kennis te maken met de boeken. Ook vind je hier meer informatie over de auteurs en de toekomstige boeken. Benieuwd ben ik dan ook naar het werkstressalfabet dat medio juni 2014 uit zal worden gebracht. Zelf zie ik wel een aantal hoofdstukken die je ook in dat alfabet zou kunnen gebruiken, maar het zou zonde zijn om dubbelingen aan te brengen. Ik ben ervan overtuigd dat Richard van der Lee en Pieter Taffijn, als oprichters van de Alfabetboeken, zorg dragen voor de kwaliteit van deze geweldige reeks boeken.


Carlijn Tempelaars

Auteur: Carlijn Tempelaars

1 1215 1
...
Maaike Huisman
Diepteverandering heeft twee kenmerken: het komt onverwachts en je hebt er geen controle over. In mijn werkende leven ben ik een aantal keer overvallen
Gerard Jans
Inleiding Project- en changemanagement stammen uit een tijd dat de wereld groot was en de markt redelijkerwijs stabiel. Een bedrijf was in een duidelijke
Margreet Boeren
Ieder jaar kregen de sales medewerkers een incentive reisje aangeboden. Een dankjewel van de Directie voor de behaalde targets. De bestemming was ieder
Jos Villevoye
Sinds mijn eerste blog voel ik me een beetje een lerende leider. Ik heb geen leiderschapsambities en toch houdt het onderwerp mij steeds vaker bezig. Ik
Koos Groenewoud
Ik had de eer om bij de presentatie van deze box (MBA in één dag - Management Classics II) te mogen zijn en ik heb daar ontzettend van genoten. Ben Tiggelaar
Koos Groenewoud
Ik had de eer om bij de presentatie van deze box (MBA in één dag - Management Classics II) te mogen zijn en ik heb daar ontzettend van genoten. Ben Tiggelaar
Joop Boukes
Zelforganisatie en clientoriënterend werken zijn populaire alternatieven voor de starre wereld van sturing, hiërarchie, protocollen, externe eisen en
Koos Groenewoud
Zakendoen in de nieuwe economie. Het boek KLOPT! Ten behoeve van met Magazine van Managementboek.nl schreef ik onderstaande recensie, waarbij ik mij moest
Gerard Jans
De tijd van leiders die het klappen van de zweep hanteren bij ongehoorzaamheid is voorbij. In ieder geval formeel. Te vaak zien we nog 'bullying' praktijken
Joop Boukes
Volgens managementgoeroe Emmanuel Gobillot is het verbinden van organisatie, medewerkers en klanten de belangrijkste rol van de leider. Over het leggen

Wat vind jij? deel het met ons!

DonateFacebookG+TwitterRSSLinkedInPaper.li