Login
Hoofd menu
Selecteer WPM
Drie. Twee. Een. GO! Twee dagen McDonald's Geschreven door Gerard Jans. Dag 1 Ik sta in de rij bij de McDonald's. Het is vrij druk. Achter de balie rennen de mensen druk door elkaar. Ze zien er verhit uit en kijken boos. In de hoek staat de manager in een mooi, driedelig pak. Hij staat zo statig stil, dat Marie Tussaud bij het zien van een dergelijke verschijning moet hebben gedacht: "Het is net een wassen beeld."Als ik aan de beurt ben kijkt een pokdalige puber me moedeloos aan."Zeg het maar," zegt hij. Ik zeg het. Een bestelling voor het gezin. Met een speciaaltje, want een zoontje is allergisch.Ik krijg een dienblad mee met slechts twee patatjes, drinken en anderhalve Happy Meal."De rest wordt zo gebracht," zegt de puber. Ik zie dat de hamburger voor het allergische kereltje toch voorzien is van saus en broodje. Afwijken van de standaardbestelling is lastig. Ik wijs de jongeling erop. Hij knikt gelaten, pakt de bewuste hamburger en loopt er mee naar achteren."Ja, als je een zonder broodje wilt dan moet je dat dui-de-lijk zeggen!!" schalt het uit de keuken. "Een hamburger, PLAIN!!" klinkt het, zo mogelijk nog harder. De puber vertrekt geen spier, maar zijn voorhoofd is wat natter als hij even later de hamburger in het doosje plaatst. Als we alles al op hebben komt de hamburger van mijn vrouw. De verkeerde. Maar ze eet hem maar op, want de kinderen spelen al buiten.   Dag 2 Ik sta in de rij bij de McDonald's. Het is vrij druk. Achter de balie rennen de mensen druk door elkaar. Er hangt een lacherige sfeer. Er valt een broodje op de grond en uit een hoek snelt de manager toe met een zwabber. Hij heeft de mouwen opgerold en onder het schoonmaken krijgt hij plagerige complimenten uit de keuken."Zeg het maar, meneer, hoor. De kinderen hebben vast honger," zegt een breedlachend heerschap. Hij knipoogt naar mijn zoon. Ik blijk al aan de beurt te zijn. Ik zeg het. Een bestelling voor het gezin. Met een speciaaltje, want een zoontje is allergisch.Ik krijg een dienblad mee met slechts twee patatjes, drinken en anderhalve Happy Meal."Kiest u maar een plekje uit, de rest wordt over een minuutje gebracht, lekker vers," zegt de puber.Ik zie dat de hamburger voor het allergische kereltje toch voorzien is van saus en broodje. Afwijken van de standaardbestelling is lastig. Ik wijs de jongeling erop. De manager hoort het en zegt: "Momentje hoor! Het is Gerben's eerste dag." Gerben krijgt een plagerige tik op het achterhoofd."Sorry hoor. Gaat u maar zitten," zegt hij, "Ik breng het direct."Als we net beginnen met de patat komt de manager langs met de ontbrekende zaken."Eet smakelijk allemaal," zegt hij en wij antwoorden met onze mond vol. Hij lacht erom en bekijkt samen met mijn oudste zoon nog even de surprise in de Happy Meal en legt uit hoe het werkt. Dan is hij weer weg, want de rij bij de kassa groeit en ik zie hem even later uitleggen hoe je de inkomende stroom beter spreidt. Hij krijgt veel bijval. Tot slot Leiderschapsstijlen krijgen steeds meer aandacht. Servant Leadership, High Performance Teams en Lerende Leiders zijn voorbeelden van een verschuivende machtsverhouding tussen leider en personeel. De top-down manager, die niet kan luisteren en delen, is verleden tijd. Leiderschap is niet autonoom, maar afhankelijk van verbondenheid en onderlinge afhankelijkheid binnen een organisatie. Niet boven, maar tussen de mensen. Als een stroming populairder wordt groeit ook de kritiek. Het zou allemaal te soft zijn, te zalvend zelfs. Dat in tijden van crisis er juist behoefte is aan krachtige leiders, als een generaal voor de troepen. Dat mensen die zichzelf 'dienend leider' noemen niet te vertrouwen zijn. Ongetwijfeld zinnige kritiek. Maar in nota bene dezelfde McDonald's zag ik op twee verschillende dagen een heel simpel voorbeeld van hoe leiderschap invloed heeft op motivatie en klanttevredenheid. Hoe geeft u leiding?   .Discusieer mee over dit blog of deel het op social media

Twee dagen McDonald's

ronald_mcdonaldDag 1

Ik sta in de rij bij de McDonald's. Het is vrij druk. Achter de balie rennen de mensen druk door elkaar. Ze zien er verhit uit en kijken boos. In de hoek staat de manager in een mooi, driedelig pak. Hij staat zo statig stil, dat Marie Tussaud bij het zien van een dergelijke verschijning moet hebben gedacht: "Het is net een wassen beeld."
Als ik aan de beurt ben kijkt een pokdalige puber me moedeloos aan.
"Zeg het maar," zegt hij. Ik zeg het. Een bestelling voor het gezin. Met een speciaaltje, want een zoontje is allergisch.
Ik krijg een dienblad mee met slechts twee patatjes, drinken en anderhalve Happy Meal.
"De rest wordt zo gebracht," zegt de puber.


Ik zie dat de hamburger voor het allergische kereltje toch voorzien is van saus en broodje. Afwijken van de standaardbestelling is lastig. Ik wijs de jongeling erop. Hij knikt gelaten, pakt de bewuste hamburger en loopt er mee naar achteren.
"Ja, als je een zonder broodje wilt dan moet je dat dui-de-lijk zeggen!!" schalt het uit de keuken. "Een hamburger, PLAIN!!" klinkt het, zo mogelijk nog harder. De puber vertrekt geen spier, maar zijn voorhoofd is wat natter als hij even later de hamburger in het doosje plaatst.
Als we alles al op hebben komt de hamburger van mijn vrouw. De verkeerde. Maar ze eet hem maar op, want de kinderen spelen al buiten.

 

Dag 2

Ik sta in de rij bij de McDonald's. Het is vrij druk. Achter de balie rennen de mensen druk door elkaar. Er hangt een lacherige sfeer. Er valt een broodje op de grond en uit een hoek snelt de manager toe met een zwabber. Hij heeft de mouwen opgerold en onder het schoonmaken krijgt hij plagerige complimenten uit de keuken.
"Zeg het maar, meneer, hoor. De kinderen hebben vast honger," zegt een breedlachend heerschap. Hij knipoogt naar mijn zoon. Ik blijk al aan de beurt te zijn. Ik zeg het. Een bestelling voor het gezin. Met een speciaaltje, want een zoontje is allergisch.
Ik krijg een dienblad mee met slechts twee patatjes, drinken en anderhalve Happy Meal.
"Kiest u maar een plekje uit, de rest wordt over een minuutje gebracht, lekker vers," zegt de puber.
Ik zie dat de hamburger voor het allergische kereltje toch voorzien is van saus en broodje. Afwijken van de standaardbestelling is lastig. Ik wijs de jongeling erop. De manager hoort het en zegt: "Momentje hoor! Het is Gerben's eerste dag." Gerben krijgt een plagerige tik op het achterhoofd.
"Sorry hoor. Gaat u maar zitten," zegt hij, "Ik breng het direct."
Als we net beginnen met de patat komt de manager langs met de ontbrekende zaken.
"Eet smakelijk allemaal," zegt hij en wij antwoorden met onze mond vol. Hij lacht erom en bekijkt samen met mijn oudste zoon nog even de surprise in de Happy Meal en legt uit hoe het werkt. Dan is hij weer weg, want de rij bij de kassa groeit en ik zie hem even later uitleggen hoe je de inkomende stroom beter spreidt. Hij krijgt veel bijval.

Tot slot

Leiderschapsstijlen krijgen steeds meer aandacht. Servant Leadership, High Performance Teams en Lerende Leiders zijn voorbeelden van een verschuivende machtsverhouding tussen leider en personeel. De top-down manager, die niet kan luisteren en delen, is verleden tijd. Leiderschap is niet autonoom, maar afhankelijk van verbondenheid en onderlinge afhankelijkheid binnen een organisatie. Niet boven, maar tussen de mensen.

Als een stroming populairder wordt groeit ook de kritiek. Het zou allemaal te soft zijn, te zalvend zelfs. Dat in tijden van crisis er juist behoefte is aan krachtige leiders, als een generaal voor de troepen. Dat mensen die zichzelf 'dienend leider' noemen niet te vertrouwen zijn.

Ongetwijfeld zinnige kritiek. Maar in nota bene dezelfde McDonald's zag ik op twee verschillende dagen een heel simpel voorbeeld van hoe leiderschap invloed heeft op motivatie en klanttevredenheid.

Hoe geeft u leiding?

 


Interesting blog? Like it on Facebook, +1 on Google, Tweet it or share this article on other bookmarking websites.

Gerard Jans
Geschreven door Gerard Jans
Top Blogger
advertentie lb > Twee dagen McDonald's | leiderschap
advertentie lmb > Twee dagen McDonald's | leiderschap

Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: You are posting the message as a 'Guest'

ganzenformatie_*_ > Twee dagen McDonald's | leiderschap
Ik sta langs de lijn bij het voetbal van mijn zoontje. Het is nog een bescheiden niveau. Gemoedelijk kijk ik toe hoe de gehele groep jongetjes en grande
busy-person_*_ > Twee dagen McDonald's | leiderschap
Inleiding Project- en changemanagement stammen uit een tijd dat de wereld groot was en de markt redelijkerwijs stabiel. Een bedrijf was in een duidelijke
verandermoe_*_ > Twee dagen McDonald's | leiderschap
De wereld wordt steeds sneller en we zijn virtueel dichterbij elkaar dan ooit. Onder invloed van elkaar, en zeker ook onder invloed van laagconjunctuur,
CorporateTeamBuilding_*_ > Twee dagen McDonald's | leiderschap
Boeken staan er vol van. Verhandelingen over teamwerk, leiderschapsstijlen en krachten in organisaties, die leiden tot goede prestaties. Gelukkig. Op
AuthentiekeLeidersEchteLeiders_*_ > Twee dagen McDonald's | leiderschap
De tijd van leiders die het klappen van de zweep hanteren bij ongehoorzaamheid is voorbij. In ieder geval formeel. Te vaak zien we nog 'bullying' praktijken
Boekpresentatie2_*_ > Twee dagen McDonald's | leiderschap
Wat zijn de vragen, als je op weg bent naar nieuw leiderschap? De zestig deelnemers aan de presentatie van mijn nieuwste boek hebben hier een antwoord
Schoolschade_*_ > Twee dagen McDonald's | leiderschap
Schoolschade is de term die psychologen gebruiken voor leerlingen die zodanig zijn beschadigd op het basis of voortgezet onderwijs, dat ze burn out, depressie,
weconomics-9_*_ > Twee dagen McDonald's | leiderschap
Beste Paul, Ik heb je laatste brief met veel aandacht gelezen. Dank daarvoor! Ook ik heb het gevoel dat we de goede richting op gaan, en dat acties steeds
fotozee_*_ > Twee dagen McDonald's | leiderschap
Als je vanuit leiderschap je verdiept in het onderwijs, ontmoet je al snel een opvallend gebruik van termen. Als leider weet je dat bottom up, samensturing,
affiliate-loesje_*_ > Twee dagen McDonald's | leiderschap
{jssocials call2action="Tijdelijke kans!", hashtags="affiliate, marketing, pleaseRT", via=""} Thought Leadership is not about being known. It is about
lostatsea_*_
Zowel over leiderschap als zelfsturende teams wordt veel nagedacht en geschreven. Het lijken eigenlijk twee kanten van dezelfde medaille te zijn. Waarom?
hond-leren_*_ > Twee dagen McDonald's | leiderschap
Ik heb een hond. Om preciezer te zijn, een eigenwijs straatschoffie.   Wanneer ik met Oskar ga wandelen en ik ga een kant op die hij niet wil, zet
Wrijving_geef_glans_*_ > Twee dagen McDonald's | leiderschap
Waar mensen samenwerken ontstaat vroeg of laat gedoe. Niets mis mee; een beetje wrijving geeft immers glans! Het wordt pas vervelend als de glans plaats
Beeld_blog_luisteren_*_ > Twee dagen McDonald's | leiderschap
Leiders doen er verstandig aan goed te luisteren. Zowel vanuit respect en betrokkenheid naar degenen met wie zij werken, als om verbinding en commitment
mier_*_
Organisatieverandering, invoering van nieuwe werkwijzen, kwaliteitsverbetering, professionalisering, meer kennisdelen en samenwerken…. we hebben er allemaal

FacebookG+TwitterRSSLinkedInPaper.li

Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse nieuwsbrief en mis geen enkel Leiderschapsblog of -nieuwsbericht meer.