Login
Hoofd menu
Selecteer WPM
Drie. Twee. Een. GO! Nationale complimentendag. Wie zit daar op te wachten? Geschreven door Herman Beuker. "Toch leuk", vertelde de man 's avonds tegen zijn vrouw, "de directeur kwam vandaag naar mij toe en zei dat hij mijn inzet waardeerde". Hij blij, vrouw blij, happy end. Dus, gaan we nu vandaag massaal schouderklopjes uitdelen? Niet doen. Even wachten. Een deel van de mensen is meer extern gemotiveerd. Die hebben behoefte aan een schouderklopje. Dat sluit aan op hun behoefte aan erkenning voor hen als persoon. Het schouderklopje motiveert. Veel mensen met die motivatiebehoefte voelen het zelfs, wat je dikwijls ziet aan de reactie. Een brede glimlach bij een compliment. Een ander deel van de mensen heeft die behoefte minder of zelfs helemaal niet. Dat zijn de mensen die meer intern gemotiveerd zijn. Die worden ergens anders door gemotiveerd. Zij halen hun motivatie uit het halen van resultaten. Wat iemand die meer extern gemotiveerd is, voelt bij het schouderklopje, voelt de meer intern gemotiveerde als deze het resultaat heeft behaald. Een deel van de mensen doen schouderklopjes weinig tot niets. Als je mensen met die meer intern gemotiveerd zijn wil motiveren, vraag dan eens: "wat heb jij nodig om je werk goed te kunnen doen?" Daar worden zij blij van, dat motiveert hen. Aandacht voor waar zij behoefte aan hebben. Laat dat schouderklopje bij hen maar zitten, daar kopen zij niets voor. De mens achter de functie DE mens, DE medewerker bestaat niet. Misschien komt ooit de tijd dat een werkgever aan een medewerker vraagt waar deze als mens behoefte aan heeft. Of het dan mogelijk is om dat allemaal te faciliteren is een tweede. Er is dan in ieder geval aandacht voor iemand als mens, voor de mens achter de functie. En wat zou daar de invloed van zijn op de motivatie? Het gaat maar door, de top-tienlijstjes. 20% van de mensen gaat weg als zij ergens meer kunnen verdienen, !5% als zij meer opleidingsmogelijkheden kunnen krijgen, 25% Voor de sfeer, enz. Het oude denken, wat er maar moeilijk uit te krijgen is. Mensen zijn individuen. Wie wil er weg en waarom, dat is de vraag. Situaties op de arbeidsmarkt hebben grote invloed. Een krappe arbeidsmarkt heeft het effect dat er meer naar werknemers wordt geluisterd. De vergrijzing, een onderschat vraagstuk waar nog weinig mee wordt gedaan, kan dit proces versnellen. De goede mensen die je als werkgever wilt behouden op deze manier leren kennen. Dat bindt, is de stelling. Herman Beuker. .Discusieer mee over dit blog of deel het op social media

Nationale complimentendag. Wie zit daar op te wachten?

Geschreven door Herman Beuker. Geplaatst op 01 maart 2013.
Hot 2222 treffers 0 favorieten toegevoegd

schouderklopje"Toch leuk", vertelde de man 's avonds tegen zijn vrouw, "de directeur kwam vandaag naar mij toe en zei dat hij mijn inzet waardeerde".

Hij blij, vrouw blij, happy end.

Dus, gaan we nu vandaag massaal schouderklopjes uitdelen?

Niet doen. Even wachten. Een deel van de mensen is meer extern gemotiveerd. Die hebben behoefte aan een schouderklopje. Dat sluit aan op hun behoefte aan erkenning voor hen als persoon. Het schouderklopje motiveert. Veel mensen met die motivatiebehoefte voelen het zelfs, wat je dikwijls ziet aan de reactie. Een brede glimlach bij een compliment.

Een ander deel van de mensen heeft die behoefte minder of zelfs helemaal niet. Dat zijn de mensen die meer intern gemotiveerd zijn. Die worden ergens anders door gemotiveerd. Zij halen hun motivatie uit het halen van resultaten.

Wat iemand die meer extern gemotiveerd is, voelt bij het schouderklopje, voelt de meer intern gemotiveerde als deze het resultaat heeft behaald. Een deel van de mensen doen schouderklopjes weinig tot niets.

Als je mensen met die meer intern gemotiveerd zijn wil motiveren, vraag dan eens: "wat heb jij nodig om je werk goed te kunnen doen?" Daar worden zij blij van, dat motiveert hen. Aandacht voor waar zij behoefte aan hebben. Laat dat schouderklopje bij hen maar zitten, daar kopen zij niets voor.

De mens achter de functie

DE mens, DE medewerker bestaat niet. Misschien komt ooit de tijd dat een werkgever aan een medewerker vraagt waar deze als mens behoefte aan heeft. Of het dan mogelijk is om dat allemaal te faciliteren is een tweede. Er is dan in ieder geval aandacht voor iemand als mens, voor de mens achter de functie. En wat zou daar de invloed van zijn op de motivatie?

Het gaat maar door, de top-tienlijstjes. 20% van de mensen gaat weg als zij ergens meer kunnen verdienen, !5% als zij meer opleidingsmogelijkheden kunnen krijgen, 25% Voor de sfeer, enz.

Het oude denken, wat er maar moeilijk uit te krijgen is. Mensen zijn individuen. Wie wil er weg en waarom, dat is de vraag.

Situaties op de arbeidsmarkt hebben grote invloed. Een krappe arbeidsmarkt heeft het effect dat er meer naar werknemers wordt geluisterd. De vergrijzing, een onderschat vraagstuk waar nog weinig mee wordt gedaan, kan dit proces versnellen. De goede mensen die je als werkgever wilt behouden op deze manier leren kennen. Dat bindt, is de stelling.

Herman Beuker.

advertentie lb > Nationale complimentendag. Wie zit daar op te wachten? | leiderschap
advertentie lmb > Nationale complimentendag. Wie zit daar op te wachten? | leiderschap

Herman Beuker

Auteur: Herman Beuker

4 4200 5
HermanBeuker's Profielfoto
HermanBeuker antwoordt op het onderwerp: #685 4 jaren 3 weken geleden
Eens met gezien worden. Maar waar wil iemand dat ze naar kijken? Haar of hem of haar of zijn prestatie? Waar wil iemand aandacht en erkenning voor? Wanneer mensen die vraag beantwoorden, komen er verschillende antwoorden terug. Een deel kiest voor de erkenning voor hen als persoon. Dat zijn de mensen die ook behoefte hebben aan persoonlijke waardering. Een ander deel kiest voor de prestaties die zij leveren en nog een deel voor beide. Dus die complimentendag is maar voor een deel van de mensen.
Zo wachten mensen op erkenning voor hen als persoon. Iets aardigs horen van die ander over jou. Van iemand die dichtbij staat, of een werkgever of iemand anders.
Wanneer die ander intern gemotiveerd is, dus gemotiveerd wordt door een resultaat, dan heeft die een andere belevingswereld. Die krijgt de kick bij het scoren, iets neerzetten, iets behalen, winnen, bereiken. Dat verschil in belevingswereld geeft afstand tussen mensen.
@smeijknecht's Profielfoto
@smeijknecht antwoordt op het onderwerp: #684 4 jaren 3 weken geleden
via twitter - "@lerendeleiders het gaat om de basisbehoefte van ieder mens om te worden gezien, of dat nu d.m.v. een oprechte vraag is of een compliment"

Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: You are posting the message as a 'Guest'

kabinet-rutte-asscher_*_ > Nationale complimentendag. Wie zit daar op te wachten? | leiderschap
“Wat ik vertelde was een aanname en ik bracht het als een waarheid. Daar bied ik mijn excuses voor aan”. Dit waren de woorden van Ronald Plasterk in
gedachtenmanagement_*_ > Nationale complimentendag. Wie zit daar op te wachten? | leiderschap
Er moet iets veranderen in de manier van denken, om ons als mens verder te ontwikkelen. Een verdere ontwikkeling begint bij het individu. Bij jou? Jouw
MensenGroep_*_ > Nationale complimentendag. Wie zit daar op te wachten? | leiderschap
Toekomstgerichte overtuigingen maken slechte leiders Er zijn twee groepen overtuigingen. De overtuigingen die iemand op zichzelf of op zijn vroegere en
fotozee_*_ > Nationale complimentendag. Wie zit daar op te wachten? | leiderschap
Als je vanuit leiderschap je verdiept in het onderwijs, ontmoet je al snel een opvallend gebruik van termen. Als leider weet je dat bottom up, samensturing,
affiliate-loesje_*_ > Nationale complimentendag. Wie zit daar op te wachten? | leiderschap
{jssocials call2action="Tijdelijke kans!", hashtags="affiliate, marketing, pleaseRT", via=""} Thought Leadership is not about being known. It is about
andersvereenvoudigen_*_ > Nationale complimentendag. Wie zit daar op te wachten? | leiderschap
“Wat heb je geleerd?” vraag ik en we doen een rondje. “Hoe we ons werk eenvoudiger kunnen maken, zegt Margo (58), een van de deelnemers aan de workshop.
rochdale_*_ > Nationale complimentendag. Wie zit daar op te wachten? | leiderschap
Kilian Bennebroek Gravenhorst in gesprek met René Grotendorst,voormalig voorzitter Raad van Bestuur Woningstichting Rochdale Een van de grootste fascinaties
watvindjij_*_ > Nationale complimentendag. Wie zit daar op te wachten? | leiderschap
Terwijl Linda, m’n vriendin, met een jurk de paskamer inschiet bekijk ik een prachtig tas. De eigenaresse van de winkel lijkt verbaasd, totdat Linda
lostatsea_*_ > Nationale complimentendag. Wie zit daar op te wachten? | leiderschap
Zowel over leiderschap als zelfsturende teams wordt veel nagedacht en geschreven. Het lijken eigenlijk twee kanten van dezelfde medaille te zijn. Waarom?
hond-leren_*_ > Nationale complimentendag. Wie zit daar op te wachten? | leiderschap
Ik heb een hond. Om preciezer te zijn, een eigenwijs straatschoffie.   Wanneer ik met Oskar ga wandelen en ik ga een kant op die hij niet wil, zet
Wrijving_geef_glans_*_ > Nationale complimentendag. Wie zit daar op te wachten? | leiderschap
Waar mensen samenwerken ontstaat vroeg of laat gedoe. Niets mis mee; een beetje wrijving geeft immers glans! Het wordt pas vervelend als de glans plaats
Beeld_blog_luisteren_*_ > Nationale complimentendag. Wie zit daar op te wachten? | leiderschap
Leiders doen er verstandig aan goed te luisteren. Zowel vanuit respect en betrokkenheid naar degenen met wie zij werken, als om verbinding en commitment
mier_*_ > Nationale complimentendag. Wie zit daar op te wachten? | leiderschap
Organisatieverandering, invoering van nieuwe werkwijzen, kwaliteitsverbetering, professionalisering, meer kennisdelen en samenwerken…. we hebben er allemaal

FacebookG+TwitterRSSLinkedInPaper.li

×
Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse nieuwsbrief en mis geen enkel Leiderschapsblog of -nieuwsbericht meer.

×