Login
Hoofd menu
Selecteer WPM
Drie. Twee. Een. GO! Lijnmanager, denk om de lijn! Geschreven door Gerard Jans. Proces- en projectmanagers die vertellen wat je gaat doen, wanneer en hoe snel. Lijnmanagers die het beleid van het bedrijf vertalen naar de werkvloer en de medewerkers goed kennen. De man of vrouw die de functionerings- en beoordelingsgesprekken voert, luisterend naar informatie van de proces- en projectmanagers. Op zich werkte het wel, mits HRM een oogje in het zeil hield. Helaas zien we een aantal ontwikkelingen die de functie van lijnmanager met HR-taken ondermijnen: Een beperkte houdbaarheid. Veel managers kijken niet meer dan drie jaar vooruit, omdat daarna de volgens stap in de carrière wacht. Dit beperkt behoorlijk de horizon en duurzaam investeren in een releatie met medewerkers is weinig interessant Moeilijk kunnen delegeren. De belangen zijn groot en managers bemoeien zich veel met de inhoud Zware targets, ook bonustargets. Investeren in tijd in de medewerker kost geld Proces-, project- en lijnmanagement wordt in één functie gevat uit kostenoverwegingen Er wordt bespaard op het aantal managers. Teams worden groter, aangestuurd door minder mensen die veel drukker zijn De lijnmanager verdwijnt of heeft steeds meer operationele taken, met veel focus op de inhoud. Lijnmanagement wordt meer een rol en minder een functie. We 'doen het erbij'. Lijnmanagement wordt onzichtbaar en beoordeling en functionering gebeurt vaak alleen nog maar door de input van een procesmanager of een teammanager. Investeren in werkrelaties levert op de korte termijn weinig op. Hoe vaak horen we niet in bedrijven: "Ik had jullie dit jaar allemaal meer persoonlijk willen spreken, maar helaas heeft project X teveel van mijn tijd gevergd. Het is een heksenketel, zoals jullie gemerkt hebben. Het is zeker niet goed, moet volgend jaar ook beter, maar ik reken op jullie begrip." En dat is jammer. Want de beoogde besparing, door meer rollen in een functionaris te proppen, kost uiteindelijk meer dan het oplevert. De ontevreden roep om het management maar helemaal naar huis te sturen wordt sterker. Alsof we als groep werknemers perfect zelfsturend kunnen zijn en geen leider meer nodig te hebben. De leider, die in praktijk juist in moeilijke tijden de richting aangeeft.  Mensen zijn productiever naar mate ze lekkerder in hun vel zitten. Op het werk en ook daarbuiten. Daar zit de dreiging. Mensen zijn van nature geneigd hun best te doen op het werk. Door de focus te leggen op de dagelijkse taken en te hameren op de zaken die niet snel of niet goed genoeg gaan, raken medewerkers aantoonbaar gedemotiveerd. Het zorgt voor gevoelens van machteloosheid, wrok, hopeloosheid en cynisme, uitmondend in een aflopende arbeidsproductiviteit. Die afnemende productiviteit wakkert de kritiek van het management weer aan. Want tegelijkertijd worden de targets steeds moeilijker. Een vicieuze cirkel die arbeidsconflicten oplevert. Door tijdgebrek van het lijnmanagement wordt vaak verzuimd de medewerker te vragen naar persoonlijke omstandigheden, belangen, waarden, verwachtingen, trots en ambities. Een grote onzorgvuldigheid die de medewerker, terecht, interpreteert als desinteresse. Daarnaast ontbreekt vaak het informele karakter in de relatie met de werknemer. Zonder notities in dossiers of achterhoofden een bilateraal gesprek voeren. Vertrouwen en vriendelijkheid tussen manager en medewerkers, in een open sfeer. Organisaties die de verbanden tussen stress en gezondheid begrijpen kunnen hun medewerkers helpen stress te managen en balans in werk en privé te vinden. Afstemming van persoonlijke ambities en bedrijfsdoelstellingen is hierbij onontbeerlijk. Lijnmanager, denk aan uw arbeidskapitaal.Lijnmanager, denk om de lijn!   .Discusieer mee over dit blog of deel het op social media

Lijnmanager, denk om de lijn!

Proces- en projectmanagers die vertellen wat je gaat doen, wanneer en hoe snel. Lijnmanagers die het beleid van het bedrijf vertalen naar de werkvloer en de medewerkers goed kennen. De man of vrouw die de functionerings- en beoordelingsgesprekken voert, luisterend naar informatie van de proces- en projectmanagers. Op zich werkte het wel, mits HRM een oogje in het zeil hield.

Helaas zien we een aantal ontwikkelingen die de functie van lijnmanager met HR-taken ondermijnen:

  • Een beperkte houdbaarheid. Veel managers kijken niet meer dan drie jaar vooruit, omdat daarna de volgens stap in de carrière wacht. Dit beperkt behoorlijk de horizon en duurzaam investeren in een releatie met medewerkers is weinig interessant
  • Moeilijk kunnen delegeren. De belangen zijn groot en managers bemoeien zich veel met de inhoud
  • Zware targets, ook bonustargets. Investeren in tijd in de medewerker kost geld
  • Proces-, project- en lijnmanagement wordt in één functie gevat uit kostenoverwegingen
  • Er wordt bespaard op het aantal managers. Teams worden groter, aangestuurd door minder mensen die veel drukker zijn

blauw_leiding-150x150

De lijnmanager verdwijnt of heeft steeds meer operationele taken, met veel focus op de inhoud. Lijnmanagement wordt meer een rol en minder een functie. We 'doen het erbij'. Lijnmanagement wordt onzichtbaar en beoordeling en functionering gebeurt vaak alleen nog maar door de input van een procesmanager of een teammanager. Investeren in werkrelaties levert op de korte termijn weinig op.

Hoe vaak horen we niet in bedrijven: "Ik had jullie dit jaar allemaal meer persoonlijk willen spreken, maar helaas heeft project X teveel van mijn tijd gevergd. Het is een heksenketel, zoals jullie gemerkt hebben. Het is zeker niet goed, moet volgend jaar ook beter, maar ik reken op jullie begrip."

En dat is jammer. Want de beoogde besparing, door meer rollen in een functionaris te proppen, kost uiteindelijk meer dan het oplevert. De ontevreden roep om het management maar helemaal naar huis te sturen wordt sterker. Alsof we als groep werknemers perfect zelfsturend kunnen zijn en geen leider meer nodig te hebben. De leider, die in praktijk juist in moeilijke tijden de richting aangeeft. 

target-300x252Mensen zijn productiever naar mate ze lekkerder in hun vel zitten. Op het werk en ook daarbuiten. Daar zit de dreiging. Mensen zijn van nature geneigd hun best te doen op het werk. Door de focus te leggen op de dagelijkse taken en te hameren op de zaken die niet snel of niet goed genoeg gaan, raken medewerkers aantoonbaar gedemotiveerd. Het zorgt voor gevoelens van machteloosheid, wrok, hopeloosheid en cynisme, uitmondend in een aflopende arbeidsproductiviteit. Die afnemende productiviteit wakkert de kritiek van het management weer aan. Want tegelijkertijd worden de targets steeds moeilijker. Een vicieuze cirkel die arbeidsconflicten oplevert.

Door tijdgebrek van het lijnmanagement wordt vaak verzuimd de medewerker te vragen naar persoonlijke omstandigheden, belangen, waarden, verwachtingen, trots en ambities. Een grote onzorgvuldigheid die de medewerker, terecht, interpreteert als desinteresse.

Daarnaast ontbreekt vaak het informele karakter in de relatie met de werknemer. Zonder notities in dossiers of achterhoofden een bilateraal gesprek voeren. Vertrouwen en vriendelijkheid tussen manager en medewerkers, in een open sfeer. Organisaties die de verbanden tussen stress en gezondheid begrijpen kunnen hun medewerkers helpen stress te managen en balans in werk en privé te vinden. Afstemming van persoonlijke ambities en bedrijfsdoelstellingen is hierbij onontbeerlijk.

Lijnmanager, denk aan uw arbeidskapitaal.
Lijnmanager, denk om de lijn!

 


Interesting blog? Like it on Facebook, +1 on Google, Tweet it or share this article on other bookmarking websites.

Gerard Jans
Geschreven door Gerard Jans
Top Blogger
bloggen lb > Lijnmanager, denk om de lijn! | leiderschap
bloggen lmb > Lijnmanager, denk om de lijn! | leiderschap

Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: You are posting the message as a 'Guest'

ganzenformatie_*_ > Lijnmanager, denk om de lijn! | leiderschap
Ik sta langs de lijn bij het voetbal van mijn zoontje. Het is nog een bescheiden niveau. Gemoedelijk kijk ik toe hoe de gehele groep jongetjes en grande
busy-person_*_ > Lijnmanager, denk om de lijn! | leiderschap
Inleiding Project- en changemanagement stammen uit een tijd dat de wereld groot was en de markt redelijkerwijs stabiel. Een bedrijf was in een duidelijke
verandermoe_*_ > Lijnmanager, denk om de lijn! | leiderschap
De wereld wordt steeds sneller en we zijn virtueel dichterbij elkaar dan ooit. Onder invloed van elkaar, en zeker ook onder invloed van laagconjunctuur,
CorporateTeamBuilding_*_ > Lijnmanager, denk om de lijn! | leiderschap
Boeken staan er vol van. Verhandelingen over teamwerk, leiderschapsstijlen en krachten in organisaties, die leiden tot goede prestaties. Gelukkig. Op
AuthentiekeLeidersEchteLeiders_*_ > Lijnmanager, denk om de lijn! | leiderschap
De tijd van leiders die het klappen van de zweep hanteren bij ongehoorzaamheid is voorbij. In ieder geval formeel. Te vaak zien we nog 'bullying' praktijken
Boekpresentatie2_*_ > Lijnmanager, denk om de lijn! | leiderschap
Wat zijn de vragen, als je op weg bent naar nieuw leiderschap? De zestig deelnemers aan de presentatie van mijn nieuwste boek hebben hier een antwoord
Schoolschade_*_ > Lijnmanager, denk om de lijn! | leiderschap
Schoolschade is de term die psychologen gebruiken voor leerlingen die zodanig zijn beschadigd op het basis of voortgezet onderwijs, dat ze burn out, depressie,
weconomics-9_*_ > Lijnmanager, denk om de lijn! | leiderschap
Beste Paul, Ik heb je laatste brief met veel aandacht gelezen. Dank daarvoor! Ook ik heb het gevoel dat we de goede richting op gaan, en dat acties steeds
fotozee_*_ > Lijnmanager, denk om de lijn! | leiderschap
Als je vanuit leiderschap je verdiept in het onderwijs, ontmoet je al snel een opvallend gebruik van termen. Als leider weet je dat bottom up, samensturing,
affiliate-loesje_*_ > Lijnmanager, denk om de lijn! | leiderschap
{jssocials call2action="Tijdelijke kans!", hashtags="affiliate, marketing, pleaseRT", via=""} Thought Leadership is not about being known. It is about
lostatsea_*_
Zowel over leiderschap als zelfsturende teams wordt veel nagedacht en geschreven. Het lijken eigenlijk twee kanten van dezelfde medaille te zijn. Waarom?
hond-leren_*_ > Lijnmanager, denk om de lijn! | leiderschap
Ik heb een hond. Om preciezer te zijn, een eigenwijs straatschoffie.   Wanneer ik met Oskar ga wandelen en ik ga een kant op die hij niet wil, zet
Wrijving_geef_glans_*_ > Lijnmanager, denk om de lijn! | leiderschap
Waar mensen samenwerken ontstaat vroeg of laat gedoe. Niets mis mee; een beetje wrijving geeft immers glans! Het wordt pas vervelend als de glans plaats
Beeld_blog_luisteren_*_ > Lijnmanager, denk om de lijn! | leiderschap
Leiders doen er verstandig aan goed te luisteren. Zowel vanuit respect en betrokkenheid naar degenen met wie zij werken, als om verbinding en commitment
mier_*_
Organisatieverandering, invoering van nieuwe werkwijzen, kwaliteitsverbetering, professionalisering, meer kennisdelen en samenwerken…. we hebben er allemaal

FacebookG+TwitterRSSLinkedInPaper.li

Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse nieuwsbrief en mis geen enkel Leiderschapsblog of -nieuwsbericht meer.