Login
Hoofd menu
Selecteer WPM
Drie. Twee. Een. GO! Talentmanagement onder de loep Geschreven door Maaike Huisman.   Talent zus, talent zo……. De term ‘talent’ wordt als gevolg van schaarste aan hoogopgeleid personeel en vergrijzing op de arbeidsmarkt steeds vaker gebruikt. Talentmanagement staat hoog op de agenda van menig organisatie. Maar wat is talent nu precies? En hoe kan een organisatie talent effectief stimuleren? Talentmanagement wordt doorgaans in een adem genoemd met talentontwikkeling en talentontplooiing. Ze dienen echter verschillende doelen. Talentontwikkeling richt zich op de effectiviteit van een persoon en talentmanagement op de effectiviteit van een organisatie. Talentontwikkeling is een onderdeel van talentmanagement en bedoeld om de kwaliteiten van mensen naar boven te brengen en te laten groeien. De term ‘talent’ kent in de praktijk meerdere betekenissen. Sommigen gebruiken de term als synoniem voor kwaliteiten, anderen gebruiken het als aanduiding voor high potentials en high performers. De Dikke van Dale omschrijft talent als ‘een natuurlijke begaafdheid’ of ‘aanleg‘. Wikipedia definieert talent of begaafdheid als ‘een bijzonder goed ontwikkelde eigenschap van een bepaald persoon‘. Deze eigenschap is aanwezig in de persoon, maar hoeft niet altijd zichtbaar te zijn. Een prachtige stem moet zich eerst laten horen. Leiders zullen hun mensen moeten stimuleren om begaafdheid zichtbaar te maken. Talent = potentieel x motivatie x stimulans Het hebben van talent alleen is niet voldoende. Motivatie en stimulans zijn voorwaarden om talent te ontplooien. Motivatie komt van binnenuit vanuit drijfveren. Stimulans van buitenaf vanuit beloning en waardering. Beide factoren versterken de wilskracht om het eigen potentieel ten volle te benutten. Talentontwikkeling is niet alleen aan organisaties voorbehouden. Het speelt een rol op scholen, in de opvoeding, op sportverenigingen. Het stimuleren van passie en aanleg is de basis voor het zichtbaar maken van talent. De omgeving speelt hierin een cruciale rol. Een mooi voorbeeld van de kracht van stimulans komt naar voren in de film Billy Elliot. De film gaat over een 11-jarige jongen die onder druk van zijn omgeving op boksles gaat. Billy vindt er echter niets aan. Op een dag kijkt hij bij een balletles. Billy besluit mee te doen. Hij doet er alles aan om de balletlessen verborgen te houden voor zijn vader, maar die komt er uiteindelijk achter en is woedend. Dankzij de steun van zijn beste vriend en zijn balletlerares zet Billy door. Zijn vader is razend, totdat hij zijn zoon ziet dansen! Vanaf dat moment heeft hij er alles voor over om zijn zoon gelukkig te maken. Talentontplooiing en drijfveren Net als Billy Elliot weet niet iedereen waar zijn of haar talenten liggen. Het ontdekken van talent is een proces. Organisaties zouden dit proces vanuit talentmanagement moeten faciliteren. Mensen functioneren effectiever als de eisen die het werk stelt aansluiten bij de innerlijke drijfveren. Dat lijkt eenvoudig, maar de praktijk is weerbarstiger. Mensen weten lang niet altijd waar hun drijfveren liggen. Dat komt omdat de innerlijke motieven in het onbewuste zetelen. We denken niet na over onze motieven, totdat we ermee geconfronteerd worden. Bijvoorbeeld omdat we iets moeten doen dat indruist tegen onze normen en waarden. Dan worden drijfveren ineens bewust. Zo paste het ‘vechten’ tijdens de boksles niet bij de drijfveren van Billy Elliot. Hij werd wel gestimuleerd, maar voelde geen motivatie. Drijfveren in beeld Carl Jung ging ervan uit dat de menselijke psyche bestaat uit een bewuste en een onbewuste laag. Jung vergelijkt de persoonlijkheid met een ijsberg waarvan een deel boven water ligt en het grootste gedeelte onder water ligt. Het gedeelte ‘boven water’ is bewust, het persoonlijk bewustzijn. Het gedeelte ‘onder water’ is onbewust. De bewuste laag vertegenwoordigt het ego en is het ideaalbeeld van onszelf. De onbewuste laag vertegenwoordigt eigenschappen die we niet willen laten zien of die we nooit hebben ontmoet of geleerd. Juist de onbewuste processen hebben een grote invloed op het denken en handelen van mensen. Dáár ligt de sleutel voor talentontwikkeling. Talenmanagement zou moeten voorzien in een methodiek die de onbewuste drijfveren van mensen in kaart brengt. Verbinding tussen talent en werk Nu wordt vooral gestuurd op gedrag en competenties die zichtbaar zijn. Het zichtbare gedrag is echter slechts het topje van de ijsberg. Billy Elliot wist niet dat hij zo goed kon dansen totdat hij er bewust van werd, omdat hem de kans werd geboden zijn danskwaliteiten te laten zien. Bij mensen in organisaties werkt het net zo. Zolang je als leider een beroep doet op de competenties die horen bij de functie van de medewerker, beperk je hem of haar in de mogelijkheid om andere talenten te ontdekken. De kunst van talentontwikkeling ligt in het vermogen van de organisatie om de drijfveren van mensen naar boven te halen en het werk daarop aan te sluiten. Dit vraagt de nodige flexibiliteit. Functieomschrijvingen en vaste structuren moeten plaatsmaken voor autonomie en zelfsturing. En organisaties zullen meer aandacht en tijd moeten investeren in talentontplooiing. Dus niet alleen opleiden, maar ook analyseren en inventariseren. Talentsessie Het maken van talentanalyses helpt om de kwaliteiten van medewerkers te ontdekken en te alloceren. Wil je meer weten over het maken van talentanalyses en de waarde voor talentmanagement? Meld je dan aan voor de gratis talentsessie ‘Talent op de juiste plek!’ op 7 november 2013 bij Zpot in De Meern. .Discusieer mee over dit blog of deel het op social media

Talentmanagement onder de loep

 

Ijsberg-tekstTalent zus, talent zo……. De term ‘talent’ wordt als gevolg van schaarste aan hoogopgeleid personeel en vergrijzing op de arbeidsmarkt steeds vaker gebruikt. Talentmanagement staat hoog op de agenda van menig organisatie. Maar wat is talent nu precies? En hoe kan een organisatie talent effectief stimuleren?

Talentmanagement wordt doorgaans in een adem genoemd met talentontwikkeling en talentontplooiing. Ze dienen echter verschillende doelen. Talentontwikkeling richt zich op de effectiviteit van een persoon en talentmanagement op de effectiviteit van een organisatie. Talentontwikkeling is een onderdeel van talentmanagement en bedoeld om de kwaliteiten van mensen naar boven te brengen en te laten groeien. De term ‘talent’ kent in de praktijk meerdere betekenissen. Sommigen gebruiken de term als synoniem voor kwaliteiten, anderen gebruiken het als aanduiding voor high potentials en high performers. De Dikke van Dale omschrijft talent als ‘een natuurlijke begaafdheid’ of ‘aanleg‘. Wikipedia definieert talent of begaafdheid als ‘een bijzonder goed ontwikkelde eigenschap van een bepaald persoon‘. Deze eigenschap is aanwezig in de persoon, maar hoeft niet altijd zichtbaar te zijn. Een prachtige stem moet zich eerst laten horen. Leiders zullen hun mensen moeten stimuleren om begaafdheid zichtbaar te maken.

Talent = potentieel x motivatie x stimulans

Het hebben van talent alleen is niet voldoende. Motivatie en stimulans zijn voorwaarden om talent te ontplooien. Motivatie komt van binnenuit vanuit drijfveren. Stimulans van buitenaf vanuit beloning en waardering. Beide factoren versterken de wilskracht om het eigen potentieel ten volle te benutten. Talentontwikkeling is niet alleen aan organisaties voorbehouden. Het speelt een rol op scholen, in de opvoeding, op sportverenigingen. Het stimuleren van passie en aanleg is de basis voor het zichtbaar maken van talent. De omgeving speelt hierin een cruciale rol.

Een mooi voorbeeld van de kracht van stimulans komt naar voren in de film Billy Elliot. De film gaat over een 11-jarige jongen die onder druk van zijn omgeving op boksles gaat. Billy vindt er echter niets aan. Op een dag kijkt hij bij een balletles. Billy besluit mee te doen. Hij doet er alles aan om de balletlessen verborgen te houden voor zijn vader, maar die komt er uiteindelijk achter en is woedend. Dankzij de steun van zijn beste vriend en zijn balletlerares zet Billy door. Zijn vader is razend, totdat hij zijn zoon ziet dansen! Vanaf dat moment heeft hij er alles voor over om zijn zoon gelukkig te maken.

Talentontplooiing en drijfveren

Net als Billy Elliot weet niet iedereen waar zijn of haar talenten liggen. Het ontdekken van talent is een proces. Organisaties zouden dit proces vanuit talentmanagement moeten faciliteren. Mensen functioneren effectiever als de eisen die het werk stelt aansluiten bij de innerlijke drijfveren. Dat lijkt eenvoudig, maar de praktijk is weerbarstiger. Mensen weten lang niet altijd waar hun drijfveren liggen. Dat komt omdat de innerlijke motieven in het onbewuste zetelen. We denken niet na over onze motieven, totdat we ermee geconfronteerd worden. Bijvoorbeeld omdat we iets moeten doen dat indruist tegen onze normen en waarden. Dan worden drijfveren ineens bewust. Zo paste het ‘vechten’ tijdens de boksles niet bij de drijfveren van Billy Elliot. Hij werd wel gestimuleerd, maar voelde geen motivatie.

Drijfveren in beeld

Carl Jung ging ervan uit dat de menselijke psyche bestaat uit een bewuste en een onbewuste laag. Jung vergelijkt de persoonlijkheid met een ijsberg waarvan een deel boven water ligt en het grootste gedeelte onder water ligt. Het gedeelte ‘boven water’ is bewust, het persoonlijk bewustzijn. Het gedeelte ‘onder water’ is onbewust. De bewuste laag vertegenwoordigt het ego en is het ideaalbeeld van onszelf. De onbewuste laag vertegenwoordigt eigenschappen die we niet willen laten zien of die we nooit hebben ontmoet of geleerd. Juist de onbewuste processen hebben een grote invloed op het denken en handelen van mensen. Dáár ligt de sleutel voor talentontwikkeling. Talenmanagement zou moeten voorzien in een methodiek die de onbewuste drijfveren van mensen in kaart brengt.

Verbinding tussen talent en werk

Nu wordt vooral gestuurd op gedrag en competenties die zichtbaar zijn. Het zichtbare gedrag is echter slechts het topje van de ijsberg. Billy Elliot wist niet dat hij zo goed kon dansen totdat hij er bewust van werd, omdat hem de kans werd geboden zijn danskwaliteiten te laten zien. Bij mensen in organisaties werkt het net zo. Zolang je als leider een beroep doet op de competenties die horen bij de functie van de medewerker, beperk je hem of haar in de mogelijkheid om andere talenten te ontdekken. De kunst van talentontwikkeling ligt in het vermogen van de organisatie om de drijfveren van mensen naar boven te halen en het werk daarop aan te sluiten. Dit vraagt de nodige flexibiliteit. Functieomschrijvingen en vaste structuren moeten plaatsmaken voor autonomie en zelfsturing. En organisaties zullen meer aandacht en tijd moeten investeren in talentontplooiing. Dus niet alleen opleiden, maar ook analyseren en inventariseren.

Talentsessie

Het maken van talentanalyses helpt om de kwaliteiten van medewerkers te ontdekken en te alloceren. Wil je meer weten over het maken van talentanalyses en de waarde voor talentmanagement? Meld je dan aan voor de gratis talentsessie ‘Talent op de juiste plek!’ op 7 november 2013 bij Zpot in De Meern.


Interesting blog? Like it on Facebook, +1 on Google, Tweet it or share this article on other bookmarking websites.

Maaike Huisman
Geschreven door Maaike Huisman
Top Blogger
bloggen lb > Talentmanagement onder de loep | leiderschap
bloggen lmb > Talentmanagement onder de loep | leiderschap
HubeAdvies's Profielfoto
HubeAdvies antwoordt op het onderwerp: #795 3 jaren 5 maanden geleden
Ha Ruud,
Lees nu pas je reactie. Leuk te horen dat de talentsessie waardevol is geweest. Dankje!
Meer informatie over de verbinding tussen HR en de bedrijfsresultaten is te lezen op P&O Actueel:
www.penoactueel.nl/HR-Strategie/Algemeen...r-de-winst-1404705W/

Het bewijs is er, nu de praktijk nog......:) > Talentmanagement onder de loep | leiderschap
Ruud's Profielfoto
Ruud antwoordt op het onderwerp: #794 3 jaren 5 maanden geleden
Hoi Maaike,
mooie en waardevolle sessie gisteren. Leuk om op deze manier kennis te maken met Strategisch Talent Management.
Erg leuk om te zien hoe je de principes van Collins (good to great) verbindt met de Dantefactor en het me. model: logisch, begrijpelijk, uitvoerbaar en dus waardevol!

Je gaf aan dat onderzoek aantoonde dat indien de HR functie onderdeel uitmaakte van de directie dat dit een positief effect had op de bedrijfsresultaten: kun je hier wat meer over vertellen?

Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: You are posting the message as a 'Guest'

stilstandisachteruitgang2_*_ > Talentmanagement onder de loep | leiderschap
Er zijn van die perioden waarin vooruitgang onmogelijk lijkt. Het is alsof de tijd even stilstaat. Je wilt vooruit maar het lukt niet. Het ontbreekt je
dieptehechting_*_ > Talentmanagement onder de loep | leiderschap
Diepteverandering heeft twee kenmerken: het komt onverwachts en je hebt er geen controle over. In mijn werkende leven ben ik een aantal keer overvallen
zelfsturing-verbinding_*_ > Talentmanagement onder de loep | leiderschap
In de blog Less Chiefs more Indians beschrijft Yvonne van Duuren op inspirerende wijze de paradox tussen zelfsturing en leiderschap. Organisaties
Holacratie_*_ > Talentmanagement onder de loep | leiderschap
Zappos, een Amerikaanse online schoenverkoper, is overgegaan op een organisatie zonder management. Het bedrijf heeft afscheid genomen van formele leidinggevende
kracht_*_ > Talentmanagement onder de loep | leiderschap
Onlangs had ik een gespek met drie vakgenoten over empowerment. Tijdens het geprek gebeurde iets opmerkelijks. In plaats van gestimuleerd, voelde ik mij
Boekpresentatie2_*_ > Talentmanagement onder de loep | leiderschap
Wat zijn de vragen, als je op weg bent naar nieuw leiderschap? De zestig deelnemers aan de presentatie van mijn nieuwste boek hebben hier een antwoord
Schoolschade_*_ > Talentmanagement onder de loep | leiderschap
Schoolschade is de term die psychologen gebruiken voor leerlingen die zodanig zijn beschadigd op het basis of voortgezet onderwijs, dat ze burn out, depressie,
weconomics-9_*_ > Talentmanagement onder de loep | leiderschap
Beste Paul, Ik heb je laatste brief met veel aandacht gelezen. Dank daarvoor! Ook ik heb het gevoel dat we de goede richting op gaan, en dat acties steeds
fotozee_*_ > Talentmanagement onder de loep | leiderschap
Als je vanuit leiderschap je verdiept in het onderwijs, ontmoet je al snel een opvallend gebruik van termen. Als leider weet je dat bottom up, samensturing,
affiliate-loesje_*_ > Talentmanagement onder de loep | leiderschap
{jssocials call2action="Tijdelijke kans!", hashtags="affiliate, marketing, pleaseRT", via=""} Thought Leadership is not about being known. It is about
lostatsea_*_ > Talentmanagement onder de loep | leiderschap
Zowel over leiderschap als zelfsturende teams wordt veel nagedacht en geschreven. Het lijken eigenlijk twee kanten van dezelfde medaille te zijn. Waarom?
hond-leren_*_ > Talentmanagement onder de loep | leiderschap
Ik heb een hond. Om preciezer te zijn, een eigenwijs straatschoffie.   Wanneer ik met Oskar ga wandelen en ik ga een kant op die hij niet wil, zet
Wrijving_geef_glans_*_ > Talentmanagement onder de loep | leiderschap
Waar mensen samenwerken ontstaat vroeg of laat gedoe. Niets mis mee; een beetje wrijving geeft immers glans! Het wordt pas vervelend als de glans plaats
Beeld_blog_luisteren_*_ > Talentmanagement onder de loep | leiderschap
Leiders doen er verstandig aan goed te luisteren. Zowel vanuit respect en betrokkenheid naar degenen met wie zij werken, als om verbinding en commitment
mier_*_ > Talentmanagement onder de loep | leiderschap
Organisatieverandering, invoering van nieuwe werkwijzen, kwaliteitsverbetering, professionalisering, meer kennisdelen en samenwerken…. we hebben er allemaal

FacebookG+TwitterRSSLinkedInPaper.li

Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse nieuwsbrief en mis geen enkel Leiderschapsblog of -nieuwsbericht meer.