Login
Hoofd menu
Selecteer WPM
Drie. Twee. Een. GO! (Wetenschappelijk) bewezen eenvoudige tactieken om bevlogenheid en werkgeluk de nek om de draaien Geschreven door Leona Aarsen. Een paar weken geleden was ik naar een netwerkbijeenkomst. Daar sprak ik een freelance vertrouwenspersoon, die voor veel verschillende organisaties in de profit en non-profit sector werkte. Al pratende over haar werk vertelde zij dat één van de grootste problemen waar zij mee te maken had, was pesten binnen organisaties. ‘Wist je dat 80% van de pesterijen door de leidinggevende gebeurt?’ - vroeg ze aan mij. Ik was er stil van. De vraag heeft me wekenlang niet losgelaten. Bij pesten komen misschien in eerste instantie YouTube filmpjes op ons netvlies van weerloze pubers die in elkaar getrapt worden door leeftijdsgenoten. Of we denken aan het programma Gepest. Maar leidinggevenden?! Het pesten binnen organisaties is vaak geen fysieke mishandeling. Het vindt veel subtieler plaats. Soms wordt het doelbewust ingezet. Het lijkt, zeker in het licht van bezuinigingen en reorganisaties soms best lucratief. Strategische pesten, noemde zij het. Geïllustreerd met voorbeelden: leidinggevenden bekritiseren medewerkers. Ze stellen onredelijk hoge eisen. Putten hen uit. Of nog eenvoudiger: ze negeren hen. En dan trekken ze de conclusie: de medewerker functioneert slecht. Hij kan zo op straat gezet worden. Is bekritiseren dan pesten, vraag je je misschien af. Is medewerkers overvragen dan pesten? Is medewerkers negeren pesten? Laat ik het anders stellen. Uit het werk van Bakker & Demerouti blijkt dat steun van de leidinggevende een van de factoren is die bijdraagt aan de bevlogenheid van medewerkers. Op basis van haar onderzoek gaat de Duitse Eva-Ellen Weiß nog een stap verder: zij stelt dat transformationeel leiderschap een positief invloed heeft op een verstoord evenwicht tussen belasting en belastbaarheid. Met andere woorden: transformationeel leiderschap vergroot de veerkracht en de hulpbronnen van medewerkers om effectief om te gaan met werkdruk, stress en andere taak-eisen. Het verkleint de kans op psychische klachten zoals een depressie of burn-out. Daarbij heeft zij gekeken naar drie kenmerken van transformationeel leiderschap: inspireren/motiveren, intellectueel uitdagen en persoonlijke aandacht. Van deze factoren had persoonlijke aandacht de meeste impact. Uit onderzoek van Gallup blijkt dat de kans dat iemand gedemotiveerd raakt (afhaakt), 40% is als hij genegeerd wordt door zijn leidinggevende. Als zijn leidinggevende focust op zijn zwaktes en negatieve kanten, is deze kans ‘slechts’ 22%. Je hoeft geen wetenschapper te zijn om te begrijpen dat mensen slecht gaan functioneren als ze genegeerd en miskend worden. Het lijkt alsof het met werknemers net zo werkt als met kleine kinderen: alles is beter dan géén aandacht. Dan maar negatieve aandacht. Kinderen in Roemeense tehuizen stierven vroeger door een gebrek aan aandacht. Dat noemden we weliswaar geen pesterij. Wel mishandeling en verwaarlozing. Hoe noemen we het als een leidinggevende medewerkers negeert en persoonlijke aandacht onthoudt?  .Discusieer mee over dit blog of deel het op social media

(Wetenschappelijk) bewezen eenvoudige tactieken om bevlogenheid en werkgeluk de nek om de draaien

Geschreven door Leona Aarsen. Geplaatst op 28 januari 2014.
Hot 5728 treffers 0 favorieten toegevoegd

pestenophetwerkEen paar weken geleden was ik naar een netwerkbijeenkomst. Daar sprak ik een freelance vertrouwenspersoon, die voor veel verschillende organisaties in de profit en non-profit sector werkte. Al pratende over haar werk vertelde zij dat één van de grootste problemen waar zij mee te maken had, was pesten binnen organisaties.

‘Wist je dat 80% van de pesterijen door de leidinggevende gebeurt?’ - vroeg ze aan mij. Ik was er stil van. De vraag heeft me wekenlang niet losgelaten.

Bij pesten komen misschien in eerste instantie YouTube filmpjes op ons netvlies van weerloze pubers die in elkaar getrapt worden door leeftijdsgenoten. Of we denken aan het programma Gepest.

Maar leidinggevenden?! Het pesten binnen organisaties is vaak geen fysieke mishandeling. Het vindt veel subtieler plaats. Soms wordt het doelbewust ingezet. Het lijkt, zeker in het licht van bezuinigingen en reorganisaties soms best lucratief. Strategische pesten, noemde zij het.

Geïllustreerd met voorbeelden: leidinggevenden bekritiseren medewerkers. Ze stellen onredelijk hoge eisen. Putten hen uit. Of nog eenvoudiger: ze negeren hen. En dan trekken ze de conclusie: de medewerker functioneert slecht. Hij kan zo op straat gezet worden.

Is bekritiseren dan pesten, vraag je je misschien af. Is medewerkers overvragen dan pesten? Is medewerkers negeren pesten?

Laat ik het anders stellen.

Uit het werk van Bakker & Demerouti blijkt dat steun van de leidinggevende een van de factoren is die bijdraagt aan de bevlogenheid van medewerkers.

Op basis van haar onderzoek gaat de Duitse Eva-Ellen Weiß nog een stap verder: zij stelt dat transformationeel leiderschap een positief invloed heeft op een verstoord evenwicht tussen belasting en belastbaarheid. Met andere woorden: transformationeel leiderschap vergroot de veerkracht en de hulpbronnen van medewerkers om effectief om te gaan met werkdruk, stress en andere taak-eisen. Het verkleint de kans op psychische klachten zoals een depressie of burn-out. Daarbij heeft zij gekeken naar drie kenmerken van transformationeel leiderschap: inspireren/motiveren, intellectueel uitdagen en persoonlijke aandacht. Van deze factoren had persoonlijke aandacht de meeste impact.

Uit onderzoek van Gallup blijkt dat de kans dat iemand gedemotiveerd raakt (afhaakt), 40% is als hij genegeerd wordt door zijn leidinggevende. Als zijn leidinggevende focust op zijn zwaktes en negatieve kanten, is deze kans ‘slechts’ 22%. Je hoeft geen wetenschapper te zijn om te begrijpen dat mensen slecht gaan functioneren als ze genegeerd en miskend worden.

Het lijkt alsof het met werknemers net zo werkt als met kleine kinderen: alles is beter dan géén aandacht. Dan maar negatieve aandacht.

Kinderen in Roemeense tehuizen stierven vroeger door een gebrek aan aandacht. Dat noemden we weliswaar geen pesterij. Wel mishandeling en verwaarlozing.

Hoe noemen we het als een leidinggevende medewerkers negeert en persoonlijke aandacht onthoudt? 

bloggen lb > (Wetenschappelijk) bewezen eenvoudige tactieken om bevlogenheid en werkgeluk de nek om de draaien | leiderschap
bloggen lmb > (Wetenschappelijk) bewezen eenvoudige tactieken om bevlogenheid en werkgeluk de nek om de draaien | leiderschap

Leona Aarsen

Auteur: Leona Aarsen

12 23200 13

Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: You are posting the message as a 'Guest'

jumptothenextlevel_*_ > (Wetenschappelijk) bewezen eenvoudige tactieken om bevlogenheid en werkgeluk de nek om de draaien | leiderschap
In mijn vorige blog heb ik gepleit voor de noodzaak van leiderschap bij zelfsturing. Daarbij heb ik onderscheid aangebracht tussen management en leiderschap.
uitdebochtvliegen_*_ > (Wetenschappelijk) bewezen eenvoudige tactieken om bevlogenheid en werkgeluk de nek om de draaien | leiderschap
Geïnspireerd door Buurtzorg willen veel zorginstellingen aan de slag met zelfsturing. Het schrappen van de managementlaag is daarbij nog de makkelijkste
equalanimals_*_ > (Wetenschappelijk) bewezen eenvoudige tactieken om bevlogenheid en werkgeluk de nek om de draaien | leiderschap
Een paar weken geleden heb ik een gesprek gehad met Jos de Blok, oprichter van Buurtzorg en Arko van Brakel, CEO van De Baak. De aanleiding was een uitzending
belonging_*_ > (Wetenschappelijk) bewezen eenvoudige tactieken om bevlogenheid en werkgeluk de nek om de draaien | leiderschap
Er was eens, lang, lang geleden een echtpaar. Ze verzamelden graag stenen. In de bergen, in mijnen, op verlaten weggetjes – op de meest onverwachte
hetverschilmaken_*_ > (Wetenschappelijk) bewezen eenvoudige tactieken om bevlogenheid en werkgeluk de nek om de draaien | leiderschap
Veel mensen die burn-out raken, lopen vast omdat ze niet passen in een bepaalde context. Soms heeft de mismatch zelfs betrekking op de hele gevestigde
fotozee_*_ > (Wetenschappelijk) bewezen eenvoudige tactieken om bevlogenheid en werkgeluk de nek om de draaien | leiderschap
Als je vanuit leiderschap je verdiept in het onderwijs, ontmoet je al snel een opvallend gebruik van termen. Als leider weet je dat bottom up, samensturing,
affiliate-loesje_*_ > (Wetenschappelijk) bewezen eenvoudige tactieken om bevlogenheid en werkgeluk de nek om de draaien | leiderschap
{jssocials call2action="Tijdelijke kans!", hashtags="affiliate, marketing, pleaseRT", via=""} Thought Leadership is not about being known. It is about
andersvereenvoudigen_*_ > (Wetenschappelijk) bewezen eenvoudige tactieken om bevlogenheid en werkgeluk de nek om de draaien | leiderschap
“Wat heb je geleerd?” vraag ik en we doen een rondje. “Hoe we ons werk eenvoudiger kunnen maken, zegt Margo (58), een van de deelnemers aan de workshop.
rochdale_*_ > (Wetenschappelijk) bewezen eenvoudige tactieken om bevlogenheid en werkgeluk de nek om de draaien | leiderschap
Kilian Bennebroek Gravenhorst in gesprek met René Grotendorst,voormalig voorzitter Raad van Bestuur Woningstichting Rochdale Een van de grootste fascinaties
watvindjij_*_ > (Wetenschappelijk) bewezen eenvoudige tactieken om bevlogenheid en werkgeluk de nek om de draaien | leiderschap
Terwijl Linda, m’n vriendin, met een jurk de paskamer inschiet bekijk ik een prachtig tas. De eigenaresse van de winkel lijkt verbaasd, totdat Linda
lostatsea_*_
Zowel over leiderschap als zelfsturende teams wordt veel nagedacht en geschreven. Het lijken eigenlijk twee kanten van dezelfde medaille te zijn. Waarom?
hond-leren_*_ > (Wetenschappelijk) bewezen eenvoudige tactieken om bevlogenheid en werkgeluk de nek om de draaien | leiderschap
Ik heb een hond. Om preciezer te zijn, een eigenwijs straatschoffie.   Wanneer ik met Oskar ga wandelen en ik ga een kant op die hij niet wil, zet
Wrijving_geef_glans_*_ > (Wetenschappelijk) bewezen eenvoudige tactieken om bevlogenheid en werkgeluk de nek om de draaien | leiderschap
Waar mensen samenwerken ontstaat vroeg of laat gedoe. Niets mis mee; een beetje wrijving geeft immers glans! Het wordt pas vervelend als de glans plaats
Beeld_blog_luisteren_*_ > (Wetenschappelijk) bewezen eenvoudige tactieken om bevlogenheid en werkgeluk de nek om de draaien | leiderschap
Leiders doen er verstandig aan goed te luisteren. Zowel vanuit respect en betrokkenheid naar degenen met wie zij werken, als om verbinding en commitment
mier_*_
Organisatieverandering, invoering van nieuwe werkwijzen, kwaliteitsverbetering, professionalisering, meer kennisdelen en samenwerken…. we hebben er allemaal

FacebookG+TwitterRSSLinkedInPaper.li

×
Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse nieuwsbrief en mis geen enkel Leiderschapsblog of -nieuwsbericht meer.

×