Login
Hoofd menu
Selecteer WPM
Drie. Twee. Een. GO! Over micro-topmanagers die onder het mom van 'challenging' hun eigen managers afbranden Geschreven door Arnold Blits. Tijdens de donkerste dagen van de Middeleeuwen leefden veel heersers in een vaak zelf gecreëerde wereld van intriges en paranoïde machtsstrijd. Veelal ingegeven door angst en diep verborgen zelftwijfel moesten vooral hun directe onderdanen vrezen voor hun leven. Als er zelfs maar positief werd gefluisterd over één van hun adjudanten werd deze onfortuinlijke presteerder prompt publiekelijk vernederd of, in het ergste geval, zelfs in het openbaar gecastreerd. Terug naar 2014 en ja, we hebben het hier over micro-topmanagers. Vrijwel direct nadat mijn boek ‘De leider voor wie we het doen’ verscheen, kreeg ik relatief veel reacties op de hoofdstukken over dergelijke ‘leiders’. Opvallend was dat minstens de helft van de lezers refereerden naar het destructieve gedrag van micro-topmanagers tijdens presentaties. Wat een moment van afstemming, teambuilding en vooral persoonlijke erkenning zou moeten worden, misbruikt de micro-topmanager schaamteloos om risicoloos machtsspelletjes te kunnen spelen. Aanvankelijk wilde ik een overzicht maken van de technieken die ze hierbij hanteren maar een beknopte demonstratie van wat ik over de jaren heb gezien en gehoord, leek me uiteindelijk beter. Dus: welkom bij het - uiteraard fictieve - bedrijf Challenging Technologies Inc. waar een uiterst gespannen managementteam en hun micro-topmanager bijeen zitten in de boardroom. De VP Sales Support is zojuist begonnen met zijn presentatie, maar de overige aanwezigen letten vanuit hun ooghoeken vooral op hun baas. De eerste tekenen dat hij op het oorlogspad is, hebben zich al geopenbaard: hij zit verveeld tekeningetjes te maken terwijl hij ogenschijnlijk zijn ondergeschikte voor het presentatiescherm geen blik waardig gunt. De VP Sales Support is nog maar een minuut in zijn verhaal. En dan is het zover: "….Sales Support heeft daarom in samenwerking met Marketing gezocht naar low-cost opportunities om de bottlenecks in diverse verkoopprocessen te elimineren. Daarbij hebben we vooral gekeken naar speerpunten met een below expectations performance. Op deze eerste slide zien jullie…" "Wat is er met slide 1 gebeurd?" "Slide 1?" "Ja, ik zie dat je gelijk met slide drie begint. Wat is er gebeurd met slide 1 en 2?" "Ehh…Ik heb PerfectView gebruikt. Die telt het voorblad en de index waarschijnlijk mee als pagina. In PowerPoint beginnen ze met…" "Vreemd! Maar ga door!" "Goed, Q2 laat dus zien dat Services de grootste groeier is naast Maintenance. Als je de omzetten extrapoleert naar volgend jaar, snijden hun resultaten zelfs die van…" "Waar zijn die cijfers op gebaseerd?" "Ehh…U vroeg aan het eind van Q1 om prognoses voor twee jaar te maken. We gaan dus ook bij onze plannen uit van…" "En wat nou als de concurrent bijvoorbeeld z’n prijzen halveert? Kun jij in de toekomst kijken?" "Eh, nee, natuurlijk niet. We zijn dus voor de gevraagde bi-anual prognoses uitgegaan van onveranderde omstandigheden." "Ja, dat zal allemaal best, maar waar zit ik nu eigenlijk naar te kijken?" "O, de redenen, de achtergrond… De basis van onze plannen." "Ik wil geen vage inleidingen op inleidingen zien maar actie! Wat heb je voor ons?" "Dat..dat is de implementatie. Die staat op slide twaal …" "Nou, skip dan al die nonsens en laat plaatje twaalf zien! Een goed plan van aanpak kan makkelijk op een half A4tje. Time is a-wastin’! Onze tijd is verdorie kostbaar! Right, guys?" "….Eh, goed, even doorklikken…Hier! De implementatie!...Dit begint dan met het plan dat we voor de High tech divisie hebben gemaakt... Ok, rond februari staat alles klaar om al onze Primary Clients te voorzien van de Robokit 1.0. De Sales gebruikt het concept dan inmiddels zelf al om…" "Stop, stop, stop stop! Wat doet die Robocop 10 daar?" "De Robokit 1.0. Dat is een visuele computersimulatie van onze producten die in het pakket zitten. Ik heb hier een afbeelding…" "Wat voor pakket? Ik snap er nou werkelijk helemaal niets meer van!" "Nou…We hebben voor de Hightech divisie een pakket ontwikkeld dat vooral bedoeld is voor onze technische klanten die hun aankopen bij hun non-technische bazen moeten verantwoorden. Sales vroeg of we iets konden bedenken om….Het staat op slide vijf…Ik moet even...Ik kan even terug om..." "Hoe bedoel je ‘bazen’? Ik heb toch zo een hekel aan dat woord ‘bazen’. Alleen honden hebben bazen!" "Ehh, ja! Ik wilde eigenlijk alleen maar zeggen…Ehh, de technische inkopers waar High tech mee te maken hebben, vallen veelal onder hoofdinkopers die vaak geen…" "En wat bedoel je nou met Primary Clients?" "Sorry?" "PRIMARY CLIENTS! Ja, IK heb dat woord toch echt niet uitgevonden!" "Dat.. Dat zijn dus klanten boven de 50 duizend die alle technische upgrades standaard opnemen en die met regelmaat hulp vragen om onze producten bij henzelf intern te verkopen. Op de derde slide staan ze gedefini…" "O, en de rest kunnen we dus vergeten!" "Wat?" "Ja, wat! Al onze klanten zijn primair! Bij ons staat IEDERE klant centraal! Challenging Technologies kan jouw salaris betalen omdat ALL clients come first!" "O…Oh..Nee, maar iedere klant kan de Robokit krijgen! Het is niet alleen voor…Het is alleen om het voor sommige techneuten inzichtelijk te maken voor hun niet-technische achterban. De Sales is in de lead om te bepalen aan wie…" "En hoeveel Sales gaat dit plan aan de omzet bijdragen?" "…En we kunnen de naam Primary Clients makkelijk veranderen in iets anders! Bijvoorbeeld….Ik kan niet meer denken…Het is maar een titel voor een klantengroep die…." "Hoeveel-gaan-we-meer-omzetten-met-dit-plan!!? Praat ik Chinees of zo?" "Wat? Ehh…Dat is…moeilijk te calculeren. Dit is een onderdeel van een groter geheel…Het is één van de supporting tools voor de Ehh…" "O mijn hemel! Je zou op z’n minst toch mogen verwachten dat je een plan voor onze belangrijkste klanten uitgebreid zou voorbereiden. Als ik naar Denver ga, heb ik op z’n minst 50 slides perfect uitgewerkt in een goedlopend verhaal. Ga maar weer zitten en vergeet vooral je Robocop niet. Plan afgekeurd! Voor zover er nog iets af te keuren viel, tenminste! Goed, we gaan lunchen. Daarna ben jij aan de beurt, Irene. Ik hoop dat jij tenminste wel je huiswerk gedaan hebt!" .Discusieer mee over dit blog of deel het op social media

Over micro-topmanagers die onder het mom van 'challenging' hun eigen managers afbranden

hell4Tijdens de donkerste dagen van de Middeleeuwen leefden veel heersers in een vaak zelf gecreëerde wereld van intriges en paranoïde machtsstrijd. Veelal ingegeven door angst en diep verborgen zelftwijfel moesten vooral hun directe onderdanen vrezen voor hun leven. Als er zelfs maar positief werd gefluisterd over één van hun adjudanten werd deze onfortuinlijke presteerder prompt publiekelijk vernederd of, in het ergste geval, zelfs in het openbaar gecastreerd.

Terug naar 2014 en ja, we hebben het hier over micro-topmanagers. Vrijwel direct nadat mijn boek ‘De leider voor wie we het doen’ verscheen, kreeg ik relatief veel reacties op de hoofdstukken over dergelijke ‘leiders’. Opvallend was dat minstens de helft van de lezers refereerden naar het destructieve gedrag van micro-topmanagers tijdens presentaties. Wat een moment van afstemming, teambuilding en vooral persoonlijke erkenning zou moeten worden, misbruikt de micro-topmanager schaamteloos om risicoloos machtsspelletjes te kunnen spelen. Aanvankelijk wilde ik een overzicht maken van de technieken die ze hierbij hanteren maar een beknopte demonstratie van wat ik over de jaren heb gezien en gehoord, leek me uiteindelijk beter.

Dus: welkom bij het - uiteraard fictieve - bedrijf Challenging Technologies Inc. waar een uiterst gespannen managementteam en hun micro-topmanager bijeen zitten in de boardroom. De VP Sales Support is zojuist begonnen met zijn presentatie, maar de overige aanwezigen letten vanuit hun ooghoeken vooral op hun baas. De eerste tekenen dat hij op het oorlogspad is, hebben zich al geopenbaard: hij zit verveeld tekeningetjes te maken terwijl hij ogenschijnlijk zijn ondergeschikte voor het presentatiescherm geen blik waardig gunt. De VP Sales Support is nog maar een minuut in zijn verhaal. En dan is het zover:

"….Sales Support heeft daarom in samenwerking met Marketing gezocht naar low-cost opportunities om de bottlenecks in diverse verkoopprocessen te elimineren. Daarbij hebben we vooral gekeken naar speerpunten met een below expectations performance. Op deze eerste slide zien jullie…"

"Wat is er met slide 1 gebeurd?"

"Slide 1?"

"Ja, ik zie dat je gelijk met slide drie begint. Wat is er gebeurd met slide 1 en 2?"

"Ehh…Ik heb PerfectView gebruikt. Die telt het voorblad en de index waarschijnlijk mee als pagina. In PowerPoint beginnen ze met…"

"Vreemd! Maar ga door!"

"Goed, Q2 laat dus zien dat Services de grootste groeier is naast Maintenance. Als je de omzetten extrapoleert naar volgend jaar, snijden hun resultaten zelfs die van…"

"Waar zijn die cijfers op gebaseerd?"

"Ehh…U vroeg aan het eind van Q1 om prognoses voor twee jaar te maken. We gaan dus ook bij onze plannen uit van…"

"En wat nou als de concurrent bijvoorbeeld z’n prijzen halveert? Kun jij in de toekomst kijken?"

"Eh, nee, natuurlijk niet. We zijn dus voor de gevraagde bi-anual prognoses uitgegaan van onveranderde omstandigheden."

"Ja, dat zal allemaal best, maar waar zit ik nu eigenlijk naar te kijken?"

"O, de redenen, de achtergrond… De basis van onze plannen."

"Ik wil geen vage inleidingen op inleidingen zien maar actie! Wat heb je voor ons?"

"Dat..dat is de implementatie. Die staat op slide twaal …"

"Nou, skip dan al die nonsens en laat plaatje twaalf zien! Een goed plan van aanpak kan makkelijk op een half A4tje. Time is a-wastin’! Onze tijd is verdorie kostbaar! Right, guys?"

"….Eh, goed, even doorklikken…Hier! De implementatie!...Dit begint dan met het plan dat we voor de High tech divisie hebben gemaakt... Ok, rond februari staat alles klaar om al onze Primary Clients te voorzien van de Robokit 1.0. De Sales gebruikt het concept dan inmiddels zelf al om…"

"Stop, stop, stop stop! Wat doet die Robocop 10 daar?"

"De Robokit 1.0. Dat is een visuele computersimulatie van onze producten die in het pakket zitten. Ik heb hier een afbeelding…"

"Wat voor pakket? Ik snap er nou werkelijk helemaal niets meer van!"

"Nou…We hebben voor de Hightech divisie een pakket ontwikkeld dat vooral bedoeld is voor onze technische klanten die hun aankopen bij hun non-technische bazen moeten verantwoorden. Sales vroeg of we iets konden bedenken om….Het staat op slide vijf…Ik moet even...Ik kan even terug om..."

"Hoe bedoel je ‘bazen’? Ik heb toch zo een hekel aan dat woord ‘bazen’. Alleen honden hebben bazen!"

"Ehh, ja! Ik wilde eigenlijk alleen maar zeggen…Ehh, de technische inkopers waar High tech mee te maken hebben, vallen veelal onder hoofdinkopers die vaak geen…"

"En wat bedoel je nou met Primary Clients?"

"Sorry?"

"PRIMARY CLIENTS! Ja, IK heb dat woord toch echt niet uitgevonden!"

"Dat.. Dat zijn dus klanten boven de 50 duizend die alle technische upgrades standaard opnemen en die met regelmaat hulp vragen om onze producten bij henzelf intern te verkopen. Op de derde slide staan ze gedefini…"

"O, en de rest kunnen we dus vergeten!"

"Wat?"

"Ja, wat! Al onze klanten zijn primair! Bij ons staat IEDERE klant centraal! Challenging Technologies kan jouw salaris betalen omdat ALL clients come first!"

"O…Oh..Nee, maar iedere klant kan de Robokit krijgen! Het is niet alleen voor…Het is alleen om het voor sommige techneuten inzichtelijk te maken voor hun niet-technische achterban. De Sales is in de lead om te bepalen aan wie…"

"En hoeveel Sales gaat dit plan aan de omzet bijdragen?"

"…En we kunnen de naam Primary Clients makkelijk veranderen in iets anders! Bijvoorbeeld….Ik kan niet meer denken…Het is maar een titel voor een klantengroep die…."

"Hoeveel-gaan-we-meer-omzetten-met-dit-plan!!? Praat ik Chinees of zo?"

"Wat? Ehh…Dat is…moeilijk te calculeren. Dit is een onderdeel van een groter geheel…Het is één van de supporting tools voor de Ehh…"

"O mijn hemel! Je zou op z’n minst toch mogen verwachten dat je een plan voor onze belangrijkste klanten uitgebreid zou voorbereiden. Als ik naar Denver ga, heb ik op z’n minst 50 slides perfect uitgewerkt in een goedlopend verhaal. Ga maar weer zitten en vergeet vooral je Robocop niet. Plan afgekeurd! Voor zover er nog iets af te keuren viel, tenminste! Goed, we gaan lunchen. Daarna ben jij aan de beurt, Irene. Ik hoop dat jij tenminste wel je huiswerk gedaan hebt!"


Interesting blog? Like it on Facebook, +1 on Google, Tweet it or share this article on other bookmarking websites.

Arnold Blits
Geschreven door Arnold Blits
Blogger
bloggen lb > Over micro-topmanagers die onder het mom van 'challenging' hun eigen managers afbranden | leiderschap
bloggen lmb > Over micro-topmanagers die onder het mom van 'challenging' hun eigen managers afbranden | leiderschap
Ruud's Profielfoto
Ruud antwoordt op het onderwerp: #876 3 jaren 2 maanden geleden
Hallo Arnold,
dank voor het delen van je ervaringen.
Ik moet eerlijk zeggen dat toen ik het de eerste keer doornam ik het gevoel had dat ik in een Amerikaanse comedy film terecht was gekomen, maar helaas kan ik de 'dialoog' die jij weergeeft ook uit eigen ervaring herkennen.
Bizar, maar het gebeurd echt en volgens mij nog niet eens omdat de leidinggevende ' pesten ' zo leuk vindt, maar omdat hij / zij ergens diep van binnen oprecht denkt dat dit nodig is om beweging te krijgen, om 'groei' te bewerkstelligen.
Je zou maar zo'n leidinggevende hebben...
Kun je jouw ervaring delen van hoe dan te handelen?

Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: You are posting the message as a 'Guest'

duitsegeheim_*_ > Over micro-topmanagers die onder het mom van 'challenging' hun eigen managers afbranden | leiderschap
Met name in de grensstreek krijg ik vaak te maken met bedrijfsleiders die jaloers naar onze oosterburen kijken. Natuurlijk komen ze al snel met allerlei
manvrouw_*_ > Over micro-topmanagers die onder het mom van 'challenging' hun eigen managers afbranden | leiderschap
Het overkomt iedere leider wel eens. Een klant is ontevreden over één van jouw medewerkers en komt verhaal bij je halen. Natuurlijk geef je die klant
Boekpresentatie2_*_ > Over micro-topmanagers die onder het mom van 'challenging' hun eigen managers afbranden | leiderschap
Wat zijn de vragen, als je op weg bent naar nieuw leiderschap? De zestig deelnemers aan de presentatie van mijn nieuwste boek hebben hier een antwoord
Schoolschade_*_ > Over micro-topmanagers die onder het mom van 'challenging' hun eigen managers afbranden | leiderschap
Schoolschade is de term die psychologen gebruiken voor leerlingen die zodanig zijn beschadigd op het basis of voortgezet onderwijs, dat ze burn out, depressie,
weconomics-9_*_ > Over micro-topmanagers die onder het mom van 'challenging' hun eigen managers afbranden | leiderschap
Beste Paul, Ik heb je laatste brief met veel aandacht gelezen. Dank daarvoor! Ook ik heb het gevoel dat we de goede richting op gaan, en dat acties steeds
fotozee_*_ > Over micro-topmanagers die onder het mom van 'challenging' hun eigen managers afbranden | leiderschap
Als je vanuit leiderschap je verdiept in het onderwijs, ontmoet je al snel een opvallend gebruik van termen. Als leider weet je dat bottom up, samensturing,
affiliate-loesje_*_ > Over micro-topmanagers die onder het mom van 'challenging' hun eigen managers afbranden | leiderschap
{jssocials call2action="Tijdelijke kans!", hashtags="affiliate, marketing, pleaseRT", via=""} Thought Leadership is not about being known. It is about
lostatsea_*_ > Over micro-topmanagers die onder het mom van 'challenging' hun eigen managers afbranden | leiderschap
Zowel over leiderschap als zelfsturende teams wordt veel nagedacht en geschreven. Het lijken eigenlijk twee kanten van dezelfde medaille te zijn. Waarom?
hond-leren_*_ > Over micro-topmanagers die onder het mom van 'challenging' hun eigen managers afbranden | leiderschap
Ik heb een hond. Om preciezer te zijn, een eigenwijs straatschoffie.   Wanneer ik met Oskar ga wandelen en ik ga een kant op die hij niet wil, zet
Wrijving_geef_glans_*_ > Over micro-topmanagers die onder het mom van 'challenging' hun eigen managers afbranden | leiderschap
Waar mensen samenwerken ontstaat vroeg of laat gedoe. Niets mis mee; een beetje wrijving geeft immers glans! Het wordt pas vervelend als de glans plaats
Beeld_blog_luisteren_*_ > Over micro-topmanagers die onder het mom van 'challenging' hun eigen managers afbranden | leiderschap
Leiders doen er verstandig aan goed te luisteren. Zowel vanuit respect en betrokkenheid naar degenen met wie zij werken, als om verbinding en commitment
mier_*_ > Over micro-topmanagers die onder het mom van 'challenging' hun eigen managers afbranden | leiderschap
Organisatieverandering, invoering van nieuwe werkwijzen, kwaliteitsverbetering, professionalisering, meer kennisdelen en samenwerken…. we hebben er allemaal

FacebookG+TwitterRSSLinkedInPaper.li

Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse nieuwsbrief en mis geen enkel Leiderschapsblog of -nieuwsbericht meer.