Login
Hoofd menu
Selecteer WPM
Drie. Twee. Een. GO! The employee whisperer Geschreven door Leona Aarsen. Laatst zag ik een interview met César Millán, de ‘hondenfluisteraar’.  De interviewer vroeg aan hem wat de belangrijkste vraag is waar mensen mee naar hem toe komen. ‘Wat is er mis met mijn hond?’, dit is de belangrijkste vraag – vertelde César. En hij voegde eraan toe: maar dat is niet de vraag waar ik een antwoord op geef, omdat het daar helemaal niet om gaat. De juiste vraag moet zijn: ‘Wat doe ik, als baas van de hond, niet, waardoor mijn hond niet een evenwichtig dier kan zijn?’ De hondenfluisteraar houdt de baasjes een spiegel voor en verklaart het gedrag van de hond vanuit het gedrag van de baas. Niet de hond wordt ‘gefixed’, maar de interactie tussen hond en de baas. De baas krijgt een alternatief aangeboden om anders met zijn hond om te gaan. En het werkt: de hond verandert. Honden hebben drie dingen nodig, vertelt César: discipline, training en affectie. Dat laatste betekent simpelweg liefde. Medewerkers willen niet met honden vergeleken worden en leidinggevenden willen misschien liever ook niet als baas gezien worden. Maar de paralellen zijn aanwezig. Veel leidinggevenden stellen zich (of aan adviseurs) de vraag: wat is er mis met mijn medewerker? Waarom presteert hij niet optimaal? Waarom zet hij zich niet met passie in op zijn werk? Waarom lijkt hij ongemotiveerd, cynisch en is hij zelfs overspannen geraakt? Voor velen is de vraag gerechtvaardigd. Er wordt actie ondernomen, de medewerker moet met zichzelf aan de bak. Kosten noch moeite worden gespaard om de medewerker te veranderen. Om hem gemotiveerd en bevlogen te krijgen. Om het maximale uit hem te halen. Ik vraag me af hoe vaak leidinggevenden met een soort ‘employee whisperer’ te maken krijgen. Iemand die niet op zoek gaat naar antwoorden op de vraag ‘wat is er mis met mijn medewerker?’, maar het gedrag van de werknemers verklaart vanuit de vraag: Leidinggevende, wat doe jij niet waardoor je medewerker niet optimaal kan presteren en niet bevlogen werkt? En dan eraan toevoegt: mensen hebben drie dingen nodig: discipline (vertaald naar een organisatie zou ik zeggen: een aanstekelijke, helder gecommuniceerde visie; consequente waardering en erkenning van gewenst gedrag; duidelijkheid over verwachtingen en kaders), training (ruimte en faciliteiten voor de medewerker om zich te ontwikkelen en zijn potentieel optimaal te ontplooien) en affectie. Dat laatste betekent simpelweg liefde. .Discusieer mee over dit blog of deel het op social media

The employee whisperer

Geschreven door Leona Aarsen. Geplaatst op 20 mei 2014.
Hot 3702 treffers 0 favorieten toegevoegd

hersenenLaatst zag ik een interview met César Millán, de ‘hondenfluisteraar’.  De interviewer vroeg aan hem wat de belangrijkste vraag is waar mensen mee naar hem toe komen. ‘Wat is er mis met mijn hond?’, dit is de belangrijkste vraag – vertelde César. En hij voegde eraan toe: maar dat is niet de vraag waar ik een antwoord op geef, omdat het daar helemaal niet om gaat. De juiste vraag moet zijn: ‘Wat doe ik, als baas van de hond, niet, waardoor mijn hond niet een evenwichtig dier kan zijn?’

De hondenfluisteraar houdt de baasjes een spiegel voor en verklaart het gedrag van de hond vanuit het gedrag van de baas. Niet de hond wordt ‘gefixed’, maar de interactie tussen hond en de baas. De baas krijgt een alternatief aangeboden om anders met zijn hond om te gaan. En het werkt: de hond verandert.

Honden hebben drie dingen nodig, vertelt César: discipline, training en affectie. Dat laatste betekent simpelweg liefde.

Medewerkers willen niet met honden vergeleken worden en leidinggevenden willen misschien liever ook niet als baas gezien worden. Maar de paralellen zijn aanwezig. Veel leidinggevenden stellen zich (of aan adviseurs) de vraag: wat is er mis met mijn medewerker? Waarom presteert hij niet optimaal? Waarom zet hij zich niet met passie in op zijn werk? Waarom lijkt hij ongemotiveerd, cynisch en is hij zelfs overspannen geraakt?

Voor velen is de vraag gerechtvaardigd. Er wordt actie ondernomen, de medewerker moet met zichzelf aan de bak. Kosten noch moeite worden gespaard om de medewerker te veranderen. Om hem gemotiveerd en bevlogen te krijgen. Om het maximale uit hem te halen.

Ik vraag me af hoe vaak leidinggevenden met een soort ‘employee whisperer’ te maken krijgen. Iemand die niet op zoek gaat naar antwoorden op de vraag ‘wat is er mis met mijn medewerker?’, maar het gedrag van de werknemers verklaart vanuit de vraag: Leidinggevende, wat doe jij niet waardoor je medewerker niet optimaal kan presteren en niet bevlogen werkt?

En dan eraan toevoegt: mensen hebben drie dingen nodig: discipline (vertaald naar een organisatie zou ik zeggen: een aanstekelijke, helder gecommuniceerde visie; consequente waardering en erkenning van gewenst gedrag; duidelijkheid over verwachtingen en kaders), training (ruimte en faciliteiten voor de medewerker om zich te ontwikkelen en zijn potentieel optimaal te ontplooien) en affectie. Dat laatste betekent simpelweg liefde.

bloggen lb > The employee whisperer | leiderschap
bloggen lmb > The employee whisperer | leiderschap

Leona Aarsen

Auteur: Leona Aarsen

12 23200 13

Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: You are posting the message as a 'Guest'

jumptothenextlevel_*_ > The employee whisperer | leiderschap
In mijn vorige blog heb ik gepleit voor de noodzaak van leiderschap bij zelfsturing. Daarbij heb ik onderscheid aangebracht tussen management en leiderschap.
uitdebochtvliegen_*_ > The employee whisperer | leiderschap
Geïnspireerd door Buurtzorg willen veel zorginstellingen aan de slag met zelfsturing. Het schrappen van de managementlaag is daarbij nog de makkelijkste
equalanimals_*_ > The employee whisperer | leiderschap
Een paar weken geleden heb ik een gesprek gehad met Jos de Blok, oprichter van Buurtzorg en Arko van Brakel, CEO van De Baak. De aanleiding was een uitzending
belonging_*_ > The employee whisperer | leiderschap
Er was eens, lang, lang geleden een echtpaar. Ze verzamelden graag stenen. In de bergen, in mijnen, op verlaten weggetjes – op de meest onverwachte
hetverschilmaken_*_ > The employee whisperer | leiderschap
Veel mensen die burn-out raken, lopen vast omdat ze niet passen in een bepaalde context. Soms heeft de mismatch zelfs betrekking op de hele gevestigde
fotozee_*_ > The employee whisperer | leiderschap
Als je vanuit leiderschap je verdiept in het onderwijs, ontmoet je al snel een opvallend gebruik van termen. Als leider weet je dat bottom up, samensturing,
affiliate-loesje_*_ > The employee whisperer | leiderschap
{jssocials call2action="Tijdelijke kans!", hashtags="affiliate, marketing, pleaseRT", via=""} Thought Leadership is not about being known. It is about
andersvereenvoudigen_*_ > The employee whisperer | leiderschap
“Wat heb je geleerd?” vraag ik en we doen een rondje. “Hoe we ons werk eenvoudiger kunnen maken, zegt Margo (58), een van de deelnemers aan de workshop.
rochdale_*_ > The employee whisperer | leiderschap
Kilian Bennebroek Gravenhorst in gesprek met René Grotendorst,voormalig voorzitter Raad van Bestuur Woningstichting Rochdale Een van de grootste fascinaties
watvindjij_*_ > The employee whisperer | leiderschap
Terwijl Linda, m’n vriendin, met een jurk de paskamer inschiet bekijk ik een prachtig tas. De eigenaresse van de winkel lijkt verbaasd, totdat Linda
lostatsea_*_
Zowel over leiderschap als zelfsturende teams wordt veel nagedacht en geschreven. Het lijken eigenlijk twee kanten van dezelfde medaille te zijn. Waarom?
hond-leren_*_ > The employee whisperer | leiderschap
Ik heb een hond. Om preciezer te zijn, een eigenwijs straatschoffie.   Wanneer ik met Oskar ga wandelen en ik ga een kant op die hij niet wil, zet
Wrijving_geef_glans_*_ > The employee whisperer | leiderschap
Waar mensen samenwerken ontstaat vroeg of laat gedoe. Niets mis mee; een beetje wrijving geeft immers glans! Het wordt pas vervelend als de glans plaats
Beeld_blog_luisteren_*_ > The employee whisperer | leiderschap
Leiders doen er verstandig aan goed te luisteren. Zowel vanuit respect en betrokkenheid naar degenen met wie zij werken, als om verbinding en commitment
mier_*_
Organisatieverandering, invoering van nieuwe werkwijzen, kwaliteitsverbetering, professionalisering, meer kennisdelen en samenwerken…. we hebben er allemaal

FacebookG+TwitterRSSLinkedInPaper.li

×
Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse nieuwsbrief en mis geen enkel Leiderschapsblog of -nieuwsbericht meer.

×