person_outline

Leiderschap is ook keuzes durven maken!

keuzesHokjesdenken! Een fenomeen dat hardnekkig verbonden is met het doen en laten in de BV Nederland. Denk maar aan Cito-toetsen in het onderwijs. Deze zorgen er voor dat momentopnames belangrijker zijn dan doorlopende waarneming van talenten die kinderen buiten de hokjes tentoonspreiden. Gevolg: Het menselijke potentieel van de toekomst als cijfertjes in spreadsheets.

Maar gaat het in het bedrijfsleven veel beter? Controles zijn verheven tot kunst! Dat mensen en organisaties leren en innoveren door fouten te maken wordt geregeld vergeten. En als klap op de vuurpijl wordt dit alles in stand gehouden door hiërarchische kerstboomstructuren en denkpatronen afkomstig uit een ver verleden. Dit wijkt overigens niet af van het onderwijs. Wanneer je het onderwijssysteem bekijkt of de inrichting ziet van een klaslokaal dan is het lastig verschillen te vinden met pak ‘m beet 50 tot 100 jaar geleden.

Toch is dit raar want we weten allemaal dat de wereld in sneltreinvaart verandert. Neem de jeugd van tegenwoordig, inclusief de generatie-Y die het bedrijfsleven bestormt. Zij denken niet verticaal, in hokjes en al helemaal niet in hiërarchische patronen. Zij onderscheiden zich doordat delen en horizontaal organiseren in hun DNA zit. Wij alleswetende ‘volwassenen’ hebben op dit gebied liggen slapen, waardoor een kloof is ontstaan tussen de samenleving en veel organisaties. En dat hierbij vanuit de financieel gedreven denkwijze onvoldoende is geïnvesteerd in het faciliteren van mensen met hun talenten heeft niet bijgedragen aan het overbruggen van deze kloof. Over gemiste kansen gesproken!

Natuurlijk is de ‘gangbare’ oplossing eenvoudig, toch? Als leidinggevende in bedrijfsleven of onderwijs huur je ‘gewoon’ een adviesbureau in om zaken te stroomlijnen en een hip talentprogramma te ontwikkelen. Dit om de werkvloer en ouders van leerlingen te laten zien dat je ‘echt’ iets doet. En waarom zo? Je kunt immers als ‘peoplemanager’ niet alles en hebt het veel te druk met allerlei besprekingen, wat ook wordt bevestigd in een artikel op Managersonline met de conclusie dat leidinggevenden 40-75 procent van hun tijd spenderen aan vergaderen.

De ‘echte’ oplossing begint met keuzes maken! Dus weg uit de vergaderruimte! Aan de slag met voorbeeldgedrag door het geven van aandacht en in gesprek te gaan met medewerkers, leerlingen en ouders. Het faciliteren van verbinding tussen het aanwezige talent en de droom van organisaties en individuen beschouwen als kerntaak. In dat opzicht is een duidelijke relatie waarneembaar tussen leiderschap, organisatiegroei, talentontwikkeling en de natuur, namelijk:

‘Wat je aandacht geeft groeit’


Interessant blog? Like it op Facebook, +1 op Google, Tweet het of deel dit blog op andere bookmarking websites.

Richard van der Lee
Geschreven door Richard van der Lee
Blogger
bloggen lb > Leiderschap is ook keuzes durven maken! | leiderschap
bloggen lmb > Leiderschap is ook keuzes durven maken! | leiderschap

Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: You are posting the message as a 'Guest'

×
Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse nieuwsbrief en mis geen enkel Leiderschapsblog of -nieuwsbericht meer.