Login
Hoofd menu
Selecteer WPM
Drie. Twee. Een. GO! Wat zie je: mensen of producten? Geschreven door Frans Wilms. Ten minste 35 gemeenten veilen de thuiszorg via een internetveiling. Zij zetten de zorg te koop op een soort marktplaats, waar zorgorganisaties op kunnen bieden. De gemeenten willen zo de kosten drukken. Ik zie het als een voorbeeld van hoe je zelf als leidinggevende in je werk kunt staan. Zie je mensen of producten? Maar, laat ik beginnen met de vraag: Is er iets mis met die internetveiling? Wat zie je? Naar mijn idee hangt dat af van wat je als opbrengst ziet. Zie je huishoudelijke hulp als een product met als uitkomst dat het huis schoon is en daarmee basta, dan kun je een dergelijke aanpak goed volgen. Het enige dat dan telt is, dat het huis schoon is tegen zo laag mogelijk kosten. Zie je andere waarden: dat er communicatie over en weer is tussen hulp en bewoner, dat die interactie van waarde kan zijn voor de klant, maar ook dat dat een bijdrage kan leveren aan vroegsignalering en preventie, dan is er wel iets anders aan de hand. Dan sla je als gemeente volstrekt de verkeerde weg in. Communicatie over en weer valt nu eenmaal niet te veilen. Wat doe ik? Eigenlijk is de keuze: kies je strak voor het product of kies je er voor om ruimte te bieden voor de interactie tussen mensen. Het is een keuze, waar we zelf in ons dagelijks leven heel vaak voor staan. Neem nu de manier waarop ik als bestuurder in een vergadering zit. Wat doe ik wanneer medewerkers documenten inbrengen? Gaat mijn aandacht geheel en al uit naar de inhoud? Wil ik dat punten en komma's precies zo zijn, zoals ik die wil hebben? Ben ik het, die steeds de puntjes op de i zet? Of ben ik gericht op de mensen die die voorstellen inbrengen en vraag ik me af hoe ik hen beter in positie kan brengen? Kracht van medewerkers Het antwoord is voor mij helder. De medewerkers om me heen zijn belangrijke steunpilaren. Het versterken van hun kracht zie ik als één van mijn belangrijkste opdrachten. Natuurlijk doen documenten ertoe. Maar ze zijn op de eerste plaats een aanleiding om te kijken hoe ik de kracht van de mensen achter die documenten kan versterken. Het is mijn ervaring, dat dan de inhoud bijna vanzelf komt… Lange termijn Als gemeente kun je stellen, dat dat poetsen van huizen gewoon een kwestie van schoonmaken is. Zo kun je als leidinggevende redeneren, dat elk document precies moet zijn zoals jij het wilt en ziet. Daar kun je uitstekend gepoetste huizen en prima documenten van krijgen. De kans is echter groot, dat je opbrengst op de lange termijn daalt. Je ziet medewerkers als instrumenten. Je laat de waarde van interactie liggen. Juist die waarde brengt je op de lange termijn verder. Je laatste contactmomenten Je kunt gemakkelijk voor jezelf nagaan, hoe het bij jou er voor staat. Kijk eens naar de laatste drie contactmomenten die je had. Was je gericht op de inhoud of op de ander als persoon? Je kunt ook vooruit kijken: neem je voor om bij de eerstvolgende contactmomenten ruimte te geven aan wat zich aandient in de ontmoeting met de persoon met wie je bent. Door nu al een evaluatiemoment in te bouwen om daarop terug te kijken, kun je wellicht nog je leereffect versterken. Stoplichttweets Doen: Geef aandacht aan wat zich in interactie aandientAttentie: Zie je alleen inhoudelijke resultaten of ook je medewerkers?Niet doen: Wanneer je puur focust op jouw waarheid van de inhoud, laat je veel liggen .Discusieer mee over dit blog of deel het op social media

Wat zie je: mensen of producten?

Geschreven door Frans Wilms. Geplaatst op 22 oktober 2014.
Hot 3659 treffers 0 favorieten toegevoegd

tafelTen minste 35 gemeenten veilen de thuiszorg via een internetveiling. Zij zetten de zorg te koop op een soort marktplaats, waar zorgorganisaties op kunnen bieden. De gemeenten willen zo de kosten drukken. Ik zie het als een voorbeeld van hoe je zelf als leidinggevende in je werk kunt staan. Zie je mensen of producten? Maar, laat ik beginnen met de vraag: Is er iets mis met die internetveiling?

Wat zie je?

Naar mijn idee hangt dat af van wat je als opbrengst ziet. Zie je huishoudelijke hulp als een product met als uitkomst dat het huis schoon is en daarmee basta, dan kun je een dergelijke aanpak goed volgen. Het enige dat dan telt is, dat het huis schoon is tegen zo laag mogelijk kosten. Zie je andere waarden: dat er communicatie over en weer is tussen hulp en bewoner, dat die interactie van waarde kan zijn voor de klant, maar ook dat dat een bijdrage kan leveren aan vroegsignalering en preventie, dan is er wel iets anders aan de hand. Dan sla je als gemeente volstrekt de verkeerde weg in. Communicatie over en weer valt nu eenmaal niet te veilen.

Wat doe ik?

Eigenlijk is de keuze: kies je strak voor het product of kies je er voor om ruimte te bieden voor de interactie tussen mensen. Het is een keuze, waar we zelf in ons dagelijks leven heel vaak voor staan. Neem nu de manier waarop ik als bestuurder in een vergadering zit. Wat doe ik wanneer medewerkers documenten inbrengen? Gaat mijn aandacht geheel en al uit naar de inhoud? Wil ik dat punten en komma's precies zo zijn, zoals ik die wil hebben? Ben ik het, die steeds de puntjes op de i zet? Of ben ik gericht op de mensen die die voorstellen inbrengen en vraag ik me af hoe ik hen beter in positie kan brengen?

Kracht van medewerkers

Het antwoord is voor mij helder. De medewerkers om me heen zijn belangrijke steunpilaren. Het versterken van hun kracht zie ik als één van mijn belangrijkste opdrachten. Natuurlijk doen documenten ertoe. Maar ze zijn op de eerste plaats een aanleiding om te kijken hoe ik de kracht van de mensen achter die documenten kan versterken. Het is mijn ervaring, dat dan de inhoud bijna vanzelf komt…

mensenofproducten

Lange termijn

Als gemeente kun je stellen, dat dat poetsen van huizen gewoon een kwestie van schoonmaken is. Zo kun je als leidinggevende redeneren, dat elk document precies moet zijn zoals jij het wilt en ziet. Daar kun je uitstekend gepoetste huizen en prima documenten van krijgen. De kans is echter groot, dat je opbrengst op de lange termijn daalt. Je ziet medewerkers als instrumenten. Je laat de waarde van interactie liggen. Juist die waarde brengt je op de lange termijn verder.

Je laatste contactmomenten

Je kunt gemakkelijk voor jezelf nagaan, hoe het bij jou er voor staat. Kijk eens naar de laatste drie contactmomenten die je had. Was je gericht op de inhoud of op de ander als persoon? Je kunt ook vooruit kijken: neem je voor om bij de eerstvolgende contactmomenten ruimte te geven aan wat zich aandient in de ontmoeting met de persoon met wie je bent. Door nu al een evaluatiemoment in te bouwen om daarop terug te kijken, kun je wellicht nog je leereffect versterken.

Stoplichttweets

Doen: Geef aandacht aan wat zich in interactie aandient
Attentie: Zie je alleen inhoudelijke resultaten of ook je medewerkers?
Niet doen: Wanneer je puur focust op jouw waarheid van de inhoud, laat je veel liggen


Frans Wilms

Auteur: Frans Wilms

23 24175 26

Mijn verlangen is om de kracht van mensen te versterken. Hoe doe je dat in situaties, waarin mensen zelf in een complexe omgeving in interactie met anderen keuzes maken? Voor mij is duidelijk, dat dat vraagt om leiderschap, dat verbindend en in presentie is. Simpel weg omdat je daarmee mensen het beste van zichzelf laat geven. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Het autoritaire - en strijdende domein van leiderschap vormen al jaren de hoofdstroom in de wereld. In mijn blogs deel ik mijn ervaringen… Zie ook www.leiderschapsdomeinen.nl

Boek ‘Groeien in leiderschap’ vers van de pers
De blogs zijn ontleend aan het boek Groeien in leiderschap. Begin bij jezelf en doe het samen. In dit boek neem ik je mee in de weg die ik gegaan ben. Hoe ik in mijn leiderschap gegroeid ben van controle naar verbinding en presentie. Over mijn vallen en opstaan. Hoe ik ervan leer en geniet. Mijn ervaringen verbind ik met actuele theoretische inzichten. Met praktische handreikingen breng ik je op gedachten waarmee je direct zelf aan de slag kan om je eigen weg te gaan. Om (opnieuw) ambities te kiezen, te oefenen, te leren en te genieten. Het boek kun je hier bestellen.

franswilms's Profielfoto
franswilms antwoordt op het onderwerp: #1184 2 jaren 5 maanden geleden
Ha Joop, dank je wel voor je reactie. De beweging die jullie in jullie boek stimuleren en ondersteunen onderschrijf ik van harte!
mensindialoog's Profielfoto
mensindialoog antwoordt op het onderwerp: #1183 2 jaren 5 maanden geleden
Mooi stuk Frans! Mede daarvoor schreven kees Schilder en ik het boek "Zelfsturing of samensturing"! Om de mens te kunnen zien in zowel de cliënt als de medewerker. dank, Joop

Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: You are posting the message as a 'Guest'

presentievalkuilen_*_ > Wat zie je: mensen of producten? | leiderschap
Presentie gaat over de vraag hoe je aanwezig bent te midden van anderen. Ben je écht in interactie met de ander? Zie je de mensen om je heen als mens?
schaakstukken_*_ > Wat zie je: mensen of producten? | leiderschap
De kans dat ik uit presentie raak is groot, wanneer ik tijdnood voel of op momenten dat ik denk dat ik per se iets moet inbrengen. Helemaal tricky is
aansluitingverliezen_*_ > Wat zie je: mensen of producten? | leiderschap
Soms zit ik niet meer op dezelfde golflengte als de ander. Dan ben ik zó in mijn eigen gedachtewereld, dat ik onvoldoende rekening houd met hem en dreig
zwijgen_*_ > Wat zie je: mensen of producten? | leiderschap
Tijdens een bijeenkomst met onze leidinggevenden heeft een van onze managers de leiding. Ineens is er een spannend moment. Er is verwarring. Mensen kijken
presentie_*_ > Wat zie je: mensen of producten? | leiderschap
Ik ben een kei om in elk nadeel een voordeel te zien. Het glas zie ik bij voorbaat half vol. Wanneer er een hindernis komt, dan begin ik die uit de weg
fotozee_*_ > Wat zie je: mensen of producten? | leiderschap
Als je vanuit leiderschap je verdiept in het onderwijs, ontmoet je al snel een opvallend gebruik van termen. Als leider weet je dat bottom up, samensturing,
affiliate-loesje_*_ > Wat zie je: mensen of producten? | leiderschap
{jssocials call2action="Tijdelijke kans!", hashtags="affiliate, marketing, pleaseRT", via=""} Thought Leadership is not about being known. It is about
andersvereenvoudigen_*_ > Wat zie je: mensen of producten? | leiderschap
“Wat heb je geleerd?” vraag ik en we doen een rondje. “Hoe we ons werk eenvoudiger kunnen maken, zegt Margo (58), een van de deelnemers aan de workshop.
rochdale_*_ > Wat zie je: mensen of producten? | leiderschap
Kilian Bennebroek Gravenhorst in gesprek met René Grotendorst,voormalig voorzitter Raad van Bestuur Woningstichting Rochdale Een van de grootste fascinaties
watvindjij_*_ > Wat zie je: mensen of producten? | leiderschap
Terwijl Linda, m’n vriendin, met een jurk de paskamer inschiet bekijk ik een prachtig tas. De eigenaresse van de winkel lijkt verbaasd, totdat Linda
lostatsea_*_ > Wat zie je: mensen of producten? | leiderschap
Zowel over leiderschap als zelfsturende teams wordt veel nagedacht en geschreven. Het lijken eigenlijk twee kanten van dezelfde medaille te zijn. Waarom?
hond-leren_*_ > Wat zie je: mensen of producten? | leiderschap
Ik heb een hond. Om preciezer te zijn, een eigenwijs straatschoffie.   Wanneer ik met Oskar ga wandelen en ik ga een kant op die hij niet wil, zet
Wrijving_geef_glans_*_ > Wat zie je: mensen of producten? | leiderschap
Waar mensen samenwerken ontstaat vroeg of laat gedoe. Niets mis mee; een beetje wrijving geeft immers glans! Het wordt pas vervelend als de glans plaats
Beeld_blog_luisteren_*_ > Wat zie je: mensen of producten? | leiderschap
Leiders doen er verstandig aan goed te luisteren. Zowel vanuit respect en betrokkenheid naar degenen met wie zij werken, als om verbinding en commitment
mier_*_ > Wat zie je: mensen of producten? | leiderschap
Organisatieverandering, invoering van nieuwe werkwijzen, kwaliteitsverbetering, professionalisering, meer kennisdelen en samenwerken…. we hebben er allemaal

FacebookG+TwitterRSSLinkedInPaper.li

×
Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse nieuwsbrief en mis geen enkel Leiderschapsblog of -nieuwsbericht meer.

×