person_outline

Wat zie je: mensen of producten?

tafelTen minste 35 gemeenten veilen de thuiszorg via een internetveiling. Zij zetten de zorg te koop op een soort marktplaats, waar zorgorganisaties op kunnen bieden. De gemeenten willen zo de kosten drukken. Ik zie het als een voorbeeld van hoe je zelf als leidinggevende in je werk kunt staan. Zie je mensen of producten? Maar, laat ik beginnen met de vraag: Is er iets mis met die internetveiling?

Wat zie je?

Naar mijn idee hangt dat af van wat je als opbrengst ziet. Zie je huishoudelijke hulp als een product met als uitkomst dat het huis schoon is en daarmee basta, dan kun je een dergelijke aanpak goed volgen. Het enige dat dan telt is, dat het huis schoon is tegen zo laag mogelijk kosten. Zie je andere waarden: dat er communicatie over en weer is tussen hulp en bewoner, dat die interactie van waarde kan zijn voor de klant, maar ook dat dat een bijdrage kan leveren aan vroegsignalering en preventie, dan is er wel iets anders aan de hand. Dan sla je als gemeente volstrekt de verkeerde weg in. Communicatie over en weer valt nu eenmaal niet te veilen.

Wat doe ik?

Eigenlijk is de keuze: kies je strak voor het product of kies je er voor om ruimte te bieden voor de interactie tussen mensen. Het is een keuze, waar we zelf in ons dagelijks leven heel vaak voor staan. Neem nu de manier waarop ik als bestuurder in een vergadering zit. Wat doe ik wanneer medewerkers documenten inbrengen? Gaat mijn aandacht geheel en al uit naar de inhoud? Wil ik dat punten en komma's precies zo zijn, zoals ik die wil hebben? Ben ik het, die steeds de puntjes op de i zet? Of ben ik gericht op de mensen die die voorstellen inbrengen en vraag ik me af hoe ik hen beter in positie kan brengen?

Kracht van medewerkers

Het antwoord is voor mij helder. De medewerkers om me heen zijn belangrijke steunpilaren. Het versterken van hun kracht zie ik als één van mijn belangrijkste opdrachten. Natuurlijk doen documenten ertoe. Maar ze zijn op de eerste plaats een aanleiding om te kijken hoe ik de kracht van de mensen achter die documenten kan versterken. Het is mijn ervaring, dat dan de inhoud bijna vanzelf komt…

mensenofproducten

Lange termijn

Als gemeente kun je stellen, dat dat poetsen van huizen gewoon een kwestie van schoonmaken is. Zo kun je als leidinggevende redeneren, dat elk document precies moet zijn zoals jij het wilt en ziet. Daar kun je uitstekend gepoetste huizen en prima documenten van krijgen. De kans is echter groot, dat je opbrengst op de lange termijn daalt. Je ziet medewerkers als instrumenten. Je laat de waarde van interactie liggen. Juist die waarde brengt je op de lange termijn verder.

Je laatste contactmomenten

Je kunt gemakkelijk voor jezelf nagaan, hoe het bij jou er voor staat. Kijk eens naar de laatste drie contactmomenten die je had. Was je gericht op de inhoud of op de ander als persoon? Je kunt ook vooruit kijken: neem je voor om bij de eerstvolgende contactmomenten ruimte te geven aan wat zich aandient in de ontmoeting met de persoon met wie je bent. Door nu al een evaluatiemoment in te bouwen om daarop terug te kijken, kun je wellicht nog je leereffect versterken.

Stoplichttweets

Doen: Geef aandacht aan wat zich in interactie aandient
Attentie: Zie je alleen inhoudelijke resultaten of ook je medewerkers?
Niet doen: Wanneer je puur focust op jouw waarheid van de inhoud, laat je veel liggen


Interessant blog? Like it op Facebook, +1 op Google, Tweet het of deel dit blog op andere bookmarking websites.

Geschreven door
Pro-Blogger Top Blogger

Mijn verlangen is om de kracht van mensen te versterken. Hoe doe je dat in situaties, waarin mensen zelf in een complexe omgeving in interactie met anderen keuzes maken? Voor mij is duidelijk, dat dat vraagt om leiderschap, dat verbindend en in presentie is. Simpel weg omdat je daarmee mensen het beste van zichzelf laat geven. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Het autoritaire - en strijdende domein van leiderschap vormen al jaren de hoofdstroom in de wereld. In mijn blogs deel ik mijn ervaringen… Zie ook www.leiderschapsdomeinen.nl

Boek ‘Groeien in leiderschap’ vers van de pers
De blogs zijn ontleend aan het boek Groeien in leiderschap. Begin bij jezelf en doe het samen. In dit boek neem ik je mee in de weg die ik gegaan ben. Hoe ik in mijn leiderschap gegroeid ben van controle naar verbinding en presentie. Over mijn vallen en opstaan. Hoe ik ervan leer en geniet. Mijn ervaringen verbind ik met actuele theoretische inzichten. Met praktische handreikingen breng ik je op gedachten waarmee je direct zelf aan de slag kan om je eigen weg te gaan. Om (opnieuw) ambities te kiezen, te oefenen, te leren en te genieten. Het boek kun je hier bestellen.

 

franswilms's Profielfoto
franswilms antwoordt op het onderwerp: #1184 2 jaren 9 maanden geleden
Ha Joop, dank je wel voor je reactie. De beweging die jullie in jullie boek stimuleren en ondersteunen onderschrijf ik van harte!
mensindialoog's Profielfoto
mensindialoog antwoordt op het onderwerp: #1183 2 jaren 9 maanden geleden
Mooi stuk Frans! Mede daarvoor schreven kees Schilder en ik het boek "Zelfsturing of samensturing"! Om de mens te kunnen zien in zowel de cliënt als de medewerker. dank, Joop

Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: You are posting the message as a 'Guest'

×
Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse nieuwsbrief en mis geen enkel Leiderschapsblog of -nieuwsbericht meer.