Login
Hoofd menu
Selecteer WPM
Drie. Twee. Een. GO! Het Duitse geheim Geschreven door Arnold Blits. Met name in de grensstreek krijg ik vaak te maken met bedrijfsleiders die jaloers naar onze oosterburen kijken. Natuurlijk komen ze al snel met allerlei redenen voor het voortdurende succes van het Duitse Wirtschaftswunder. Zo zouden hun jongeren beter opgeleid en gemotiveerd zijn. Er zou ook sprake zijn van een hechtere samenwerking tussen de Duitse universiteiten en het bedrijfsleven. Ik heb over de jaren aardig wat ondernemingen over de grens getraind en kan met een gerust hart zeggen dat dit allemaal onzin is. Duitse bedrijven zijn over het algemeen succesvoller omdat ze simpelweg hun middenmanagement op orde hebben. Alle medewerkers hebben een ‘sergeant’ die ze vertrouwen en van wie ze persoonlijk erkenning voor hun werk en functioneren willen. Niemand hoeft zich te profileren zolang hun direct leidinggevende maar tevreden is. Naast hun motiverende werking, sturen deze Duitse sergeanten hun afdelingen ook daadwerkelijk aan. Hiertoe hebben ze echte invloed en kunnen/durven ze in onderling overleg beslissingen te nemen. Zodoende kunnen bedrijfsonderdelen vliegensvlug iets anders doen dan dat ze de vorige dag deden. Deze flexibiliteit heeft weer een zeer positieve weerslag op de Sales. De sergeanten van de verkoop staan in nauwe verbinding met de middenleiders van alle afdelingen die met hun werk te maken hebben. Ze kunnen zich daardoor veel meer richten op het maken van deals, in plaats van het mogen participeren in offertetrajecten. Juist omwille van hun sergeanten begrijpen veel Duitse MT’s het levensbelang van een goede, onderlinge relatie. Zolang die gewaarborgd en zichtbaar is, durven de sergeanten van de diverse afdelingen veel verder te kijken dan hun eigen kpi’s. Ook wordt er relatief weinig gereorganiseerd en/of over strategie gesoebat. Duitse MT’s begrijpen maar al te goed dat iedere strategie in de eerste plaats valt of staat met het vermogen om de eigen troepen in de juiste beweging te krijgen. Immers, wat heeft het voor zin om het voortdurend over de koers te hebben wanneer de wielen slecht draaien? En dit is in een zeer summiere notendop het geheim van de Duitsers. Voor Nederlandse bedrijven is het creëren van functionele MT’s en effectief middenmanagement bepaald geen sinecure. Het vraagt veel leiderschap en vertrouwen, maar de ondernemingen die er voor gaan maken dan ook exponentiële stappen. Misschien zijn mijn medewerkers en ik nog niet ‘Europees’ genoeg om onpartijdig te zijn. Het doet mij nog steeds een enorm genoegen om het management en de sergeanten van Nederlandse bedrijven op hoger niveau te brengen. Opdat zij vervolgens hun Duitse concurrenten heerlijk verslaan… Tip: bekijk deze animatie over de rol van 'sergeanten' in hedendaagse organisaties. .Discusieer mee over dit blog of deel het op social media

Het Duitse geheim

Geschreven door Arnold Blits. Geplaatst op 16 januari 2015.
Hot 2129 treffers 1 favorieten toegevoegd

duitsegeheimMet name in de grensstreek krijg ik vaak te maken met bedrijfsleiders die jaloers naar onze oosterburen kijken. Natuurlijk komen ze al snel met allerlei redenen voor het voortdurende succes van het Duitse Wirtschaftswunder. Zo zouden hun jongeren beter opgeleid en gemotiveerd zijn. Er zou ook sprake zijn van een hechtere samenwerking tussen de Duitse universiteiten en het bedrijfsleven. Ik heb over de jaren aardig wat ondernemingen over de grens getraind en kan met een gerust hart zeggen dat dit allemaal onzin is.

Duitse bedrijven zijn over het algemeen succesvoller omdat ze simpelweg hun middenmanagement op orde hebben. Alle medewerkers hebben een ‘sergeant’ die ze vertrouwen en van wie ze persoonlijk erkenning voor hun werk en functioneren willen. Niemand hoeft zich te profileren zolang hun direct leidinggevende maar tevreden is. Naast hun motiverende werking, sturen deze Duitse sergeanten hun afdelingen ook daadwerkelijk aan. Hiertoe hebben ze echte invloed en kunnen/durven ze in onderling overleg beslissingen te nemen. Zodoende kunnen bedrijfsonderdelen vliegensvlug iets anders doen dan dat ze de vorige dag deden. Deze flexibiliteit heeft weer een zeer positieve weerslag op de Sales. De sergeanten van de verkoop staan in nauwe verbinding met de middenleiders van alle afdelingen die met hun werk te maken hebben. Ze kunnen zich daardoor veel meer richten op het maken van deals, in plaats van het mogen participeren in offertetrajecten. Juist omwille van hun sergeanten begrijpen veel Duitse MT’s het levensbelang van een goede, onderlinge relatie. Zolang die gewaarborgd en zichtbaar is, durven de sergeanten van de diverse afdelingen veel verder te kijken dan hun eigen kpi’s. Ook wordt er relatief weinig gereorganiseerd en/of over strategie gesoebat. Duitse MT’s begrijpen maar al te goed dat iedere strategie in de eerste plaats valt of staat met het vermogen om de eigen troepen in de juiste beweging te krijgen. Immers, wat heeft het voor zin om het voortdurend over de koers te hebben wanneer de wielen slecht draaien? En dit is in een zeer summiere notendop het geheim van de Duitsers.

Voor Nederlandse bedrijven is het creëren van functionele MT’s en effectief middenmanagement bepaald geen sinecure. Het vraagt veel leiderschap en vertrouwen, maar de ondernemingen die er voor gaan maken dan ook exponentiële stappen. Misschien zijn mijn medewerkers en ik nog niet ‘Europees’ genoeg om onpartijdig te zijn. Het doet mij nog steeds een enorm genoegen om het management en de sergeanten van Nederlandse bedrijven op hoger niveau te brengen. Opdat zij vervolgens hun Duitse concurrenten heerlijk verslaan…

Tip: bekijk deze animatie over de rol van 'sergeanten' in hedendaagse organisaties.

advertentie lb > Het Duitse geheim | leiderschap
advertentie lmb > Het Duitse geheim | leiderschap

Arnold Blits

Auteur: Arnold Blits

3 6240 4

Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: You are posting the message as a 'Guest'

manvrouw_*_ > Het Duitse geheim | leiderschap
Het overkomt iedere leider wel eens. Een klant is ontevreden over één van jouw medewerkers en komt verhaal bij je halen. Natuurlijk geef je die klant
hell4_*_ > Het Duitse geheim | leiderschap
Tijdens de donkerste dagen van de Middeleeuwen leefden veel heersers in een vaak zelf gecreëerde wereld van intriges en paranoïde machtsstrijd. Veelal
fotozee_*_ > Het Duitse geheim | leiderschap
Als je vanuit leiderschap je verdiept in het onderwijs, ontmoet je al snel een opvallend gebruik van termen. Als leider weet je dat bottom up, samensturing,
affiliate-loesje_*_ > Het Duitse geheim | leiderschap
{jssocials call2action="Tijdelijke kans!", hashtags="affiliate, marketing, pleaseRT", via=""} Thought Leadership is not about being known. It is about
andersvereenvoudigen_*_ > Het Duitse geheim | leiderschap
“Wat heb je geleerd?” vraag ik en we doen een rondje. “Hoe we ons werk eenvoudiger kunnen maken, zegt Margo (58), een van de deelnemers aan de workshop.
rochdale_*_ > Het Duitse geheim | leiderschap
Kilian Bennebroek Gravenhorst in gesprek met René Grotendorst,voormalig voorzitter Raad van Bestuur Woningstichting Rochdale Een van de grootste fascinaties
watvindjij_*_ > Het Duitse geheim | leiderschap
Terwijl Linda, m’n vriendin, met een jurk de paskamer inschiet bekijk ik een prachtig tas. De eigenaresse van de winkel lijkt verbaasd, totdat Linda
lostatsea_*_ > Het Duitse geheim | leiderschap
Zowel over leiderschap als zelfsturende teams wordt veel nagedacht en geschreven. Het lijken eigenlijk twee kanten van dezelfde medaille te zijn. Waarom?
hond-leren_*_ > Het Duitse geheim | leiderschap
Ik heb een hond. Om preciezer te zijn, een eigenwijs straatschoffie.   Wanneer ik met Oskar ga wandelen en ik ga een kant op die hij niet wil, zet
Wrijving_geef_glans_*_ > Het Duitse geheim | leiderschap
Waar mensen samenwerken ontstaat vroeg of laat gedoe. Niets mis mee; een beetje wrijving geeft immers glans! Het wordt pas vervelend als de glans plaats
Beeld_blog_luisteren_*_ > Het Duitse geheim | leiderschap
Leiders doen er verstandig aan goed te luisteren. Zowel vanuit respect en betrokkenheid naar degenen met wie zij werken, als om verbinding en commitment
mier_*_ > Het Duitse geheim | leiderschap
Organisatieverandering, invoering van nieuwe werkwijzen, kwaliteitsverbetering, professionalisering, meer kennisdelen en samenwerken…. we hebben er allemaal

FacebookG+TwitterRSSLinkedInPaper.li

×
Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse nieuwsbrief en mis geen enkel Leiderschapsblog of -nieuwsbericht meer.

×