Login
Hoofd menu
Selecteer WPM
Drie. Twee. Een. GO! Talent... dat heb je! Geschreven door Jeroen Ogier. We hebben snel een oordeel, razendsnel. Als we ons daarvan meer bewust zouden zijn, zou het stellen van een vraag ons wel eens versteld kunnen laten staan. Zo ontbood een leerkracht van mijn basisschool in de jaren ’70 van de vorige eeuw, mijn ouders om hen mee te delen dat hun zoon (ik dus) dom was. Enige tijd later corrigeerde de leerkracht. Ik was niet dom, ik was lui. In plaats van een vraag te stellen: Wat is er aan de hand met deze jongen?, besloot ze dat er iets mis was. Opleidingen, cursussen, trainingen In de moderne maatschappij wordt veel geïnvesteerd in mensen. Opleidingen, cursussen, seminars, etc. etc. Vaak om mensen te helpen die dingen te ontwikkelen die ze lastig vinden. Ook hier wordt vergeten een vraag te stellen. Wat heb jij nodig om het maximale uit jezelf te halen? Of, zo je wilt: Wat heb je nodig om het maximale aan onze organisatie bij te kunnen dragen? Een training kan iemand helpen dit – vanuit persoonlijk leiderschap – verder te ontwikkelen. Talent Door mensen aan te spreken op hun talent, datgene waar ze als vanzelfsprekend, vol energie aan werken, bereiken zij meer, bereiken organisaties meer. Ik ben het dan ook niet eens met schrijver, Jeroen Brouwers, die van mening was dat “talent bestaat uit gestadig oefenen. Anders niks.” Feest van herkenning Ik ben bevestigd in mijn overtuiging dat talent iets is wat je hebt, door een onderzoek dat ik onlangs onderging. Ik werd gevraagd een vragenlijst in te vullen over mijn speelgedrag. Het ging om de periode tot mijn twaalfde levensjaar. De periode dat ik nog niet of nauwelijks bezig was met wat mijn omgeving van mij verlangde, met mijn imago. De periode waarin ik nog redelijk ‘onbedorven’ was. Op basis van die test en een volgend diepte-interview, werd mij uitgelegd wat mijn kerntalenten zijn. Een feest van herkenning! Diep weggezakt Veel van mijn herinneringen uit mijn jeugd waren diep, heel diep weggezakt. Het onderzoek haalde er veel van boven. Mijn hoofd gonsde er letterlijk van. Het werd me duidelijk dat ik als kind niet of nauwelijks ben uitgedaagd. De dingen die ik leuk moest vinden, interesseerden me niet. Dat waar ik wel in geïnteresseerd, werd niet onderwezen. Het is me duidelijk geworden waarom ik op de MAVO belandde in plaats van het VWO. En ik kan je zeggen; dat ging niet over intelligentie! Sterker nog: Ik ben dom noch lui. Toen ik uiteindelijk mijzelf ging uitdagen, ontwikkelde ik mij op de meest uiteenlopende terreinen en op niveau. Het benoemen van mijn kerntalenten maakt dat nu nog meer kwartjes vallen. Drijfveren Bovenal is me veel duidelijk wat mijn (diepste) drijfveren zijn. In mijn trainingen bijvoorbeeld, is het niet het voor de zaal staan als ‘de gevierde trainer’. Het gaat mij om de impact die ik kan hebben op mijn omgeving; vooral als het gaat om persoonlijk leiderschap. Vraag Wijlen Kees Boeke, een man met vooruitstrevende ideeën over opvoeding en onderwijs, waarvan velen de tand des tijds niet hebben doorstaan, had één uitspraak die nog altijd fier overeind staat: Je moet kinderen helpen te worden wat ze zijn. Volgens mij gaat het daarover! Om te weten wie waarin goed is (en ook wat je iemand beter niet kunt laten doen) is het goed om een vraag te stellen. Wat zijn je kwaliteiten? Waar ben je goed in? en zeker ook: Waar ben je niet goed in? Alleen dan haal je het maximale uit mensen en… halen mensen het maximale uit zichzelf. Helaas stellen we deze vraag zelden – of het moet zijn tijdens een sollicitatiegesprek. De vraag is, hoe eerlijk de antwoorden dan zijn. Leuk Ik ben er een groot voorstander van om te investeren in wat mensen al kunnen; dat uit te bouwen. Daarin kan een onderzoek naar kerntalenten helpen. Het begint echter met jezelf en de mensen in je omgeving gewoon de vraag te stellen. Waar ben jij goed in? Wat vind je leuk? Wat kan ik je beter niet vragen? Wie ga jij – naast jezelf – deze vragen eens stellen? .Discusieer mee over dit blog of deel het op social media

Talent... dat heb je!

keepkalmtalent > Talent... dat heb je! | leiderschapWe hebben snel een oordeel, razendsnel. Als we ons daarvan meer bewust zouden zijn, zou het stellen van een vraag ons wel eens versteld kunnen laten staan. Zo ontbood een leerkracht van mijn basisschool in de jaren ’70 van de vorige eeuw, mijn ouders om hen mee te delen dat hun zoon (ik dus) dom was. Enige tijd later corrigeerde de leerkracht. Ik was niet dom, ik was lui. In plaats van een vraag te stellen: Wat is er aan de hand met deze jongen?, besloot ze dat er iets mis was.

Opleidingen, cursussen, trainingen

In de moderne maatschappij wordt veel geïnvesteerd in mensen. Opleidingen, cursussen, seminars, etc. etc. Vaak om mensen te helpen die dingen te ontwikkelen die ze lastig vinden. Ook hier wordt vergeten een vraag te stellen. Wat heb jij nodig om het maximale uit jezelf te halen? Of, zo je wilt: Wat heb je nodig om het maximale aan onze organisatie bij te kunnen dragen? Een training kan iemand helpen dit – vanuit persoonlijk leiderschap – verder te ontwikkelen.

Talent

Door mensen aan te spreken op hun talent, datgene waar ze als vanzelfsprekend, vol energie aan werken, bereiken zij meer, bereiken organisaties meer. Ik ben het dan ook niet eens met schrijver, Jeroen Brouwers, die van mening was dat “talent bestaat uit gestadig oefenen. Anders niks.”

Feest van herkenning

Ik ben bevestigd in mijn overtuiging dat talent iets is wat je hebt, door een onderzoek dat ik onlangs onderging. Ik werd gevraagd een vragenlijst in te vullen over mijn speelgedrag. Het ging om de periode tot mijn twaalfde levensjaar. De periode dat ik nog niet of nauwelijks bezig was met wat mijn omgeving van mij verlangde, met mijn imago. De periode waarin ik nog redelijk ‘onbedorven’ was. Op basis van die test en een volgend diepte-interview, werd mij uitgelegd wat mijn kerntalenten zijn. Een feest van herkenning!

Diep weggezakt

Veel van mijn herinneringen uit mijn jeugd waren diep, heel diep weggezakt. Het onderzoek haalde er veel van boven. Mijn hoofd gonsde er letterlijk van. Het werd me duidelijk dat ik als kind niet of nauwelijks ben uitgedaagd. De dingen die ik leuk moest vinden, interesseerden me niet. Dat waar ik wel in geïnteresseerd, werd niet onderwezen. Het is me duidelijk geworden waarom ik op de MAVO belandde in plaats van het VWO. En ik kan je zeggen; dat ging niet over intelligentie! Sterker nog: Ik ben dom noch lui. Toen ik uiteindelijk mijzelf ging uitdagen, ontwikkelde ik mij op de meest uiteenlopende terreinen en op niveau. Het benoemen van mijn kerntalenten maakt dat nu nog meer kwartjes vallen.

Drijfveren

Bovenal is me veel duidelijk wat mijn (diepste) drijfveren zijn. In mijn trainingen bijvoorbeeld, is het niet het voor de zaal staan als ‘de gevierde trainer’. Het gaat mij om de impact die ik kan hebben op mijn omgeving; vooral als het gaat om persoonlijk leiderschap.

Vraag

Wijlen Kees Boeke, een man met vooruitstrevende ideeën over opvoeding en onderwijs, waarvan velen de tand des tijds niet hebben doorstaan, had één uitspraak die nog altijd fier overeind staat: Je moet kinderen helpen te worden wat ze zijn. Volgens mij gaat het daarover!

Om te weten wie waarin goed is (en ook wat je iemand beter niet kunt laten doen) is het goed om een vraag te stellen. Wat zijn je kwaliteiten? Waar ben je goed in? en zeker ook: Waar ben je niet goed in? Alleen dan haal je het maximale uit mensen en… halen mensen het maximale uit zichzelf. Helaas stellen we deze vraag zelden – of het moet zijn tijdens een sollicitatiegesprek. De vraag is, hoe eerlijk de antwoorden dan zijn.

Leuk

Ik ben er een groot voorstander van om te investeren in wat mensen al kunnen; dat uit te bouwen. Daarin kan een onderzoek naar kerntalenten helpen. Het begint echter met jezelf en de mensen in je omgeving gewoon de vraag te stellen. Waar ben jij goed in? Wat vind je leuk? Wat kan ik je beter niet vragen?

Wie ga jij – naast jezelf – deze vragen eens stellen?


Interesting blog? Like it on Facebook, +1 on Google, Tweet it or share this article on other bookmarking websites.

Geschreven door
Pro-Blogger Top Blogger

Mijn krachtigste wapen als politieagent in de jaren ’80 van de vorige eeuw, was mijn communicatie. Met die les ben ik gaan werken bij een grote belangenbehartiger (NGO). Ik richtte me met project- en programmamanagement vooral op de bedrijfsvoering en werkte in HR. Daarbij ging het vaak om wezenlijke (organisatie-) veranderingen.

Wat ik heb ervaren is dat verandering vaak worden ingezet vanuit ‘wat niet goed gaat’. Voor mij is echter niet het onvermogen, disfunctioneren of bijvoorbeeld een latente houding het uitgangspunt. Juist de kracht die in mensen schuilt vormt de basis voor frisse sparringsessies, scherpe adviezen, gerichte training en coaching. De vraag is dan: Hoe doe je dat?

Er wordt wel eens gezegd dat 'als we blijven doen wat we deden, we krijgen wat we kregen'. Het is niet waar... het wordt minder! Willen we verder komen, dan is het noodzakelijk om buiten gebaande paden te gaan; om in ‘het diepe’ te springen. Alleen daar – buiten onze comfortzone – is groei beschikbaar. Dit is het gebied waarin ik mensen ondersteun; waarin ik intentie weet te verbinden met concreet resultaat.

Die ondersteuning bied ik onder andere als trainer voor How Company. Ons team kreeg herhaaldelijk het CEDEO-keurmerk, met op alle onderdelen een ongekend hoge klanttevredenheid. En dat met klanten als CoolCat, Philips, Siemens, Jakobs Douwe Egberts, Summa College en Avans Hogeschool. Mijn talent als trainer zet ik graag in als het erom gaat mensen het beste uit zichzelf te laten halen. Individueel, in teamverband en op organisatieniveau. 


Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: You are posting the message as a 'Guest'

watvindjij_*_ > Talent... dat heb je! | leiderschap
Terwijl Linda, m’n vriendin, met een jurk de paskamer inschiet bekijk ik een prachtig tas. De eigenaresse van de winkel lijkt verbaasd, totdat Linda
leanlego_*_ > Talent... dat heb je! | leiderschap
Vraag jij jezelf wel eens af, waarom je de dingen doet zoals je ze doet? In het werk bijvoorbeeld. Vul jij nog formulieren in, die eruit zien zoals twintig
Pian_di_Venola_-_andere_invalshoeken_*_ > Talent... dat heb je! | leiderschap
De 16-jarige puber – ik begreep uit een boek, dat ik hem beter adolescent kan noemen – die ik af en toe tref in onze gezamenlijke woonomgeving, confronteer
foto_marsimerik_*_ > Talent... dat heb je! | leiderschap
Mensen met een rooms-katholieke achtergrond herkennen deze strofe uit ‘het onze Vader’, het gebed dat wij – ook ik kom uit een katholiek nest –
Wrijving_geef_glans_*_ > Talent... dat heb je! | leiderschap > Talent... dat heb je! | leiderschap
Waar mensen samenwerken ontstaat vroeg of laat gedoe. Niets mis mee; een beetje wrijving geeft immers glans! Het wordt pas vervelend als de glans plaats
Boekpresentatie2_*_ > Talent... dat heb je! | leiderschap
Wat zijn de vragen, als je op weg bent naar nieuw leiderschap? De zestig deelnemers aan de presentatie van mijn nieuwste boek hebben hier een antwoord
Schoolschade_*_ > Talent... dat heb je! | leiderschap
Schoolschade is de term die psychologen gebruiken voor leerlingen die zodanig zijn beschadigd op het basis of voortgezet onderwijs, dat ze burn out, depressie,
weconomics-9_*_ > Talent... dat heb je! | leiderschap
Beste Paul, Ik heb je laatste brief met veel aandacht gelezen. Dank daarvoor! Ook ik heb het gevoel dat we de goede richting op gaan, en dat acties steeds
fotozee_*_ > Talent... dat heb je! | leiderschap
Als je vanuit leiderschap je verdiept in het onderwijs, ontmoet je al snel een opvallend gebruik van termen. Als leider weet je dat bottom up, samensturing,
affiliate-loesje_*_ > Talent... dat heb je! | leiderschap
{jssocials call2action="Tijdelijke kans!", hashtags="affiliate, marketing, pleaseRT", via=""} Thought Leadership is not about being known. It is about
lostatsea_*_ > Talent... dat heb je! | leiderschap
Zowel over leiderschap als zelfsturende teams wordt veel nagedacht en geschreven. Het lijken eigenlijk twee kanten van dezelfde medaille te zijn. Waarom?
hond-leren_*_ > Talent... dat heb je! | leiderschap
Ik heb een hond. Om preciezer te zijn, een eigenwijs straatschoffie.   Wanneer ik met Oskar ga wandelen en ik ga een kant op die hij niet wil, zet
Wrijving_geef_glans_*_
Waar mensen samenwerken ontstaat vroeg of laat gedoe. Niets mis mee; een beetje wrijving geeft immers glans! Het wordt pas vervelend als de glans plaats
Beeld_blog_luisteren_*_ > Talent... dat heb je! | leiderschap
Leiders doen er verstandig aan goed te luisteren. Zowel vanuit respect en betrokkenheid naar degenen met wie zij werken, als om verbinding en commitment
mier_*_ > Talent... dat heb je! | leiderschap
Organisatieverandering, invoering van nieuwe werkwijzen, kwaliteitsverbetering, professionalisering, meer kennisdelen en samenwerken…. we hebben er allemaal

FacebookG+TwitterRSSLinkedInPaper.li

Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse nieuwsbrief en mis geen enkel Leiderschapsblog of -nieuwsbericht meer.