Login
Hoofd menu
Selecteer WPM
Drie. Twee. Een. GO! De dialoog over Samensturing, deel 2 Geschreven door Joop Boukes. Dit blog is deel 2 in een serie blogs over dialoog, deel 1 vind je hier. Lieve lezer en/of lid van de Lerende Leiders community, deze dialoog staat ook voor jou volledig open om deel te nemen. Van harte uitgenodigd! Over verbinding De start van onze gezamenlijke dialoog startte live op 25 september, maar de verbinding was al veel eerder gevonden. Op 6 juni schreef Rianca me: “Ik kende jullie boek niet, en ben wel positief verrast over de onbewuste aansluiting die we blijkbaar hebben gehad. We zouden het samen bedacht kunnen hebben :-) Jullie gedachtegoed sluit erg goed aan bij wat wij ook beogen. Ik ben dan ook wel benieuwd of jullie er open voor staan eens van gedachten te wisselen over samensturing”. Het is die onbewuste aansluiting die mij doet vinden dat de verbinding, waar we vaak zo naarstig naar op zoek zijn, er al lang is. En het bewust versterken van deze verbinding is veel makkelijker en prettiger dan een verbinding te maken waarvan verondersteld wordt dat deze er nog niet is. Mijn vraag aan Sabine, herken jij deze latente verbinding die vanuit ontmoeting versterkt wordt? Over Samensturing Ook samensturing vraagt om verheldering van begrip. Enerzijds ben ik van mening dat er altijd samensturing is in de zin dat iedereen invloed heeft op het sturingsproces. Vaak is ook dit proces onbewust en is voor niet iedereen helder of dit sturen in het belang van het collectief is. Samensturing vanuit zelfsturing is van een andere orde. Je bent je heel bewust, ook door de dialogen met andere betrokkenen, welke rol jouw sturen heeft en welke die van anderen. Je zou dit Samensturen met een hoofdletter kunnen noemen. Mijn antwoord op jouw vraag Rianca of ik kan vertellen over hoe ik hebt ontdekt wat Samensturing kan doen? Door de vele dialogen die ik heb mogen begeleiden zag ik steeds vaker dat ogenschijnlijk verbeten tegenstanders veel gemeen hadden. Door de dialoog aan te gaan waren mensen (met veel inspanning) bereid om heel bewust te luisteren en te spreken. Vanuit die houding ontstaat er een wij-gevoel, het besef invloed te hebben op het hele proces. Vaak (niet altijd) verschijnt dan ineens het verantwoordelijkheidsgevoel om er ook samen vorm aan te geven en oplossingen te helpen creëren. Paradigma’s en de dialoog In de ontwikkeling die we nu zien met de zelfsturende teams komen veel van dezelfde problemen  naar voren. Vanuit de teams het gevoel er nu alleen voor te staan. Belast met veel meer taken dan voorheen en minder ondersteund door ondersteunende diensten. Vaak nog geen zicht hoe vorm te geven aan ziekteabsentie, functioneringsgesprekken, hoe om te gaan bij calamiteiten of zelf hoe nu te vergaderen. Vanuit de nog aanwezige leiding het zoeken naar de nieuwe rol, het op de lippen bijten om niet weer als vroeger in te grijpen of mensen te overtuigen van een andere (jouw) visie. In ons boek noemen we dit de spagaat van de leidinggevenden, het paradoxaal leiderschap. Het oude paradigma is nog niet verdwenen en het nieuwe paradigma is nog niet volgroeid En wat er dan nodig is voor de dialoog en voor de boogde transformatie van paradigma/ Samensturing, dat is reflectie! Mijn antwoord op de vraag van Rianca hoe dat volgens mij werkt bij mensen die onvoldoende reflectieve vaardigheden hebben. Onvoldoende reflectieve vaardigheden zorgt voor veel onbewuste communicatie en handelingen. De kracht van de dialoog zit hem ook in de vertraging waar deze gebruik van maakt. Reactief communiceren is dan moeilijker en wordt je meer of minder gedwongen na te denken over wat er gezegd wordt en wat je zelf wilt inbrengen. Daarnaast wordt van je verwacht dat je jezelf bevraagbaar opstelt waardoor je nog voorzichtiger wordt met wat je inbrengt. Dialoog vraagt ook om zelfreflectie omdat je wordt uitgenodigd om je eigen gedachten, oordelen, waarden, normen en waarheden te onderzoeken. Antwoord op je vraag; in dialoog gaan helpt reflectieve vaardigheden te ontwikkelen. @Sabine, hoe werkt bij dat volgens jou bij mensen die onvoldoende reflectieve vaardigheden hebben? En hoe groot kan het worden? Ook ik geloof dat de dialoog bijzonder krachtig is en veel kan betekenen in onze samenleving. Ik denk zelfs dat de dialoog zo nodig is dat het een vak op school zou moeten worden. Kinderen leren wel debat en discussie op school, maar de tegenhanger dialoog, zeker waar het gaat om grote beladen thema’s als pesten, drugsgebruik, schooluitval, jeugdcriminaliteit, eetstoornissen, etc. is nog steeds grotendeels onbekend.Zoals Noëlle Aarts (bijzonder hoogleraar Strategische Communicatie aan de Universiteit van Amsterdam) mooi zegt: “Want de dialoog past niet zo goed bij de menselijke natuur. We hebben de neiging de ander van ons gelijk te overtuigen in plaats van te luisteren en te vragen: waarom vindt die ander iets anders dan ik? De oplossing daarvoor is oefening, denkt ik. Mensen zouden bewust op zoek moeten gaan naar mensen met andere opvattingen. En naast debattrainingen en kringgesprekken, zou ook Dialoog Voeren een vak moeten worden op de basisschool”. Wat er zou veranderen als ik heel Nederland zou kunnen trainen in dialoogvaardigheden en het begeleiden van de dialoog Wanneer in ieder geval de kritieke massa van Nederland in dialoog zou kunnen gaan met elkaar, dan zouden problemen die ons allemaal raken duurzamere oplossingen krijgen. Ook geloof ik dat ons politieke stelsel dat drijft op debat en je gelijk krijgen ipv gelijk hebben zou ophouden te bestaan. @Sabine, wat zou er volgens jou binnen de politiek kunnen veranderen om tot Samensturing te komen? Interessant onderwerp? Wil je meer inzicht?Kom naar de workshop!    .Discusieer mee over dit blog of deel het op social media

De dialoog over Samensturing, deel 2

Geschreven door Joop Boukes. Geplaatst op 12 oktober 2015.
Hot 2081 treffers 1 favorieten toegevoegd

dialoog > De dialoog over Samensturing, deel 2 | leiderschap

Dit blog is deel 2 in een serie blogs over dialoog, deel 1 vind je hier.

Lieve lezer en/of lid van de Lerende Leiders community, deze dialoog staat ook voor jou volledig open om deel te nemen. Van harte uitgenodigd!

Over verbinding

De start van onze gezamenlijke dialoog startte live op 25 september, maar de verbinding was al veel eerder gevonden. Op 6 juni schreef Rianca me: “Ik kende jullie boek niet, en ben wel positief verrast over de onbewuste aansluiting die we blijkbaar hebben gehad. We zouden het samen bedacht kunnen hebben :-) Jullie gedachtegoed sluit erg goed aan bij wat wij ook beogen. Ik ben dan ook wel benieuwd of jullie er open voor staan eens van gedachten te wisselen over samensturing”. Het is die onbewuste aansluiting die mij doet vinden dat de verbinding, waar we vaak zo naarstig naar op zoek zijn, er al lang is. En het bewust versterken van deze verbinding is veel makkelijker en prettiger dan een verbinding te maken waarvan verondersteld wordt dat deze er nog niet is.

Mijn vraag aan Sabine, herken jij deze latente verbinding die vanuit ontmoeting versterkt wordt?

Over Samensturing

Ook samensturing vraagt om verheldering van begrip. Enerzijds ben ik van mening dat er altijd samensturing is in de zin dat iedereen invloed heeft op het sturingsproces. Vaak is ook dit proces onbewust en is voor niet iedereen helder of dit sturen in het belang van het collectief is. Samensturing vanuit zelfsturing is van een andere orde. Je bent je heel bewust, ook door de dialogen met andere betrokkenen, welke rol jouw sturen heeft en welke die van anderen. Je zou dit Samensturen met een hoofdletter kunnen noemen.

Mijn antwoord op jouw vraag Rianca of ik kan vertellen over hoe ik hebt ontdekt wat Samensturing kan doen?

Door de vele dialogen die ik heb mogen begeleiden zag ik steeds vaker dat ogenschijnlijk verbeten tegenstanders veel gemeen hadden. Door de dialoog aan te gaan waren mensen (met veel inspanning) bereid om heel bewust te luisteren en te spreken. Vanuit die houding ontstaat er een wij-gevoel, het besef invloed te hebben op het hele proces. Vaak (niet altijd) verschijnt dan ineens het verantwoordelijkheidsgevoel om er ook samen vorm aan te geven en oplossingen te helpen creëren.

Paradigma’s en de dialoog

In de ontwikkeling die we nu zien met de zelfsturende teams komen veel van dezelfde problemen  naar voren. Vanuit de teams het gevoel er nu alleen voor te staan. Belast met veel meer taken dan voorheen en minder ondersteund door ondersteunende diensten. Vaak nog geen zicht hoe vorm te geven aan ziekteabsentie, functioneringsgesprekken, hoe om te gaan bij calamiteiten of zelf hoe nu te vergaderen. Vanuit de nog aanwezige leiding het zoeken naar de nieuwe rol, het op de lippen bijten om niet weer als vroeger in te grijpen of mensen te overtuigen van een andere (jouw) visie. In ons boek noemen we dit de spagaat van de leidinggevenden, het paradoxaal leiderschap. Het oude paradigma is nog niet verdwenen en het nieuwe paradigma is nog niet volgroeid
En wat er dan nodig is voor de dialoog en voor de boogde transformatie van paradigma/ Samensturing, dat is reflectie!

Mijn antwoord op de vraag van Rianca hoe dat volgens mij werkt bij mensen die onvoldoende reflectieve vaardigheden hebben.

Onvoldoende reflectieve vaardigheden zorgt voor veel onbewuste communicatie en handelingen. De kracht van de dialoog zit hem ook in de vertraging waar deze gebruik van maakt. Reactief communiceren is dan moeilijker en wordt je meer of minder gedwongen na te denken over wat er gezegd wordt en wat je zelf wilt inbrengen. Daarnaast wordt van je verwacht dat je jezelf bevraagbaar opstelt waardoor je nog voorzichtiger wordt met wat je inbrengt. Dialoog vraagt ook om zelfreflectie omdat je wordt uitgenodigd om je eigen gedachten, oordelen, waarden, normen en waarheden te onderzoeken. Antwoord op je vraag; in dialoog gaan helpt reflectieve vaardigheden te ontwikkelen.

@Sabine, hoe werkt bij dat volgens jou bij mensen die onvoldoende reflectieve vaardigheden hebben?

En hoe groot kan het worden?

Ook ik geloof dat de dialoog bijzonder krachtig is en veel kan betekenen in onze samenleving. Ik denk zelfs dat de dialoog zo nodig is dat het een vak op school zou moeten worden. Kinderen leren wel debat en discussie op school, maar de tegenhanger dialoog, zeker waar het gaat om grote beladen thema’s als pesten, drugsgebruik, schooluitval, jeugdcriminaliteit, eetstoornissen, etc. is nog steeds grotendeels onbekend.
Zoals Noëlle Aarts (bijzonder hoogleraar Strategische Communicatie aan de Universiteit van Amsterdam) mooi zegt:

“Want de dialoog past niet zo goed bij de menselijke natuur. We hebben de neiging de ander van ons gelijk te overtuigen in plaats van te luisteren en te vragen: waarom vindt die ander iets anders dan ik? De oplossing daarvoor is oefening, denkt ik. Mensen zouden bewust op zoek moeten gaan naar mensen met andere opvattingen. En naast debattrainingen en kringgesprekken, zou ook Dialoog Voeren een vak moeten worden op de basisschool”.

Wat er zou veranderen als ik heel Nederland zou kunnen trainen in dialoogvaardigheden en het begeleiden van de dialoog

Wanneer in ieder geval de kritieke massa van Nederland in dialoog zou kunnen gaan met elkaar, dan zouden problemen die ons allemaal raken duurzamere oplossingen krijgen. Ook geloof ik dat ons politieke stelsel dat drijft op debat en je gelijk krijgen ipv gelijk hebben zou ophouden te bestaan.

@Sabine, wat zou er volgens jou binnen de politiek kunnen veranderen om tot Samensturing te komen?

Interessant onderwerp? Wil je meer inzicht?Kom naar de workshop! 

 

advertentie lb > De dialoog over Samensturing, deel 2 | leiderschap
advertentie lmb > De dialoog over Samensturing, deel 2 | leiderschap

Joop Boukes

Auteur: Joop Boukes

13 31970 16
Rianca's Profielfoto
Rianca antwoordt op het onderwerp: #1429 1 jaar 5 maanden geleden
Hoi Ruud,

Wat een interessante vraag, dankjewel! Mag ik je vraag vertalen als: is het mogelijk om online een echte dialoog te voeren? En hoe zorg je daar dan voor?

Met die gedachte zijn we ook deze blogreeks als experiment begonnen. En we merken dat het niet zo eenvoudig is om mensen te betrekken in de dialoog. Misschien ook omdat mensen niet met die reden komen lezen (nl op zoek naar interactie) maar meer om geïnspireerd te worden. Ik heb zelf wel goede ervaringen met waardevolle dialogen via email, al heeft ook dat zijn beperkingen. Mijn gedachte is dus ook dat online interactie zeer wel mogelijk is, maar dat voor een ware dialoog (ook) een real live ontmoeting nodig is. De online dialoog kan daardoor vervolgens verdiept en versterkt worden. Daarom ben ik ook zo blij met Lerende Leiders Live!

Ik wens ons allen veel waardevolle dialogen!
Ruud's Profielfoto
Ruud antwoordt op het onderwerp: #1423 1 jaar 5 maanden geleden
Hallo,
een vraagje aan iedereen die dit leest.
Dialoog, samensturing en verbinding zijn voor mij zaken die mijn aandacht hebben. Volgens mij kan onze maatschappij zonder niet afdoende functioneren.
Aan de andere kant zie ik een steeds belangrijke rol voor het internet en social media als met name verbinder en verspreider van 'nieuws', meningen en opvattingen.
Hoe zorg / borg je op deze snel opkomende (deels anonieme) media voor verbinding en dialoog?

Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: You are posting the message as a 'Guest'

dialoog_*_ > De dialoog over Samensturing, deel 2 | leiderschap
In deel 6 van dit blog zou ik willen beginnen met de vraag van Ruud die hij stelt nav deel 2 van het blog. Hierin vraagt hij: “Dialoog, samensturing
worldcafe01_*_ > De dialoog over Samensturing, deel 2 | leiderschap
Het World Café is gebaseerd op de veronderstelling dat mensen reeds in zich over de wijsheid en creativiteit beschikken om zelfs de moeilijkste uitdagingen
zelfsturing-samensturing_*_ > De dialoog over Samensturing, deel 2 | leiderschap
Zelforganisatie en clientoriënterend werken zijn populaire alternatieven voor de starre wereld van sturing, hiërarchie, protocollen, externe eisen en
theconnectedleader_*_ > De dialoog over Samensturing, deel 2 | leiderschap
Volgens managementgoeroe Emmanuel Gobillot is het verbinden van organisatie, medewerkers en klanten de belangrijkste rol van de leider. Over het leggen
lsiziekenhuis_*_ > De dialoog over Samensturing, deel 2 | leiderschap
In reactie op de blogs over zelfsturing en zelforganisatie deel ik graag dit inspiratieblog, gelezen op de website van Kessels & Smit, The Learning
fotozee_*_ > De dialoog over Samensturing, deel 2 | leiderschap
Als je vanuit leiderschap je verdiept in het onderwijs, ontmoet je al snel een opvallend gebruik van termen. Als leider weet je dat bottom up, samensturing,
affiliate-loesje_*_ > De dialoog over Samensturing, deel 2 | leiderschap
{jssocials call2action="Tijdelijke kans!", hashtags="affiliate, marketing, pleaseRT", via=""} Thought Leadership is not about being known. It is about
andersvereenvoudigen_*_ > De dialoog over Samensturing, deel 2 | leiderschap
“Wat heb je geleerd?” vraag ik en we doen een rondje. “Hoe we ons werk eenvoudiger kunnen maken, zegt Margo (58), een van de deelnemers aan de workshop.
rochdale_*_ > De dialoog over Samensturing, deel 2 | leiderschap
Kilian Bennebroek Gravenhorst in gesprek met René Grotendorst,voormalig voorzitter Raad van Bestuur Woningstichting Rochdale Een van de grootste fascinaties
watvindjij_*_ > De dialoog over Samensturing, deel 2 | leiderschap
Terwijl Linda, m’n vriendin, met een jurk de paskamer inschiet bekijk ik een prachtig tas. De eigenaresse van de winkel lijkt verbaasd, totdat Linda
lostatsea_*_ > De dialoog over Samensturing, deel 2 | leiderschap
Zowel over leiderschap als zelfsturende teams wordt veel nagedacht en geschreven. Het lijken eigenlijk twee kanten van dezelfde medaille te zijn. Waarom?
hond-leren_*_ > De dialoog over Samensturing, deel 2 | leiderschap
Ik heb een hond. Om preciezer te zijn, een eigenwijs straatschoffie.   Wanneer ik met Oskar ga wandelen en ik ga een kant op die hij niet wil, zet
Wrijving_geef_glans_*_ > De dialoog over Samensturing, deel 2 | leiderschap
Waar mensen samenwerken ontstaat vroeg of laat gedoe. Niets mis mee; een beetje wrijving geeft immers glans! Het wordt pas vervelend als de glans plaats
Beeld_blog_luisteren_*_ > De dialoog over Samensturing, deel 2 | leiderschap
Leiders doen er verstandig aan goed te luisteren. Zowel vanuit respect en betrokkenheid naar degenen met wie zij werken, als om verbinding en commitment
mier_*_ > De dialoog over Samensturing, deel 2 | leiderschap
Organisatieverandering, invoering van nieuwe werkwijzen, kwaliteitsverbetering, professionalisering, meer kennisdelen en samenwerken…. we hebben er allemaal

FacebookG+TwitterRSSLinkedInPaper.li

×
Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse nieuwsbrief en mis geen enkel Leiderschapsblog of -nieuwsbericht meer.

×