Recensie "Dienend Leiderschap, van wetenschap naar succes in de praktijk" van Inge Nuijten

dienendleiderschapingenuijtenDienend Leiderschap, gewoon doen!

Het boek van Inge Nuijten dat ik gelezen heb voor de virtuele boekenclub van Lerende Leiders is een heerlijk boek. Ik zal uitleggen waarom.

Voordat ik deze recensie ben gaan schrijven, heb ik mij eerst geregistreerd voor de boekbespreking van dit boek met Inge Nuijten zelf op vrijdag 5 oktober. Eigenlijk vind ik dat iedere zich zelf respecterende leider dit zou moeten doen (Let op: er zijn maar 50 plaatsen beschikbaar…).

Ieder mens zou zich moeten kunnen ontwikkelen, groeien, iedere dag. Velen doen dit ook, proberen dit te doen of zijn er van overtuigd dat ze alles wat er in zit, er ook uithalen. In mijn zoektocht naar wie ik ben en wat ik wil bereiken in mijn leven, stuitte ik een aantal jaren geleden op Robert K. Greenleaf’s ‘De dienaar als leider’ en werd erdoor geraakt. Alles wat ik tot dan toe had gevonden en gelezen op het gebied van leiderschap, leek te zijn gebaseerd op dit verhaal. Het klopte met dat waar ik voor wil staan, waar ik van overtuigd ben. Ik heb het boek verslonden, meerdere keren achter elkaar, heb het uitgewerkt en heb het (voor zover het binnen mijn bereik lag) toegepast in de praktijk, zowel binnen mijn werk als privé. Het is iets wat in mijn genen is gaan zitten.

Het is niet genoeg om geleefd te hebben. We moeten vastberaden zijn om ergens voor te leven. Mag ik voorstellen dat we leven om vreugde te creëren voor anderen, om te delen zodat we de mensheid vooruit helpen, om hoop te geven aan wie zoekende is en om liefde te geven aan wie eenzaam is.” Leo Buscaglia

Als ik het boek Dienend-leiderschap van dr. Inge Nuijten lees, krijg ik daar hetzelfde gevoel van als dat wat ik al had een aantal jaren geleden; herkenning. Dat maakt dat ik het een super-interessant boek vind en het inmiddels twee keer heb gelezen.

Het boek beschrijft als eerste op een heldere, begrijpelijke en tegelijkertijd inspirerende manier wat dienend-leiderschap is en waar het vandaan komt. Het concept is zo sterk, dat ik vind dat je het –indien je er door geraakt wordt- gewoon moet gaan doen. Inge vindt dat dit nog onvoldoende naar voren komt in de beschikbare literatuur over dit onderwerp. Het gevaar bestaat dat mensen afhaken nog voordat ze er aan beginnen en dat zou zonde zijn. Het concept is onvoldoende wetenschappelijk bewezen en daar heeft zij verandering in proberen te brengen. In het boek kom je bewijzen tegen dat dienend-leiderschap zorgt voor meer welbevinden en betere prestaties. Hier heeft Inge promotieonderzoek naar gedaan en dit vormt de basis van deel 2 van het boek.

Ook geeft het boek tegenspraak ten opzichte van een aantal misvattingen die er over dienend-leiderschap de ronde doen; het zou te soft zijn en te weinig resultaat laten zien. De nadruk zou te veel op dienen liggen. Inge benadrukt dat richting geven en verantwoordelijkheid geven essentiële kenmerken zijn van dienend-leiderschap en daarmee is het concept voorwaardenscheppend om resultaatgericht te kunnen werken. Koppelingen worden gemaakt met de resultaten van haar onderzoek. Deel 3 van het boek gaat hierover.

Als je overtuigd bent geraakt en het concept wilt gaan toepassen in de praktijk, dan kun je in deel 4 toepassingen vinden. Door het hele boek heen komen overigens steeds ontwikkelingsvragen en tips aan de orde, waardoor het concept gaat leven voor jou en jouw praktijksituatie. Dit maakt dat het boek ook erg handzaam is om in de praktijk mee te werken als je bijvoorbeeld in een coaching traject op zoek bent naar openingen om bij iemand of een team een beweging in gang te krijgen. Door deze vragen te stellen, te luisteren en gericht nieuwsgierig te zijn, kan het je uitstekend verder helpen.

Tot slot nog een persoonlijke kanttekening; eigenlijk is het jammer dat het nodig is dat er wetenschappelijk onderzoek nodig is om te verantwoorden wat we allemaal wel weten en voelen. Het concept dienend-leiderschap is zo juist en het klopt volledig met wat ik doe en waarvoor ik wil staan. Waarom dan de twijfel en de kanttekeningen? Ga voelen, ga luisteren en ga het concept toepassen in de praktijk en je zult merken dat je resultaten boekt en dat je collega’s, je gezinsleden en mensen uit je omgeving daar baat bij hebben. Ze gaan namelijk groeien! Daarom zeg ik: gewoon doen!

Op 5 oktober is de boekbespreking met dr. Inge Nuijten gepland en er is (gelukkig) nog volop plaats beschikbaar. Gelukkig, want ik heb nog een heel aantal kennissen, vrienden en collega’s die ik deze bijeenkomst ook zou gunnen. Ik ga dus aan de slag met het ronselen. Wees gewaarschuwd, want dan zijn 50 plaatsen misschien wel niet genoeg……

Arjan Jansen
Geschreven door Arjan Jansen
Blogger Expert