Drie. Twee. Een. GO! Recensie 'Minder moeten, meer flow' van Jan Bommerez Geschreven door Mark Raijmakers. Toen ik met Jan Bommerez twitterde dat ik dit boek ging recenseren, antwoordde hij dat het zijn meest dierbare boek is. In de afgelopen maanden is dit boek voor mij een reisgids gebleken in een transformatieproces dat ik zelf doormaakte(*). Voor mij is dit boek ook dierbaar geworden. De kern van het boek is de reis van de held. De prijs is hoog maar de beloning maakt de reis meer dan de moeite waard. De reis van de held gaat van de hersenen naar het hart. Door weer vanuit je hart te gaan leven, en minder te moeten, kan je in een flow terecht komen. Dat is wat Bommerez wenst voor iedereen. Zijn doel is medescheppers te ronselen voor een betere wereld. Hij zegt dat het hart het hoofd moet leiden. Het boek helpt te ontdekken welke onbewuste denkmechanismen je hart afsluiten. Het is ook een heel praktisch boek, met veel oefeningen die ik aanraad om ook te doen. De kracht van het boek zit in de grote bewijsvoering en de overtuiging waarmee Jan Bommerez neerzet hoe belangrijk en noodzakelijk het is vanuit het hart te gaan leven. Bommerez is een erudiete schrijver die een enorme hoeveelheid bronnen gebruikt om zijn boodschap te versterken. Hij citeert met een lieve lust uit de psychologie, het boeddhisme, het christendom en de kwantummechanica. Hij haalt de laatste (ook wetenschappelijke) inzichten er bij, en verbindt deze bronnen en wijsheden op een creatieve wijze. Zijn gebruik van bronnen is wat eclectisch, hierdoor is het moeilijk de context te zien van oorspronkelijke argumenten en citaten. Maar Bommerez vraagt de lezer vooral te lezen met het hart, niet met de hersenen! Zoek voor jezelf uit of het klopt, raadt hij de lezer aan. Geef het een kans. "Als je blijft twijfelen heb je wel gelijk, maar geen geluk." Bommerez citeert Csikszentmihallyi in zijn definitie van flow: "het proces van totale betrokkenheid bij het leven, waarbij spontaan creativiteit en genot ontstaat, de staat van optimale ervaring". Creativiteit komt vanuit ons essentiële zelf, niet vanuit ons denken. Daarvoor is vooral vergeving nodig, aldus Bommerez. Hij onderzoekt in zijn boek diepgaand wat vergeving is en waar het toe leidt. Volgens hem is vergeving de sleutel naar je hart. Vergeven is een levenshouding, een proces en dus geen daad. Het vereist groot mededogen om telkens met een open hart tegemoet te treden dat wat er op je afkomt, zeker als het pijn doet. Je eigen patronen ontmantel je door je weerstand op te geven, door niet meer te oordelen. Dat doe je door te vergeven. Bommerez gaat veelvuldig in op wat hij de stimulus-respons gevangenis noemt: dat je geen andere keuze hebt dan op een situatie of emotie te reageren zoals je altijd al doet. Dit is een reactie die voortkomt uit overlevingsmechanismen. De ontworsteling aan de stimulus-repons staat is de belangrijkste opdracht om in flow te komen. Vrije wil bestaat slechts als je hiervan los bent. Jan Bommerez kent maar één pad dat echt ergens heen gaat en dat is het pad van zelfobservatie. Ontspanning is hiervoor een voorwaarde. Je kan leren zien hoe een emotie bij jezelf opkomt, en je er toch niet mee identificeren. De emotie dus waarnemen zonder er over te oordelen. Door na te gaan waar die emotie vandaan komt, een onderzoek naar je eigen onderliggende verdedigingsmechanismen. Bommerez reikt talrijke methodieken aan waarmee je je eigen gevoelens en emoties kunt onderzoeken. Ik vind het boek zeer relevant voor mensen die met leiderschap bezig zijn. De kwaliteit van leiding geven aan anderen hangt namelijk sterk samen met het vermogen aan jezelf leiding te geven. Zelfobservatie is hiervoor hard nodig, en dat is waar Jan Bommerez zo'n hartelijk pleidooi voor houdt. De betrouwbaarheid die je als leider nodig hebt, komt voort uit het hebben van een duidelijke missie, een essentie van waaruit je onderneemt en handelt. Bommerez daagt je uit anders te kijken naar je medemens. Bekijk hem/haar eens als een grenzeloos potentieel, onafhankelijk van het gedrag dat hij/zij nu vertoont. Bommerez: "Je zult verrast zijn van de impact hiervan. Kan je de vlinder zien in de rups?". Hij citeert Gurdjieff in zijn beschrijving van dienend zijn: Dienstbaarheid is niet de basis van het transformatieproces, maar de bekroning van je transformatie. De basis is ten volle beseffen wat je echte huidige staat is. Mark Raijmakers (*) Bommerez boek is dierbaar voor me omdat het me heeft geholpen in een ontdekkingstocht die in de afgelopen zomermaanden belangrijk voor me was. Ik nam het besluit een onderneming te starten: 'Passioneel Leiderschap Netwerk' (http://passioneelleiderschap.net). Ik werd door het boek geïnspireerd, er stonden vaak zaken in die me ook praktisch hielpen in denk- en voelprocessen en bij besluiten. Het hielp me moed verzamelen. Het vinden van mijn essentiële zelf is mede door dit boek bevorderd. .Discusieer mee over dit blog of deel het op social media

Recensie 'Minder moeten, meer flow' van Jan Bommerez

Geschreven door Mark Raijmakers. Geplaatst op 18 oktober 2012.
Hot 8556 treffers 0 favorieten toegevoegd

Jan_Bommerez_-_Minder_moeten_meer_flowToen ik met Jan Bommerez twitterde dat ik dit boek ging recenseren, antwoordde hij dat het zijn meest dierbare boek is. In de afgelopen maanden is dit boek voor mij een reisgids gebleken in een transformatieproces dat ik zelf doormaakte(*). Voor mij is dit boek ook dierbaar geworden.

De kern van het boek is de reis van de held. De prijs is hoog maar de beloning maakt de reis meer dan de moeite waard. De reis van de held gaat van de hersenen naar het hart. Door weer vanuit je hart te gaan leven, en minder te moeten, kan je in een flow terecht komen. Dat is wat Bommerez wenst voor iedereen. Zijn doel is medescheppers te ronselen voor een betere wereld. Hij zegt dat het hart het hoofd moet leiden. Het boek helpt te ontdekken welke onbewuste denkmechanismen je hart afsluiten. Het is ook een heel praktisch boek, met veel oefeningen die ik aanraad om ook te doen.

De kracht van het boek zit in de grote bewijsvoering en de overtuiging waarmee Jan Bommerez neerzet hoe belangrijk en noodzakelijk het is vanuit het hart te gaan leven. Bommerez is een erudiete schrijver die een enorme hoeveelheid bronnen gebruikt om zijn boodschap te versterken. Hij citeert met een lieve lust uit de psychologie, het boeddhisme, het christendom en de kwantummechanica. Hij haalt de laatste (ook wetenschappelijke) inzichten er bij, en verbindt deze bronnen en wijsheden op een creatieve wijze. Zijn gebruik van bronnen is wat eclectisch, hierdoor is het moeilijk de context te zien van oorspronkelijke argumenten en citaten. Maar Bommerez vraagt de lezer vooral te lezen met het hart, niet met de hersenen! Zoek voor jezelf uit of het klopt, raadt hij de lezer aan. Geef het een kans. "Als je blijft twijfelen heb je wel gelijk, maar geen geluk."

Bommerez citeert Csikszentmihallyi in zijn definitie van flow: "het proces van totale betrokkenheid bij het leven, waarbij spontaan creativiteit en genot ontstaat, de staat van optimale ervaring". Creativiteit komt vanuit ons essentiële zelf, niet vanuit ons denken.

Daarvoor is vooral vergeving nodig, aldus Bommerez. Hij onderzoekt in zijn boek diepgaand wat vergeving is en waar het toe leidt. Volgens hem is vergeving de sleutel naar je hart. Vergeven is een levenshouding, een proces en dus geen daad. Het vereist groot mededogen om telkens met een open hart tegemoet te treden dat wat er op je afkomt, zeker als het pijn doet. Je eigen patronen ontmantel je door je weerstand op te geven, door niet meer te oordelen. Dat doe je door te vergeven.

Bommerez gaat veelvuldig in op wat hij de stimulus-respons gevangenis noemt: dat je geen andere keuze hebt dan op een situatie of emotie te reageren zoals je altijd al doet. Dit is een reactie die voortkomt uit overlevingsmechanismen. De ontworsteling aan de stimulus-repons staat is de belangrijkste opdracht om in flow te komen. Vrije wil bestaat slechts als je hiervan los bent.

Jan Bommerez kent maar één pad dat echt ergens heen gaat en dat is het pad van zelfobservatie. Ontspanning is hiervoor een voorwaarde. Je kan leren zien hoe een emotie bij jezelf opkomt, en je er toch niet mee identificeren. De emotie dus waarnemen zonder er over te oordelen. Door na te gaan waar die emotie vandaan komt, een onderzoek naar je eigen onderliggende verdedigingsmechanismen. Bommerez reikt talrijke methodieken aan waarmee je je eigen gevoelens en emoties kunt onderzoeken.

Ik vind het boek zeer relevant voor mensen die met leiderschap bezig zijn. De kwaliteit van leiding geven aan anderen hangt namelijk sterk samen met het vermogen aan jezelf leiding te geven. Zelfobservatie is hiervoor hard nodig, en dat is waar Jan Bommerez zo'n hartelijk pleidooi voor houdt. De betrouwbaarheid die je als leider nodig hebt, komt voort uit het hebben van een duidelijke missie, een essentie van waaruit je onderneemt en handelt. Bommerez daagt je uit anders te kijken naar je medemens. Bekijk hem/haar eens als een grenzeloos potentieel, onafhankelijk van het gedrag dat hij/zij nu vertoont. Bommerez: "Je zult verrast zijn van de impact hiervan. Kan je de vlinder zien in de rups?". Hij citeert Gurdjieff in zijn beschrijving van dienend zijn: Dienstbaarheid is niet de basis van het transformatieproces, maar de bekroning van je transformatie. De basis is ten volle beseffen wat je echte huidige staat is.

Mark Raijmakers

(*) Bommerez boek is dierbaar voor me omdat het me heeft geholpen in een ontdekkingstocht die in de afgelopen zomermaanden belangrijk voor me was. Ik nam het besluit een onderneming te starten: 'Passioneel Leiderschap Netwerk' (http://passioneelleiderschap.net). Ik werd door het boek geïnspireerd, er stonden vaak zaken in die me ook praktisch hielpen in denk- en voelprocessen en bij besluiten. Het hielp me moed verzamelen. Het vinden van mijn essentiële zelf is mede door dit boek bevorderd.

Mark Raijmakers

Auteur: Mark Raijmakers

5 6485 6