Drie. Twee. Een. GO! Recensie "Dienend Leiderschap" van Henk Jan Kamsteeg Geschreven door Pieter Taffijn. Met de boeken die over dienend leiderschap zijn geschreven, is al een aardige kast te vullen. Wil je over dit onderwerp schrijven en ook nog de aandacht trekken, dan is een afwijkende benadering dus aanbevolen. Henk Jan Kamsteeg heeft voor zijn boek "Dienend leiderschap. Lange termijn vertrouwen is beter dan korte termijn succes" heel verrassend de eeuwenoude vorm van de parabel gekozen.Wikipedia geeft hiervoor de volgende omschrijving: "Een parabel (van het Griekse παραβολή parabolè wat "vergelijking" betekent — evangelisten gebruikten dit woord in de betekenis van "gelijkenis") of gelijkenis is een kort verhaal, gewoonlijk gesitueerd in het dagelijks leven, dat dient om een religieus, moreel of filosofisch idee te illustreren." Het verhaal dat Kamsteeg vertelt gaat over het weekeind dat drie studiegenoten, die nu organisaties leiden, met elkaar doorbrengen in een huisje in de Ardennen waar zij lange gesprekken hebben over hun manieren van leidinggeven. Het verhalende karakter van het boek maakt dat je het makkelijk in één ruk uitleest. Omdat de gesprekken steeds rond één onderwerp draaien, kunnen er conclusies worden getrokken die als handvat dienen voor de lezer. Het eerste hoofdstuk, 'Succesvol is niet effectief', eindigt met de goede raad "Succesvol leiderschap is niet hetzelfde als effectief leiderschap. Het eerste werkt op de korte termijn, het tweede op de lange termijn".Verder wordt aandacht besteed aan medewerkers (die geen middel zijn om kapitaal te vergaren), competentie en karakter, ben je dienend of zelfdienend, het verband tussen prestatie en tevredenheid, de kracht van kwetsbaarheid, complimenten geven en goede voornemens.Steeds weer komen er conclusies na het hoofdstuk, die aan het eind van het boek nog eens op een rijtje zijn gezet als handvatten voor het verdere proces om dienend leiderschap te kunnen toepassen. De boodschap van Kamsteeg is duidelijk: dienend leiderschap is een gewenste vorm van leiderschap. Daarbij neemt hij, bijna tussen neus en lippen, het vooroordeel weg dat dienend leiderschap 'soft' zou zijn. Omdat de drie vrienden dat aan elkaar uitleggen in hun leuk beschreven gesprekken, berustend op hun eigen ervaringen, komen op zich vrij zware uitspraken als "Een kwetsbare opstelling is een teken van innerlijke kracht" in het geheel niet zwaar over. Het boek is daarom vooral een aanrader voor de leidinggevenden die zich nog niet tot dienend leiderschap hebben bekeerd. Wie zich er al toe heeft 'bekeerd' vindt slechts bevestigingen in de parabels. Dat hoeft natuurlijk geen bezwaar te zijn, want is het niet leuk af en toe een boekje te lezen waaruit blijkt dat je iets goed doet? En misschien ken je zelf wel een studiegenoot die nu succesvol maar niet effectief een organisatie leidt. Je hoeft niet direct met hem naar de Ardennen te gaan, maar het zou wel een goed idee zijn hem dit boekje eens uit te lenen. Want, het lijkt verwonderlijk, er zijn nog steeds leiders die niet weten dat medewerkers meer dan een middel zijn. .Discusieer mee over dit blog of deel het op social media

Recensie "Dienend Leiderschap" van Henk Jan Kamsteeg

boekdienendleiderschapMet de boeken die over dienend leiderschap zijn geschreven, is al een aardige kast te vullen. Wil je over dit onderwerp schrijven en ook nog de aandacht trekken, dan is een afwijkende benadering dus aanbevolen. Henk Jan Kamsteeg heeft voor zijn boek "Dienend leiderschap. Lange termijn vertrouwen is beter dan korte termijn succes" heel verrassend de eeuwenoude vorm van de parabel gekozen.
Wikipedia geeft hiervoor de volgende omschrijving: "Een parabel (van het Griekse παραβολή parabolè wat "vergelijking" betekent — evangelisten gebruikten dit woord in de betekenis van "gelijkenis") of gelijkenis is een kort verhaal, gewoonlijk gesitueerd in het dagelijks leven, dat dient om een religieus, moreel of filosofisch idee te illustreren."

Het verhaal dat Kamsteeg vertelt gaat over het weekeind dat drie studiegenoten, die nu organisaties leiden, met elkaar doorbrengen in een huisje in de Ardennen waar zij lange gesprekken hebben over hun manieren van leidinggeven.

Het verhalende karakter van het boek maakt dat je het makkelijk in één ruk uitleest. Omdat de gesprekken steeds rond één onderwerp draaien, kunnen er conclusies worden getrokken die als handvat dienen voor de lezer.

Het eerste hoofdstuk, 'Succesvol is niet effectief', eindigt met de goede raad "Succesvol leiderschap is niet hetzelfde als effectief leiderschap. Het eerste werkt op de korte termijn, het tweede op de lange termijn".
Verder wordt aandacht besteed aan medewerkers (die geen middel zijn om kapitaal te vergaren), competentie en karakter, ben je dienend of zelfdienend, het verband tussen prestatie en tevredenheid, de kracht van kwetsbaarheid, complimenten geven en goede voornemens.
Steeds weer komen er conclusies na het hoofdstuk, die aan het eind van het boek nog eens op een rijtje zijn gezet als handvatten voor het verdere proces om dienend leiderschap te kunnen toepassen.

De boodschap van Kamsteeg is duidelijk: dienend leiderschap is een gewenste vorm van leiderschap. Daarbij neemt hij, bijna tussen neus en lippen, het vooroordeel weg dat dienend leiderschap 'soft' zou zijn. Omdat de drie vrienden dat aan elkaar uitleggen in hun leuk beschreven gesprekken, berustend op hun eigen ervaringen, komen op zich vrij zware uitspraken als "Een kwetsbare opstelling is een teken van innerlijke kracht" in het geheel niet zwaar over. Het boek is daarom vooral een aanrader voor de leidinggevenden die zich nog niet tot dienend leiderschap hebben bekeerd. Wie zich er al toe heeft 'bekeerd' vindt slechts bevestigingen in de parabels. Dat hoeft natuurlijk geen bezwaar te zijn, want is het niet leuk af en toe een boekje te lezen waaruit blijkt dat je iets goed doet? En misschien ken je zelf wel een studiegenoot die nu succesvol maar niet effectief een organisatie leidt. Je hoeft niet direct met hem naar de Ardennen te gaan, maar het zou wel een goed idee zijn hem dit boekje eens uit te lenen. Want, het lijkt verwonderlijk, er zijn nog steeds leiders die niet weten dat medewerkers meer dan een middel zijn.

Interesting blog? Like it on Facebook, +1 on Google, Tweet it or share this article on other bookmarking websites.

Pieter Taffijn
Geschreven door Pieter Taffijn