Drie. Twee. Een. GO! Recensie II "Dienend Leiderschap" van Henk Jan Kamsteeg Geschreven door Ben Linders. Dienend leiderschap, je hoort er steeds vaker over. Zelf ken ik dienend leiderschap van managers waarmee ik gewerkt heb en die ik op die manier leiding heb zien geven. En vanuit mijn ervaring met Agile en Lean software ontwikkeling met zelf-organiserende teams waarin een scrum master als een dienend leider het team begeleid en ondersteund. Met deze achtergrond heb ik het boek Dienend Leiderschap gelezen. Het heeft mij enkele nieuwe inzichten gegeven en gestimuleerd om mij verder te verdiepen in het onderwerp. Het boek dienend leiderschap van Henk Jan Kamsteeg leest lekker weg. Het is een novelle van 3 studiegenoten die, na elkaar lang niet gezien te hebben, een weekend in een Belgisch dorpje doorbrengen. Tijdens dat weekend praten ze openlijk over hun manier van leiding geven. Waarbij ze naar elkaar op een kritische maar opbouwende manier reflecteren, en inzichten ontwikkelen hoe het anders kan. Tijdens de reflecties komen allerlei aspecten van dienend leiderschap langs. Waarmee je als lezer een beeld vormt waarom je op je die manier leiding zou willen geven en hoe je het kunt doen. Een voorbeeld daarvan is hoe je als leider naar je medewerkers kijkt. Beschouw je je medewerkers als een middel om kapitaal te vergaren? Of zijn je medewerkers het kapitaal dat zelf met de juiste middelen komt. In het kennis tijdperk waarin we nu leven en werken willen medewerkers meedenken en ruimte hebben om zelf te kunnen beslissen hoe ze hun werk doen. Ze willen niet behandeld worden als een middel en gewaardeerd worden voor wat ze doen. Ze weten samen veel meer dan jij als manager, maak van die kennis en ervaring gebruik door ze voldoende ruimte te geven. Voor sommige lezers zal dienend leiderschap een eerste kennismaking zijn met deze frisse kijk op leidinggeven. Lezers die het al kennen halen er inspiratie uit om er mee door te gaan. .Discusieer mee over dit blog of deel het op social media

Recensie II "Dienend Leiderschap" van Henk Jan Kamsteeg

boekdienendleiderschapDienend leiderschap, je hoort er steeds vaker over. Zelf ken ik dienend leiderschap van managers waarmee ik gewerkt heb en die ik op die manier leiding heb zien geven. En vanuit mijn ervaring met Agile en Lean software ontwikkeling met zelf-organiserende teams waarin een scrum master als een dienend leider het team begeleid en ondersteund. Met deze achtergrond heb ik het boek Dienend Leiderschap gelezen. Het heeft mij enkele nieuwe inzichten gegeven en gestimuleerd om mij verder te verdiepen in het onderwerp.

Het boek dienend leiderschap van Henk Jan Kamsteeg leest lekker weg. Het is een novelle van 3 studiegenoten die, na elkaar lang niet gezien te hebben, een weekend in een Belgisch dorpje doorbrengen. Tijdens dat weekend praten ze openlijk over hun manier van leiding geven. Waarbij ze naar elkaar op een kritische maar opbouwende manier reflecteren, en inzichten ontwikkelen hoe het anders kan.

Tijdens de reflecties komen allerlei aspecten van dienend leiderschap langs. Waarmee je als lezer een beeld vormt waarom je op je die manier leiding zou willen geven en hoe je het kunt doen. Een voorbeeld daarvan is hoe je als leider naar je medewerkers kijkt. Beschouw je je medewerkers als een middel om kapitaal te vergaren? Of zijn je medewerkers het kapitaal dat zelf met de juiste middelen komt. In het kennis tijdperk waarin we nu leven en werken willen medewerkers meedenken en ruimte hebben om zelf te kunnen beslissen hoe ze hun werk doen. Ze willen niet behandeld worden als een middel en gewaardeerd worden voor wat ze doen. Ze weten samen veel meer dan jij als manager, maak van die kennis en ervaring gebruik door ze voldoende ruimte te geven.

Voor sommige lezers zal dienend leiderschap een eerste kennismaking zijn met deze frisse kijk op leidinggeven. Lezers die het al kennen halen er inspiratie uit om er mee door te gaan.

Interesting blog? Like it on Facebook, +1 on Google, Tweet it or share this article on other bookmarking websites.

Ben Linders