Drie. Twee. Een. GO! Recensie: "Het Leiderschapsalfabet" - De uitdagingen van het moderne leiderschap Geschreven door Carlijn Tempelaars. Leiderschap van A tot Z Er staat er weer één bij in mijn boekenkast. Naast het talent- en sollicitatiealfabet is nu ook het leiderschapsalfabet uitgebracht. Dit maal door Richard van der Lee, Pieter Taffijn, Hans Kwakman, Mirjam Besseling en Marco Buschmann geschreven. 26 hoofdstukken waarin allerlei facetten van leiderschap aan de orde worden gesteld. Door middel van verschillende schrijfstijlen en perspectieven is het een inspirerend boek om te lezen wanneer je in de breedste zin van het woord meer wilt weten over leiderschap en daarbij is het boek onderdeel van een origineel concept dat ongetwijfeld goed aanslaat in de markt. Het boek leest makkelijk weg en je kunt het ook gerust een paar dagen weg leggen zonder bang te zijn dat je weer opnieuw in de verhaallijn moet komen. Dit maakt het boek erg toegankelijk, maar daardoor mist het soms ook enige diepgang. Het doel is, zoals beschreven op de website, “zet de lezer aan tot reflectie en ontplooiing van eigen ideeën” en “het biedt inspiratie”. Dat kan ik alleen maar beamen. Een mooi voorbeeld van het bieden van inspiratie is hoofdstuk i, de i van inspiratie, want daar ben ik dol op. Dit hoofdstuk begint met een prachtige tekst van Nelson Mandela over ‘loslaten’. Deze tekst wordt vervolgens geanalyseerd door Miriam Besseling, die haar visie op het leiderschap van Nelson Mandela deelt. En dan gaat het hoofdstuk verder door over denk- en doepatronen, drijfveren en waarden. Dit is de stijl die je terug vindt in het hele boek. Het staat bol van quotes, anekdotes en definities. Het zou geweldig zijn als er ook beeldmateriaal aan toegevoegd zou kunnen worden! Over het aanzetten van reflectie en ontplooiing van eigen ideeën wil ik ook nog even iets kwijt. Zelf heb ik er een leuk idee uit opgedaan waar de makers van de Alfabetboeken vast baat bij kunnen hebben. Wanneer je ergens een ‘ABC’ voor maakt, en je daar een tijdje mee bezig bent, schieten er allerlei ideeën door je hoofd. Als je dan met veel mensen samen bent heb je een ABC vaak sneller gemaakt dan wanneer je dit in je eentje onderneemt (vandaar waarschijnlijk ook de keuze voor meerdere auteurs), maar hoe zou het zijn als je er een crowdsourcing campagne aan zou plakken? Oftewel: gezamenlijk, bijvoorbeeld via social media, de onderwerpen verzinnen voor een thema alfabet? Geweldig lijkt me dat! De inhoud van je boek wordt bepaald  door het (lezend) publiek en met zo’n campagne bereik je al meteen een grote groep mensen. Daardoor dus ook goed voor je marketing. Via de website van de Alfabetboeken kun je previews lezen van sommige hoofdstukken, een leuke manier om kennis te maken met de boeken. Ook vind je hier meer informatie over de auteurs en de toekomstige boeken. Benieuwd ben ik dan ook naar het werkstressalfabet dat medio juni 2014 uit zal worden gebracht. Zelf zie ik wel een aantal hoofdstukken die je ook in dat alfabet zou kunnen gebruiken, maar het zou zonde zijn om dubbelingen aan te brengen. Ik ben ervan overtuigd dat Richard van der Lee en Pieter Taffijn, als oprichters van de Alfabetboeken, zorg dragen voor de kwaliteit van deze geweldige reeks boeken. .Discusieer mee over dit blog of deel het op social media

Recensie: "Het Leiderschapsalfabet" - De uitdagingen van het moderne leiderschap

Geschreven door Carlijn Tempelaars. Geplaatst op 20 mei 2014.
Hot 2865 treffers 0 favorieten toegevoegd

leiderschapsalfabetLeiderschap van A tot Z

Er staat er weer één bij in mijn boekenkast. Naast het talent- en sollicitatiealfabet is nu ook het leiderschapsalfabet uitgebracht. Dit maal door Richard van der Lee, Pieter Taffijn, Hans Kwakman, Mirjam Besseling en Marco Buschmann geschreven. 26 hoofdstukken waarin allerlei facetten van leiderschap aan de orde worden gesteld. Door middel van verschillende schrijfstijlen en perspectieven is het een inspirerend boek om te lezen wanneer je in de breedste zin van het woord meer wilt weten over leiderschap en daarbij is het boek onderdeel van een origineel concept dat ongetwijfeld goed aanslaat in de markt.

Het boek leest makkelijk weg en je kunt het ook gerust een paar dagen weg leggen zonder bang te zijn dat je weer opnieuw in de verhaallijn moet komen. Dit maakt het boek erg toegankelijk, maar daardoor mist het soms ook enige diepgang. Het doel is, zoals beschreven op de website, “zet de lezer aan tot reflectie en ontplooiing van eigen ideeën” en “het biedt inspiratie”. Dat kan ik alleen maar beamen.

Een mooi voorbeeld van het bieden van inspiratie is hoofdstuk i, de i van inspiratie, want daar ben ik dol op. Dit hoofdstuk begint met een prachtige tekst van Nelson Mandela over ‘loslaten’. Deze tekst wordt vervolgens geanalyseerd door Miriam Besseling, die haar visie op het leiderschap van Nelson Mandela deelt. En dan gaat het hoofdstuk verder door over denk- en doepatronen, drijfveren en waarden. Dit is de stijl die je terug vindt in het hele boek. Het staat bol van quotes, anekdotes en definities. Het zou geweldig zijn als er ook beeldmateriaal aan toegevoegd zou kunnen worden!

Over het aanzetten van reflectie en ontplooiing van eigen ideeën wil ik ook nog even iets kwijt. Zelf heb ik er een leuk idee uit opgedaan waar de makers van de Alfabetboeken vast baat bij kunnen hebben. Wanneer je ergens een ‘ABC’ voor maakt, en je daar een tijdje mee bezig bent, schieten er allerlei ideeën door je hoofd. Als je dan met veel mensen samen bent heb je een ABC vaak sneller gemaakt dan wanneer je dit in je eentje onderneemt (vandaar waarschijnlijk ook de keuze voor meerdere auteurs), maar hoe zou het zijn als je er een crowdsourcing campagne aan zou plakken? Oftewel: gezamenlijk, bijvoorbeeld via social media, de onderwerpen verzinnen voor een thema alfabet? Geweldig lijkt me dat! De inhoud van je boek wordt bepaald  door het (lezend) publiek en met zo’n campagne bereik je al meteen een grote groep mensen. Daardoor dus ook goed voor je marketing.

Via de website van de Alfabetboeken kun je previews lezen van sommige hoofdstukken, een leuke manier om kennis te maken met de boeken. Ook vind je hier meer informatie over de auteurs en de toekomstige boeken. Benieuwd ben ik dan ook naar het werkstressalfabet dat medio juni 2014 uit zal worden gebracht. Zelf zie ik wel een aantal hoofdstukken die je ook in dat alfabet zou kunnen gebruiken, maar het zou zonde zijn om dubbelingen aan te brengen. Ik ben ervan overtuigd dat Richard van der Lee en Pieter Taffijn, als oprichters van de Alfabetboeken, zorg dragen voor de kwaliteit van deze geweldige reeks boeken.

www_*_ > Recensie: 'Het Leiderschapsalfabet' - De uitdagingen van het moderne leiderschap | leiderschap Doneer www_*_

Wil jij ook iets bijdragen? Dat kan op verschillende manieren. Een daarvan is doneren! De donaties gebruiken wij om ons platform te bekostigen. Voegen wij als community waarde toe? Dan kun je middels een donatie iets terugdoen: ieder bedrag is welkom!

Carlijn Tempelaars

Auteur: Carlijn Tempelaars

1 2215 2