Login
Hoofd menu
Selecteer WPM
Drie. Twee. Een. GO! Recensie: "Zakendoen in de nieuwe economie" van Marga Hoek Geschreven door Koos Groenewoud. Zakendoen in de nieuwe economie. Het boek KLOPT! Ten behoeve van met Magazine van Managementboek.nl schreef ik onderstaande recensie, waarbij ik mij moest beperken tot 150 woorden. “Practice what you preach”. Het eerste voorbeeld staat op pagina 6. Geen copyright, maar right to copy. Er volgen meer inspirerende voorbeelden. Het feit dat – naast de bijdragen van (top)bestuurders, wetenschappers, studenten & leerlingen - bijna 100 professionals middels crowdsourcing een bijdrage aan het boek hebben geleverd is ook een mooi voorbeeld. Dat deed me overigens denken aan O.C.F.2.0 van Jan Jonker. Alleen al door het hoofdstuk (“venster”) leiderschap, de noten en de boekenlijst is dit boek zijn prijs meer dan waard. De tools, facts & figures, voorbeelden en inspiraties die je aangereikt krijgt zijn eigenlijk onbetaalbaar. Ik vond het boek “feest der (h)erkenning”. Het klopt. Het “leven” van het boek kan het verschil maken voor de toekomst van je bedrijf en/of organisatie en ook voor je eigen toekomst en die van je kinderen. Zakendoen in de nieuwe economie is een MUST READ voor bestuurders en managers in ALLE sectoren. Cijfer: 9 150 woorden voor een boek van dit formaat en kaliber staat niet in verhouding tot de waarde van het boek, dus bij dezen een meer uitgebreide recensie. Van uit mijn persoonlijke missie om iedere week 1 manager te inspireren om te gaan denken en werken als een (Nieuwe = Dienende) leider vind ik het fantastisch dat juist dit boek gekozen is tot managementboek van het jaar. Ik zou namelijk erg teleurgesteld geweest zijn als de keus was gevallen op “We blijven zakendoen in de Oude economie”…. Er zijn nog teveel managers, bestuurders en toezichthouders die blijven hangen in het oude denken en handelen. Dat is niet alleen slecht voor de door hun aangestuurde bedrijven en / of organisaties, maar uiteindelijk ook voor hun zelf, en / of gezin, medewerk(st)ers, klanten, leveranciers en / of hun gezin. In dat verband zeg ik vaak “Managers die mijn boodschap niet begrijpen komen binnen 3 jaar in de problemen”. Als we kijken naar de trends en ontwikkelingen op het gebied van leiderschap, dan kun je niets anders dan constateren dat het boek er naadloos bij aansluit. Voor uw gemak zet ik ze nog even voor u op een rij: van het hoofd naar het hart van denken naar voelen van power leaders naar servant-leaders van controle naar vertrouwen van management naar (nieuw) leiderschap*** van shareholders naar stakeholders van Angelsaksisch naar Rijnlands denken Het boek gaat in op: Van bezit naar gebruik, samenwerking, netwerken & kennisdelen, innovatie, transparantie, de rol van geld en op ”Koplopers”. Bij het woord “koplopers”, moest ik overigens denken aan de FD Gazellen verkiezing. Ondernemers en bestuurders met visie die hun vakgebied overstijgt hebben de toekomst. Uiteraard ben ik begonnen met hoofdstuk (“venster”) 7. Over leiderschap. Ik herken het. Waar ik mij overigens wel zorgen over maak, is het gegeven dat het overgrote deel van HRM managers en HRM directeuren ook nog bezig zijn met het oude denken. Het moet gaan over vertrouwen, loslaten, talentmanagement, the war for talent, de juiste focus, holistische benadering en businesspartner zijn. Dit laatste geeft te denken. In het boek staan een aantal benamingen van Chiefs die passen in de nieuwe economie. Peter Bakker citeert Marga Hoek ”Een CFO (Chief Financial Officer) zou eigenlijk een CVO (Chief Value Officer) moeten zijn. Wellicht is dat “food for thougt” voor HRM-managers & Directeuren, maar ook voor Managers en Directeuren verantwoordelijk voor Real Estate en Facility Management, in veel gevallen de grootste kostenpost bij bedrijven en organisaties… Meiny Prins schrijft over leiderschap:”Topbestuurders moeten holistische denkers zijn”. Ze schrijft ook “dat het voor bestuurders heel gemakkelijk is om te grijpen naar de gewone, elementaire managementtechnieken. Wat dan vergeten wordt, is dat degenen die er echt verstand van hebben zich op de werkvloer bevinden. Het enige wat je vaak te doen hebt is verbinden, faciliteren dat je die verschillende mensen bij elkaar brengt”. Mooi! Teun Verheij (overigens zelf een nieuwe leider) van Albron geeft een prachtig voorbeeld van het oude denken ”Men vindt dat ik mijn verantwoordelijkheid moet nemen op het gebied van de duurzame ontwikkeling van voedsel. Maar waarom word ik niet even hard aangepakt als het gaat om de duurzame inzet van mensen met wie ik het doe. In de duurzame wereld vragen ze me het hemd van het lijf over mijn eieren en mijn vlees. Maar hoe het gaat met die zesduizend mensen die bij ons werken vraagt niemand”….. Ja, daar gaat het over. De Juiste P, zoals ik vaak zeg en schrijf, de P van Personen of People, niet de P van Prince2, Processen, Programma’s… Wat overigens opmerkelijk is, dat betrokken mensen als Peter Bakker en Gunther Pauli in hun voorwoorden ook nog schrijven over de verkeerde P. De Goede P komt niet aan de orde… Tot slot. Ik geloof dat het in de toekomst MOET gaan om mensen en klanten (Volgens Jos Burgers zijn dat ook vaak mensen…). Goed dat er een venster aan is gewijd. We hebben te lang producten gemaakt die we graag kwijt wouden, niet altijd de producten die de klant graag wou kopen… We lenen de wereld van onze kinderen en kleinkinderen. Als je grafiek op pagina 31 ziet (o.a. 2700 liter water nodig voor de productie van 1 T-Shirt, 140 liter water voor het maken van 1 kop koffie) en dat afzet tegen de het gegeven dat er PER DAG 6000 mensen sterven door gebrek aan water, dan kunnen we niet blijven wegkijken. De Quote ”De economie is er voor de aarde, het is niet andersom”, geeft aan waar het over zou moeten gaan. Wat willen we nalaten? Wat kun je nog uitleggen aan je kinderen – en kleinkinderen… Dit boek zou verplichte kost moeten zijn voor ALLE toezichthouders, bestuurders, managers in alle sectoren, wetenschappers, docenten, studenten, politici, lobbyisten en de pers. Het is een wake-up call. Ik vind het een “call for action” die op het nivo staat van Our Common Future en Our Common Future 2.0 en hoop van ganser harte dat we er mee aan de slag gaan. In dat verband denk ik aan de indrukwekkende en ontroerende speech van Suzuki Severn in 1992. We zijn 22 jaar verder. Er is te weinig mee gedaan. Dit boek geeft je de tools om bij te dragen een betere wereld. Je kunt er morgen al mee aan de slag! Van HARTE aanbevolen. NOTE: ***Van management naar (NIEUW) leiderschap vindt zijn grondslag in het “Handvest nieuw Leiderschap”. .Discusieer mee over dit blog of deel het op social media

Recensie: "Zakendoen in de nieuwe economie" van Marga Hoek

zakendoenindenieuweeconomieZakendoen in de nieuwe economie. Het boek KLOPT!

Ten behoeve van met Magazine van Managementboek.nl schreef ik onderstaande recensie, waarbij ik mij moest beperken tot 150 woorden.

“Practice what you preach”. Het eerste voorbeeld staat op pagina 6. Geen copyright, maar right to copy. Er volgen meer inspirerende voorbeelden. Het feit dat – naast de bijdragen van (top)bestuurders, wetenschappers, studenten & leerlingen - bijna 100 professionals middels crowdsourcing een bijdrage aan het boek hebben geleverd is ook een mooi voorbeeld. Dat deed me overigens denken aan O.C.F.2.0 van Jan Jonker. Alleen al door het hoofdstuk (“venster”) leiderschap, de noten en de boekenlijst is dit boek zijn prijs meer dan waard. De tools, facts & figures, voorbeelden en inspiraties die je aangereikt krijgt zijn eigenlijk onbetaalbaar. Ik vond het boek “feest der (h)erkenning”. Het klopt. Het “leven” van het boek kan het verschil maken voor de toekomst van je bedrijf en/of organisatie en ook voor je eigen toekomst en die van je kinderen. Zakendoen in de nieuwe economie is een MUST READ voor bestuurders en managers in ALLE sectoren. Cijfer: 9

150 woorden voor een boek van dit formaat en kaliber staat niet in verhouding tot de waarde van het boek, dus bij dezen een meer uitgebreide recensie.

Van uit mijn persoonlijke missie om iedere week 1 manager te inspireren om te gaan denken en werken als een (Nieuwe = Dienende) leider vind ik het fantastisch dat juist dit boek gekozen is tot managementboek van het jaar. Ik zou namelijk erg teleurgesteld geweest zijn als de keus was gevallen op “We blijven zakendoen in de Oude economie”…. Er zijn nog teveel managers, bestuurders en toezichthouders die blijven hangen in het oude denken en handelen. Dat is niet alleen slecht voor de door hun aangestuurde bedrijven en / of organisaties, maar uiteindelijk ook voor hun zelf, en / of gezin, medewerk(st)ers, klanten, leveranciers en / of hun gezin. In dat verband zeg ik vaak “Managers die mijn boodschap niet begrijpen komen binnen 3 jaar in de problemen”.

Als we kijken naar de trends en ontwikkelingen op het gebied van leiderschap, dan kun je niets anders dan constateren dat het boek er naadloos bij aansluit. Voor uw gemak zet ik ze nog even voor u op een rij:

  1. van het hoofd naar het hart
  2. van denken naar voelen
  3. van power leaders naar servant-leaders
  4. van controle naar vertrouwen
  5. van management naar (nieuw) leiderschap***
  6. van shareholders naar stakeholders
  7. van Angelsaksisch naar Rijnlands denken

Het boek gaat in op: Van bezit naar gebruik, samenwerking, netwerken & kennisdelen, innovatie, transparantie, de rol van geld en op ”Koplopers”. Bij het woord “koplopers”, moest ik overigens denken aan de FD Gazellen verkiezing. Ondernemers en bestuurders met visie die hun vakgebied overstijgt hebben de toekomst.

Uiteraard ben ik begonnen met hoofdstuk (“venster”) 7. Over leiderschap. Ik herken het. Waar ik mij overigens wel zorgen over maak, is het gegeven dat het overgrote deel van HRM managers en HRM directeuren ook nog bezig zijn met het oude denken. Het moet gaan over vertrouwen, loslaten, talentmanagement, the war for talent, de juiste focus, holistische benadering en businesspartner zijn.

Dit laatste geeft te denken. In het boek staan een aantal benamingen van Chiefs die passen in de nieuwe economie. Peter Bakker citeert Marga Hoek ”Een CFO (Chief Financial Officer) zou eigenlijk een CVO (Chief Value Officer) moeten zijn.

Wellicht is dat “food for thougt” voor HRM-managers & Directeuren, maar ook voor Managers en Directeuren verantwoordelijk voor Real Estate en Facility Management, in veel gevallen de grootste kostenpost bij bedrijven en organisaties…

Meiny Prins schrijft over leiderschap:”Topbestuurders moeten holistische denkers zijn”. Ze schrijft ook “dat het voor bestuurders heel gemakkelijk is om te grijpen naar de gewone, elementaire managementtechnieken. Wat dan vergeten wordt, is dat degenen die er echt verstand van hebben zich op de werkvloer bevinden. Het enige wat je vaak te doen hebt is verbinden, faciliteren dat je die verschillende mensen bij elkaar brengt”. Mooi!

Teun Verheij (overigens zelf een nieuwe leider) van Albron geeft een prachtig voorbeeld van het oude denken ”Men vindt dat ik mijn verantwoordelijkheid moet nemen op het gebied van de duurzame ontwikkeling van voedsel. Maar waarom word ik niet even hard aangepakt als het gaat om de duurzame inzet van mensen met wie ik het doe. In de duurzame wereld vragen ze me het hemd van het lijf over mijn eieren en mijn vlees. Maar hoe het gaat met die zesduizend mensen die bij ons werken vraagt niemand”…..

Ja, daar gaat het over. De Juiste P, zoals ik vaak zeg en schrijf, de P van Personen of People, niet de P van Prince2, Processen, Programma’s…

Wat overigens opmerkelijk is, dat betrokken mensen als Peter Bakker en Gunther Pauli in hun voorwoorden ook nog schrijven over de verkeerde P. De Goede P komt niet aan de orde…

Tot slot. Ik geloof dat het in de toekomst MOET gaan om mensen en klanten (Volgens Jos Burgers zijn dat ook vaak mensen…). Goed dat er een venster aan is gewijd. We hebben te lang producten gemaakt die we graag kwijt wouden, niet altijd de producten die de klant graag wou kopen…

We lenen de wereld van onze kinderen en kleinkinderen. Als je grafiek op pagina 31 ziet (o.a. 2700 liter water nodig voor de productie van 1 T-Shirt, 140 liter water voor het maken van 1 kop koffie) en dat afzet tegen de het gegeven dat er PER DAG 6000 mensen sterven door gebrek aan water, dan kunnen we niet blijven wegkijken. De Quote ”De economie is er voor de aarde, het is niet andersom”, geeft aan waar het over zou moeten gaan. Wat willen we nalaten? Wat kun je nog uitleggen aan je kinderen – en kleinkinderen…

Dit boek zou verplichte kost moeten zijn voor ALLE toezichthouders, bestuurders, managers in alle sectoren, wetenschappers, docenten, studenten, politici, lobbyisten en de pers. Het is een wake-up call. Ik vind het een “call for action” die op het nivo staat van Our Common Future en Our Common Future 2.0 en hoop van ganser harte dat we er mee aan de slag gaan. In dat verband denk ik aan de indrukwekkende en ontroerende speech van Suzuki Severn in 1992. We zijn 22 jaar verder. Er is te weinig mee gedaan. Dit boek geeft je de tools om bij te dragen een betere wereld. Je kunt er morgen al mee aan de slag!

Van HARTE aanbevolen.

NOTE: ***Van management naar (NIEUW) leiderschap vindt zijn grondslag in het “Handvest nieuw Leiderschap”.


Interesting blog? Like it on Facebook, +1 on Google, Tweet it or share this article on other bookmarking websites.

Koos Groenewoud
Geschreven door Koos Groenewoud
Blogger
advertentie lb >  Recensie: -Zakendoen in de nieuwe economie- van Marga Hoek | leiderschap
advertentie lmb >  Recensie: -Zakendoen in de nieuwe economie- van Marga Hoek | leiderschap

Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: You are posting the message as a 'Guest'

poleposition-zelfsturing_*_ >  Recensie: -Zakendoen in de nieuwe economie- van Marga Hoek | leiderschap >  Recensie: -Zakendoen in de nieuwe economie- van Marga Hoek | leiderschap >  Recensie: -Zakendoen in de nieuwe economie- van Marga Hoek | leiderschap
Een uur nadat ik het boek had ontvangen schreef ik op social media: ”als ik wat te vertellen had in een gemeente en niet bezig was met zelfsturing, dan
Cleaning_Big_Ben_*_ >  Recensie: -Zakendoen in de nieuwe economie- van Marga Hoek | leiderschap
Ik had de eer om bij de presentatie van deze box (MBA in één dag - Management Classics II) te mogen zijn en ik heb daar ontzettend van genoten. Ben Tiggelaar
semler_*_ >  Recensie: -Zakendoen in de nieuwe economie- van Marga Hoek | leiderschap
Synchroniciteit, “toeval bestaat niet, het valt je toe” (Met dank aan Paul de Blot) en “FEEST” der (H)erkenning. Recent zei ik tegen iemand “Ik
te-druk_*_ >  Recensie: -Zakendoen in de nieuwe economie- van Marga Hoek | leiderschap
Niet vaak vloeien de begrippen ‘klacht’ en ‘uitdaging’ samen. Maar waar het om managers gaat is dat het geval. De klacht van veel managers en tegelijkertijd
hopecash_*_ >  Recensie: -Zakendoen in de nieuwe economie- van Marga Hoek | leiderschap
Van harte hoop ik dat het door mij in 2013 benoemde ‘Jaar van de ontmaskering’ in 2014 wordt vervolgd. In deze column doe ik op een speelse wijze
Boekpresentatie2_*_ >  Recensie: -Zakendoen in de nieuwe economie- van Marga Hoek | leiderschap
Wat zijn de vragen, als je op weg bent naar nieuw leiderschap? De zestig deelnemers aan de presentatie van mijn nieuwste boek hebben hier een antwoord
Schoolschade_*_ >  Recensie: -Zakendoen in de nieuwe economie- van Marga Hoek | leiderschap
Schoolschade is de term die psychologen gebruiken voor leerlingen die zodanig zijn beschadigd op het basis of voortgezet onderwijs, dat ze burn out, depressie,
weconomics-9_*_ >  Recensie: -Zakendoen in de nieuwe economie- van Marga Hoek | leiderschap
Beste Paul, Ik heb je laatste brief met veel aandacht gelezen. Dank daarvoor! Ook ik heb het gevoel dat we de goede richting op gaan, en dat acties steeds
fotozee_*_ >  Recensie: -Zakendoen in de nieuwe economie- van Marga Hoek | leiderschap
Als je vanuit leiderschap je verdiept in het onderwijs, ontmoet je al snel een opvallend gebruik van termen. Als leider weet je dat bottom up, samensturing,
affiliate-loesje_*_ >  Recensie: -Zakendoen in de nieuwe economie- van Marga Hoek | leiderschap
{jssocials call2action="Tijdelijke kans!", hashtags="affiliate, marketing, pleaseRT", via=""} Thought Leadership is not about being known. It is about
poleposition-zelfsturing_*_
Een uur nadat ik het boek had ontvangen schreef ik op social media: ”als ik wat te vertellen had in een gemeente en niet bezig was met zelfsturing, dan
multipliers_*_ >  Recensie: -Zakendoen in de nieuwe economie- van Marga Hoek | leiderschap
boekbespreking 'Multipliers, voor managers die 2 keer meer uit hun team willen halen' Kretologie, daar hebben we last van in de managementliteratuur.
zelfsturing-samensturing_*_ >  Recensie: -Zakendoen in de nieuwe economie- van Marga Hoek | leiderschap
Toen ik een tijd geleden met mijn compagnon ging nadenken over een andere, betere manier om zelfsturing te organiseren, namelijk vanuit verbinding en vertrouwen
handboek-ai_*_ >  Recensie: -Zakendoen in de nieuwe economie- van Marga Hoek | leiderschap
“Zit je te studeren?” vraagt mijn buurvrouw, terwijl ik op mijn ligbedje met mijn gebroken teen en gewapend met boek heel fanatiek in mijn notitieboek
dienendleidinggeven_*_ >  Recensie: -Zakendoen in de nieuwe economie- van Marga Hoek | leiderschap
De combinatietitel Dienend Leiderschap en Zacht voor mensen, hard voor resultaten, verraste mij niet echt, maar maakte me wel nieuwsgierig. Het boek van

FacebookG+TwitterRSSLinkedInPaper.li

×
Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse nieuwsbrief en mis geen enkel Leiderschapsblog of -nieuwsbericht meer.

×