Login
Hoofd menu
Selecteer WPM
Drie. Twee. Een. GO! Ben Tiggelaar (BigBen#2). MBA in één dag - Managementclassics II Geschreven door Koos Groenewoud. Ik had de eer om bij de presentatie van deze box (MBA in één dag - Management Classics II) te mogen zijn en ik heb daar ontzettend van genoten. Ben Tiggelaar (BIG Ben#2) ging in op “Sense of urgency” van John Kotter en gaf het volgende prachtige voorbeeld hoe die te creëren: De C.E.O van Samsung was erg ontevreden over de kwaliteit van de producten en heeft op enig moment 2000 medewerk(st)ers voorzien van een hoofdband met de tekst “Kwaliteit voor alles”. Deze mensen moesten toezien hoe 150.000 producten (niet geproduceerd door een concurrent…) kapot werden geslagen. Vervolgens werd het geheel in de brand gestoken en werden de resten met bulldozers bij elkaar geschoven. Ja, als je het hebt over “Sence of urgency”… Dit voorbeeld sprak mij aan. Ik zie het zo voor mij. Ik zit in dit verband overigens wel te hinken op 3 gedachten. Ik ontmoette John Kotter in 2008 en zie deze ontmoeting nog steeds als referentiekader voor events. Zijn “optreden” is van grote invloed geweest op mijn denken, spreken en schrijven over leiderschap. Ik ging namelijk naar zijn inleiding met het idee dat Kotter ons zou inwijden in zijn stappen van verander-management. Hij besteedde daar echter nog geen 10 minuten aan. De rest van zijn spreektijd had hij het over empowerment, teamspirit en leadership. Note: De Nederlandse John Kotter, Jaap Boonstra is overigens van mening dat “sence of urgency” ook averechts kan werken…. Ik zal de CD over John Kotter daarom nog eens extra goed beluisteren. Voor mij was ook Marcus Buckingham een verrassing. Tegenwoordig hebben we het vaak over “Omdenken”. Waar focus je op. De slecht(st)e cijfers op het rapport van je kinderen of op de beste cijfers. Talent-management. Ik moest ook even denken aan de helaas veel te jong overleden Eckhart Wintzen. Laat mensen doen waar ze goed in zijn en neem andere mensen aan voor die dingen waar hun talent tekort schiet of ontbreekt. Mijn top 5: John Kotter Marcus Buckingham Rosabeth Moss Kanter David Maister Charles Handy Ben Tiggelaar en ondergetekende spraken nog even over andere goeroes. Robert K. Greenleaf, Marshall Goldsmith, Daniel Pink en Simon Sinek. Bij het samenstellen is gekeken naar internationale ranglijsten als de Thinkers 50 én op de boekverkopen van deze denkers in Nederland. Vervolgens is er gekeken we of het oeuvre van de betreffende denkers omvangrijk genoeg is om een heel audioprogramma mee te vullen. De ideeën van Robert Greenleaf (Servant-Leadership) worden overigens op (m)eerdere Cd’s genoemd. Ken Blanchard, Jim Collins en Warren Bennis dragen het gedachtegoed van Greenleaf een warm hart toe. Ik heb er vrede mee en vind alleen al de inzichten en ideeën van Marcus Buckingham voldoende compensatie voor mijn “gemis”…Ben Tiggelaar, Joel Aerts en hun team zijn er weer in geslaagd om een boeiende en bruikbare selectie te maken van de inzichten en adviezen van de belangrijkste managementgoeroes. De box is een mooie aanvulling op de eerste Luister Cd-box. Daar werden de ideeën van de volgende goeroes toegelicht: Porter, Covey, Kotler, Hammer, Drucker, Kaplan & Norton, Quinn, Goldratt, Peters en Mintzberg.De CD ”De twaalf belangrijkste lessen uit MBA in één dag” is niet alleen een mooie samenvatting, maar bevat een groot aantal aanbevelingen waar je direct mee aan de slag kunt. In dat verband schreef ik recent: ”Met leren en studeren (en in dit geval luisteren) ben je er niet. Het gaat er over wat je er mee doet. Er worden in de Verenigde Staten miljoenen dieetboeken verkocht. Blijkbaar blijven de boeken daar in de boekenkast staan, want het schijnt dat er in de VS het grootste aantal mensen wonen met overgewicht. Het is dus van groot belang is dat we de Cd’s niet alleen beluisteren. Je moet er echt mee aan de slag”. Als je de inhoud van de box wilt lezen, maak dan gebruik van de PDF’s. De kopers krijgen ook de mogelijkheid om de digitale versie te downloaden. Mooi en praktisch! Mijn advies is overigens om de Cd’s niet helemaal te beluisteren, maar na een half uurtje even een pauze in te lassen. Van harte aanbevolen. .Discusieer mee over dit blog of deel het op social media

Ben Tiggelaar (BigBen#2). MBA in één dag - Managementclassics II

Cleaning_Big_BenIk had de eer om bij de presentatie van deze box (MBA in één dag - Management Classics II) te mogen zijn en ik heb daar ontzettend van genoten. Ben Tiggelaar (BIG Ben#2) ging in op “Sense of urgency” van John Kotter en gaf het volgende prachtige voorbeeld hoe die te creëren: De C.E.O van Samsung was erg ontevreden over de kwaliteit van de producten en heeft op enig moment 2000 medewerk(st)ers voorzien van een hoofdband met de tekst “Kwaliteit voor alles”. Deze mensen moesten toezien hoe 150.000 producten (niet geproduceerd door een concurrent…) kapot werden geslagen. Vervolgens werd het geheel in de brand gestoken en werden de resten met bulldozers bij elkaar geschoven. Ja, als je het hebt over “Sence of urgency”…

Dit voorbeeld sprak mij aan. Ik zie het zo voor mij. Ik zit in dit verband overigens wel te hinken op 3 gedachten. Ik ontmoette John Kotter in 2008 en zie deze ontmoeting nog steeds als referentiekader voor events. Zijn “optreden” is van grote invloed geweest op mijn denken, spreken en schrijven over leiderschap. Ik ging namelijk naar zijn inleiding met het idee dat Kotter ons zou inwijden in zijn stappen van verander-management. Hij besteedde daar echter nog geen 10 minuten aan. De rest van zijn spreektijd had hij het over empowerment, teamspirit en leadership.

Note: De Nederlandse John Kotter, Jaap Boonstra is overigens van mening dat “sence of urgency” ook averechts kan werken…. Ik zal de CD over John Kotter daarom nog eens extra goed beluisteren.

Voor mij was ook Marcus Buckingham een verrassing. Tegenwoordig hebben we het vaak over “Omdenken”. Waar focus je op. De slecht(st)e cijfers op het rapport van je kinderen of op de beste cijfers. Talent-management. Ik moest ook even denken aan de helaas veel te jong overleden Eckhart Wintzen. Laat mensen doen waar ze goed in zijn en neem andere mensen aan voor die dingen waar hun talent tekort schiet of ontbreekt.

Mijn top 5:

  • John Kotter
  • Marcus Buckingham
  • Rosabeth Moss Kanter
  • David Maister
  • Charles Handy

Ben Tiggelaar en ondergetekende spraken nog even over andere goeroes. Robert K. Greenleaf, Marshall Goldsmith, Daniel Pink en Simon Sinek.

Bij het samenstellen is gekeken naar internationale ranglijsten als de Thinkers 50 én op de boekverkopen van deze denkers in Nederland. Vervolgens is er gekeken we of het oeuvre van de betreffende denkers omvangrijk genoeg is om een heel audioprogramma mee te vullen.

De ideeën van Robert Greenleaf (Servant-Leadership) worden overigens op (m)eerdere Cd’s genoemd. Ken Blanchard, Jim Collins en Warren Bennis dragen het gedachtegoed van Greenleaf een warm hart toe.

Ik heb er vrede mee en vind alleen al de inzichten en ideeën van Marcus Buckingham voldoende compensatie voor mijn “gemis”…
Ben Tiggelaar, Joel Aerts en hun team zijn er weer in geslaagd om een boeiende en bruikbare selectie te maken van de inzichten en adviezen van de belangrijkste managementgoeroes. De box is een mooie aanvulling op de eerste Luister Cd-box. Daar werden de ideeën van de volgende goeroes toegelicht: Porter, Covey, Kotler, Hammer, Drucker, Kaplan & Norton, Quinn, Goldratt, Peters en Mintzberg.
De CD ”De twaalf belangrijkste lessen uit MBA in één dag” is niet alleen een mooie samenvatting, maar bevat een groot aantal aanbevelingen waar je direct mee aan de slag kunt. In dat verband schreef ik recent:

”Met leren en studeren (en in dit geval luisteren) ben je er niet. Het gaat er over wat je er mee doet. Er worden in de Verenigde Staten miljoenen dieetboeken verkocht. Blijkbaar blijven de boeken daar in de boekenkast staan, want het schijnt dat er in de VS het grootste aantal mensen wonen met overgewicht. Het is dus van groot belang is dat we de Cd’s niet alleen beluisteren. Je moet er echt mee aan de slag”.

Als je de inhoud van de box wilt lezen, maak dan gebruik van de PDF’s. De kopers krijgen ook de mogelijkheid om de digitale versie te downloaden. Mooi en praktisch!

Mijn advies is overigens om de Cd’s niet helemaal te beluisteren, maar na een half uurtje even een pauze in te lassen.
Van harte aanbevolen.


Interessant blog? Like it op Facebook, +1 op Google, Tweet het of deel dit blog op andere bookmarking websites.

Koos Groenewoud
Geschreven door Koos Groenewoud
Top Blogger
bloggen lb > Ben Tiggelaar (BigBen#2). MBA in één dag - Managementclassics II | leiderschap
bloggen lmb > Ben Tiggelaar (BigBen#2). MBA in één dag - Managementclassics II | leiderschap
KoosGroenewoud's Profielfoto
KoosGroenewoud antwoordt op het onderwerp: #1194 2 jaren 6 maanden geleden
Ruud's Profielfoto
Ruud antwoordt op het onderwerp: #1193 2 jaren 6 maanden geleden
Dank je wel Koos voor het wederom op enthousiaste manier delen van je opgedane ervaringen.
Je blog triggered mij wel moet ik zeggen en dan met name het aangehaalde voorbeeld:

Ben Tiggelaar (BIG Ben#2) ging in op “Sense of urgency” van John Kotter en gaf het volgende prachtige voorbeeld hoe die te creëren: De C.E.O van Samsung was erg ontevreden over de kwaliteit van de producten en heeft op enig moment 2000 medewerk(st)ers voorzien van een hoofdband met de tekst “Kwaliteit voor alles”. Deze mensen moesten toezien hoe 150.000 producten (niet geproduceerd door een concurrent…) kapot werden geslagen. Vervolgens werd het geheel in de brand gestoken en werden de resten met bulldozers bij elkaar geschoven. Ja, als je het hebt over “Sence of urgency”…


Als dit voorbeeld in het echt gebeurd is, dan is het bij deze de laatste keer dat ik iets van Samsung heb aangeschaft. Naast dat het kapotmaken en verbranden van 150.000 stuks elektronica (milieu technisch) onverantwoord is, getuigd het voorbeeld (voor zover ik het uit bovenstaande kan interpreteren) m.i. niet van creëren van urgentie besef, maar van verstevigen van machtspositie! Ja natuurlijk krijg je ook urgentiebesef door machtsvertoon en spierballen maar dat gaat voorbij aan het urgentie besef dat bij de medewerkers ontstaat omdat zij intrinsiek gemotiveerd zijn om de beste kwaliteit neer te zetten voor hun bedrijf. Dat vergt geen spierballen, maar dat vergt een dialoog.
Op die manier ontstaat een Sence of Longing en die is vele malen sterken dan een Sence of Urgency.

Maar terug naar het blog. Ben Tiggelaar haalde dit voorbeeld expliciet aan: was het volgens hem een voorbeeld van hoe je urgentie besef creëert of van hoe het juist niet moet?

Daar ben ik nu wel heel benieuwd naar :) > Ben Tiggelaar (BigBen#2). MBA in één dag - Managementclassics II | leiderschap

Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: You are posting the message as a 'Guest'

FacebookG+TwitterRSSLinkedInPaper.li

Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse nieuwsbrief en mis geen enkel Leiderschapsblog of -nieuwsbericht meer.