Login
Hoofd menu
Selecteer WPM
Drie. Twee. Een. GO! Dienend-leider(schap) is geen eitje Geschreven door Inge Nuijten. Dienend-leiderschap is van alle tijden, dus geen nieuwtje of hype. En ja, het past in alle contexten, maar is niet altijd het meest effectieve op de korte termijn. Daarnaast is het, om in paastermen te spreken, geen eitje: de dienend-leider niet, maar ook dienend-leiderschap niet. Hoe dat zit… In een notendop is dienend-leiderschap met plezier op betekenisvolle en verantwoorde wijze bijdragen aan de groei van anderen middels je eigen groei. Zoals Tex Gunning het ooit verwoordde (een klein beetje aangepast door mij): “You cannot grow businesses.You can only grow people that grow businesses.You can grow your business as far and as fast as you grow your people.You can only grow your people as far and as fast as you grow yourself. To grow your people you have to know your people.To know your people you have to love your people.To love your people you have to love yourself.To love yourself you have to know yourself. Great results are created by great organizations.Great organizations are created by great leaders at all levels in the organization.Great leaders are first and foremost great human beings.Great human beings live a life of service.Great service means taking care of the needs of others ahead of personal needs.Great care for the needs of our people will result in great care for our organization.” Dienend-leiderschap onderscheidt zich dus van andere vormen van leiderschap door in de eerste plaats te focussen op persoonlijke, plezierige, betekenisvolle en verantwoorde groei. Je eigen groei draagt bij aan de groei van je mensen, zij dragen bij aan de groei van de organisatie en de groei van de organisatie draagt bij aan de ‘groei’ van de klanten en de maatschappij. ‘Groei’ kent vele vormen. Mensen en de maatschappij kunnen door wat de organisatie levert bijvoorbeeld wijzer, blijer, zelfstandiger, sterker of gezonder worden. Andere vormen van leiderschap zijn in de eerste plaats bezig met de groei van de organisatie. Deze leiders beseffen dat ze daarvoor mensen nodig hebben (‘we care’, ‘people matter’), maar als je gaat kijken wat er in die organisaties gebeurt, dan is het duidelijk dat de resultaten tellen, niet de mensen. Dat kan heel effectief zijn op korte termijn, maar werkt op lange termijn averechts (sabotage, ziekteverzuim, minder creativiteit en innovatie, slechtere prestaties, ethische misstanden, niet delen van informatie, weinig behulpzaamheid, e.d.). Overigens tellen voor een dienend-leider ook de resultaten, maar de outcome, niet de output. Het verschil? Output is het aantal bonnen wat je geschreven hebt, de outcome is of het verkeer/de buurt veiliger en plezieriger is. Output is hoeveel hypotheken je hebt verkocht, outcome is voor hoeveel mensen je het mogelijk maakt verantwoord en met plezier te wonen. En zo verder… En de focus van een dienend-leider ligt dus bij wat het echt oplevert voor de mensen op wie de dienend-leider (en zijn/haar organisatie) impact heeft. Ik noem dienend-leiderschap bewust geen leiderschapsstijl. Hoewel dienend-leiderschap stijlvol is, is het tweede onderscheidende punt dat het geen stijl is, maar een manier van zijn. Een houding. Deze houding is te ontwikkelen door bewustwording, gerichte actie en reflectie. Voor mij is het super gaaf om daar zelf mee bezig te zijn en anderen daarbij te helpen. Een van de basisbeginselen om je dienend-leiderschapsontwikkeling te ‘boosten’ is het ontwikkelen van je zelfvertrouwen. Daar zullen we het de volgende keer over hebben. Nog wel even iets over die manier van zijn. Vrijwel iedereen heeft die ‘manier van zijn’ bij geboorte meegekregen. Het merendeel van de mensen wordt blij van de blijdschap/groei van een ander. Dat is biologisch (evolutionair) bepaald en heel effectief. Door de veranderde tijden zijn wij echter uit vorm geraakt en ons wezenlijke ‘zijn’ een beetje kwijt. Dit ‘zijn’ terug vinden is geen ‘eitje’ en dus niet voor ‘eitjes’. Maar het is wel een mooi proces met een geweldige outcome die ik iedereen gun. Wil je een eerste stap zetten (voor we met je echte zelfvertrouwen aan de slag gaan)? Neem dan ruim de tijd voor de volgende vragen: Hoe heb ik afgelopen maanden persoonlijk bijgedragen aan de groei van anderen? Hoe heb ik afgelopen maanden gewerkt aan mijn eigen persoonlijke groei? En daarnaast: Wat draag ik (met mijn organisatie) bij (aan de groei van anderen)? (outcome) Pasen Met Pasen herdenkt men volgens de Joodse traditie de bevrijding van de slavernij (Pesach: ‘sloeg over’, ‘pass-over’ = doortocht). Binnen Christelijke tradities gaat het over een andere vorm van wederopstanding. Herrijzen, vernieuwen, transformeren. Mooie tijd dus om jezelf te bevrijden uit de hedendaagse slavernij en te transformeren tot wie je werkelijk bent?! Leestips Autry, J. A. (2004). The servant leader: How to build a creative team, develop great morale, and improve bottom-line performance. New York: Three Rivers Press.Frick, D. M., & Hoxeng, D. (2009). The business case for servant leadership. Phoenix, Arizona: Ken Blanchard Executive MBA.Greenleaf, R. K. (1977). The servant as leader. Bron: http://www.leadershiparlington.org/pdf/TheServantasLeader.pdfNuijten, I. (2012). Echte leiders dienen. Den Haag: Academic Service. .Discusieer mee over dit blog of deel het op social media

Dienend-leider(schap) is geen eitje

EggisbrokenDienend-leiderschap is van alle tijden, dus geen nieuwtje of hype. En ja, het past in alle contexten, maar is niet altijd het meest effectieve op de korte termijn. Daarnaast is het, om in paastermen te spreken, geen eitje: de dienend-leider niet, maar ook dienend-leiderschap niet. Hoe dat zit…

In een notendop is dienend-leiderschap met plezier op betekenisvolle en verantwoorde wijze bijdragen aan de groei van anderen middels je eigen groei. Zoals Tex Gunning het ooit verwoordde (een klein beetje aangepast door mij):

“You cannot grow businesses.
You can only grow people that grow businesses.
You can grow your business as far and as fast as you grow your people.
You can only grow your people as far and as fast as you grow yourself.

To grow your people you have to know your people.
To know your people you have to love your people.
To love your people you have to love yourself.
To love yourself you have to know yourself.

Great results are created by great organizations.
Great organizations are created by great leaders at all levels in the organization.
Great leaders are first and foremost great human beings.
Great human beings live a life of service.
Great service means taking care of the needs of others ahead of personal needs.
Great care for the needs of our people will result in great care for our organization.”

Dienend-leiderschap onderscheidt zich dus van andere vormen van leiderschap door in de eerste plaats te focussen op persoonlijke, plezierige, betekenisvolle en verantwoorde groei. Je eigen groei draagt bij aan de groei van je mensen, zij dragen bij aan de groei van de organisatie en de groei van de organisatie draagt bij aan de ‘groei’ van de klanten en de maatschappij. ‘Groei’ kent vele vormen. Mensen en de maatschappij kunnen door wat de organisatie levert bijvoorbeeld wijzer, blijer, zelfstandiger, sterker of gezonder worden.

Andere vormen van leiderschap zijn in de eerste plaats bezig met de groei van de organisatie. Deze leiders beseffen dat ze daarvoor mensen nodig hebben (‘we care’, ‘people matter’), maar als je gaat kijken wat er in die organisaties gebeurt, dan is het duidelijk dat de resultaten tellen, niet de mensen. Dat kan heel effectief zijn op korte termijn, maar werkt op lange termijn averechts (sabotage, ziekteverzuim, minder creativiteit en innovatie, slechtere prestaties, ethische misstanden, niet delen van informatie, weinig behulpzaamheid, e.d.).

Overigens tellen voor een dienend-leider ook de resultaten, maar de outcome, niet de output. Het verschil? Output is het aantal bonnen wat je geschreven hebt, de outcome is of het verkeer/de buurt veiliger en plezieriger is. Output is hoeveel hypotheken je hebt verkocht, outcome is voor hoeveel mensen je het mogelijk maakt verantwoord en met plezier te wonen. En zo verder… En de focus van een dienend-leider ligt dus bij wat het echt oplevert voor de mensen op wie de dienend-leider (en zijn/haar organisatie) impact heeft.

Ik noem dienend-leiderschap bewust geen leiderschapsstijl. Hoewel dienend-leiderschap stijlvol is, is het tweede onderscheidende punt dat het geen stijl is, maar een manier van zijn. Een houding. Deze houding is te ontwikkelen door bewustwording, gerichte actie en reflectie. Voor mij is het super gaaf om daar zelf mee bezig te zijn en anderen daarbij te helpen. Een van de basisbeginselen om je dienend-leiderschapsontwikkeling te ‘boosten’ is het ontwikkelen van je zelfvertrouwen. Daar zullen we het de volgende keer over hebben.

Nog wel even iets over die manier van zijn. Vrijwel iedereen heeft die ‘manier van zijn’ bij geboorte meegekregen. Het merendeel van de mensen wordt blij van de blijdschap/groei van een ander. Dat is biologisch (evolutionair) bepaald en heel effectief. Door de veranderde tijden zijn wij echter uit vorm geraakt en ons wezenlijke ‘zijn’ een beetje kwijt. Dit ‘zijn’ terug vinden is geen ‘eitje’ en dus niet voor ‘eitjes’. Maar het is wel een mooi proces met een geweldige outcome die ik iedereen gun. Wil je een eerste stap zetten (voor we met je echte zelfvertrouwen aan de slag gaan)? Neem dan ruim de tijd voor de volgende vragen:

  • Hoe heb ik afgelopen maanden persoonlijk bijgedragen aan de groei van anderen?
  • Hoe heb ik afgelopen maanden gewerkt aan mijn eigen persoonlijke groei?

En daarnaast:

  • Wat draag ik (met mijn organisatie) bij (aan de groei van anderen)? (outcome)

Pasen

Met Pasen herdenkt men volgens de Joodse traditie de bevrijding van de slavernij (Pesach: ‘sloeg over’, ‘pass-over’ = doortocht). Binnen Christelijke tradities gaat het over een andere vorm van wederopstanding. Herrijzen, vernieuwen, transformeren. Mooie tijd dus om jezelf te bevrijden uit de hedendaagse slavernij en te transformeren tot wie je werkelijk bent?!

Leestips

Autry, J. A. (2004). The servant leader: How to build a creative team, develop great morale, and improve bottom-line performance. New York: Three Rivers Press.
Frick, D. M., & Hoxeng, D. (2009). The business case for servant leadership. Phoenix, Arizona: Ken Blanchard Executive MBA.
Greenleaf, R. K. (1977). The servant as leader. Bron: http://www.leadershiparlington.org/pdf/TheServantasLeader.pdf
Nuijten, I. (2012). Echte leiders dienen. Den Haag: Academic Service.


Interesting blog? Like it on Facebook, +1 on Google, Tweet it or share this article on other bookmarking websites.

Inge Nuijten
Geschreven door Inge Nuijten
Blogger
advertentie lb > Dienend-leider(schap) is geen eitje | leiderschap
advertentie lmb > Dienend-leider(schap) is geen eitje | leiderschap

Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: You are posting the message as a 'Guest'

beauty_*_ > Dienend-leider(schap) is geen eitje | leiderschap
Vijftien jaar geleden toonde een meta-analyse aan dat effectieve leiders zich onderscheiden door hun zelfvertrouwen.  Sinds ik dat las ben ik me in
"It is almost impossible to deliver good performance without trust, because if trust is gone, passion is replaced by fear." Vertrouwen is essentieel voor
Boekpresentatie2_*_ > Dienend-leider(schap) is geen eitje | leiderschap
Wat zijn de vragen, als je op weg bent naar nieuw leiderschap? De zestig deelnemers aan de presentatie van mijn nieuwste boek hebben hier een antwoord
Schoolschade_*_ > Dienend-leider(schap) is geen eitje | leiderschap
Schoolschade is de term die psychologen gebruiken voor leerlingen die zodanig zijn beschadigd op het basis of voortgezet onderwijs, dat ze burn out, depressie,
weconomics-9_*_ > Dienend-leider(schap) is geen eitje | leiderschap
Beste Paul, Ik heb je laatste brief met veel aandacht gelezen. Dank daarvoor! Ook ik heb het gevoel dat we de goede richting op gaan, en dat acties steeds
fotozee_*_ > Dienend-leider(schap) is geen eitje | leiderschap
Als je vanuit leiderschap je verdiept in het onderwijs, ontmoet je al snel een opvallend gebruik van termen. Als leider weet je dat bottom up, samensturing,
affiliate-loesje_*_ > Dienend-leider(schap) is geen eitje | leiderschap
{jssocials call2action="Tijdelijke kans!", hashtags="affiliate, marketing, pleaseRT", via=""} Thought Leadership is not about being known. It is about
opwaarstespiraal_*_ > Dienend-leider(schap) is geen eitje | leiderschap
Een van de grootste uitdagingen van nieuw / dienend leiderschap en wellicht wel van deze tijd / maatschappij is volgens mij de 'trend' dat een ieder steeds
MensenGroep_*_ > Dienend-leider(schap) is geen eitje | leiderschap
Toekomstgerichte overtuigingen maken slechte leiders Er zijn twee groepen overtuigingen. De overtuigingen die iemand op zichzelf of op zijn vroegere en
dan-pink-zelfsturing_*_ > Dienend-leider(schap) is geen eitje | leiderschap
Onlangs kwam ik op de Ted.com terecht en bekeek ik een lezing van D. Pink. Ik kwam op deze website terecht omdat ik op zoek was naar informatie en filmpjes
janeeTalentManagementStikker_*_ > Dienend-leider(schap) is geen eitje | leiderschap
Op haar website en hier op lerendeleiders.nl is door Maaike Huisman een artikel geschreven dat de start is geworden van een #kettingblog. Er is mij gevraagd
Dirigent_*_ > Dienend-leider(schap) is geen eitje | leiderschap
Overgave Het was weer heerlijk om door een professional gecoached te worden in mijn dirigentschap. De passie waarmee ik mijzelf in mijn vrije tijd voeding

FacebookG+TwitterRSSLinkedInPaper.li

Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse nieuwsbrief en mis geen enkel Leiderschapsblog of -nieuwsbericht meer.