Login
Hoofd menu
Selecteer WPM
Drie. Twee. Een. GO! Communicatie als graadmeter voor commitment? Geschreven door Ruud van Lent. Voordat je verder leest: dit artikel gaat niet over wat communicatie is, waarom het belangrijk is en hoe je het doet.... Dit artikel gaat over hoe je communicatie als graadmeter kunt 'gebruiken' om te kijken of er commitment is voor een project, wijziging, nieuw product, etc. Wie stopt waarschijnlijk wèl met roken?   Nieuwjaarsdag komt er weer aan, en met het nieuwe jaar zijn er ook altijd weer vele voornemens.Stel twee bekenden van jou willen gaan stoppen met roken. De eerste gaat op tafel staan, vraagt de aandacht van het totale aanwezige gezelschap en verkondigd vol passie dat hij per 1 januari gaat stoppen met roken. De tweede houdt ondanks dat hij hetzelfde voornemen heeft zijn mond en geeft, als hij er op de man af over gevraagd wordt, terughoudend aan dat hij ook gaat stoppen met roken... Hou die gedachte vast... In een rol van projectleider weet ik dat communicatie erg belangrijk is. Niet alleen om de omgeving te informeren over de op handen zijnde verandering en de impact daarvoor voor hun, maar ook voor het projectteam en stake- / shareholders om zich (onder andere) middels deze communicatie te verbinden aan het (behalen van het) resultaat. Graadmeter Welk signaal geeft een opdrachtgever of een projectmedewerker af als hij niet naar de buitenwereld wil communiceren, er geen 'ruchtbaarheid' aan wil geven? Staat hij / zij wel achter het resultaat? Als je in een organisatie vraagt wie met een belangrijke wijziging of project bezig is en (bijna) niemand kan je vertellen bij wie je moet zijn, baart jou dat dan ook zorgen? Wat zou jij als leider van bv. een verandering kunnen doen op het moment dat je merkt dat jouw medewerkers er eigenlijk niet voor uit durven komen, dat ze zich er ongemakkelijk bij voelen?Wat schort eraan? Is het wel de goede oplossingsrichting? Staan ze wel achter de verandering? Is het een gevalletje "bedacht in de ivoren toren"? Hoe ga jij hier mee om? Liggen hier groei kansen? En andersom? Hoe ga jij er mee om als de weerstand tot communicatie bij jou is (ook al voelt dat niet zo), als je denkt "leuk, maar eerst zien / even wat concreter laten worden voordat ik er over communiceer". Welk signaal geef jij hiermee (onbewust) af, en hoe werkt dat door naar jouw team (je weet wel: goed voorbeeld doet goed volgen)? [Ook hier verschenen: Communicatie als graadmeter voor commitment?] .Discusieer mee over dit blog of deel het op social media

Communicatie als graadmeter voor commitment?

ShowingCommitment

Voordat je verder leest: dit artikel gaat niet over wat communicatie is, waarom het belangrijk is en hoe je het doet.... Dit artikel gaat over hoe je communicatie als graadmeter kunt 'gebruiken' om te kijken of er commitment is voor een project, wijziging, nieuw product, etc.

Wie stopt waarschijnlijk wèl met roken?

 

Nieuwjaarsdag komt er weer aan, en met het nieuwe jaar zijn er ook altijd weer vele voornemens.
Stel twee bekenden van jou willen gaan stoppen met roken. De eerste gaat op tafel staan, vraagt de aandacht van het totale aanwezige gezelschap en verkondigd vol passie dat hij per 1 januari gaat stoppen met roken. De tweede houdt ondanks dat hij hetzelfde voornemen heeft zijn mond en geeft, als hij er op de man af over gevraagd wordt, terughoudend aan dat hij ook gaat stoppen met roken...

Hou die gedachte vast...

In een rol van projectleider weet ik dat communicatie erg belangrijk is. Niet alleen om de omgeving te informeren over de op handen zijnde verandering en de impact daarvoor voor hun, maar ook voor het projectteam en stake- / shareholders om zich (onder andere) middels deze communicatie te verbinden aan het (behalen van het) resultaat.

Graadmeter

Welk signaal geeft een opdrachtgever of een projectmedewerker af als hij niet naar de buitenwereld wil communiceren, er geen 'ruchtbaarheid' aan wil geven? Staat hij / zij wel achter het resultaat?

Als je in een organisatie vraagt wie met een belangrijke wijziging of project bezig is en (bijna) niemand kan je vertellen bij wie je moet zijn, baart jou dat dan ook zorgen?

Wat zou jij als leider van bv. een verandering kunnen doen op het moment dat je merkt dat jouw medewerkers er eigenlijk niet voor uit durven komen, dat ze zich er ongemakkelijk bij voelen?
Wat schort eraan? Is het wel de goede oplossingsrichting? Staan ze wel achter de verandering? Is het een gevalletje "bedacht in de ivoren toren"?

Hoe ga jij hier mee om? Liggen hier groei kansen?

En andersom?

Hoe ga jij er mee om als de weerstand tot communicatie bij jou is (ook al voelt dat niet zo), als je denkt "leuk, maar eerst zien / even wat concreter laten worden voordat ik er over communiceer". Welk signaal geef jij hiermee (onbewust) af, en hoe werkt dat door naar jouw team (je weet wel: goed voorbeeld doet goed volgen)?

[Ook hier verschenen: Communicatie als graadmeter voor commitment?]


Interessant blog? Like it op Facebook, +1 op Google, Tweet het of deel dit blog op andere bookmarking websites.

Geschreven door
Pro-Blogger Expert Blogger

Mijn missie is het verder ont-wikkelen van (persoonlijk) leiderschap bij mensen en organisaties. Op een positieve, inspirerende en prikkelende manier bege-leid ik professionals en managers in het loslaten van het oude controle, macht en 'sense of urgency' denken. Hierdoor zal de focus binnen een organisatie / afdeling gaan verschuiven van problemen naar perspectief, van klagen en kritiek geven naar samenwerken, verantwoordelijkheid en eigenaarschap nemen.
Dit resulteert in een verschuiving van macht naar kracht, van controle naar vertrouwen en van 'moeten' naar 'willen'.

Diensten

Wil je meer weten of vrijblijvend een keer samen over de voor jou of jouw organisatie toegevoegde waarde van mijn diensten klankborden? Voel je vrij om [contact] op te nemen, ik kom graag een keer op bezoek voor een goed gesprek!

 

Creatie ↝ Inspiratie ⥁ Verbinden ⇶ Groei ∞ | Leiderschap katalysator ☇ | S.L.Ï.M. ⇢ Servant Leadership Ïn Motion | Coaching ≟ | Open Source ⌘ | Sustainability ♻ | ruudOntwikkelt.nl | Onlinecommunityhub.nl


Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: You are posting the message as a 'Guest'

FacebookG+TwitterRSSLinkedInPaper.li

Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse nieuwsbrief en mis geen enkel Leiderschapsblog of -nieuwsbericht meer.