Schoolscha(n)de: niet zwartepieten met thuiszitters
- Hetteke
-
Onderwerp Auteur
- Offline
- Berichten: 61
- Ontvangen bedankjes 0
Schoolschade is de term die psychologen gebruiken voor leerlingen die zodanig zijn beschadigd op het basis of voortgezet onderwijs, dat ze burn out, depressie, angststoornissen of PTSS en dergelijke hebben opgelopen. Je ziet schoolschade bij slimmere kinderen, die niet op hun niveau mogen werken omdat het schoolsysteem dat niet toelaat. Het komt voor bij kinderen die langdurig gepest worden, met medeweten van of door een docent. Je ziet het ook bij kinderen met een diagnose bijvoorbeeld op het autistisch spectrum, die het met wat extra hulp goed kunnen functioneren op regulier onderwijs. Wordt deze hulp niet geboden, dan redden ze het niet in het onderwijs en raken ze beschadigd. De leerlingen hebben het gevoel dat het aan henzelf ligt. Thuiszitten met een scala aan (psychische) klachten is het gevolg. Deze leerlingen zijn vaak niet meer in staat, ook na behandeling van de klachten, om deel te nemen aan regulier onderwijs. Veel mensen kunnen dit niet geloven, dat een school zoiets kan veroorzaken. Toch zitten er naar schatting 15.000 kinderen en jongeren thuis in plaats van basis of voortgezet onderwijs te genieten. Op het MBO liggen deze cijfers veel hoger. En totdat je het tegenkomt, is het moeilijk te begrijpen.
- Hetteke Viddeler
-
Als ik naar mezelf kijk, zonder diagnoses, zonder gepest te worden en ook zonder dat ik slimmer werd gevonden dan andere leerlingen, heb ik toch burn-out klachten, depressie, angsten etc. opgebouwd in mijn leven. Ik was een netjes aangepast kind. Ik geloof dan ook dat elk kind in dit reguliere onderwijssysteem "schoolschade" oploopt en niet alleen de groep kinderen die thuis zitten. Sterker nog ik heb uit de mond van een thuiszitter zelf gehoord: "Jullie hoeven je geen zorgen te maken om mij, maar om die kinderen die netjes meelopen in het reguliere onderwijs, want die lopen straks allemaal met een rugzak". Deze jongen is 14 jaar! Een mooie uitspraak die ik ook gehoord heb, is dat een thuiszitter ook echt thuis zit bij zichzelf! Ik heb verschillende thuiszitters begeleid en heb de kinderen zelf alleen maar zien opknappen. Dat elk kind in ons reguliere schoolsysteem schade oploopt, is trouwens ook al aangetoond door Dr. Kirsten Olsen in haar onderzoek: hebjijietsgeleerdvandaag.com/.../gekwetst-door.../
Hartelijke groet,
Gio Vogelaar
- Hetteke
-
Onderwerp Auteur
- Offline
- Berichten: 61
- Ontvangen bedankjes 0
- Hetteke Videler
-
Hartelijke groet,
Gio Vogelaar
- Quindana
-
- angelique
-
dank je wel voor dit intense en zo ware verhaal! Het verhaal wat je schrijft is zo bekend en herkenbaar! Wij zijn ook ervaringsdeskundig met onze zoon. Ons verhaal is te groot en te veel om in enkele woorden te beschrijven...
Sinds enkele jaren hebben wij ook "een verhaal" met onze zoon. Ons verhaal is te groot en te veel om in enkele woorden te beschrijven...
Sinds 2013 "is hij thuis" en gaat hij niet meer naar school! Dit is echt zijn "redding" geweest! We vielen en vallen van de ene schok en verbazing in de andere. Inmiddels hebben we een OTS (Onder Toezicht Stelling). Deze is gebaseerd op macht, manipulatie en de nodige leugens en zogezegde aannames en tunnelvisie!
Als kind en ouders heb je geen enkele stem! We hebben overal meldingen gedaan en steeds kregen we als antwoord, "ja...maar.." men herkende zaken en uiteindelijk en kon men niks voor ons betekenen!
Onlangs schreef Katinka Slump: "Naam 'Veilig Thuis' geeft fout beeld nu veel kinderen juist buitenshuis onveilig zijn, bv op school, en stigmatiseert ouders..."Dit is zo waar!
"De schuld" wordt bij kinderen en ouders gelegd. Telkens geven onze zoon en wij aan, dat wij niet degenen zijn die hem be-schadigen. Deze verantwoordelijkheid dient echt bij scholen, zorgcoördinatoren, BJZ, Kinderbescherming, etc gelegd te worden!
Ons grootse "cadeau" is dat wij volledige verantwoordelijkheid hebben genomen voor het welzijn, de veiligheid en de ge-zon-dheid van onze zoon! En dat blijven we doen! Dat onze zoon en wij weten wij hij IS en wat hij nodig heeft.Zij gingen echter volledig voorbij aan waar het om gaat: Het belang en wel-zijn van onze zoon. IE IS HIJ EN WAT HEEFT HIJ NODIG? We hadden een arts naast ons staan die volledig achter ons stond en dit gooide school volledig aan de kant! Zij wilden bepalen en dat hebben we niet laten gebeuren!
2 jaar geleden zijn in onze buurt 3 jongens van 16 en 17 jaar voor de trein gaan staan...Dit heeft me diep geraakt!
Steeds hebben wij het SAMEN willen met school willen doen.! Zij dachten het echter beter te weten! Wij zijn vast blijven houden aan onze zoon en zijn behoeften en wat hij nodig had!
Het hele schoolsysteem is erop gebaseerd om de maatschappij te dienen en gaat niet en nergens om het belang van welk kind of mens dan ook. Er is niks MIS met onze kinderen, er is wel iets aan de hand met onze kinderen!
We zitten in een nieuw tijdperk: het Aquariustijdperk. De kinderen van NU zijn verbonden met wie ze zijn en zij weten dit! Dit is juist de bedoeling!
Het is nodig dat wij onze kinderen serieus nemen en "beschermen" en vooral naar hen luisteren! Deze verantwoordelijkheid dienen wij te nemen! De kinderen zijn de klokkenluiders van wat niet zuiver is...
Door ons eigen verhaal heb ik de nodige informatie verzameld en ben ik de nodige contacten aangegaan. Weinigen hebben écht samen met ons verantwoordelijkheid genomen en het was en is een "eenzame" weg. Inmiddels ben ik wel in contact met een aantal ouders waarbij het regulier onderwijs ook niet aansluit en passend is bij hun kind.
Het verhaal is al jaren bekend!!!
Wat wij niet begrijpen, ongelofelijk vinden en écht niet klopt, is dat scholen, overheid en instanties VRIJ-UIT gaan en NIET verantwoordelijkheid gehouden worden voor wat er is en gebeurt!
Steeds ben ik op zoek geweest om te verbinden met andere kinderen en ouders. Het zijn zoveel eilandjes en als je deze gaat verbinden dan krijg je een diepe basis en dan kun je als ouders meer bereiken.
De nood is heel groot en NOOD BREEKT ALLE WETTEN!
Harte-groet, Angelique
- Hetteke
-
Onderwerp Auteur
- Offline
- Berichten: 61
- Ontvangen bedankjes 0
Op facebook zijn er trouwens ook groepen die ouders van thuiszitters opvangen en ondersteunen. Ik denk zeker dat het helpt om de krachten te bundelen. Voor de thuiszitters ben ik erg blij met de actie van het LAKS: www.laks.nl/Thuiszitterslaatjehoren