Login
Hoofd menu
Selecteer WPM
Drie. Twee. Een. GO! Empathisch leidinggeven Geschreven door Gerard Jans. Er zijn inmiddels zoveel stijlen van leiderschap te definiëren dat het feitelijke leidinggeven op de achtergrond dreigt te raken. Managementboeken staan volgeschreven met aanwijzingen om mensen dat te laten doen wat u goed acht als manager. Eigenlijk praten we hier over een vorm van manipulatie. Manipulatie krijgen we natuurlijk van kinds af aan al mee. De meesten van ons moeten doen wat onze ouders ons opdragen. Later doen bijvoorbeeld meesters, juffen, voetbaltrainers en dominees nog een duit in het zakje. Eigenlijk komen veel manipulatieve vormen van communicatie neer op het verstrekken van een boodschap met een vooraf gedefinieerde conclusie. De luisteraar hoeft niets anders te doen dan aanhoren en vervolgens uitvoeren. Zelf denken komt er niet meer aan te pas. Veel bedrijven hanteren deze vorm van leidinggeven. De manager denkt, de werknemer doet. Er is echter op deze manier niet echt sprake van communicatie tussen manager en werknemer. Veel functionerings- en beoordelingsgesprekken vinden ook op basis van dit principe plaats. Natuurlijk zitten hier goede kanten aan. Over het algemeen is de manager niet achterlijk en weet hij donders goed wat goed is voor het bedrijf en wat daarbij van de werknemer moet worden verwacht. Niet alle werknemers zijn even ervaren of even slim als de manager. Als je het goed beschouwt manipuleert de werknemer zelfs de manager door zich afhankelijk op te stellen, waardoor de manager de druk voelt van de verantwoordelijkheid. Toch levert deze verhouding tussen manager en werknemer niet het beoogde resultaat. Misschien op korte termijn. Maar een bedrijf wil op langere termijn gemotiveerde en zelfstandige werknemers, die alles op alles zetten het bedrijf te laten groeien of, meer recent, te continueren. Mensen die lekker in hun vel zitten, en blij worden van wat ze doen, presteren beter en zijn minder ziek. Zo logisch, dat het bijna een open deur is. Toch lijkt de leidinggevende stijl van menig manager hier geen rekening mee te houden. Empathisch leidinggeven stelt de manager in staat een manier van communiceren te ontwikkelen die bilateraal is, waardoor er dus eigenlijk pas echte communicatie plaatsvindt. Een invoelende manager, die een omgeving creëert die in principe niet bedreigend is. Waar ruimte is voor dialoog met de werknemer. Een manager die luistert op het hoogste niveau van aandacht, reflectie geeft en wel degelijk een boodschap teruggeeft, maar nu gebaseerd op eigen inbreng én die van de werknemer. Dat is erg moeilijk. Veel managers zijn erg overtuigd van eigen kunnen en luisteren vooral graag naar zichzelf. Bovendien brengt meer inbreng van werknemers de vraag naar meer creatieve oplossingen van de manager met zich mee. Empathisch leidinggeven vereist ook veel integriteit van de manager. Waar je werknemers de ruimte geeft meer inbreng te leveren, om tot gezamenlijke conclusies te komen, zul je integer met informatie van de werknemer om moeten gaan. Als iemand zaken bloofgeeft over zichzelf kun je die niet tegen hem gaan gebruiken in het eerstvolgende beoordelingsgesprek. Maar een van de moeilijkste zaken voor de manager zal het creëren van een cultuur zijn waarin het geven van feedback wordt gewaardeerd. Wanneer de manager dus zelf complimenterende of corrigerende feedback krijgt, moet hij dus laten merken dat hij dit waardeert. Empathie, gekoppeld aan integriteit, stelt de manager in staat een band met zijn werknemer te ontwikkelen, die wederzijds begrip en duidelijke verwachtingen schept. Het teamwerk dat net het verschil zou kunnen maken in moeilijke economische tijden. .Discusieer mee over dit blog of deel het op social media

Empathisch leidinggeven

Geschreven door Gerard Jans. Geplaatst op 09 januari 2012.
Hot 6479 treffers 0 favorieten toegevoegd

gesprekEr zijn inmiddels zoveel stijlen van leiderschap te definiëren dat het feitelijke leidinggeven op de achtergrond dreigt te raken. Managementboeken staan volgeschreven met aanwijzingen om mensen dat te laten doen wat u goed acht als manager. Eigenlijk praten we hier over een vorm van manipulatie. Manipulatie krijgen we natuurlijk van kinds af aan al mee. De meesten van ons moeten doen wat onze ouders ons opdragen. Later doen bijvoorbeeld meesters, juffen, voetbaltrainers en dominees nog een duit in het zakje. Eigenlijk komen veel manipulatieve vormen van communicatie neer op het verstrekken van een boodschap met een vooraf gedefinieerde conclusie. De luisteraar hoeft niets anders te doen dan aanhoren en vervolgens uitvoeren. Zelf denken komt er niet meer aan te pas.

Veel bedrijven hanteren deze vorm van leidinggeven. De manager denkt, de werknemer doet. Er is echter op deze manier niet echt sprake van communicatie tussen manager en werknemer. Veel functionerings- en beoordelingsgesprekken vinden ook op basis van dit principe plaats. Natuurlijk zitten hier goede kanten aan. Over het algemeen is de manager niet achterlijk en weet hij donders goed wat goed is voor het bedrijf en wat daarbij van de werknemer moet worden verwacht. Niet alle werknemers zijn even ervaren of even slim als de manager. Als je het goed beschouwt manipuleert de werknemer zelfs de manager door zich afhankelijk op te stellen, waardoor de manager de druk voelt van de verantwoordelijkheid. Toch levert deze verhouding tussen manager en werknemer niet het beoogde resultaat. Misschien op korte termijn. Maar een bedrijf wil op langere termijn gemotiveerde en zelfstandige werknemers, die alles op alles zetten het bedrijf te laten groeien of, meer recent, te continueren. Mensen die lekker in hun vel zitten, en blij worden van wat ze doen, presteren beter en zijn minder ziek. Zo logisch, dat het bijna een open deur is. Toch lijkt de leidinggevende stijl van menig manager hier geen rekening mee te houden. Empathisch leidinggeven stelt de manager in staat een manier van communiceren te ontwikkelen die bilateraal is, waardoor er dus eigenlijk pas echte communicatie plaatsvindt. Een invoelende manager, die een omgeving creëert die in principe niet bedreigend is. Waar ruimte is voor dialoog met de werknemer. Een manager die luistert op het hoogste niveau van aandacht, reflectie geeft en wel degelijk een boodschap teruggeeft, maar nu gebaseerd op eigen inbreng én die van de werknemer. Dat is erg moeilijk. Veel managers zijn erg overtuigd van eigen kunnen en luisteren vooral graag naar zichzelf. Bovendien brengt meer inbreng van werknemers de vraag naar meer creatieve oplossingen van de manager met zich mee.

Empathisch leidinggeven vereist ook veel integriteit van de manager. Waar je werknemers de ruimte geeft meer inbreng te leveren, om tot gezamenlijke conclusies te komen, zul je integer met informatie van de werknemer om moeten gaan. Als iemand zaken bloofgeeft over zichzelf kun je die niet tegen hem gaan gebruiken in het eerstvolgende beoordelingsgesprek. Maar een van de moeilijkste zaken voor de manager zal het creëren van een cultuur zijn waarin het geven van feedback wordt gewaardeerd. Wanneer de manager dus zelf complimenterende of corrigerende feedback krijgt, moet hij dus laten merken dat hij dit waardeert. Empathie, gekoppeld aan integriteit, stelt de manager in staat een band met zijn werknemer te ontwikkelen, die wederzijds begrip en duidelijke verwachtingen schept. Het teamwerk dat net het verschil zou kunnen maken in moeilijke economische tijden.

advertentie lb > Empathisch leidinggeven | leiderschap
advertentie lmb > Empathisch leidinggeven | leiderschap

Gerard Jans

Auteur: Gerard Jans

18 24175 20

Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: You are posting the message as a 'Guest'

ganzenformatie_*_ > Empathisch leidinggeven | leiderschap
Ik sta langs de lijn bij het voetbal van mijn zoontje. Het is nog een bescheiden niveau. Gemoedelijk kijk ik toe hoe de gehele groep jongetjes en grande
busy-person_*_ > Empathisch leidinggeven | leiderschap
Inleiding Project- en changemanagement stammen uit een tijd dat de wereld groot was en de markt redelijkerwijs stabiel. Een bedrijf was in een duidelijke
verandermoe_*_ > Empathisch leidinggeven | leiderschap
De wereld wordt steeds sneller en we zijn virtueel dichterbij elkaar dan ooit. Onder invloed van elkaar, en zeker ook onder invloed van laagconjunctuur,
CorporateTeamBuilding_*_ > Empathisch leidinggeven | leiderschap
Boeken staan er vol van. Verhandelingen over teamwerk, leiderschapsstijlen en krachten in organisaties, die leiden tot goede prestaties. Gelukkig. Op
AuthentiekeLeidersEchteLeiders_*_ > Empathisch leidinggeven | leiderschap
De tijd van leiders die het klappen van de zweep hanteren bij ongehoorzaamheid is voorbij. In ieder geval formeel. Te vaak zien we nog 'bullying' praktijken
fotozee_*_ > Empathisch leidinggeven | leiderschap
Als je vanuit leiderschap je verdiept in het onderwijs, ontmoet je al snel een opvallend gebruik van termen. Als leider weet je dat bottom up, samensturing,
affiliate-loesje_*_ > Empathisch leidinggeven | leiderschap
{jssocials call2action="Tijdelijke kans!", hashtags="affiliate, marketing, pleaseRT", via=""} Thought Leadership is not about being known. It is about
andersvereenvoudigen_*_ > Empathisch leidinggeven | leiderschap
“Wat heb je geleerd?” vraag ik en we doen een rondje. “Hoe we ons werk eenvoudiger kunnen maken, zegt Margo (58), een van de deelnemers aan de workshop.
rochdale_*_ > Empathisch leidinggeven | leiderschap
Kilian Bennebroek Gravenhorst in gesprek met René Grotendorst,voormalig voorzitter Raad van Bestuur Woningstichting Rochdale Een van de grootste fascinaties
watvindjij_*_ > Empathisch leidinggeven | leiderschap
Terwijl Linda, m’n vriendin, met een jurk de paskamer inschiet bekijk ik een prachtig tas. De eigenaresse van de winkel lijkt verbaasd, totdat Linda
managementbyheart_*_ > Empathisch leidinggeven | leiderschap
Leiderschap met compassie Leiderschap en compassie zijn twee woorden die we niet vaak aan elkaar linken. Bij succesvolle leiders denk je eerder aan een
puzzle_team_*_ > Empathisch leidinggeven | leiderschap
Reorganiseren is niet leuk. Zeker als reorganiseren eufemistisch betekent dat er werk verloren gaat en mensen ontslag krijgen, wat vaak het geval is. Reorganiseren
babyempathie_*_ > Empathisch leidinggeven | leiderschap
Via Facebook kwam deze video onder mijn aandacht. Wat denken jullie: is empathie* aangeboren of aan te leren? *) Empathie is een ander woord voor inlevingsvermogen,
JongOud_*_ > Empathisch leidinggeven | leiderschap
Een van de kenmerken van een dienend leider is empathisch vermogen: het vermogen om je in te kunnen leven in een ander. Mensen die dit van nature doen
mend-broken-heart_*_ > Empathisch leidinggeven | leiderschap
Wat raakt jou? Dat was het thema van het 8ste Servant-Leadership congres op 30 november 2011 in het Spant in Bussum. Tijdens de plenaire opening werden

FacebookG+TwitterRSSLinkedInPaper.li

×
Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse nieuwsbrief en mis geen enkel Leiderschapsblog of -nieuwsbericht meer.

×