Login
Hoofd menu
Selecteer WPM
Drie. Twee. Een. GO! Vooroordelen en veroordelen Geschreven door Ruud van Lent. Een van de kenmerken van een dienend leider is empathisch vermogen: het vermogen om je in te kunnen leven in een ander. Mensen die dit van nature doen zijn vaak ook mensen die sterk vertrouwen op hun gevoel. Voor mij is gevoel een belangrijke raadgever. Hier zit echter ook een valkuil in... Ken je dat, dat je bij een eerste ontmoeting in een 'split-second' weet wat voor vlees je in de kuip hebt? Is het gevoel en beeld dat je dan krijgt echt of zijn het beelden en ervaringen uit eerdere ervaringen die je op deze persoon projecteert en dus los van de persoon of situatie staan? Zet ik mijn gevoel om in vooroordelen en ga ik op basis daarvan de persoon veroordelen, dan heeft dat weinig te maken met empathisch vermogen. Bij empathisch vermogen veroordeel je namelijk niet de persoon, maar indien van toepassing wel de situatie die ontstaan is. Oordeel niet te snel op je voor-oordelen, wees oprecht benieuwd naar de ander en geef deze een eerlijke kans voorbij deze eerste indruk en wie weet stelt de ander de eerste indruk die hij/zij van jou had ook wel bij en kan er iets moois ontstaan.... Onderstaande video dateert alweer van 2009 maar ik vind hem nog steeds prachtig om te zien (en vooral ook om te horen)... Je ziet iedereen in de valkuil van de eerste indruk stappen, maar dan... (blijf kijken tot het einde) Wat is jouw eerste indruk?Verrast? Blij dat je bent blijven kijken of ben je afgehaakt?Hoe voelt dat voor die vrouw op dat podium, die 'veroordeling', hoe gaat ze daarmee om? Voor degene die hem nog niet kenden: zie jij in de foto bij het artikel een jonge of een oude vrouw? [Ook hier verschenen: Vooroordelen en veroordelen] .Discusieer mee over dit blog of deel het op social media

Vooroordelen en veroordelen

Geschreven door Ruud van Lent. Geplaatst op 27 januari 2012.
Hot 5667 treffers 0 favorieten toegevoegd

JongOud

Een van de kenmerken van een dienend leider is empathisch vermogen: het vermogen om je in te kunnen leven in een ander. Mensen die dit van nature doen zijn vaak ook mensen die sterk vertrouwen op hun gevoel. Voor mij is gevoel een belangrijke raadgever. Hier zit echter ook een valkuil in...

Ken je dat, dat je bij een eerste ontmoeting in een 'split-second' weet wat voor vlees je in de kuip hebt? Is het gevoel en beeld dat je dan krijgt echt of zijn het beelden en ervaringen uit eerdere ervaringen die je op deze persoon projecteert en dus los van de persoon of situatie staan?

Zet ik mijn gevoel om in vooroordelen en ga ik op basis daarvan de persoon veroordelen, dan heeft dat weinig te maken met empathisch vermogen. Bij empathisch vermogen veroordeel je namelijk niet de persoon, maar indien van toepassing wel de situatie die ontstaan is.

Oordeel niet te snel op je voor-oordelen, wees oprecht benieuwd naar de ander en geef deze een eerlijke kans voorbij deze eerste indruk en wie weet stelt de ander de eerste indruk die hij/zij van jou had ook wel bij en kan er iets moois ontstaan....

Onderstaande video dateert alweer van 2009 maar ik vind hem nog steeds prachtig om te zien (en vooral ook om te horen)... Je ziet iedereen in de valkuil van de eerste indruk stappen, maar dan... (blijf kijken tot het einde)

Wat is jouw eerste indruk?
Verrast? Blij dat je bent blijven kijken of ben je afgehaakt?
Hoe voelt dat voor die vrouw op dat podium, die 'veroordeling', hoe gaat ze daarmee om?

Voor degene die hem nog niet kenden: zie jij in de foto bij het artikel een jonge of een oude vrouw?

[Ook hier verschenen: Vooroordelen en veroordelen]


Ruud van Lent

Auteur: Ruud van Lent

51 96545 56

Mijn missie is het verder ont-wikkelen van (persoonlijk) leiderschap bij mensen en organisaties. Op een positieve, inspirerende en prikkelende manier bege-leid ik professionals en managers in het loslaten van het oude controle, macht en 'sense of urgency' denken. Hierdoor zal de focus binnen een organisatie / afdeling gaan verschuiven van problemen naar perspectief, van klagen en kritiek geven naar samenwerken, verantwoordelijkheid en eigenaarschap nemen.
Dit resulteert in een verschuiving van macht naar kracht, van controle naar vertrouwen en van 'moeten' naar 'willen'.

Diensten

Wil je meer weten of vrijblijvend een keer samen over de voor jou of jouw organisatie toegevoegde waarde van mijn diensten klankborden? Voel je vrij om [contact] op te nemen, ik kom graag een keer op bezoek voor een goed gesprek!

 

Creatie ↝ Inspiratie ⥁ Verbinden ⇶ Groei ∞ | Leiderschap katalysator ☇ | S.L.Ï.M. ⇢ Servant Leadership Ïn Motion | Coaching ≟ | Open Source ⌘ | Sustainability ♻ | ruudOntwikkelt.nl | Onlinecommunityhub.nl


Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: You are posting the message as a 'Guest'

graffiti-revolution_*_ > Vooroordelen en veroordelen | leiderschap
Er is reuring in de wereld. Na ons eigen Oekraïne referendum, de Brexit, de verkiezing van Donald Trump als aanstaande president van de Verenigde Staten,
letgo_*_ > Vooroordelen en veroordelen | leiderschap
5 jaar Lerende Leiders, vijf jaar intensief bezig zijn met Leiderschap. In die vijf jaar vele vormen en namen voor leiderschap voorbij zien komen. Ik hou
jezelfblijven_*_ > Vooroordelen en veroordelen | leiderschap
Ik weet het nog goed, het moment dat ik een coach opleiding ging volgen. Blijkbaar was ik niet de enige want in een keer zag en hoorde ik overal mensen
dieselgate-02_*_ > Vooroordelen en veroordelen | leiderschap
Nog maar net bekomen van het lezen van het boek van Joris Luyendijk over de bankencrisis (Boek: “Dit kan niet waar zijn”), staat ons de volgende crisis
kantelgeneratie_*_ > Vooroordelen en veroordelen | leiderschap
Waarschijnlijk hebben jullie er wel wat van mee gekregen: Het Kantelingsalfabet: Een unieke co-creatie van meer dan 100 auteurs, redacteuren en partners
fotozee_*_ > Vooroordelen en veroordelen | leiderschap
Als je vanuit leiderschap je verdiept in het onderwijs, ontmoet je al snel een opvallend gebruik van termen. Als leider weet je dat bottom up, samensturing,
affiliate-loesje_*_ > Vooroordelen en veroordelen | leiderschap
{jssocials call2action="Tijdelijke kans!", hashtags="affiliate, marketing, pleaseRT", via=""} Thought Leadership is not about being known. It is about
andersvereenvoudigen_*_ > Vooroordelen en veroordelen | leiderschap
“Wat heb je geleerd?” vraag ik en we doen een rondje. “Hoe we ons werk eenvoudiger kunnen maken, zegt Margo (58), een van de deelnemers aan de workshop.
rochdale_*_ > Vooroordelen en veroordelen | leiderschap
Kilian Bennebroek Gravenhorst in gesprek met René Grotendorst,voormalig voorzitter Raad van Bestuur Woningstichting Rochdale Een van de grootste fascinaties
watvindjij_*_ > Vooroordelen en veroordelen | leiderschap
Terwijl Linda, m’n vriendin, met een jurk de paskamer inschiet bekijk ik een prachtig tas. De eigenaresse van de winkel lijkt verbaasd, totdat Linda
managementbyheart_*_ > Vooroordelen en veroordelen | leiderschap
Leiderschap met compassie Leiderschap en compassie zijn twee woorden die we niet vaak aan elkaar linken. Bij succesvolle leiders denk je eerder aan een
puzzle_team_*_ > Vooroordelen en veroordelen | leiderschap
Reorganiseren is niet leuk. Zeker als reorganiseren eufemistisch betekent dat er werk verloren gaat en mensen ontslag krijgen, wat vaak het geval is. Reorganiseren
babyempathie_*_ > Vooroordelen en veroordelen | leiderschap
Via Facebook kwam deze video onder mijn aandacht. Wat denken jullie: is empathie* aangeboren of aan te leren? *) Empathie is een ander woord voor inlevingsvermogen,
gesprek_*_ > Vooroordelen en veroordelen | leiderschap
Er zijn inmiddels zoveel stijlen van leiderschap te definiëren dat het feitelijke leidinggeven op de achtergrond dreigt te raken. Managementboeken staan
mend-broken-heart_*_ > Vooroordelen en veroordelen | leiderschap
Wat raakt jou? Dat was het thema van het 8ste Servant-Leadership congres op 30 november 2011 in het Spant in Bussum. Tijdens de plenaire opening werden

FacebookG+TwitterRSSLinkedInPaper.li

×
Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse nieuwsbrief en mis geen enkel Leiderschapsblog of -nieuwsbericht meer.

×