Login
Hoofd menu
Selecteer WPM
Drie. Twee. Een. GO! Ont-moeten Geschreven door Ruud van Lent. Ik ontmoet graag mensen, het geeft mij de mogelijkheid om bij te dragen aan de relatie en gedachten / zienswijzen uit te wisselen. Dit biedt mogelijkheden voor groei: voor mij en voor de ander. Een echte ontmoeting schept een band, een verbondenheid die nieuwe mogelijkheden tot groei bloot legt. Ontmoeten is volgens mij het krachtigst als het geen vooropgesteld doel heeft, als de ontmoeting er gewoon kan zijn, of zomaar ‘toevallig’ ontstaat: op die manier is er geen blokkerend filter voor de mooie zaken die er dan voorbijkomen / ontstaan. Zakelijk gezien wordt ik echter zelf vaak geconfronteerd met ontmoetingsverzoeken waarbij er geen sprake meer is van ont-moeten, maar meer van moeten: mensen willen iets van je, hebben een agenda. De ontmoeting wordt een toneelstukje dat zich aan de oppervlakte van het contact afspeelt, en dat daardoor de mooie diepgang en de daadwerkelijk connectie mist. Hoe goed b.v. een account manager ook probeert om je op je gemak te laten voelen (je hebt vaak het idee dat je met je beste vriend / vriendin aan tafel zit….), uiteindelijk blijf je voelen dat er toch ergens een addertje onder het gras zit. Als ZP’er worstel ik daar mee, ook ik 'moet' soms acteren in de rol van b.v. accountmanager en dan hoor ik mezelf zeggen: “het is wellicht verstandig als je met deze klant uit eten gaat, bouwen aan de relatie, etc.”. Als dienend leider wil ik echter anders in het leven staan. Ik stel mij tegenwoordig de vraag: “wie of wat dien ik hiermee?”. Door het stellen van deze vraag aan mezelf, ontstaat er als het ware een pas op de plaats. Als de impuls om te ontmoeten dan nog steeds blijft dan doe ik een voorstel dat komt uit oprechte betrokkenheid. Anders doe ik het voorstel niet. Ik merk dat ik door het stellen van deze vraag uit mijn hoofd ga en terug naar mijn gevoel [empathie]. Het zal je niet verbazen dat ik op deze manier b.v. maar weinig zakelijke diner ontmoetingen heb, maar samen met de klanten waar ik wel mee ga uit eten ervaren we dat ook daadwerkelijk als een ont-moeting: we vinden het gewoon leuk om zonder moeten in elkaars gezelschap een hapje te eten. De verbondenheid ontstaat op een diepere laag: zeer waardenvol. Daar waar ik het voorstel niet doe, ben ik hier heel eerlijk in: het is namelijk geen veroordeling / diskwalificatie van de klant. Ik merk dat bij het uitleggen dat ik graag een afspraak wil maken maar dat niet doe, vaak ook een waardenvolle connectie ontstaat: herkenning, het gevoel blijkt vaak wederzijds. Om deze waardenvolle connectie kracht bij te zetten stel ik dan voor om uit naam van deze klant een donatie te doen (ter hoogte van een avondje uit eten) aan een door hem / haar uit te kiezen goed doel. Mijn ervaring is dat deze beweging ontzettend gewaardeerd wordt en dus ondanks (of dankzij?) dat het geen commercieel doel heeft voor mij, het die uitwerking waarschijnlijk wel heeft…. Of niet, maar dan is het geld altijd toch nog beter besteed.   Hoe ont-moeten jullie in zakelijke relaties? .Discusieer mee over dit blog of deel het op social media

Ont-moeten

Geschreven door Ruud van Lent. Geplaatst op 17 mei 2011.
Hot 7811 treffers 0 favorieten toegevoegd

Ont-moeten > Ont-moeten | leiderschap

Ik ontmoet graag mensen, het geeft mij de mogelijkheid om bij te dragen aan de relatie en gedachten / zienswijzen uit te wisselen. Dit biedt mogelijkheden voor groei: voor mij en voor de ander. Een echte ontmoeting schept een band, een verbondenheid die nieuwe mogelijkheden tot groei bloot legt. Ontmoeten is volgens mij het krachtigst als het geen vooropgesteld doel heeft, als de ontmoeting er gewoon kan zijn, of zomaar ‘toevallig’ ontstaat: op die manier is er geen blokkerend filter voor de mooie zaken die er dan voorbijkomen / ontstaan.

Zakelijk gezien wordt ik echter zelf vaak geconfronteerd met ontmoetingsverzoeken waarbij er geen sprake meer is van ont-moeten, maar meer van moeten: mensen willen iets van je, hebben een agenda. De ontmoeting wordt een toneelstukje dat zich aan de oppervlakte van het contact afspeelt, en dat daardoor de mooie diepgang en de daadwerkelijk connectie mist. Hoe goed b.v. een account manager ook probeert om je op je gemak te laten voelen (je hebt vaak het idee dat je met je beste vriend / vriendin aan tafel zit….), uiteindelijk blijf je voelen dat er toch ergens een addertje onder het gras zit.

Als ZP’er worstel ik daar mee, ook ik 'moet' soms acteren in de rol van b.v. accountmanager en dan hoor ik mezelf zeggen: “het is wellicht verstandig als je met deze klant uit eten gaat, bouwen aan de relatie, etc.”. Als dienend leider wil ik echter anders in het leven staan. Ik stel mij tegenwoordig de vraag: “wie of wat dien ik hiermee?”. Door het stellen van deze vraag aan mezelf, ontstaat er als het ware een pas op de plaats. Als de impuls om te ontmoeten dan nog steeds blijft dan doe ik een voorstel dat komt uit oprechte betrokkenheid. Anders doe ik het voorstel niet. Ik merk dat ik door het stellen van deze vraag uit mijn hoofd ga en terug naar mijn gevoel [empathie].

Het zal je niet verbazen dat ik op deze manier b.v. maar weinig zakelijke diner ontmoetingen heb, maar samen met de klanten waar ik wel mee ga uit eten ervaren we dat ook daadwerkelijk als een ont-moeting: we vinden het gewoon leuk om zonder moeten in elkaars gezelschap een hapje te eten. De verbondenheid ontstaat op een diepere laag: zeer waardenvol.

Daar waar ik het voorstel niet doe, ben ik hier heel eerlijk in: het is namelijk geen veroordeling / diskwalificatie van de klant. Ik merk dat bij het uitleggen dat ik graag een afspraak wil maken maar dat niet doe, vaak ook een waardenvolle connectie ontstaat: herkenning, het gevoel blijkt vaak wederzijds. Om deze waardenvolle connectie kracht bij te zetten stel ik dan voor om uit naam van deze klant een donatie te doen (ter hoogte van een avondje uit eten) aan een door hem / haar uit te kiezen goed doel.

Mijn ervaring is dat deze beweging ontzettend gewaardeerd wordt en dus ondanks (of dankzij?) dat het geen commercieel doel heeft voor mij, het die uitwerking waarschijnlijk wel heeft…. Of niet, maar dan is het geld altijd toch nog beter besteed.

 

Hoe ont-moeten jullie in zakelijke relaties?


Ruud van Lent

Auteur: Ruud van Lent

51 96545 56

Mijn missie is het verder ont-wikkelen van (persoonlijk) leiderschap bij mensen en organisaties. Op een positieve, inspirerende en prikkelende manier bege-leid ik professionals en managers in het loslaten van het oude controle, macht en 'sense of urgency' denken. Hierdoor zal de focus binnen een organisatie / afdeling gaan verschuiven van problemen naar perspectief, van klagen en kritiek geven naar samenwerken, verantwoordelijkheid en eigenaarschap nemen.
Dit resulteert in een verschuiving van macht naar kracht, van controle naar vertrouwen en van 'moeten' naar 'willen'.

Diensten

Wil je meer weten of vrijblijvend een keer samen over de voor jou of jouw organisatie toegevoegde waarde van mijn diensten klankborden? Voel je vrij om [contact] op te nemen, ik kom graag een keer op bezoek voor een goed gesprek!

 

Creatie ↝ Inspiratie ⥁ Verbinden ⇶ Groei ∞ | Leiderschap katalysator ☇ | S.L.Ï.M. ⇢ Servant Leadership Ïn Motion | Coaching ≟ | Open Source ⌘ | Sustainability ♻ | ruudOntwikkelt.nl | Onlinecommunityhub.nl

Ruud's Profielfoto
Ruud antwoordt op het onderwerp: #326 5 jaren 6 maanden geleden
Leuke tip van Arjan :
Arjan en ondergetekende gaan al een hele tijd terug in de tijd, vorige week zijn we weer eens gaan uit eten. Uiteraard (hoe kan het ook anders) kwam daar ook lerendeleiders.nl ter sprake en bovenstaand artikel.

Op het eind van de avond ontstond (zoals gebruikelijk) de discussie over wie de rekening mocht betalen.

Arjan deed mij het volgende voorstel: "ik pak de rekening volledig, jij doneert aan KIKA hetzelfde bedrag"

Kijk.... dat vond ik nog eens een goede tip, die ik uiteraard met veel plezier ingewilligd heb: Donatie is overgemaakt!

Als we dat nou eens allemaal gaan doen als er discussie is wie de rekening wil betalen :woohoo: > Ont-moeten | leiderschap

Plaats je reactie eens hieronder als je zelf ook op deze manier een donatie doet: wie weet wordt het nog #trending!

Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: You are posting the message as a 'Guest'

graffiti-revolution_*_ > Ont-moeten | leiderschap
Er is reuring in de wereld. Na ons eigen Oekraïne referendum, de Brexit, de verkiezing van Donald Trump als aanstaande president van de Verenigde Staten,
letgo_*_ > Ont-moeten | leiderschap
5 jaar Lerende Leiders, vijf jaar intensief bezig zijn met Leiderschap. In die vijf jaar vele vormen en namen voor leiderschap voorbij zien komen. Ik hou
jezelfblijven_*_ > Ont-moeten | leiderschap
Ik weet het nog goed, het moment dat ik een coach opleiding ging volgen. Blijkbaar was ik niet de enige want in een keer zag en hoorde ik overal mensen
dieselgate-02_*_ > Ont-moeten | leiderschap
Nog maar net bekomen van het lezen van het boek van Joris Luyendijk over de bankencrisis (Boek: “Dit kan niet waar zijn”), staat ons de volgende crisis
kantelgeneratie_*_ > Ont-moeten | leiderschap
Waarschijnlijk hebben jullie er wel wat van mee gekregen: Het Kantelingsalfabet: Een unieke co-creatie van meer dan 100 auteurs, redacteuren en partners
fotozee_*_ > Ont-moeten | leiderschap
Als je vanuit leiderschap je verdiept in het onderwijs, ontmoet je al snel een opvallend gebruik van termen. Als leider weet je dat bottom up, samensturing,
affiliate-loesje_*_ > Ont-moeten | leiderschap
{jssocials call2action="Tijdelijke kans!", hashtags="affiliate, marketing, pleaseRT", via=""} Thought Leadership is not about being known. It is about
andersvereenvoudigen_*_ > Ont-moeten | leiderschap
“Wat heb je geleerd?” vraag ik en we doen een rondje. “Hoe we ons werk eenvoudiger kunnen maken, zegt Margo (58), een van de deelnemers aan de workshop.
rochdale_*_ > Ont-moeten | leiderschap
Kilian Bennebroek Gravenhorst in gesprek met René Grotendorst,voormalig voorzitter Raad van Bestuur Woningstichting Rochdale Een van de grootste fascinaties
watvindjij_*_ > Ont-moeten | leiderschap
Terwijl Linda, m’n vriendin, met een jurk de paskamer inschiet bekijk ik een prachtig tas. De eigenaresse van de winkel lijkt verbaasd, totdat Linda
managementbyheart_*_ > Ont-moeten | leiderschap
Leiderschap met compassie Leiderschap en compassie zijn twee woorden die we niet vaak aan elkaar linken. Bij succesvolle leiders denk je eerder aan een
puzzle_team_*_ > Ont-moeten | leiderschap
Reorganiseren is niet leuk. Zeker als reorganiseren eufemistisch betekent dat er werk verloren gaat en mensen ontslag krijgen, wat vaak het geval is. Reorganiseren
babyempathie_*_ > Ont-moeten | leiderschap
Via Facebook kwam deze video onder mijn aandacht. Wat denken jullie: is empathie* aangeboren of aan te leren? *) Empathie is een ander woord voor inlevingsvermogen,
JongOud_*_ > Ont-moeten | leiderschap
Een van de kenmerken van een dienend leider is empathisch vermogen: het vermogen om je in te kunnen leven in een ander. Mensen die dit van nature doen
gesprek_*_ > Ont-moeten | leiderschap
Er zijn inmiddels zoveel stijlen van leiderschap te definiëren dat het feitelijke leidinggeven op de achtergrond dreigt te raken. Managementboeken staan

FacebookG+TwitterRSSLinkedInPaper.li

×
Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse nieuwsbrief en mis geen enkel Leiderschapsblog of -nieuwsbericht meer.

×