Login
Hoofd menu
Selecteer WPM
Drie. Twee. Een. GO! Ont-moeten Geschreven door Ruud van Lent. Ik ontmoet graag mensen, het geeft mij de mogelijkheid om bij te dragen aan de relatie en gedachten / zienswijzen uit te wisselen. Dit biedt mogelijkheden voor groei: voor mij en voor de ander. Een echte ontmoeting schept een band, een verbondenheid die nieuwe mogelijkheden tot groei bloot legt. Ontmoeten is volgens mij het krachtigst als het geen vooropgesteld doel heeft, als de ontmoeting er gewoon kan zijn, of zomaar ‘toevallig’ ontstaat: op die manier is er geen blokkerend filter voor de mooie zaken die er dan voorbijkomen / ontstaan. Zakelijk gezien wordt ik echter zelf vaak geconfronteerd met ontmoetingsverzoeken waarbij er geen sprake meer is van ont-moeten, maar meer van moeten: mensen willen iets van je, hebben een agenda. De ontmoeting wordt een toneelstukje dat zich aan de oppervlakte van het contact afspeelt, en dat daardoor de mooie diepgang en de daadwerkelijk connectie mist. Hoe goed b.v. een account manager ook probeert om je op je gemak te laten voelen (je hebt vaak het idee dat je met je beste vriend / vriendin aan tafel zit….), uiteindelijk blijf je voelen dat er toch ergens een addertje onder het gras zit. Als ZP’er worstel ik daar mee, ook ik 'moet' soms acteren in de rol van b.v. accountmanager en dan hoor ik mezelf zeggen: “het is wellicht verstandig als je met deze klant uit eten gaat, bouwen aan de relatie, etc.”. Als dienend leider wil ik echter anders in het leven staan. Ik stel mij tegenwoordig de vraag: “wie of wat dien ik hiermee?”. Door het stellen van deze vraag aan mezelf, ontstaat er als het ware een pas op de plaats. Als de impuls om te ontmoeten dan nog steeds blijft dan doe ik een voorstel dat komt uit oprechte betrokkenheid. Anders doe ik het voorstel niet. Ik merk dat ik door het stellen van deze vraag uit mijn hoofd ga en terug naar mijn gevoel [empathie]. Het zal je niet verbazen dat ik op deze manier b.v. maar weinig zakelijke diner ontmoetingen heb, maar samen met de klanten waar ik wel mee ga uit eten ervaren we dat ook daadwerkelijk als een ont-moeting: we vinden het gewoon leuk om zonder moeten in elkaars gezelschap een hapje te eten. De verbondenheid ontstaat op een diepere laag: zeer waardenvol. Daar waar ik het voorstel niet doe, ben ik hier heel eerlijk in: het is namelijk geen veroordeling / diskwalificatie van de klant. Ik merk dat bij het uitleggen dat ik graag een afspraak wil maken maar dat niet doe, vaak ook een waardenvolle connectie ontstaat: herkenning, het gevoel blijkt vaak wederzijds. Om deze waardenvolle connectie kracht bij te zetten stel ik dan voor om uit naam van deze klant een donatie te doen (ter hoogte van een avondje uit eten) aan een door hem / haar uit te kiezen goed doel. Mijn ervaring is dat deze beweging ontzettend gewaardeerd wordt en dus ondanks (of dankzij?) dat het geen commercieel doel heeft voor mij, het die uitwerking waarschijnlijk wel heeft…. Of niet, maar dan is het geld altijd toch nog beter besteed.   Hoe ont-moeten jullie in zakelijke relaties? .Discusieer mee over dit blog of deel het op social media

Ont-moeten

Ont-moeten > Ont-moeten | leiderschap

Ik ontmoet graag mensen, het geeft mij de mogelijkheid om bij te dragen aan de relatie en gedachten / zienswijzen uit te wisselen. Dit biedt mogelijkheden voor groei: voor mij en voor de ander. Een echte ontmoeting schept een band, een verbondenheid die nieuwe mogelijkheden tot groei bloot legt. Ontmoeten is volgens mij het krachtigst als het geen vooropgesteld doel heeft, als de ontmoeting er gewoon kan zijn, of zomaar ‘toevallig’ ontstaat: op die manier is er geen blokkerend filter voor de mooie zaken die er dan voorbijkomen / ontstaan.

Zakelijk gezien wordt ik echter zelf vaak geconfronteerd met ontmoetingsverzoeken waarbij er geen sprake meer is van ont-moeten, maar meer van moeten: mensen willen iets van je, hebben een agenda. De ontmoeting wordt een toneelstukje dat zich aan de oppervlakte van het contact afspeelt, en dat daardoor de mooie diepgang en de daadwerkelijk connectie mist. Hoe goed b.v. een account manager ook probeert om je op je gemak te laten voelen (je hebt vaak het idee dat je met je beste vriend / vriendin aan tafel zit….), uiteindelijk blijf je voelen dat er toch ergens een addertje onder het gras zit.

Als ZP’er worstel ik daar mee, ook ik 'moet' soms acteren in de rol van b.v. accountmanager en dan hoor ik mezelf zeggen: “het is wellicht verstandig als je met deze klant uit eten gaat, bouwen aan de relatie, etc.”. Als dienend leider wil ik echter anders in het leven staan. Ik stel mij tegenwoordig de vraag: “wie of wat dien ik hiermee?”. Door het stellen van deze vraag aan mezelf, ontstaat er als het ware een pas op de plaats. Als de impuls om te ontmoeten dan nog steeds blijft dan doe ik een voorstel dat komt uit oprechte betrokkenheid. Anders doe ik het voorstel niet. Ik merk dat ik door het stellen van deze vraag uit mijn hoofd ga en terug naar mijn gevoel [empathie].

Het zal je niet verbazen dat ik op deze manier b.v. maar weinig zakelijke diner ontmoetingen heb, maar samen met de klanten waar ik wel mee ga uit eten ervaren we dat ook daadwerkelijk als een ont-moeting: we vinden het gewoon leuk om zonder moeten in elkaars gezelschap een hapje te eten. De verbondenheid ontstaat op een diepere laag: zeer waardenvol.

Daar waar ik het voorstel niet doe, ben ik hier heel eerlijk in: het is namelijk geen veroordeling / diskwalificatie van de klant. Ik merk dat bij het uitleggen dat ik graag een afspraak wil maken maar dat niet doe, vaak ook een waardenvolle connectie ontstaat: herkenning, het gevoel blijkt vaak wederzijds. Om deze waardenvolle connectie kracht bij te zetten stel ik dan voor om uit naam van deze klant een donatie te doen (ter hoogte van een avondje uit eten) aan een door hem / haar uit te kiezen goed doel.

Mijn ervaring is dat deze beweging ontzettend gewaardeerd wordt en dus ondanks (of dankzij?) dat het geen commercieel doel heeft voor mij, het die uitwerking waarschijnlijk wel heeft…. Of niet, maar dan is het geld altijd toch nog beter besteed.

 

Hoe ont-moeten jullie in zakelijke relaties?


Interessant blog? Like it op Facebook, +1 op Google, Tweet het of deel dit blog op andere bookmarking websites.

Geschreven door
Pro-Blogger Expert Blogger

Mijn missie is het verder ont-wikkelen van (persoonlijk) leiderschap bij mensen en organisaties. Op een positieve, inspirerende en prikkelende manier bege-leid ik professionals en managers in het loslaten van het oude controle, macht en 'sense of urgency' denken. Hierdoor zal de focus binnen een organisatie / afdeling gaan verschuiven van problemen naar perspectief, van klagen en kritiek geven naar samenwerken, verantwoordelijkheid en eigenaarschap nemen.
Dit resulteert in een verschuiving van macht naar kracht, van controle naar vertrouwen en van 'moeten' naar 'willen'.

Diensten

Wil je meer weten of vrijblijvend een keer samen over de voor jou of jouw organisatie toegevoegde waarde van mijn diensten klankborden? Voel je vrij om [contact] op te nemen, ik kom graag een keer op bezoek voor een goed gesprek!

 

Creatie ↝ Inspiratie ⥁ Verbinden ⇶ Groei ∞ | Leiderschap katalysator ☇ | S.L.Ï.M. ⇢ Servant Leadership Ïn Motion | Coaching ≟ | Open Source ⌘ | Sustainability ♻ | ruudOntwikkelt.nl | Onlinecommunityhub.nl

Ruud's Profielfoto
Ruud antwoordt op het onderwerp: #326 5 jaren 8 maanden geleden
Leuke tip van Arjan :
Arjan en ondergetekende gaan al een hele tijd terug in de tijd, vorige week zijn we weer eens gaan uit eten. Uiteraard (hoe kan het ook anders) kwam daar ook lerendeleiders.nl ter sprake en bovenstaand artikel.

Op het eind van de avond ontstond (zoals gebruikelijk) de discussie over wie de rekening mocht betalen.

Arjan deed mij het volgende voorstel: "ik pak de rekening volledig, jij doneert aan KIKA hetzelfde bedrag"

Kijk.... dat vond ik nog eens een goede tip, die ik uiteraard met veel plezier ingewilligd heb: Donatie is overgemaakt!

Als we dat nou eens allemaal gaan doen als er discussie is wie de rekening wil betalen :woohoo: > Ont-moeten | leiderschap

Plaats je reactie eens hieronder als je zelf ook op deze manier een donatie doet: wie weet wordt het nog #trending!

Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: You are posting the message as a 'Guest'

FacebookG+TwitterRSSLinkedInPaper.li

Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse nieuwsbrief en mis geen enkel Leiderschapsblog of -nieuwsbericht meer.