person_outline

× Topics met betrekking tot 'Anderen Leiden'...

Sterke verhalen

Meer
3 jaren 7 maanden geleden #1019 door Hetteke
Hetteke heeft een nieuw onderwerp gemaakt: Sterke verhalen

indianen > Sterke verhalen - Lerende Leiders | leiderschapToen onze kinderen klein waren, luisterden ze ademloos naar de zelfverzonnen verhalen die ik ze 's avonds voor het slapengaan vertelden. Rond sinterklaas altijd over een klein pietje, dat zo klein was, dat hij niet nuttig was bij het kadootjes inpakken en sjouwen, of bij het paard-verzorgen. Totdat bleek dat hij juist een ster was om toegang te vinden tot huizen zonder open haard (mijn oudste dochter heeft altijd met de logistieke problematiek van sinterklaas in haar maag gezeten). Sinterklaas was apetrots op zijn toegangzoekpiet. Mijn lief vertelde verhalen over een geranium en een klein jongetje; die beleefden samen de gekste avonturen. Zo loodsde hij onze dochters tijdens wandelingen door kilometers ruw terrein, zonder te zeuren over pijntjes, honger of dorst. Wij verwerkten allebei hun dagelijkse ervaringen in zo'n verhaal, dat ging automatisch.

Lees verder...
Meer
3 jaren 7 maanden geleden - 3 jaren 7 maanden geleden #1020 door Ruud
Ruud antwoordt op het onderwerp: Sterke verhalen: dood paard
Hoi Hetteke,
ik hou ook wel van verhalen vertellen, gebruik zelf redelijk vaak onderstaande (is eigenlijk meer een metafoor) om inzicht te verschaffen / interventie. Kwam hem toevallig tegen op linkedin, wilde hem ook graag hier delen.

Bijlagen:
Meer
3 jaren 7 maanden geleden #1027 door Lindsie
Lindsie antwoordt op het onderwerp: Sterke verhalen
Goedemorgen Hetteke,

Het mooiste compliment dat ik ooit kreeg was van een collega die hoopte dat ik een tijdslot in de komende bijeenkomst had, omdat hij geniet en leert van de verhalen die ik vertel. Tot dat moment was ik me daar niet echt bewust van, al probeer ik altijd een draai te geven aan een onderwerp in plaats van het slechts in powerpoint te zetten.

Door dit prachtcompliment richt ik me nu bewuster op de verhaallijn van een onderwerp en op welke manier het (waarschijnlijk) mijn toehoorders raakt. Want zelfs in 3 minuten kun je een verhaal vertellen dat mensen bijblijft.

Ik hoop dat we elkaar in voorbereidingen dan ook vaker zullen vragen "wat wil je vertellen?" in plaats van "wat ga je presenteren?".

Fijne maandag!
Lindsie
  • Josien Pennings
  • Josien Pennings's Profielfoto > Sterke verhalen - Lerende Leiders | leiderschap
3 jaren 6 maanden geleden #1065 door Josien Pennings
Josien Pennings antwoordt op het onderwerp: Sterke verhalen
Toeval? Ik geloof er niets van!
Gisteren, in de trein, na een trainingsdag aan adviseurs die werken bij de overheid, die zich bogen over het thema Leiderschap en Presenteren, kwam ik een tweet tegen van lerende leiders met de link naar jouw blog.
Wat een toeval! en geweldig leuk om jou te lezen Hetteke, en zo bevestigend!

Het was mijn voornemen om de deelnemers van deze dag mee te geven dat presenteren een Verhaal vertellen is.
Verhalen helpen je onthouden, helpen je leren.
Ik vroeg mijn deelnemers een kort verhaal te bedenken over iets waar ze zich hard voor willen maken.
Wat wil je veranderen en waarom is dat voor jou zo belangrijk.
Fantastisch om te zien hoe de een na de ander een 2 minuten verhaal hield waarbij persoonlijke drijfveren en waarden mee spraken!
Prachtig proces van openheid van zaken geven. De persoonlijke motivatie delen met anderen blijkt voor veel mensen een spannend proces. Maar als je het durft, dan is respect je beloning!

Wat leuk om je hier tegen te komen :-) > Sterke verhalen - Lerende Leiders | leiderschap

Hartelijke groet,
Josien Pennings
Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse e-zine en mis geen enkel Leiderschapsblog, -vacature of -nieuwsbericht meer.