person_outline

Luisteren

• KarinSorbi
  • KarinSorbi's Profielfoto > Luisteren - Lerende Leiders | leiderschap Onderwerp Auteur
6 jaren 5 maanden geleden #285 door KarinSorbi
KarinSorbi heeft een nieuw onderwerp gemaakt: Re: LUISTEREN
Prachtig, Daan, en wat ik er graag nog aan toevoeg is aandacht voor het luisteren naar wat niet gezegd wordt. Wat wij met onze energie meezenden is van essentieel belang in communicatie en dus ook in (empathisch!) luisteren.
Meer
6 jaren 5 maanden geleden #288 door Daan
Daan antwoordt op het onderwerp: Luisteren

listen-hear > Luisteren - Lerende Leiders | leiderschap

Het valt me op dat mensen moeite hebben om naar elkaar te luisteren. En met luisteren bedoel ik niet alleen het registreren van geluid dat uit de mond van een ander komt, want dat doen we allemaal. Met luisteren bedoel ik het, zonder enig oordeel en met een oprechte intentie, proberen vast te leggen wat de ander je probeert te vertellen.
Meestal luisteren we vanuit een reactiestand: we zijn al bezig ons antwoord, onze reactie te formuleren, nog voordat de ander is uitgesproken. Dat is luisteren met een dubieus niveau aan integriteit. Iemand die integer luistert zal er namelijk altijd naar streven te willen begrijpen wat de ander feitelijk zegt of wil zeggen.

Lees verder...
Meer
6 jaren 5 maanden geleden #289 door Ideemajeur
Ideemajeur antwoordt op het onderwerp: Luisteren
Ik sluit mij hier graag bij aan, prachtig omschreven en een prachtig begin om zo mijn werkdag te beginnen.
Meer
6 jaren 5 maanden geleden - 6 jaren 5 maanden geleden #292 door Ruud
Ruud antwoordt op het onderwerp: Re: Luisteren
Hallo Daan,

bedankt voor deze waardevolle bijdrage. Er is m.i. een groot verschil tussen horen en luisteren, voor dat laatste is een actieve houding vereist zoals jij zo mooi omschrijft. Het mooie is dat we dit volledig zelf kunnen, het moeilijke is dat we vaak buiten ons zoeken op het moment dat het niet lukt, bij de ander: die luistert immers ook niet.
Dicht bij jezelf blijven, in contact met de ander en gebruik maken van ' de magisch stilte '; deze verduren. Je zult dan merken dat de ander vanzelf ook gaat luisteren als er oprecht naar hem / haar geluisterd wordt.

@Karin: mooie toevoeging; aandacht voor luisteren naar wat er niet gezegd wordt!

bedankt.
gr. Ruud
Meer
6 jaren 5 maanden geleden #293 door bianca
bianca antwoordt op het onderwerp: Luisteren
Mooie blog Daan! Dank je wel. Luisteren zonder oordeel, onbevangen is heel moeilijk. En zoals Karin zegt, het luisteren naar wat niet gezegd wordt, is ook zo belangrijk.

En in aanvulling op luisteren; durf ook eens stil te blijven nadat iemand uitgesproken is....
Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse e-zine en mis geen enkel Leiderschapsblog, -vacature of -nieuwsbericht meer.