person_outline

De geheelde leider

Meer
6 jaren 11 maanden geleden #585 door guidodevalk
De geheelde leider werd gestart door guidodevalk

geheeldeleider > De geheelde leider - Lerende Leiders | LeiderschapDe helende rol van een leider is voor mij een zeer interessant en cruciaal idee. Ik heb een achtergrond als huisarts, ik ben meer dan 10 jaar leidinggevende geweest en nu train ik managers en professionals om betere leiders te worden. Met andere woorden ik heb ervaring met helen, met leidinggeven en met het trainen in leiderschap, waaronder managers trainen hoe zij helende leiders kunnen worden. 

Authentieke Leider, Echte Leiders

De helende leider is ook een belangrijk onderdeel van het Dienend leiderschapsconcept. In het boek Authentieke Leiders, Echte leiders van mijn vriend Koos Groenewoud en Sylvia Main noemt Koos deze kwaliteit expliciet. Een moeilijk maar zo belangrijk onderdeel van leiderschap. Overigens is het boek van Koos en Sylvia aan te bevelen om te lezen. Het biedt de lezer een snelle kijk in een aantal basisprincipes van de authentieke leider. Klik hier om meer over dit boek te lezen!

Lees verder...
Meer
6 jaren 11 maanden geleden #589 door Gastmans
Beantwoord door Gastmans in topic De geheelde leider
Lees ik wat er niet staat?
1)
"Zij had het beeld dat een manager gezag zou moeten uitstralen, en zij wilde dit graag leren.  Zij dacht ... Ik wilde haar trainen zodat zij zichzelf kon zijn. Ik wilde haar trainen zodat zij kon loslaten wie zij dacht te moeten zijn, en dat zij kon zijn wie zij was."
Wat ik lees is een begeleider/trainer die de eigen visie en de eigen doelstellingen boven die van de klant stelt. Dat werkt nooit. Tenzij in een erg onderdanige relatie.
Voor mij vertrekt een authentiek (helende) leider van de doelstellingen van de ander en tracht vanaf dat punt een weg naar authenticiteit (heling) af te leggen. Eerst accepteren en waarderen en dan veranderen.
Een helende leider dient over meer midddelen en technieken te beschikken dan enkel het confronteren. Voor mij is een helende leider iemand die eerst "Ja" zegt, tegen de ander, tegen de situatie, en dan samen kijkt welke weg er dient afgelegd te worden.
2)
Wat het lijstje betreft, een helende leider accepteert geen schuld want hij/zij werkt niet met het begrip "schuld'. Een helende leider kent de kunst van het ontschuldigen (dit is niet verontschuldigen!).
3)
Waarop steunt de uitspraak dat de meeste managers in Nederland eerder een ongeheelde leider zijn? Dit kan best een persoonlijke beleving zijn, maar het wijst voor mij niet op feiten (evidence based facts).

End of content

No more pages to load

Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse e-zine en mis geen enkel Leiderschapsblog, -vacature of -nieuwsbericht meer.