person_outline

Belangeloos delen

Meer
8 jaren 3 maanden geleden #276 door ruud
Belangeloos delen werd gestart door ruud

Building_Communities > Belangeloos delen - Lerende Leiders | Leiderschap

Een van de onderscheidende kenmerken van een dienend leider is dat hij de groei van de mensen om zich heen als maatstaf neemt en niet zijn eigen groei. Bouwen aan gemeenschap is een van de kenmerken welke een vertrouwde omgeving creëert waarin groei gefaciliteerd wordt. Dit gaat niet vanzelf maar vergt een inspanning; een inspanning van een ieder in de gemeenschap, niet alleen de leider.

Dienen of verdienen...

Lees verder...
Meer
8 jaren 3 maanden geleden - 8 jaren 3 maanden geleden #278 door bianca
Beantwoord door bianca in topic Belangeloos delen
Hi Ruud,

Wat een inspirerende en prikkelende blog. Ik ben het helemaal met je eens.

Ook ik heb mij verbonden met lerende leiders en ik hoop dat we daarmee waarde toevoegen voor anderen. Maar voor mijzelf "levert" lerende leiders ook veel op. Inspiratie, verbondenheid met anderen maar ook uitdaging.

De uitdaging om onder woorden te brengen wat mij drijft, wat mijn diepste waarden zijn en het daagt mij uit om dat te delen met de rest van de wereld.

Bij het schrijven van mijn allereerste blog merkte ik hoe moeilijk ik het vond om mijn gedachten en ervaringen te delen met "de rest van de wereld".

Ik kan mij dus goed voorstellen dat er nog heel veel mensen zijn die een heel mooi verhaal te vertellen hebben maar die schroom hebben of een drempel ervaren om te reageren en de wereld deelgenoot te maken van hun mening, gevoelens of verhaal, maar die wel belangeloos zouden willen delen....

Ik heb nu de eerste reactie geschreven. En als 1 schaap over de dam is..... Toch?

Bianca
Meer
8 jaren 3 maanden geleden #281 door Lindsie
Beantwoord door Lindsie in topic Belangeloos delen
Dag Ruud,

Ik denk; gauw een kopje koffie en even Ruud z'n verhaaltje lezen voor ik weer enorm aan het werk ga......

Vooral het stukje over kleur bekennen komt binnen. Ja, ik heb me verbonden aan lerende leiders, maar voel heel duidelijk dat dat nog vooral in mijn hoofd plaats vindt. Het lef om er actief mee aan de slag te gaan ontbreekt nog; ja, dat is angst voor de eventuele reacties, maar ook de onderliggende vraag wat ik denk toe te voegen. Of in simpel NL onzekerheid.

Ik merk ineens dat mijn zakelijke opvoeding me daarin belemmerd. Zelfs na een jaar waarin delen zoveel heeft opgeleverd, dat ik het nog bijna niet kan geloven. Het credo van netjes wachten tot je wat gevraagd wordt (bijna nooit dus) zit er diep in en ik zal tijd nodig hebben om daar vanaf te komen.

Dank voor dit inzicht!

Lindsie
  • Else
  • Else's Profielfoto > Belangeloos delen - Lerende Leiders | Leiderschap
7 jaren 10 maanden geleden #360 door Else
Beantwoord door Else in topic Belangeloos delen
Hallo Ruud,
Dank voor deze mooie blog en dank dat je me dit opstuurde naar aanleiding van een tweet die ik stuurde over hoe om te gaan met directe reacties op een blog (via mail of IRL ipv als comment op blog).
Ik werk aan meerdere projecten en initiatieven waarin ik, onder andere via internet (community, facebook groep, blog) kennis en ervaring deel met anderen. Ik zou het liefste zien dat mensen ook publiekelijk, dus delend, hun vragen en opmerkingen op deze plekken plaatsen. Zo kunnen zoveel mogelijk mensen ervan profiteren.

Ik kan er veel over schrijven, maar wat ik me nu vooral afvraag, na nogmaals lezen van je blog:
- wat is de grens of de balans tussen dienen en werven? Kennis delen om te dienen vs kennis delen om reputatie op te bouwen (zoals geleerd in de moderne marketing social media 'boekjes').
Kan ik nog meer dienen?
Meer
7 jaren 10 maanden geleden #361 door ruud
Beantwoord door ruud in topic Belangeloos delen

Else schreef : ...
Ik kan er veel over schrijven, maar wat ik me nu vooral afvraag, na nogmaals lezen van je blog:
- wat is de grens of de balans tussen dienen en werven? Kennis delen om te dienen vs kennis delen om reputatie op te bouwen (zoals geleerd in de moderne marketing social media 'boekjes').
Kan ik nog meer dienen?

Hallo Else,

leuk dat je de spreekwoordelijke handschoen hebt opgepakt!
Jij snijdt hier een van mijn eigen "thema's" aan waar ik lang mee geworsteld heb: 'dienen of verdienen'.
Waarom doe, en in dit geval, deel je zaken: doe je dat om belangeloos mensen hiervan kennis te laten nemen en om hun na te laten denken / groeien? of doe je dat als 'verdien' model: kijk mij eens met al mijn expertise... laat maar komen die opdrachten?

Hoe meer ik er over nadenk, hoe moeilijker het wordt. Ik ben het dan ook voor mezelf maar heel simpel gaan houden: intentie!

Het gaat voor mij om de intentie waarmee (in dit geval) zaken gedeeld worden. Mijn intentie is oprecht om mensen te laten groeien, belangeloos. Op het moment dat mijn intentie niet oprecht is, niet authentiek, dan prikt iedereen er zo doorheen. Ga ik het oprecht laten lijken, dan verzanden we in een spelletje.... en die worden in de zakelijke wereld al genoeg gespeeld :) > Belangeloos delen - Lerende Leiders | Leiderschap

Op het moment dat mijn intentie oprecht is om mensen te laten groeien, en anderen vinden dat ik niet aan het dienen ben maar aan het 'verdienen', dan zegt dat natuurlijk ook iets over degene die dat 'oordeel' velt: de waard is zoals hij zijn gasten vertrouwd denk ik dan wel eens. Voor mij is dat dan een kans om hierover eens de dialoog met die persoon aan te gaan: een kans om weer groei bij de ander, maar ook bij mezelf te bewerkstelligen.

Bedankt voor jouw reactie, hierdoor heb ik voor mezelf weer eens mijn gedachten actueel en op een rijtje gezet!
We snijden hier volgens mij ook een onderwerp aan waar een heel artikel over geschreven kan worden.

Mooi!

bedankt,
Ruud.
  • Else
  • Else's Profielfoto > Belangeloos delen - Lerende Leiders | Leiderschap
7 jaren 10 maanden geleden #362 door Else
Beantwoord door Else in topic Belangeloos delen
Ruud,

Ik vind het dilemma 'dienen of verdienen' erg boeiend.
Ik probeer zelf ook steeds een stapje verder te gaan met dienen. Tot op heden kwam het met verdienen vaak goed. Het verdienen hoeft niet eens 1 op 1 met dezelfde situatie te maken te hebben als waar je dient. Maar het is wel erg spannend. En het gaat natuurlijk pas echt goed werken als zo veel mogelijk mensen met een dienende insteek acteren.
Ik neem me mu voor: én dienen én verdienen.
  • Linda
  • Linda's Profielfoto > Belangeloos delen - Lerende Leiders | Leiderschap
7 jaren 10 maanden geleden #363 door Linda
Beantwoord door Linda in topic Belangeloos delen
Ruud,
Ik vind het een inspirerende blog. Je schrijft 'Besef je dat niet delen ook kleur bekennen is?'. Oei, daar heb je gelijk in. En dat vind ik nog het moeilijkste onderdeel. Terwijl ik wel leer van anderen die 'kleur bekennen', dan kan ik niet achterblijven! Bij deze, beken ik kleur, ga ik voor Lerende Leiders. Het dienen zit bij mij diep en gaat bijna vanzelfsprekend, zonder (geen zzp;r) te denken aan 'verdienen'. Juist door anderen te dienen, dien ik ook mezelf. Ik leer en groei ervan. Het is niet eenrichtingverkeer, maar voeding voor het dienen van mezelf.
Meer
7 jaren 10 maanden geleden #364 door Jurjendelange
Beantwoord door Jurjendelange in topic Belangeloos delen
Inderdaad Ruud, het is zoals je het stelt. En je kunt deelnemers of aanwezigen in een groep niet dwingen deel te nemen. Het is een kunst om de intrinsieke behoefte om deel te nemen aan een proces te activeren en te laten voelen.

Vaak krijg ik de " kritiek" of opmerking dat ik te veel deel, ik geef alles weg en deel alles wat ik denk en bedenk. Soms is dat commercieel niet handig, maar het brengt mij zoveel meer, zonder dat dit de intentie is. Doordat ik mijzelf " open" stel en laat zien wie ik ben en mag zijn, beweegt dit zo nu en dan mensen om hetzelfde te doen en er gaan deuren open waarvan ik niet eens zag dat ze er waren.

Ik geloof dus in belangeloos delen, het is een mooi iets en stelt je in staat om je blik te verruimen en eindeloos ver te kijken om grenzeloos veel mogelijkheden te zien.

Mooi!
  • David Kipping
  • David Kipping's Profielfoto > Belangeloos delen - Lerende Leiders | Leiderschap
7 jaren 8 maanden geleden #414 door David Kipping
Beantwoord door David Kipping in topic Belangeloos delen
Wat een mooi initiatief (Lerende Leiders) en dito personal mission statement, Ruud! ik word er vrolijk en zelfs ontroerd van. Leve Servant Leadership!

Graag deel ik hier mijn enthousiasme voor een andere belangeloos delende 'club': “The Zeitgeist Movement” (TZM). Hun visie is dat we alle hulpbronnen hebben voor een duurzame samenleving met een hoge levensstandaard, welvaart en welzijn voor iedereen.
De weg hiernaartoe is mondiale bewustwording van hoe onze maatschappij -mn de economie en het financiële stelsel- werkt en vooral hoe het NIET werkt en hoe het beter kan.
Centraal staat het veranderen ('movement') van de 'Zeitgeist': de heersende opvattingen en (vaak onbewuste) aannames die ons gedrag en onze maatschappij bepalen. Denk bijv aan de basiswetten van de 'vrije' markteconomie over eigendom, concurrentie, het nastreven van eigenbelang en de onzichtbare hand vd markt die alles als vanzelf in goede banen leidt.

Denk ook aan het allesbepalende fenomeen geld en de overtuiging dat dit een natuurlijke hulpbron is waar we niet zonder kunnen. Geld is gewoon een menselijke uitvinding om schaarste te managen. Reeds decennialang hebben we nu de technologie tot onze beschikking om duurzame overvloed te creëren. Maar geld en de oude als vanzelfsprekend aangenomen sociaal-economische wetten staan dit in de weg.
Meest sprekende voorbeeld is de financiële crisis. Ik heb de afgelopen 3 jaar gemiddeld een uur per dag de grote media (tv, kranten, radio) hierover gevolgd. Hoogleraren, bankdirecteuren, (oud)ministers, professoren etc. deden hun zegje. Niet één keer heb ik iemand de fundamenten van ons geldsysteem ter discussie horen stellen. Nooit kwam de vraag ter sprake: hoe kan het eigenlijk dat alle landen schulden hebben? aan wie hebben ze die schulden eigenlijk? En hoe kan het dat als één bank omvalt het hele systeem omvalt? (als AH omvalt, worden Jumbo, Aldi, Lidl etc juist groter!)
Het antwoord leidt tot de kern van het probleem: hoe geld gecreëerd wordt in ons huidige systeem namelijk als schuld; banken creëren nieuw geld uit het niets bij het uitgeven van een lening! Al het geld in omloop is ooit gecreëerd als schuld (mn in de vorm van staatsobligaties, leningen van banken aan elkaar en hypotheken)! Als iedereen zijn schulden zou afbetalen was er geen geld meer! Bizar maar waar. Maar het is zelfs nog gekker: de rente die over elke lening betaald moet worden, wordt nooit gecreëerd. Er zijn dus meer schulden dan dat er geld beschikbaar is!! Er moeten dus per definitie altijd en steeds meer leningen en dus geld gecreëerd worden om die steeds maar toenemende rente te kunnen betalen. Dat ging ca 100 jaar goed maar nu zijn we op het punt dat zelfs de rijkste landen ter wereld zoals de VS, Duitsland en Japan zulke hoge staatsschulden hebben dat ze afstevenen op een faillissement.
De huidige crisis is gewoon een ontwerpfout: het systeem is gemaakt om te falen. Alle politieke pogingen om het systeem te redden zijn per definitie gedoemd om te mislukken en maken de problemen alleen maar erger; de meeste staatsschulden zijn nu al onbetaalbaar dus meer lenen is geen optie en bezuinigen ook niet want dan wordt er te weinig broodnodig nieuw geld gecreëerd –want staatsschulden zijn de belangrijkste bron van nieuw geld en omdat rente nooit gecreëerd wordt en renteschulden exponentieel (rente op rente) toenemen is er altijd meer geld nodig om de bestaande schulden te kunnen betalen.

Het grootste probleem van onze geldgedreven samenleving is dat de onderliggende wetten sterk verouderd zijn en niet zijn meegegroeid met de enorme wetenschappelijke en technologische ontwikkelingen van de afgelopen 150 jaar. De oplossing volgens TZM: een ‘resource based economy’ zonder politiek, geld en bezittingen en gebaseerd op de laatste inzichten van de wetenschap. Kijk maar naar de gratis internetfilmdocumentaires “Zeitgeist Addendum” en “Zeitgeist Moving Forward” hoe dat eruit kan zien! En sluit je aan bij de inmiddels ruim half miljoen mensen die dit wereldwijd ondersteunen!

Totdat deze grootse visie realiteit is, blijf iedereen zitten met dilemma’s als dienen of verdienen. De schoorsteen moet roken. Laten we mild zijn voor elkaar en onszelf! We hebben allemaal dezelfde vonk diep van binnen die verlangt naar éénheid en verbondenheid. Laten we elkaar inspireren en werken aan de bewustwording en de mogelijkheid van een nieuw systeem waarin ieder mens als geboorterecht een hoge levensstandaard verdient. En haar natuurlijke aangeboren wil om te dienen optimaal kan uitleven, ieder op zijn eigen unieke manier.

Het kan allemaal, zing maar mee met John Lennon:
“Imagine no possessions
I wonder if you can
No need for greed or hunger
A brotherhood of man
Imagine all the people
Sharing all the world

You may say-he-he-ay I'm a dreamer
But I'm not the only one
I hope someday you'll join us
And the world will live as one”
Meer
7 jaren 8 maanden geleden #416 door ruud
Beantwoord door ruud in topic Belangeloos delen
David,

bedankt voor je complimenten, je reactie en je gloedvolle betoog!
Ik heb zelf de film 'Zeitgeist: Moving Forward' wel 4 keer gezien en ik moet zeggen dat ik er iedere keer weer door gefascineerd ben om een (let wel: er zijn meerdere) theorie te horen die plausibel, onderbouwd is en wordt vertaald naar een oplossing (deel 2). Ik refereer zelf ook vaker naar deze film in gesprekken die ik heb (en dan met name deel 1).

Ik worstel wel eens met de manier waarop verandering tot stand komt: vanuit evolutie (de weg der geleidelijkheid) of revolutie (een 'bestaanscrisis' waardoor persoonlijke belangen en gewin opzij worden gezet).

Ik zie mij zelf niet zoals in de film mijn geld op 'de grote hoop gooien' (revolutie) maar probeer vast te houden aan de maatstaf: voldoende en niet zoals ik ook wel eens zie: meer / 'het kan niet op' (evolutie)

Ik denk dat dit onderwerp een plek verdiend op onze site / community en loop al langer met het idee om iets hierover te schrijven. Ik ben blij dat jij de moeite hebt genomen om middels deze reactie een aanzet te doen.

Mag ik je 'uitdagen' om een artikel te schrijven: wat raakt jou bij Zeitgeist, hoe kan dat vertaald worden naar een eerste stap die (lerende) leiders kunnen zetten (in de evolutie)?

bedankt (en benieuwd)!
m.vr.gr.
Ruud.
  • Judith
  • Judith's Profielfoto > Belangeloos delen - Lerende Leiders | Leiderschap
7 jaren 7 maanden geleden - 7 jaren 7 maanden geleden #483 door Judith
Beantwoord door Judith in topic Belangeloos delen
Mooi blogpost. Mijn reactie via 2bejammed.org/2012/02/15/kennis-delen-is...uwe-hebben/#comments

"N.a.v. dit blog kreeg ik een link van @IlseMeelberghs over ‘Belangeloos Delen’ www.lerendeleiders.nl/servantleadership/...66-belangeloos-delen Mooi blogpost over dienend leiderschap (kenmerken: de groei van de mensen om hem/haar heen is de maatstaf neemt en niet de groei van de leider, daarnaast is bouwen aan gemeenschap in een vertrouwde omgeving waarin groei gefaciliteerd wordt een belangrijke voorwaarde)
Belangeloos delen betekent inderdaad kleur bekennen. Kennis delen is leuk en levert veel op, ook dat kan ik door eigen ervaring beamen. De schrijver eindigt zijn betoog dat je vooral zou moeten werken vanuit een passie. Hoeveel collega’s zouden nog op het werk verschijnen als ze de jackpot hebben gewonnen? vraagt hij zich tot slot af.Tot nu toe zo ik dat wel doen …."
Meer
7 jaren 6 maanden geleden - 7 jaren 6 maanden geleden #499 door toonmeijs
Beantwoord door toonmeijs in topic Belangeloos delen
Hi Bianca en Ruud,

Het oorspronkelijke blog is weliswaar van Ruud maar ik reageer op de opmerkingen van Bianca. Via haar tweet kwam ik bij deze groep Lerende Leiders. Vervolgens duurde het een tijd voor ik mij door inschrijving aansloot en weer een tijd voor ik ging lezen en nu ook reageer. Willen en doen zijn 2 heel verschillende zaken. Mijn hele leven kenmerkt zich een door het meer willen dan feitelijk doen.

En dus besloot ik in september dat ik (eindelijk) maar eens ging doen wat ik al zolang wilde: 'een inspirator zijn die mensen blij en organsiaties betere maakt' was al jarenlang mijn adagium. Tot dan toe kwam het er maar niet van, altijd andere zaken op mijn pad.

Belangeloos delen zit altijd al wel een beetje bij mij ingebakken, maar hoe je dat nou in de praktijk moest doen was weer iets heel anders. Dus komt dit blog van Ruud weer op mijn pad en zet de reactie van Bianca mij aan het schrijven. Want als ik op inspiratie blijf wachten komt het er gewoon niet van, gewoon maar doen dus.

Belangeloos is niet intentieloos, want bij deze begin ik dus aan mijn voornemen om regelmatig bijdragen aan deze groep te leveren. Belangeloos en kosteloos, gewoon omdat dit een goed gevoel geeft, delen met anderen in dit geval gelijkgestemden. Voeg de daad bij en door middel van het woord.

Belangeloos is niet kosteloos, maar ik zie deze tijd als een investering in anderen en mijzelf. Net zoals de tijd die ik besteed aan het vinden van gelijkgestemden en ook aan het bewandelen van het kronkelige pad in mijn zoektocht naar mijn 'droomklanten'. Bij wie ik als 'Impulser' positieve energie injecteer in mens en organisatie.

Kosteloos in echter niet hetzelfde als geldelijk kostenloos en voor mij dus opbrengstenloos. Te vaak in mijn leven zijn door derden belangeloos vertaald in gratis en voor niks, zowel in geld als in prestatie. Meestal omdat ik dit gewoon niet goed geregeld had, omdat ik belangeloos voor mijzelf niet echt helder had. Mijn droomklanten van straks zijn derhalve ook gewoon betalende klanten.

Voor nu heb ik wel even genoeg kleur bekend en ik heb er echt zin in om een prachtig kleurenpalet aan dit gremium te gaan toevoegen.

Hartelijke groet, Toon.
Meer
7 jaren 6 maanden geleden #500 door bianca
Beantwoord door bianca in topic Belangeloos delen
Hi Toon,

Ik zie nu pas je reactie op de blog. Wat leuk om te lezen! Fijn dat je er bij bent 30 maart. Ik verheug me op onze ontmoeting. Goed uitgangspunt ook dat jouw droomklanten ook betalende klanten zijn. Kunnen we stellen dat belangeloos delen niet mogelijk is zonder betalende klanten? *denkt na*. Ik denk van wel......
  • Dirk
  • Dirk's Profielfoto > Belangeloos delen - Lerende Leiders | Leiderschap
4 jaren 7 maanden geleden #1240 door Dirk
Beantwoord door Dirk in topic Belangeloos delen
voorbeeld uit de praktijk is www.stadslab033.nl

End of content

No more pages to load

Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse e-zine en mis geen enkel Leiderschapsblog, -vacature of -nieuwsbericht meer.