person_outline

Is het zo simpel?

Meer
4 jaren 3 maanden geleden #1300 door Hetteke
Is het zo simpel? werd gestart door Hetteke
Afgelopen week gaf ik samen met Lilian Boonstra een workshop bij Defensie. Op hun Defnet15 dag lieten de stoere mannen vrouwen zich inspireren door ideeën uit andere delen van de samenleving. Centrale vraag was 'hoe bewegen wij ons in de netwerksamenleving?'. Lilian en ik gaven een workshop over Groei, gedacht vanuit rollen en zwermsessies .
Mijn deel van de workshop ging vooral over leiderschap. En dat je, als leider in een netwerksamenleving, beter dan ooit je bewust moet zijn van de verschillen tussen mensen. Dat je die verschillen moet vinden, vieren en stimuleren. In een netwerksamenleving is iedereen nodig, omdat in die snel schakelende samenleving steeds verschillende talenten worden gebruikt en andere doelen worden nagestreefd.
Dat vraagt om een ander soort leiderschap dan we tot nu toe gewend zijn. Het vraagt niet meer om opdrachten, lijnsturing, rapportages en hiërarchie. Het vraagt om verdieping in mensen, in snappen hoe je mensen in elkaar zitten, onder welke omstandigheden ze groeien en ze zelf aan zet laten om in beweging te komen. Veel mensen noemen dit 'nieuw leiderschap'.
Een van de heren in de workshop (met indrukwekkend uniform) vond dit niet heel ingewikkeld klinken. Nadat ik dat beaamde, vroeg hij me of er dan nu zoveel slechte leidinggevende rondlopen. Ik heb uitgelegd dat veel van de huidige leidinggevenden leider zijn geworden in een systeem dat andere talenten vroeg dan er nu worden gevraagd en dat het voor hen dus ook zoeken is.
Vooraf was aangegeven dat een stappenplan waarschijnlijk goed zou werken. Dat had ik voorbereid en we namen het in de workshop, al discussiërend, door (het document hangt hieraan). Het werd een geanimeerd gesprek waarin veel verschillende ideeën over tafel kwamen.
Dezelfde man in uniform stelde de laatste vraag van de workshop:
'Is het echt zo simpel?'
Ik formuleerde het laatste antwoord zorgvuldig:
'Ja'
Bijlagen:

End of content

No more pages to load

Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse e-zine en mis geen enkel Leiderschapsblog, -vacature of -nieuwsbericht meer.