person_outline

Duurzaamheid

Meer
7 jaren 9 maanden geleden #351 door Lindsie
Duurzaamheid werd gestart door Lindsie

ainteasybeinggreen > Duurzaamheid - Lerende Leiders | LeiderschapOp 10 september 2010 luisterde ik vol overgave naar Herman Wijffels. Een hele ochtend lang.

Een mooie herinnering op de dag van de duurzaamheid. Maar niet alleen vandaag. Over het algemeen ben ik niet zo heel erg van “de dag van..”. Vaak gaat het over zaken die niet een dag aandacht verdienen, maar eigenlijk altijd. Zaken die het waard zijn om een grotere rol in ons leven te spelen, bewust en onbewust.

Duurzaamheid is er voor mij zo één. Alleen ikzelf kan me steeds weer afvragen welk verschil IK kan maken. Dat kan niemand anders voor mij beslissen of doen. Hoewel ik me wel graag laat inspireren, zoals door Herman Wijffels en vele anderen. En vaak vind ik het lastig om het onderdeel van mijn bewuste en onbewuste leven te maken.

Lees verder...
Meer
7 jaren 9 maanden geleden - 7 jaren 9 maanden geleden #352 door Ruud
Beantwoord door Ruud in topic Duurzaamheid
Hoi Lindsie,

Bedankt voor je mooie bijdrage!

ook ik was erbij op 10 september 2010. Ik weet het nog goed, onze eerste module van de opleiding Servant Leadership.

Ik heb op de een of andere manier altijd een gevoel van respect voor de natuur gehad, kan er slecht tegen als we door het bos lopen en iemand breekt een tak af of plukt een paddenstoel. Bij de start van de opleiding had ik echter een gevoel van herkenning bij 9 van de 10 kenmerken van Servant Leadership. Het kenmerk 'Rentmeesterschap' daar snapte ik niets van: voor mijn gevoel was dat erbij gezet omdat dit een maatschappelijk verantwoord onderwerp was. (Hoe ver kun je er naast zitten....)

En toen was daar Herman Wijffels met een prachtig authentiek betoog.... voor mij vielen toe een aantal zaken op zijn plek: als we niet voor onszelf kunnen zorgen wordt het moeilijk om voor anderen te zorgen, maar wie zorgt er eigenlijk voor ons? Juist.... de natuur / aarde!

Toch vond ik (persoonlijke mening) dat ook in het betoog van Herman tevens de 'valkuil' zat waarom de natuur en duurzaamheid waarschijnlijk altijd de sluitpost zal blijven: Herman refereerde meerdere malen aan het feit dat wij onze hulpbronnen (de rivieren en zeeën) aan het opgebruiken waren.
Ik voelde het zelfde onbehagen opkomen als bij het afbreken van die paddenstoel in het bos:

“Wie heeft ons God gemaakt om de aardbol onze hulpbron te noemen???”

Dáár dient een 'mind-shift' plaats te vinden, als we de aarde niet meer als hulpbron gaan zien, maar als gelijkwaardige, wellicht dat we dan met z'n allen het noodzakelijke respect op kunnen brengen om goed voor elkaar te zorgen.

Prachtig inzicht vond ikzelf :) > Duurzaamheid - Lerende Leiders | Leiderschap, Herman verwoorde het door te zeggen: “Tja.... ergens in de evolutie hebben we ons zelf gekroond en zijn we op de troon gaan zitten

Duurzaamheid gaat voor mij met name om (wederzijds) respect, en om keuzes maken voor het betere alternatief (biologisch). Niet omdat het moet, maar omdat het kán!

End of content

No more pages to load

Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse e-zine en mis geen enkel Leiderschapsblog, -vacature of -nieuwsbericht meer.