person_outline

Antwoord: Bezitten? Of contact maken, bouwen en verbinden?

Opmerking: U plaats het bericht als een 'gast', u kunt niet meer het bericht bewerken of verwijderen
Gelieve Inloggen of Registreren om deze stap over te slaan.

Uw e-mailadres wordt nooit getoond op de site.
X

Onderwerp geschiedenis van: Bezitten? Of contact maken, bouwen en verbinden?

Toon max. de laatste 6 berichten - (Laatste bericht eerst)

• ruud
  • ruud's Profielfoto > Alle recente Leiderschapsberichten op ons f... | Leiderschap
5 jaren 10 maanden geleden
Bezitten? Of contact maken, bouwen en verbinden?

Hoi Arjan, blijf deze blog maar keer-op-keer lezen...
Ik denk dat het onomkeerbaar is dat wij zijn gaan denken in 'bezitten', dat wij ons als het over de aarde gaat onszelf op de troon hebben gezet en ons tot koning hebben gekroond. Alles wat wij doen, alles wat wij maken en alles wat wij bezitten komt voort uit de natuur: alleen daarvoor al zou de natuur ons respect moeten verdienen en de verbindende factor moeten zijn.
Onze drang naar overleven en het idee dat daarvoor alles veroorloofd is maakt dat we op dit ogenblik al in augustus van dit jaar de hernieuwde energie van de aarde voor dat jaar hebben opgebruikt: ( Earth Overshoot Day : de dag van een bepaald jaar wanneer -vanaf 1 januari geteld- de mensheid wereldwijd net zoveel van de Aardse grondstoffen, voedingswaren, en dergelijke heeft opgebruikt als wat de Aarde in één jaar tijd terug kan opbrengen. Overshoot day kan ook lokaler worden berekend, zoals per werelddeel, per land, per streek, per gemeente of per persoon.)

Schuiven we de rekening door naar onze kinderen en verschuilen we ons achter het onoverzienbare grote geheel waar we toch niets aan kunnen doen, of nemen we onze verantwoording en beginnen we bij onszelf en nemen anderen mee middels creatie (bouwen), inspiratie (vanuit contact) en verbinding?

• Marten Kuipers
  • 's Profielfoto > Alle recente Leiderschapsberichten op ons f... | Leiderschap
6 jaren 2 weken geleden

Helemaal mee eens. Bezit en geld speelt een veel te grote rol in ons bestaan. Besluiten worden veel te veel gemaakt op financiële afwegingen en te weinig op humane. Dat was in de 19e eeuw en nu in de 21e is dat helaas nog steeds zo.

• arjan-jansen
  • arjan-jansen's Profielfoto > Alle recente Leiderschapsberichten op ons f... | Leiderschap
6 jaren 2 weken geleden

man-earth > Alle recente Leiderschapsberichten op ons f... | LeiderschapIk betrap mezelf er regelmatig op dat ik denk dat ik, dat wij, de moderne mensen de waarheid in pacht hebben. We kunnen zoveel, ontdekken en ontwikkelen zoveel fantastische dingen zoals tablets en twitter om er twee te noemen waar ik erg blij mee ben. Dat hadden we een aantal jaren terug toch niet kunnen bedenken?

Soms word ik dan even hardhandig, maar heel prettig, teruggeworpen in het juiste perspectief. Zoals bijvoorbeeld vanochtend gebeurde, toen ik aan het lezen was geslagen in Wibe Veenbaas boek: "Werken met verhalen en metaforen in opleiding, training en therapie". Ik wil het graag met jullie delen.

Lees verder...
Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse e-zine en mis geen enkel Leiderschapsblog, -vacature of -nieuwsbericht meer.