person_outline

× Boekbesprekingen en mededelingen...

Recensie "Dialoog op het werk" van Nancy Dixon

  • mensindialoog
  • mensindialoog's Profielfoto > Recensie "Dialoog op het werk&... | Leiderschap Onderwerp Auteur
  • Offline
Meer
5 jaren 4 maanden geleden #911 door mensindialoog
Recensie "Dialoog op het werk" van Nancy Dixon werd gestart door mensindialoog

dialoogophetwerk > Recensie "Dialoog op het werk&... | Leiderschap"Managers dienen hun oren uit te spuiten en medewerkers, moeten hun tongen trainen. Het is in veel bedrijven de hoogste tijd voor een goed gesprek", meent de Amerikaanse- hoogleraar bestuurskunde Nancy Dixon. Veel managers en medewerkers houden slechte monologen, terwijl ze goede dialogen zouden moeten voeren. Vooral die managers die naar schatting 75 procent van hun werktijd met anderen aan het praten zijn. Wie een echte opleiding volgde, heeft waarschijnlijk evengoed nog nooit gehoord van Chris Argyris, David Bohm, David Johnson, Roger Johnson, Jack Mezirow en Paulo Freire. Gelukkig is, er nu de Dunne Dixon. De Amerikaanse hoogleraar bundelt in honderdzestig pagina's razend knap het werk van bovengenoemde specialisten. De belangrijkste lessen op een rijtje:

Lees verder...
Meer
5 jaren 3 maanden geleden #920 door Lindsie
Beantwoord door Lindsie in topic Recensie "Dialoog op het werk" van Nancy Dixon
Wat een fijne blogs, Joop!

Ze zetten me aan het denken, omdat ik ervaar dat gesprekken en dialogen niet makkelijk zijn. Er zit snel veel ruis op de lijn, door mijn aannames, denkbeelden en overtuigingen. Echt luisteren is dan heel moeilijk. Iets dat voor mijn gesprekspartner waarschijnlijk net zo goed geldt.

En dan is er de ervaring dat ik dacht dat het een goed gesprek was, terwijl de interactie erna aangeeft dat mijn gesprekspartner en ik op een compleet andere frequentie zaten. In eerste instantie heel frustrerend ("hij luistert voor geen meter") en daarna verwarrend ("heb ik me nu zo slecht uitgedrukt?").

De frustratie aan de kant zetten tijdens een volgend gesprek is nog lang niet makkelijk. Niet gehoord worden, of dat gevoel hebben, is funest voor een rustige en gelijkwaardige dialoog.

Ik blijf leren en proberen.

End of content

No more pages to load

×
Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse e-zine en mis geen enkel Leiderschapsblog, -vacature of -nieuwsbericht meer.