person_outline

× Topics met betrekking tot 'Lean en Leiderschap'...

Hoeveel probleemoplossers heb jij ontwikkeld deze week?

Meer
2 jaren 10 maanden geleden #1719 door mariel_s_k

probleemoplossersAfgelopen week was ik in een gesprek met een manager. Hij vertelde mij dat een medewerker een probleem had geconstateerd en enthousiast begonnen was met het oplossen van dit probleem. Klinkt goed, zou je zeggen. Toch vond hij dit niet goed. Hij zei: deze dame heeft al diverse problemen opgelost. De oplossing die ze nu bedacht heeft interesseert mij niet zo veel. Ik wil dat zij nu een andere collega leert zien wat het probleem is en haar laat nadenken over mogelijke oplossingen. Op die manier krijg ik een team met allemaal probleemoplossers in plaats van een enkele enthousiasteling.

Deze manager heeft een lange termijn visie. Hij heeft uiteindelijk veel meer aan medewerkers die de problemen gaan zien, dan nu even snel het resultaat boeken van deze ene procesverbetering. Dit is precies waar Lean omdraait. Een organisatie ontwikkelen waarin iedere medewerker 2 taken heeft: zijn eigen werk en het oplossen van problemen.

Lees verder...
Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse e-zine en mis geen enkel Leiderschapsblog, -vacature of -nieuwsbericht meer.