person_outline

× Topics met betrekking tot 'Leiderschap in de zorg'...

Verpleegkundig Leiderschap

• Vivienne van Leuken
  • Vivienne van Leuken's Profielfoto > Verpleegkundig Leiderschap - Lerende Leiders | Leiderschap Onderwerp Auteur
Meer
1 jaar 8 maanden geleden #1685 door Vivienne van Leuken
Verpleegkundig Leiderschap werd gestart door Vivienne van Leuken

verpleegkundig leiderschap > Verpleegkundig Leiderschap - Lerende Leiders | LeiderschapNa medisch leiderschap, is er nu ook aandacht voor verpleegkundig leiderschap. Waar medisch leiderschap lijkt te zijn ontstaan uit de roep om samen beslissen, participatie en de mens zien, is de roep om verpleegkundig leiderschap van een andere orde.

Marktwerking

Onder invloed van vele factoren zien we het beroep van verpleegkundige steeds meer uitgehold worden. Met de invoering van de marktwerking is het beroep verkleind naar een verzameling taken en klussen. En om te controleren of aan alle gevraagde taken en klussen wordt voldaan (qua tijd, kwaliteit, hoeveelheid, etc.), is er een hele administratie opgetuigd. De focus op kostenreductie is een ideologie geworden, die de essentie van elk vak in de zorg (de mens zien) ontneemt.

Lees verder...
Meer
1 jaar 8 maanden geleden #1686 door kilian
Beantwoord door kilian in topic Verpleegkundig Leiderschap
Beste Vivienne, dank voor je mooie blog. Ik moest denken aan het verhaal dat Harry Sonnenschein schreef over verpleegkundig leiderschap ontwikkelen in het Jeroen Bosch Ziekenhuis ( www.pluspulse.nl/blog/sonnenschein-verpl...-veranderversneller/ ). Geeft een mooi inkijkje in hoe het kan gaan als een organisatie aan de slag gaat met jouw voorstel.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Vivienne van Leuken
  • Vivienne van Leuken
  • Vivienne van Leuken's Profielfoto > Verpleegkundig Leiderschap - Lerende Leiders | Leiderschap Onderwerp Auteur
Meer
1 jaar 7 maanden geleden #1687 door Vivienne van Leuken
Beantwoord door Vivienne van Leuken in topic Verpleegkundig Leiderschap
Beste Kilian,

Ik heb je doorgestuurde link gelezen. Ik lees daarin vooral een inhoudelijk verhaal. Ik zie verpleegkundig leiderschap, en eigenlijk elke vorm van leiderschap, als een menselijk ontwikkelingsverhaal.
In hiërarchische organisaties zie je macht (wat vaak geassocieerd wordt met leiderschap) op basis van kennis (en functie, maar dat is gerelateerd). Iedereen wil zijn kennis (van het eigen vak) dan ook verdiepen, verbreden en uitbreiden om enigszins zeggenschap te verwerven. Het lijkt de vraag naar HBO V-ers te deels te verklaren.
Ik ga er vanuit dat iedereen zijn vak inhoudelijk beheerst. Bij leiderschap gaat het om veel meer dan inhoudelijke kennis. Het gaat vooral om de vaardigheden en moed om voorbij je eigen waarheid te durven en kunnen kijken. Om zelfs aan je eigen waarheid te twijfelen. Niet om je eigen eiland te versterken, maar om bruggen te bouwen. In de zorg wordt veel vanuit eilanden samengewerkt, waarbij geld al gauw leidend wordt, dan de eigen kennis, en daarna komt de patiënt.
De kracht van de verpleegkundige zit in haar/zijn omgang met de patiënt. In het dagdagelijkse werk weet zij/hij als geen ander wat het betekent en wat het oplevert om verbinding te leggen. Om op een duurzame manier met mensen om te gaan. Ik wil ze behoeden dat ze zich mee laten slepen in de gangbare managementontwikkeltrajecten. Waar inhoudelijke kennisontwikkeling en macht op basis van die kennis centraal staan. En wat ik stiekem ook een beetje lees in de link die je me hebt gestuurd.
Verpleegkundigen hoeven niet meer te leren verbinden of in presentie te zijn. Zij hoeven zich alleen maar bewust te worden van de grootte van de kracht die zij in handen hebben. Van daaruit kunnen ze geweldig leiderschap ontwikkelen. Jouw keuze doet er toe. En in de zorg is de keuze voor de patiënt de enige die telt. Laat dat nou precies een belangrijk element van het verpleegkundige vak zijn: de mens zien.
Meer
1 jaar 7 maanden geleden #1692 door twitter
Beantwoord door twitter in topic Verpleegkundig Leiderschap
Meer
1 jaar 4 maanden geleden #1698 door twitter
Beantwoord door twitter in topic Verpleegkundig Leiderschap

End of content

No more pages to load

Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse e-zine en mis geen enkel Leiderschapsblog, -vacature of -nieuwsbericht meer.