person_outline

× Topics met betrekking tot 'Politiek Leiderschap'...

Politiek en dienend-leiderschap, gaat dat wel samen?

Meer
3 jaren 3 maanden geleden #1222 door Rianca
Rianca heeft een nieuw onderwerp gemaakt: Politiek en dienend-leiderschap, gaat dat wel samen?

positivenegative > Politiek en dienend-leiderschap, gaat dat w... | LeiderschapDe reacties waren niet van de lucht, toen ik besloot de politiek in te gaan. “Jij? Jij bent toch niet van die spelletjes en van de macht? Jij gaat toch voor de inhoud en voor de mens?” Ja precies, en daarom vond ik dat ik de politiek in moest gaan. Nu, een klein jaar na mijn aantreden als gemeenteraadslid tijd om eens te kijken wat er van die mooie uitgangspunten over is gebleven. En natuurlijk, veel van de clichés zijn waar. Er zijn politici die vooral de politiek in gaan ter meerdere eer en glorie van zichzelf. Voor de media-aandacht, of om stiekem (ook) hun eigen belangen te behartigen.

Lees verder...
Meer
3 jaren 3 maanden geleden #1225 door franswilms
franswilms antwoordt op het onderwerp: Politiek en dienend-leiderschap, gaat dat wel samen?
Dat is een heel mooi profiel van de dienend-leider in de politiek. Met je blog onderstreep je dat het anders kan, dan wat we zo vaak in de praktijk zien gebeuren. Sterker nog het is er al. We hoeven het alleen maar te versterken... Dat doe je met je blog. Zegt het voort...!
Meer
3 jaren 3 maanden geleden #1226 door Rianca
Rianca antwoordt op het onderwerp: Politiek en dienend-leiderschap, gaat dat wel samen?
Bedankt Frans! Ik geloof echt dat het anders kan, al is het soms roeien tegen de stroom in. Ik hoop alle dienend-leiders in de politiek een hart onder de riem te kunnen steken met mijn bijdrage.
  • Marcel Kolder
  • Marcel Kolder's Profielfoto > Politiek en dienend-leiderschap, gaat dat w... | Leiderschap > Politiek en dienend-leiderschap, gaat dat w... | Leiderschap
3 jaren 3 maanden geleden #1231 door Marcel Kolder
Marcel Kolder antwoordt op het onderwerp: Politiek en dienend-leiderschap, gaat dat wel samen?
De leiders die echt begaan zijn met hun mensen raken uitgeput. Ze kunnen er niet meer tegenop. (old system)
  • Marcel Kolder
  • Marcel Kolder's Profielfoto
3 jaren 3 maanden geleden #1232 door Marcel Kolder
Marcel Kolder antwoordt op het onderwerp: Politiek en dienend-leiderschap, gaat dat wel samen?
7 Ecologische lessen voor politiek leiderschap

1. Het landschap verandert, maar de natuur behoudt zijn waarden

De politicus kijkt naar het veranderend landschap. Van de zomer en herfst naar de kille winter. De politicus blijft standvastig in zijn visie en waarden. Als een standbeeld of boom uitkijkend over de glooiingen van de verandering. Het stuur stevig in handen, prioriterend, actief en gemotiveerd.

2. Dankzij de winter weten we wat de lente is

Onschuld is onze natuurlijke toestand. Ze wordt overwoekerd door de complexiteit van de wereld. Transformatie in de politiek zijn identiek aan de golfbewegingen van de natuur. Soms moet je jezelf opheffen om naar een volgende fase in transitie te komen. Dat geldt voor politicus en partij.

3. In de natuurlijke cyclus bestaat de dood niet

Er is geen oorsprong of einde . De ecologische wet van politiek leiderschap ligt in het feit dat er geen verlies of dood bestaat. De koning is dood. Leve de koning. Sterven en weer geboren worden. Op de resten van de oude stad wordt de nieuwe gebouwd.

4. De natuur kent geen ego

De macht raakt vaak gehecht aan concepten en denkbeelden en vergeten de bron. De wereld van het ego is tijdsgebonden en vluchtig. De natuur is efficiënter. Een zaadje levert amper inspanning om boom te worden. De natuur kent de wil om leiding te nemen. Herkent de wetmatigheid van moeiteloos leven. De ecologisch opererende politicus geeft verkeerde beslissingen toe. Egoloos, dus moeiteloos.

5. De natuur is niet weerbarstig

De politiek leider anticipeert op vele rollen. Niet weerbarstig maar flexibel. Als een bamboestengel. Stevig geworteld doorstaat het de zwaarste stormen. Voel bijvoorbeeld tijdens een storm de sensatie in je lichaam. Dat is je levensenergie. Benut dat in een volgend debat. Het is de flow van leiderschap.

6. De schaduw van de zon wijst je op je onvolledigheid

De omgang met je incompetenties maakt tot wie je bent. Je schaduwdeel is onderdeel van je totale werkelijkheid. Omhels die kant en je wordt een sterker leider. Verstop niet je boosheid of schaamte. Wees als een kind. Transparant in doen en laten. Authentiek en waarachtig.

7. De natuur twijfelt niet

Politiek leiders worden gedreven door een innerlijke verplichting. Noem het zesde zintuig of ‘noblesse oblige’. De innerlijke drijfveer en kompas is ons tweede natuur. Vertrouw erop. Twijfel niet bij politieke keuzes. Het politiek schilderstuk kent geen mededogen.
Meer
3 jaren 3 maanden geleden #1233 door Rianca
Rianca antwoordt op het onderwerp: Politiek en dienend-leiderschap, gaat dat wel samen?
Beste Marcel,

Dat vind ik inderdaad (helaas) ook wel herkenbaar, het kost veel energie. Als je als eenling vecht tegen de stroom, red je het uiteindelijk niet. Maar samen wel, daarom moeten we deze nieuwe norm neerzetten in de politiek, vind ik. Samen kunnen we meer!
Meer
3 jaren 3 maanden geleden - 3 jaren 3 maanden geleden #1234 door Rianca
Wat een mooi stuk zeg Marcel! Ik zeg: opnemen als blog :-) > Politiek en dienend-leiderschap, gaat dat w... | Leiderschap
Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse e-zine en mis geen enkel Leiderschapsblog, -vacature of -nieuwsbericht meer.