person_outline

× Topics met betrekking tot 'Politiek Leiderschap'...

Ook politiek leiderschap begint met persoonlijk leiderschap

Meer
3 jaren 2 maanden geleden #1253 door Rianca
Rianca heeft een nieuw onderwerp gemaakt: Ook politiek leiderschap begint met persoonlijk leiderschap
Je kunt natuurlijk het spel leren spelen en meedoen. Er...

vision > Ook politiek leiderschap begint met persoon... | LeiderschapJe moet een dikke huid hebben als je in de politiek gaat, werd mij verteld. Vroeg of laat krijg je een frontale aanval voor de kiezen, of fungeer je publiekelijk als schietschijf. Veel vaker nog krijg je te maken met onuitgesproken zaken, dealtjes die achter je rug worden gesloten, en medestanders die je ineens de rug toekeren. Spelletjes. Openheid en transparantie ja ja….Hoe ga je daar nu mee om als politicus?

Lees verder...
  • Anna
  • Anna's Profielfoto > Ook politiek leiderschap begint met persoon... | Leiderschap
3 jaren 2 maanden geleden #1255 door Anna
Anna antwoordt op het onderwerp: Ook politiek leiderschap begint met persoonlijk leiderschap
De startuitgangspunten zijn heel herkenbaar en ik ben ervan overtuigd dat een groot deel van politici ook dit voor ogen hebben en oprecht geloven. Echter het is in de praktijk een spel waarbij de spelregels ongestraft kunnen veranderen en zeker niet waarover met elkaar communiceerd wordt, waardoor er meerdere spelers een verschillend spel spelen. Dat is onhandig en niet productief.
Daarnaast is vaak zichtbaar dat hoe langer men in het veld meespeelt het behoud van macht en positie belangrijker lijken te worden dan de zo oprechte en bevlogen uitgangspunten.
De politici die deze bevlogenheid proberen te behouden hebben het over het algemeen lastiger dan degenen die met de wind meewaaien, waar deze ook vandaan komt. Goede politici hebben dan ook helaas tijdelijk succes.
Ze snappen dan dat spel met steeds veranderende spelregels niet..?
Dat geconstateerd te hebben is het misschien tijd om de democratie daar ook beter op inrichten. De krachten benutten die er tijdelijk zijn ipv politici die hun leven lang op een politiek stoel vertoeven ook nog beloond worden met speldjes voor 25 jaar gemeenteraadslid.

Wat kan helpen?
Politici moeten deze bevlogenheid behouden. Politici moet niet afhankelijk zijn van de tijdelijke rol en functie en bang zijn voor verlies van deze stoel. Secundaire regelingen kunnen de democratie helpen, zoals terugkeerregelingen naar oude werkgever (ook in bedrijfsleven), maximale termijnen vaststellen hoelang iemand een rol mag vervullen ( bijv. Max 8 jaar of 2 termijnen), verplichte afspiegeling van maatschappij, meer input en openheid via sociale media, tijdelijke financiele onafhankelijkheid (tegen gaan van niet integer gedrag)
Het zou mooi zijn als politiek leiderschap begint met persoonlijk leiderschap, maar zeker ook behoud van authentiek leiderschap gedurende het proces. In mijn ogen kan enige (tijdelijke) onafhankelijkheid creëren de democratie weer nieuw vertrouwen geven.
Immers de democratie is wel het beste model wat we tot nu toe in de wereld voorhanden hebben en moeten we dus koesteren.
Meer
3 jaren 2 maanden geleden #1256 door Rianca
Rianca antwoordt op het onderwerp: Ook politiek leiderschap begint met persoonlijk leiderschap
Beste Anna,

Dank voor je reactie. Ik herken heel erg wat je zegt, dit is inderdaad hoe het helaas vaak gaat. We moeten de democratie koesteren, maar komen tot nieuwe, gedragen spelregels die niet zomaar even door machtsfactoren omzeild of veranderd kunnen worden. En het gaat ook veranderen, is mijn overtuiging. De samenleving kantelt en het politieke systeem heeft zijn langste tijd gehad en kantelt mee. Het is tijd voor een next-level democracy. Als je me even mailt of linkt, wil ik je mijn ideeën daarover wel sturen. Want samen kunnen we meer!
Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse e-zine en mis geen enkel Leiderschapsblog, -vacature of -nieuwsbericht meer.