person_outline

De geheelde leider

geheeldeleiderDe helende rol van een leider is voor mij een zeer interessant en cruciaal idee. Ik heb een achtergrond als huisarts, ik ben meer dan 10 jaar leidinggevende geweest en nu train ik managers en professionals om betere leiders te worden. Met andere woorden ik heb ervaring met helen, met leidinggeven en met het trainen in leiderschap, waaronder managers trainen hoe zij helende leiders kunnen worden. 

Authentieke Leider, Echte Leiders

De helende leider is ook een belangrijk onderdeel van het Dienend leiderschapsconcept. In het boek Authentieke Leiders, Echte leiders van mijn vriend Koos Groenewoud en Sylvia Main noemt Koos deze kwaliteit expliciet. Een moeilijk maar zo belangrijk onderdeel van leiderschap. Overigens is het boek van Koos en Sylvia aan te bevelen om te lezen. Het biedt de lezer een snelle kijk in een aantal basisprincipes van de authentieke leider. Klik hier om meer over dit boek te lezen!

Heel maken

De helende rol van een leider heeft als doel om de mens heel te maken. Dominees proberen dat, dokters proberen dat en ook leiders zouden dat moeten proberen. Natuurlijk binnen de context van leiderschap. In de context van leiderschap betekent helen, mensen laten ontwikkelen tot wie zij zijn, teams ontwikkelen tot volle potentie en als laatste maar eigen de belangrijkste, jezelf helen, zodat jij jezelf bent. Een geheelde leider is een leider die niet denkt wie hij/zij is, maar is wie hij/zij echt is. Ik ben ervan overtuigd dat als je helend leiderschap wilt vormgeven in je organisatie je allereerst jezelf moet helen en dus een geheelde leider dient te worden.

De Geheelde Leider

Om de lezer duidelijk te maken, wat ik bedoel met zijn wie je echt bent, in plaats van zijn wie jij denkt te moeten zijn, is het volgende verhaal illustratief. Zoals je wellicht weet, ben ik leiderschapstrainer. Ik train mijn klanten hun eigen leiderschapspotentieel te doen ontwaken en daarnaast train ik ze in het Nieuwe Leiderschap, Leiderschap 2.0, de Geheelde Leider of hoe wij het ook willen noemen. In deze vorm van leiderschap staat de potentie van de mens, het algemene belang, samenwerken en je gezond verstand gebruiken centraal. Onlangs had ik een intake voor een nieuwe klant. De klant was onlangs begonnen als manager. Ze vond het spannend en moeilijk. Het moeilijkste vond zij dat de omgeving andere verwachtingen had van haar, en dat zij wilde leren om aan deze verwachtingen te voldoen. Zij had het beeld dat een manager gezag zou moeten uitstralen, en zij wilde dit graag leren.  Zij dacht dat als zij gezag ging uitstralen dat zij een goed manager zou kunnen zijn. Ik wilde haar trainen zodat zij zichzelf kon zijn. Ik wilde haar trainen zodat zij kon loslaten wie zij dacht te moeten zijn, en dat zij kon zijn wie zij was. En vanuit het zijn, vervolgens te groeien. Zij vond deze aanpak te confronterend en heeft uiteindelijk niet voor mijn aanpak gekozen. Om een geheelde leider te worden, zal je veel confrontaties met jezelf moeten aangaan, en zal je het beeld wat je van je zelf hebt, of hoe jij zou moeten zijn, moeten loslaten. Al met al een complex proces.

Geheelde leiders versus ongeheelde leiders

Om inzicht te geven wat ik beschouw als een geheelde leider, volgen er nu een aantal verschillen tussen een geheelde leider en een ongeheelde leider.

  • Geheelde leider: accepteert schuld en verontschuldigt zich
  • Ongeheelde leider: legt de schuld bij anderen
  • Geheelde leider: stelt vragen ter verduidelijking
  • Ongeheelde leider: veronderstelt ( en vaak het negatieve)
  • Geheelde leider: what you see is what you get
  • Ongeheelde leider: verbergt zaken vanwege reputatie
  • Geheelde leider: laat empathie zien
  • Ongeheelde leider: bekritiseert de ander eerst
  • Geheelde leider: is zich bewust dat alleen samen goede resultaten worden geboekt
  • Ongeheelde leider: is trots op zijn onafhankelijkheid
  • Geheelde leider: laat controle los
  • Ongeheelde leider: stuurt dmv controle
  • Geheelde leider: wil anderen graag van dienst zijn
  • Ongeheelde leider: wil bediend worden
  • Geheelde leider: is blij als anderen succes hebben
  • Ongeheelde leider: wil herkenning en erkenning
  • Geheelde leider: is makkelijk te benaderen
  • Ongeheelde leider: heeft afgeschermde positie
  • Geheelde leider: waardeert authenticiteit
  • Ongeheelde leider: focust op het ontvangen van respect

Tot slot

Toen ik bovenstaand lijstje aan het maken was, realiseerde ik mij dat de meeste managers in Nederland eerder een ongeheelde leider zijn dan een geheelde leider. Autocratie, speciale positie, sturen op macht zijn vaardigheden die wij nu waarderen in het leiderschap. Mijn overtuiging is dat dat vaardigheden zijn van een ongeheelde leider. Als je leider wilt zijn, ga aan de slag om jezelf te helen.


Interessant blog? Like it op Facebook, +1 op Google, Tweet het of deel dit blog op andere bookmarking websites.

Guido de Valk
Geschreven door Guido de Valk
Blogger
advertentie lb > De geheelde leider | leiderschap
advertentie lmb > De geheelde leider | leiderschap
Gastmans's Profielfoto
Gastmans antwoordt op het onderwerp: #589 5 jaren 2 weken geleden
Lees ik wat er niet staat?
1)
"Zij had het beeld dat een manager gezag zou moeten uitstralen, en zij wilde dit graag leren.  Zij dacht ... Ik wilde haar trainen zodat zij zichzelf kon zijn. Ik wilde haar trainen zodat zij kon loslaten wie zij dacht te moeten zijn, en dat zij kon zijn wie zij was."
Wat ik lees is een begeleider/trainer die de eigen visie en de eigen doelstellingen boven die van de klant stelt. Dat werkt nooit. Tenzij in een erg onderdanige relatie.
Voor mij vertrekt een authentiek (helende) leider van de doelstellingen van de ander en tracht vanaf dat punt een weg naar authenticiteit (heling) af te leggen. Eerst accepteren en waarderen en dan veranderen.
Een helende leider dient over meer midddelen en technieken te beschikken dan enkel het confronteren. Voor mij is een helende leider iemand die eerst "Ja" zegt, tegen de ander, tegen de situatie, en dan samen kijkt welke weg er dient afgelegd te worden.
2)
Wat het lijstje betreft, een helende leider accepteert geen schuld want hij/zij werkt niet met het begrip "schuld'. Een helende leider kent de kunst van het ontschuldigen (dit is niet verontschuldigen!).
3)
Waarop steunt de uitspraak dat de meeste managers in Nederland eerder een ongeheelde leider zijn? Dit kan best een persoonlijke beleving zijn, maar het wijst voor mij niet op feiten (evidence based facts).

Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: You are posting the message as a 'Guest'

×
Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse nieuwsbrief en mis geen enkel Leiderschapsblog of -nieuwsbericht meer.