Login
Hoofd menu
Selecteer WPM
Drie. Twee. Een. GO! Managers verhogen urgentie, leiders verlagen angst Geschreven door Marc Nieuwland. Stap 1 van traditioneel verandermanagement volgens John Kotter: creëer een gevoel van urgentie. Waarom is die stap zo belangrijk? Simpel gezegd, omdat mensen een natuurlijke angst hebben voor verandering. Totdat urgentie het wint van angst, verandert er niets. De traditionele managementaanpak in de strijd tussen deze twee krachten is het verhogen van urgentie. Hoe banger de medewerker, hoe hoger het urgentie-vuurtje dient te worden opgestookt. Leiders kiezen ervoor om de angst te verlagen. Hoe zit dat? De behoeftepiramide van Maslov leert ons dat eerst lagere behoeften moeten zijn gerealiseerd, voordat hogere kunnen worden ingevuld. Het eerste niveau bestaat uit lichamelijke behoeften. Niveau twee bestaat uit de behoefte aan veiligheid en zekerheid. Die basale behoefte staat op gespannen voet met verandering. Verandering geeft onzekerheid, altijd. Angst voor verandering is dan ook iets volkomen natuurlijks. Leiders bieden mensen een andere vorm van veiligheid en zekerheid, als alternatief voor alles bij het oude houden. Die andere vorm bestaat uit het geven van vertrouwen aan de werkvloer. Wanneer je als ouder niet het vertrouwen hebt dat je kind ooit zal leren lopen, zal je het blijven dragen. Zolang je niet de ruimte biedt aan je kind om te vallen (een fout te maken), leert het nooit lopen (nieuw gedrag), maar blijft het kruipen (oud gedrag). Bovendien ben jij veroordeeld tot het blijven dragen van je kind! Zonder het vertrouwen dat medewerkers zelf het best kunnen bepalen hoe ze hun werk uitvoeren en de veiligheid om fouten te maken en daarvan te leren, zal de angst voor verandering in stand blijven. Een manager die geen vertrouwen durft te geven en veiligheid biedt als er fouten worden gemaakt, is dus gedoemd de urgentie op te krikken als er iets veranderd moet worden. En dat is nu eenmaal het lot van iedere manager; er moet voortdurend iets veranderd worden. Is dat moeilijk als manager? Natuurlijk! Om precies dezelfde reden: je morrelt aan je eigen behoefte aan veiligheid en zekerheid. Als je mensbeeld onvoldoende zekerheid biedt om je mensen vertrouwen te geven, zal je eigen angst het winnen van het urgentiebesef. Dat is ook de reden waarom iets dat rationeel zo eenvoudig te begrijpen is (natuurlijk blijf je je kind niet eeuwig ronddragen) voor veel managers zo moeilijk is om in de praktijk te brengen (vertrouwen is goed, controleren is beter). Voor welke aanpak kies jij? Durf jij je medewerkers vertrouwen te schenken en zo hun angst te verlagen, of ga je voor hoge urgentie? Een andere keus is er niet, tenzij je tevreden bent met de status quo natuurlijk. .Discusieer mee over dit blog of deel het op social media

Managers verhogen urgentie, leiders verlagen angst

Geschreven door Marc Nieuwland. Geplaatst op 17 november 2015.
Hot 8123 treffers 0 favorieten toegevoegd

urgentie-angst > Managers verhogen urgentie, leiders verlagen angst | leiderschapStap 1 van traditioneel verandermanagement volgens John Kotter: creëer een gevoel van urgentie. Waarom is die stap zo belangrijk? Simpel gezegd, omdat mensen een natuurlijke angst hebben voor verandering. Totdat urgentie het wint van angst, verandert er niets.

De traditionele managementaanpak in de strijd tussen deze twee krachten is het verhogen van urgentie. Hoe banger de medewerker, hoe hoger het urgentie-vuurtje dient te worden opgestookt. Leiders kiezen ervoor om de angst te verlagen. Hoe zit dat?

De behoeftepiramide van Maslov leert ons dat eerst lagere behoeften moeten zijn gerealiseerd, voordat hogere kunnen worden ingevuld. Het eerste niveau bestaat uit lichamelijke behoeften. Niveau twee bestaat uit de behoefte aan veiligheid en zekerheid. Die basale behoefte staat op gespannen voet met verandering. Verandering geeft onzekerheid, altijd. Angst voor verandering is dan ook iets volkomen natuurlijks.

Leiders bieden mensen een andere vorm van veiligheid en zekerheid, als alternatief voor alles bij het oude houden. Die andere vorm bestaat uit het geven van vertrouwen aan de werkvloer.

Wanneer je als ouder niet het vertrouwen hebt dat je kind ooit zal leren lopen, zal je het blijven dragen. Zolang je niet de ruimte biedt aan je kind om te vallen (een fout te maken), leert het nooit lopen (nieuw gedrag), maar blijft het kruipen (oud gedrag). Bovendien ben jij veroordeeld tot het blijven dragen van je kind!

Zonder het vertrouwen dat medewerkers zelf het best kunnen bepalen hoe ze hun werk uitvoeren en de veiligheid om fouten te maken en daarvan te leren, zal de angst voor verandering in stand blijven.

Een manager die geen vertrouwen durft te geven en veiligheid biedt als er fouten worden gemaakt, is dus gedoemd de urgentie op te krikken als er iets veranderd moet worden. En dat is nu eenmaal het lot van iedere manager; er moet voortdurend iets veranderd worden.

Is dat moeilijk als manager? Natuurlijk! Om precies dezelfde reden: je morrelt aan je eigen behoefte aan veiligheid en zekerheid. Als je mensbeeld onvoldoende zekerheid biedt om je mensen vertrouwen te geven, zal je eigen angst het winnen van het urgentiebesef. Dat is ook de reden waarom iets dat rationeel zo eenvoudig te begrijpen is (natuurlijk blijf je je kind niet eeuwig ronddragen) voor veel managers zo moeilijk is om in de praktijk te brengen (vertrouwen is goed, controleren is beter).

Voor welke aanpak kies jij? Durf jij je medewerkers vertrouwen te schenken en zo hun angst te verlagen, of ga je voor hoge urgentie? Een andere keus is er niet, tenzij je tevreden bent met de status quo natuurlijk.

advertentie lb > Managers verhogen urgentie, leiders verlagen angst | leiderschap
advertentie lmb > Managers verhogen urgentie, leiders verlagen angst | leiderschap

Marc Nieuwland

Auteur: Marc Nieuwland

2 4240 3
twitter's Profielfoto
twitter antwoordt op het onderwerp: #1486 1 jaar 2 maanden geleden
twitter's Profielfoto
twitter antwoordt op het onderwerp: #1476 1 jaar 3 maanden geleden

Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: You are posting the message as a 'Guest'

Achteruitkijkspiegel_*_ > Managers verhogen urgentie, leiders verlagen angst | leiderschap > Managers verhogen urgentie, leiders verlagen angst | leiderschap
Leidinggeven bestaat grotendeels uit het maken van keuzes, net zoals de rest van het leven overigens. Waar baseer je die keuzes op: feiten of emoties.
fotozee_*_ > Managers verhogen urgentie, leiders verlagen angst | leiderschap
Als je vanuit leiderschap je verdiept in het onderwijs, ontmoet je al snel een opvallend gebruik van termen. Als leider weet je dat bottom up, samensturing,
affiliate-loesje_*_ > Managers verhogen urgentie, leiders verlagen angst | leiderschap
{jssocials call2action="Tijdelijke kans!", hashtags="affiliate, marketing, pleaseRT", via=""} Thought Leadership is not about being known. It is about
andersvereenvoudigen_*_ > Managers verhogen urgentie, leiders verlagen angst | leiderschap
“Wat heb je geleerd?” vraag ik en we doen een rondje. “Hoe we ons werk eenvoudiger kunnen maken, zegt Margo (58), een van de deelnemers aan de workshop.
rochdale_*_ > Managers verhogen urgentie, leiders verlagen angst | leiderschap
Kilian Bennebroek Gravenhorst in gesprek met René Grotendorst,voormalig voorzitter Raad van Bestuur Woningstichting Rochdale Een van de grootste fascinaties
watvindjij_*_ > Managers verhogen urgentie, leiders verlagen angst | leiderschap
Terwijl Linda, m’n vriendin, met een jurk de paskamer inschiet bekijk ik een prachtig tas. De eigenaresse van de winkel lijkt verbaasd, totdat Linda
leanlego_*_ > Managers verhogen urgentie, leiders verlagen angst | leiderschap
Vraag jij jezelf wel eens af, waarom je de dingen doet zoals je ze doet? In het werk bijvoorbeeld. Vul jij nog formulieren in, die eruit zien zoals twintig
probleemoplossers_*_ > Managers verhogen urgentie, leiders verlagen angst | leiderschap
Afgelopen week was ik in een gesprek met een manager. Hij vertelde mij dat een medewerker een probleem had geconstateerd en enthousiast begonnen was met
LeanLeiderschap_*_ > Managers verhogen urgentie, leiders verlagen angst | leiderschap
Lean Leiderschap Lean Leiderschap is het creëren van een zodanige context dat iedere medewerker succesvol kan zijn in het kunnen leveren van datgene
lean_experimenteren_*_ > Managers verhogen urgentie, leiders verlagen angst | leiderschap
    "Het wiel niet telkens opnieuw willen uit vinden” Met grote regelmaat kom je het tegen, de behoefte om een oplossing die op een andere
Achteruitkijkspiegel_*_
Leidinggeven bestaat grotendeels uit het maken van keuzes, net zoals de rest van het leven overigens. Waar baseer je die keuzes op: feiten of emoties.

FacebookG+TwitterRSSLinkedInPaper.li

×
Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse nieuwsbrief en mis geen enkel Leiderschapsblog of -nieuwsbericht meer.

×