Login
Hoofd menu
Selecteer WPM
Drie. Twee. Een. GO! Sturen met de achteruitkijkspiegel; PDCE of PDCA? Geschreven door Marc Nieuwland. Leidinggeven bestaat grotendeels uit het maken van keuzes, net zoals de rest van het leven overigens. Waar baseer je die keuzes op: feiten of emoties. Onderzoek toont aan dat we vaak primair een emotionele keuze maken, die vervolgens (onbewust) gerationaliseerd wordt op basis van een slimme keuze uit de beschikbare feiten. Feiten te over, dus altijd iets te vinden dat in je straatje past. Herkenbaar? Hoe zorg je als leider voor betere besluiten? Tricky dus, de juiste besluiten nemen. Je onbewuste gaat met je op de loop, emoties nemen de overhand en je merkt het niet eens. Hoe zorg je nu voor betere besluiten, gegeven dit mechanisme? Laten we eerst eens naar de feiten kijken. Cijfers liegen niet... toch? Cijfers liegen niet, heet het. Gevaarlijke uitspraak, want het suggereert dat de interpretatie van die cijfers dus ook niet liegt. Verder van de realiteit kun je nauwelijks raken. Een onzinnige interpretatie kan op die manier onterecht gewicht ontlenen aan de cijfers waarop het gebaseerd is. Nog steeds onzin, maar nu verhuld als feit. Nog iets over cijfers: ze representeren de achteruitkijkspiegel. Ze zeggen iets over het verleden. Nuttig? Ja natuurlijk, maar ik kijk al rijdend toch vooral door de voorruit. De vraag is natuurlijk in hoeverre de feiten uit het verleden iets zeggen over de toekomst. Ik denk gek genoeg dat dat vooral afhangt van hoe je de toekomst ziet. Hoe zie jij als leider de toekomst? Zie je de toekomst als iets waarin vooral stabiliteit gewenst is en verassingen moeten worden voorkomen? Cijfers zeggen je dan veel over welke zaken “in control” zijn en welke niet. Niet in control? Dan is ingrijpen het devies. Zo ben je weer lekker snel terug in de comfort zone van het bekende. Zie je de toekomst als iets waar je voortdurend onverwachte zaken zult tegenkomen en moet overwinnen om het doel dat je voor ogen hebt te bereiken? Dan zou ik cijfers, en zeker de voorspellende waarde ervan, met een flinke korrel zout nemen. Je zult mensen moeten leiden aan de hand van jouw toekomstbeeld, niet aan de hand van het verleden. Besluiten moeten durven nemen met een inherente onzekerheid over het succes ervan; je doet immers iets nieuws! Maak je dan geen fouten? Ja natuurlijk wel. Maar vast niet minder dan wanneer je keuzes baseert op het verleden. Als je dan toch fouten maakt, dan maar liever op basis van zaken waar je een goed gevoel bij had. “Zie je wel, het voelde al niet goed” is toch geen verwijt dat je jezelf wilt maken als iets fout ging. Leren van je fouten? En het allerbelangrijkste? Leer van je fouten! Daarbij zijn cijfers weer uitermate bruikbaar. Let er wel op dat de cijfers niet alleen gebruikt worden als verklaring. Je stapt dan in de valkuil van de PDCE cyclus: Plan, Do, Check, Explain (of erger: Excuse). En daarna weer rustig verder slapen want we hebben de afwijking weer verklaard. De A van Act of Adjust wordt dan vergeten. Terwijl de enige manier om iets te veranderen is iets anders te doen. Samengevat: leiderschap = PDCA Kortom, wil je managen op stabiliteit en controle, dan voldoet de PDCE cyclus en de achteruitkijkspiegel. Wil je leiden op basis van een visie over een andere toekomst, concentreer je dan vooral op de voorruit en leer van je fouten; PDCA dus! .Discusieer mee over dit blog of deel het op social media

Sturen met de achteruitkijkspiegel; PDCE of PDCA?

Geschreven door Marc Nieuwland. Geplaatst op 26 januari 2016.
Hot 3875 treffers 0 favorieten toegevoegd

Achteruitkijkspiegel > Sturen met de achteruitkijkspiegel; PDCE of PDCA? | leiderschapLeidinggeven bestaat grotendeels uit het maken van keuzes, net zoals de rest van het leven overigens. Waar baseer je die keuzes op: feiten of emoties. Onderzoek toont aan dat we vaak primair een emotionele keuze maken, die vervolgens (onbewust) gerationaliseerd wordt op basis van een slimme keuze uit de beschikbare feiten. Feiten te over, dus altijd iets te vinden dat in je straatje past. Herkenbaar?

Hoe zorg je als leider voor betere besluiten?

Tricky dus, de juiste besluiten nemen. Je onbewuste gaat met je op de loop, emoties nemen de overhand en je merkt het niet eens. Hoe zorg je nu voor betere besluiten, gegeven dit mechanisme? Laten we eerst eens naar de feiten kijken.

Cijfers liegen niet... toch?

Cijfers liegen niet, heet het. Gevaarlijke uitspraak, want het suggereert dat de interpretatie van die cijfers dus ook niet liegt. Verder van de realiteit kun je nauwelijks raken. Een onzinnige interpretatie kan op die manier onterecht gewicht ontlenen aan de cijfers waarop het gebaseerd is. Nog steeds onzin, maar nu verhuld als feit.

Nog iets over cijfers: ze representeren de achteruitkijkspiegel. Ze zeggen iets over het verleden. Nuttig? Ja natuurlijk, maar ik kijk al rijdend toch vooral door de voorruit. De vraag is natuurlijk in hoeverre de feiten uit het verleden iets zeggen over de toekomst. Ik denk gek genoeg dat dat vooral afhangt van hoe je de toekomst ziet.

Hoe zie jij als leider de toekomst?

Zie je de toekomst als iets waarin vooral stabiliteit gewenst is en verassingen moeten worden voorkomen? Cijfers zeggen je dan veel over welke zaken “in control” zijn en welke niet. Niet in control? Dan is ingrijpen het devies. Zo ben je weer lekker snel terug in de comfort zone van het bekende.

Zie je de toekomst als iets waar je voortdurend onverwachte zaken zult tegenkomen en moet overwinnen om het doel dat je voor ogen hebt te bereiken? Dan zou ik cijfers, en zeker de voorspellende waarde ervan, met een flinke korrel zout nemen. Je zult mensen moeten leiden aan de hand van jouw toekomstbeeld, niet aan de hand van het verleden. Besluiten moeten durven nemen met een inherente onzekerheid over het succes ervan; je doet immers iets nieuws!

Maak je dan geen fouten? Ja natuurlijk wel. Maar vast niet minder dan wanneer je keuzes baseert op het verleden. Als je dan toch fouten maakt, dan maar liever op basis van zaken waar je een goed gevoel bij had. “Zie je wel, het voelde al niet goed” is toch geen verwijt dat je jezelf wilt maken als iets fout ging.

Leren van je fouten?

En het allerbelangrijkste? Leer van je fouten! Daarbij zijn cijfers weer uitermate bruikbaar. Let er wel op dat de cijfers niet alleen gebruikt worden als verklaring. Je stapt dan in de valkuil van de PDCE cyclus: Plan, Do, Check, Explain (of erger: Excuse). En daarna weer rustig verder slapen want we hebben de afwijking weer verklaard. De A van Act of Adjust wordt dan vergeten. Terwijl de enige manier om iets te veranderen is iets anders te doen.

Samengevat: leiderschap = PDCA

Kortom, wil je managen op stabiliteit en controle, dan voldoet de PDCE cyclus en de achteruitkijkspiegel. Wil je leiden op basis van een visie over een andere toekomst, concentreer je dan vooral op de voorruit en leer van je fouten; PDCA dus!

bloggen lb > Sturen met de achteruitkijkspiegel; PDCE of PDCA? | leiderschap
bloggen lmb > Sturen met de achteruitkijkspiegel; PDCE of PDCA? | leiderschap

Marc Nieuwland

Auteur: Marc Nieuwland

2 4240 3
marcnieuwland's Profielfoto
marcnieuwland antwoordt op het onderwerp: #1504 1 jaar 1 maand geleden
Dankjewel John. Je noemt nog iets moois; bijna verstopt. Als je de goede cijfers gebruikt, volgt de actie als vanzelf. Helemaal waar! Gaat helaas ook op voor de verkeerde cijfers. Die ontlokken ook actie, maar dan ongewenst.
johnbeckers's Profielfoto
johnbeckers antwoordt op het onderwerp: #1495 1 jaar 1 maand geleden
Inspirerend. En een mooie aanvulling op wat ik zelf achterwaarts plannen noem. Wat wil je heel graag, daar werkende weg verder in komen, en de (goede) cijfers gebruiken om na te gaan of je echt verder komt. Vaak zijn die cijfers wreed en confronterend en komt die actie er als vanzelf. Do Check Do Check. De voorruit verleidt gauw tot plannenmakerij. Net als cijfers zijn ook plannen maar al te vaak extrapolaties van het hier en nu.

Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: You are posting the message as a 'Guest'

urgentie-angst_*_ > Sturen met de achteruitkijkspiegel; PDCE of PDCA? | leiderschap
Stap 1 van traditioneel verandermanagement volgens John Kotter: creëer een gevoel van urgentie. Waarom is die stap zo belangrijk? Simpel gezegd, omdat
fotozee_*_ > Sturen met de achteruitkijkspiegel; PDCE of PDCA? | leiderschap
Als je vanuit leiderschap je verdiept in het onderwijs, ontmoet je al snel een opvallend gebruik van termen. Als leider weet je dat bottom up, samensturing,
affiliate-loesje_*_ > Sturen met de achteruitkijkspiegel; PDCE of PDCA? | leiderschap
{jssocials call2action="Tijdelijke kans!", hashtags="affiliate, marketing, pleaseRT", via=""} Thought Leadership is not about being known. It is about
andersvereenvoudigen_*_ > Sturen met de achteruitkijkspiegel; PDCE of PDCA? | leiderschap
“Wat heb je geleerd?” vraag ik en we doen een rondje. “Hoe we ons werk eenvoudiger kunnen maken, zegt Margo (58), een van de deelnemers aan de workshop.
rochdale_*_ > Sturen met de achteruitkijkspiegel; PDCE of PDCA? | leiderschap
Kilian Bennebroek Gravenhorst in gesprek met René Grotendorst,voormalig voorzitter Raad van Bestuur Woningstichting Rochdale Een van de grootste fascinaties
watvindjij_*_ > Sturen met de achteruitkijkspiegel; PDCE of PDCA? | leiderschap
Terwijl Linda, m’n vriendin, met een jurk de paskamer inschiet bekijk ik een prachtig tas. De eigenaresse van de winkel lijkt verbaasd, totdat Linda
leanlego_*_ > Sturen met de achteruitkijkspiegel; PDCE of PDCA? | leiderschap
Vraag jij jezelf wel eens af, waarom je de dingen doet zoals je ze doet? In het werk bijvoorbeeld. Vul jij nog formulieren in, die eruit zien zoals twintig
probleemoplossers_*_ > Sturen met de achteruitkijkspiegel; PDCE of PDCA? | leiderschap
Afgelopen week was ik in een gesprek met een manager. Hij vertelde mij dat een medewerker een probleem had geconstateerd en enthousiast begonnen was met
LeanLeiderschap_*_ > Sturen met de achteruitkijkspiegel; PDCE of PDCA? | leiderschap
Lean Leiderschap Lean Leiderschap is het creëren van een zodanige context dat iedere medewerker succesvol kan zijn in het kunnen leveren van datgene
lean_experimenteren_*_ > Sturen met de achteruitkijkspiegel; PDCE of PDCA? | leiderschap
    "Het wiel niet telkens opnieuw willen uit vinden” Met grote regelmaat kom je het tegen, de behoefte om een oplossing die op een andere
Kan_ik_u_helpen_*_ > Sturen met de achteruitkijkspiegel; PDCE of PDCA? | leiderschap
Wanneer je in een winkel bent wordt de vraag ‘Kan ik u helpen?’ regelmatig gesteld. Soms merk ik dat het een verplichte vraag is die het personeel

FacebookG+TwitterRSSLinkedInPaper.li

×
Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse nieuwsbrief en mis geen enkel Leiderschapsblog of -nieuwsbericht meer.

×