Login
Hoofd menu
Selecteer WPM
Drie. Twee. Een. GO! Hoeveel probleemoplossers heb jij ontwikkeld deze week? Geschreven door Mariel Koopmans. Afgelopen week was ik in een gesprek met een manager. Hij vertelde mij dat een medewerker een probleem had geconstateerd en enthousiast begonnen was met het oplossen van dit probleem. Klinkt goed, zou je zeggen. Toch vond hij dit niet goed. Hij zei: deze dame heeft al diverse problemen opgelost. De oplossing die ze nu bedacht heeft interesseert mij niet zo veel. Ik wil dat zij nu een andere collega leert zien wat het probleem is en haar laat nadenken over mogelijke oplossingen. Op die manier krijg ik een team met allemaal probleemoplossers in plaats van een enkele enthousiasteling. Deze manager heeft een lange termijn visie. Hij heeft uiteindelijk veel meer aan medewerkers die de problemen gaan zien, dan nu even snel het resultaat boeken van deze ene procesverbetering. Dit is precies waar Lean omdraait. Een organisatie ontwikkelen waarin iedere medewerker 2 taken heeft: zijn eigen werk en het oplossen van problemen. Wat vraagt dit van medewerkers? Ten eerste moeten medewerkers “leren zien”. Leren zien dat in hun proces verspillingen zitten. Het is niet zo zeer belangrijk dat medewerkers het rijtje verspillingen kunnen opdreunen, omdat ze dat geleerd hebben in een training. Het is belangrijk dat medewerkers inzien op welke manier die verspillingen in hun proces tot uiting komen en daarvoor moet je ze internaliseren, je eigen maken en ze kunnen visualiseren. Zo lijkt  correctie een eenvoudige verspillingsvorm. In de praktijk blijkt echter dat mensen vaak gewend zijn aan procesfouten. Altijd een bepaalde pop-up met een foutmelding wegklikken. Een formulier dat zelden foutloos wordt aangeleverd waarbij de medewerker zonder erbij na te denken de ontbrekende informatie op een andere manier probeert te achterhalen. Of de ene afdeling print etiketten en niet ze aan een formulier. De volgende schakel in het proces haalt de nietjes eruit en gooit de formulieren weg en plakt de etiketten op een ander formulier. Wanneer een medewerker zich weer leert verbazen over dit soort rare dingen in hun eigen proces, is een nieuwe probleemoplosser geboren. Wat vraagt dit van leidinggevenden? Leidinggevenden moeten werkomstandigheden creëren waarin problemen kunnen worden opgelost door de mensen die zelf in het proces werkzaam zijn. Zij moeten zorgen dat medewerkers de ruimte krijgen te “leren zien” en stimuleren dat zij experimenten gaan uitvoeren. Stimuleren dat aangedragen oplossingen zo snel mogelijk worden uitgeprobeerd. Ervoor zorgen dat als het niet de goede oplossing blijkt te zijn medewerkers aangemoedigd worden de oplossing verder te verbeteren. Dit alles in een werkomgeving waarin medewerkers zich veilig en gewaardeerd voelen. Talent De 8 vormen van verspilling heeft niet voor niets ´Talent´ in het rijtje staan. Dit is de grootste vorm van verspilling in een organisatie: het niet benutten van het verbeterpotentieel van alle medewerkers in je organisatie. Om Talent niet te verspillen heb je leidinggevenden nodig die luisteren naar de verbeterideeën die leven op de werkvloer en die het mogelijk maken deze verbetervoorstellen te implementeren. Hiervoor is een lange termijn visie nodig over het ontwikkelen van medewerkers. Want hoe geweldig zou het zijn dat managers onderling gesprekken voeren over hoeveel probleemoplossers zij hebben ontwikkeld in plaats van over hoeveel medewerkers zij ‘onder zich hebben werken…?!’ .Discusieer mee over dit blog of deel het op social media

Hoeveel probleemoplossers heb jij ontwikkeld deze week?

Geschreven door Mariel Koopmans. Geplaatst op 13 maart 2016.
Hot 5558 treffers 0 favorieten toegevoegd

probleemoplossers > Hoeveel probleemoplossers heb jij ontwikkeld deze week? | leiderschapAfgelopen week was ik in een gesprek met een manager. Hij vertelde mij dat een medewerker een probleem had geconstateerd en enthousiast begonnen was met het oplossen van dit probleem. Klinkt goed, zou je zeggen. Toch vond hij dit niet goed. Hij zei: deze dame heeft al diverse problemen opgelost. De oplossing die ze nu bedacht heeft interesseert mij niet zo veel. Ik wil dat zij nu een andere collega leert zien wat het probleem is en haar laat nadenken over mogelijke oplossingen. Op die manier krijg ik een team met allemaal probleemoplossers in plaats van een enkele enthousiasteling.

Deze manager heeft een lange termijn visie. Hij heeft uiteindelijk veel meer aan medewerkers die de problemen gaan zien, dan nu even snel het resultaat boeken van deze ene procesverbetering. Dit is precies waar Lean omdraait. Een organisatie ontwikkelen waarin iedere medewerker 2 taken heeft: zijn eigen werk en het oplossen van problemen.

Wat vraagt dit van medewerkers?

Ten eerste moeten medewerkers “leren zien”. Leren zien dat in hun proces verspillingen zitten. Het is niet zo zeer belangrijk dat medewerkers het rijtje verspillingen kunnen opdreunen, omdat ze dat geleerd hebben in een training. Het is belangrijk dat medewerkers inzien op welke manier die verspillingen in hun proces tot uiting komen en daarvoor moet je ze internaliseren, je eigen maken en ze kunnen visualiseren. Zo lijkt  correctie een eenvoudige verspillingsvorm. In de praktijk blijkt echter dat mensen vaak gewend zijn aan procesfouten. Altijd een bepaalde pop-up met een foutmelding wegklikken. Een formulier dat zelden foutloos wordt aangeleverd waarbij de medewerker zonder erbij na te denken de ontbrekende informatie op een andere manier probeert te achterhalen. Of de ene afdeling print etiketten en niet ze aan een formulier. De volgende schakel in het proces haalt de nietjes eruit en gooit de formulieren weg en plakt de etiketten op een ander formulier.

Wanneer een medewerker zich weer leert verbazen over dit soort rare dingen in hun eigen proces, is een nieuwe probleemoplosser geboren.

Wat vraagt dit van leidinggevenden?

Leidinggevenden moeten werkomstandigheden creëren waarin problemen kunnen worden opgelost door de mensen die zelf in het proces werkzaam zijn. Zij moeten zorgen dat medewerkers de ruimte krijgen te “leren zien” en stimuleren dat zij experimenten gaan uitvoeren. Stimuleren dat aangedragen oplossingen zo snel mogelijk worden uitgeprobeerd. Ervoor zorgen dat als het niet de goede oplossing blijkt te zijn medewerkers aangemoedigd worden de oplossing verder te verbeteren. Dit alles in een werkomgeving waarin medewerkers zich veilig en gewaardeerd voelen.

Talent

De 8 vormen van verspilling heeft niet voor niets ´Talent´ in het rijtje staan. Dit is de grootste vorm van verspilling in een organisatie: het niet benutten van het verbeterpotentieel van alle medewerkers in je organisatie. Om Talent niet te verspillen heb je leidinggevenden nodig die luisteren naar de verbeterideeën die leven op de werkvloer en die het mogelijk maken deze verbetervoorstellen te implementeren. Hiervoor is een lange termijn visie nodig over het ontwikkelen van medewerkers.

Want hoe geweldig zou het zijn dat managers onderling gesprekken voeren over hoeveel probleemoplossers zij hebben ontwikkeld in plaats van over hoeveel medewerkers zij ‘onder zich hebben werken…?!’

advertentie lb > Hoeveel probleemoplossers heb jij ontwikkeld deze week? | leiderschap
advertentie lmb > Hoeveel probleemoplossers heb jij ontwikkeld deze week? | leiderschap

Mariel Koopmans

Auteur: Mariel Koopmans

5 10065 6

Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: You are posting the message as a 'Guest'

Kan_ik_u_helpen_*_ > Hoeveel probleemoplossers heb jij ontwikkeld deze week? | leiderschap > Hoeveel probleemoplossers heb jij ontwikkeld deze week? | leiderschap
Wanneer je in een winkel bent wordt de vraag ‘Kan ik u helpen?’ regelmatig gesteld. Soms merk ik dat het een verplichte vraag is die het personeel
4waystop_*_ > Hoeveel probleemoplossers heb jij ontwikkeld deze week? | leiderschap
Vraag jij je ook wel eens af waarom veranderingen zo moeizaam gaan in een organisatie? Irriteer jij je ook wel eens (of regelmatig) aan alle bureaucratie
alarmhoteldeur_*_ > Hoeveel probleemoplossers heb jij ontwikkeld deze week? | leiderschap
Wanneer een alarm afgaat komt iedereen snel in actie. Of het nu een brandalarm is, of een signaal dat je je autogordel niet om hebt. Het zorgt voor veiligheid
curious_*_ > Hoeveel probleemoplossers heb jij ontwikkeld deze week? | leiderschap
Wanneer je ’s ochtends naar je werk rijdt zul je jezelf zelden de vraag stellen ‘Moet ik links of rechts?’ Je stapt in de auto en je weet welke kant
fotozee_*_ > Hoeveel probleemoplossers heb jij ontwikkeld deze week? | leiderschap
Als je vanuit leiderschap je verdiept in het onderwijs, ontmoet je al snel een opvallend gebruik van termen. Als leider weet je dat bottom up, samensturing,
affiliate-loesje_*_ > Hoeveel probleemoplossers heb jij ontwikkeld deze week? | leiderschap
{jssocials call2action="Tijdelijke kans!", hashtags="affiliate, marketing, pleaseRT", via=""} Thought Leadership is not about being known. It is about
andersvereenvoudigen_*_ > Hoeveel probleemoplossers heb jij ontwikkeld deze week? | leiderschap
“Wat heb je geleerd?” vraag ik en we doen een rondje. “Hoe we ons werk eenvoudiger kunnen maken, zegt Margo (58), een van de deelnemers aan de workshop.
rochdale_*_ > Hoeveel probleemoplossers heb jij ontwikkeld deze week? | leiderschap
Kilian Bennebroek Gravenhorst in gesprek met René Grotendorst,voormalig voorzitter Raad van Bestuur Woningstichting Rochdale Een van de grootste fascinaties
watvindjij_*_ > Hoeveel probleemoplossers heb jij ontwikkeld deze week? | leiderschap
Terwijl Linda, m’n vriendin, met een jurk de paskamer inschiet bekijk ik een prachtig tas. De eigenaresse van de winkel lijkt verbaasd, totdat Linda
leanlego_*_ > Hoeveel probleemoplossers heb jij ontwikkeld deze week? | leiderschap
Vraag jij jezelf wel eens af, waarom je de dingen doet zoals je ze doet? In het werk bijvoorbeeld. Vul jij nog formulieren in, die eruit zien zoals twintig
LeanLeiderschap_*_ > Hoeveel probleemoplossers heb jij ontwikkeld deze week? | leiderschap
Lean Leiderschap Lean Leiderschap is het creëren van een zodanige context dat iedere medewerker succesvol kan zijn in het kunnen leveren van datgene
lean_experimenteren_*_ > Hoeveel probleemoplossers heb jij ontwikkeld deze week? | leiderschap
    "Het wiel niet telkens opnieuw willen uit vinden” Met grote regelmaat kom je het tegen, de behoefte om een oplossing die op een andere
Achteruitkijkspiegel_*_ > Hoeveel probleemoplossers heb jij ontwikkeld deze week? | leiderschap
Leidinggeven bestaat grotendeels uit het maken van keuzes, net zoals de rest van het leven overigens. Waar baseer je die keuzes op: feiten of emoties.
Kan_ik_u_helpen_*_
Wanneer je in een winkel bent wordt de vraag ‘Kan ik u helpen?’ regelmatig gesteld. Soms merk ik dat het een verplichte vraag is die het personeel

FacebookG+TwitterRSSLinkedInPaper.li

×
Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse nieuwsbrief en mis geen enkel Leiderschapsblog of -nieuwsbericht meer.

×