person_outline

LEAN on me

leanlego > LEAN on me | leiderschapVraag jij jezelf wel eens af, waarom je de dingen doet zoals je ze doet? In het werk bijvoorbeeld. Vul jij nog formulieren in, die eruit zien zoals twintig jaar geleden? Is het werkproces nog precies zoals toen je begon bij deze werkgever? Doe je de dingen, omdat het nu eenmaal is, zoals het is?

Theorieën

Al jaren wordt in gewerkt op basis van LEAN-verbetertechnieken. De oorspronkelijke uitgangspunten zijn verrijkt met nieuwe. Daarnaast is er een scala aan nieuwe theorieën om projecten en bedrijven nog beter te leiden. Theorieën die in eenvoudige opstellingen logisch lijken (of zelfs gebleken zijn), maar die in de praktijk van alledag niet per se tot verbetering leiden.

De factor mens

Hoe frustrerend om te merken dat je hebt geïnvesteerd in verbetering, als het maar niet leidt tot de beoogde resultaten. We zijn geneigd om het proces opnieuw te bekijken en te blijven zoeken naar waar het proces kan worden verbeterd. Continue verbeteren wordt dn een doel op zich, waarin we de factor mens vaak vergeten.

Bijzonder succesvol

Het blijven verbeteren van het proces – hoe meer efficiënt het ook mag lijken – leidt niet tot verbetering als we de mensen die het moeten doen niet actief betrekken.

In plaats van de mens in het proces te (blijven) zien als een risico, biedt het kijken naar mensen in kansen en mogelijkheden duurzame verbetering. Mensen bieden de mogelijkheid om een gewoon proces tot een bijzonder succesvol proces te maken.

Luisteren

Luisteren naar de mensen op de werkvloer levert meer op dan (alleen) te kijken waar verspilling lijkt op te treden. Want wat verspilling lijkt, hoeft dat niet per definitie te zijn.

In het gezicht

Veel leidinggevenden zien bijvoorbeeld een dagstart of een bordoverleg met medewerker ‘op de werkvloer’ als verspilling. En toch, juist deze momenten komen de echte verspillingen naar voren. Het is dan, dat mensen hun mond open trekken en je ‘recht in het gezicht’ vertellen waarom fouten worden gemaakt en beter nog; hoe ze op te lossen.

Verspilling

Onlangs hoorde ik van een directeur/eigenaar die iedere dag over ‘de werkvloer’ liep omdat hij contact met zijn mensen belangrijk vond. Hij vond het belangrijk dat die mensen alle ruimte hadden om te doen wat nodig was, om de machines draaiende te houden. Ongewild was zijn boodschap: Machines mogen niet stilstaan; de boel moet draaien. Stilstand is verspilling. Had hij echt geluisterd naar zijn mensen, dat had hij de verspillingen van meer dan een miljoen euro per jaar fors kunnen reduceren, simpelweg door tijd te bieden voor het terugdringen van echte verspillingen.

Leun op mij

LEAN werken vraagt om ruimte voor medewerkers om hun zegje te doen. Het vraagt van leidinggevenden om los durven laten. Het vraagt om de mensen die het werk doen de gelegenheid te bieden om oplossingen te vinden; ook al betekent het dat een machine wat langer stil moet staan of betekent het dat het werk even stilgelegd moet worden.

Lean werken vraagt aandacht voor elkaar, de bereidheid om te luisteren en zelfs om af en toe te zeggen: ‘Sorry, ik heb me vergist. Je hebt gelijk.’

Lean wordt dan vanzelf elkaar verder helpen. Op elkaar kunnen bouwen: leun op mij!

Meer en weer in beweging

Samen met een expert op het gebied van (LEAN) verbetertechnieken verzorg ik bij een ROC in het zuiden van het land regelmatig masterclasses. De deelnemers aan deze masterclasses, senior medewerkers en leidinggevenden uit zowel de procesindustrie als de bouw, ervaren al snel waarom ze, hoe, wat anders kunnen doen. Ze komen in (weer en meer) beweging, simpelweg omdat we een platform bieden voor menselijkheid. 

Foto: © 2017, Alphen aan den Rijn, De Talentwekker


Interessant blog? Like it op Facebook, +1 op Google, Tweet het of deel dit blog op andere bookmarking websites.

Geschreven door
Pro-Blogger Top Blogger

Mijn krachtigste wapen als politieagent in de jaren ’80 van de vorige eeuw, was mijn communicatie. Met die les ben ik gaan werken bij een grote belangenbehartiger (NGO). Ik richtte me met project- en programmamanagement vooral op de bedrijfsvoering en werkte in HR. Daarbij ging het vaak om wezenlijke (organisatie-) veranderingen.

Wat ik heb ervaren is dat verandering vaak worden ingezet vanuit ‘wat niet goed gaat’. Voor mij is echter niet het onvermogen, disfunctioneren of bijvoorbeeld een latente houding het uitgangspunt. Juist de kracht die in mensen schuilt vormt de basis voor frisse sparringsessies, scherpe adviezen, gerichte training en coaching. De vraag is dan: Hoe doe je dat? en vervolgens Hoe doe je dat samen?

Dat is precies waar het om draait bij How Company: hoe doen je dingen anders én; 'hoe doe je dat in goed gezelschap; good Company" Als trainer en coach voor How Company werk ik in een team dat herhaaldelijk het CEDEO-keurmerk kreeg, met op alle onderdelen een ongekend hoge klanttevredenheid. En dat met klanten als CoolCat, Philips, Siemens, Jakobs Douwe Egberts, Summa College en Avans Hogeschool. Mijn talent als trainer zet ik graag in als het erom gaat mensen het beste uit zichzelf te laten halen. Individueel, in teamverband en op organisatieniveau. 


Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: You are posting the message as a 'Guest'

×
Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse nieuwsbrief en mis geen enkel Leiderschapsblog of -nieuwsbericht meer.