Login
Hoofd menu
Selecteer WPM
Drie. Twee. Een. GO! Wie niet luisteren wil moet voelen Geschreven door Ruud van Lent.   Iedereen heeft het er inmiddels over: het belang van luisteren. En dat is goed! Ik ben van mening dat als we oprecht luisteren naar de ander we tot betere inzichten, tot een 'wij' gevoel en daardoor uiteindelijk tot betere prestaties en groei komen. Oprecht luisteren, met de intentie om het probleem op te lossen, moet van twee kanten komen: luisteren doe je niet in je eentje. Vaak 'betrap' ik leidinggevenden wel eens op de uitspraak: 'je luistert niet naar mij'. Wat ze eigenlijk bedoelen te zeggen is: 'je doet niet wat ik zeg!' en dat is natuurlijk heel wat anders dan luisteren! "Henk is de nieuwe leidinggevende van een team van technisch specialisten, Karel is leidinggevende binnen een business unit van dezelfde organisatie.Karel heeft een probleem, hij is verantwoordelijk voor de omzet van zijn Business Unit en de middelen waarmee hij die omzet moet behalen zijn onvoldoende van kwaliteit en stabiliteit, er worden wel verbeteringen doorgevoerd, maar dat gaat in zijn ogen niet snel genoeg. In een escalatie gesprek hierover met Henk begon Karel zijn betoog met 'moet je eens goed luisteren, ik ga je helpen', om vervolgens al probleem analyserend de (technische) diepte in te duiken om met de oplossing en onder vermelding van 'zie je wel dat het allemaal niet zo moeilijk is' af te sluiten. Henk had goed geluisterd en gaf hem terug dat hij begreep wat het probleem was, maar dat onderdeel van het probleem, en mogelijk het uitblijven van de oplossing, wellicht ook gelegen was in het feit, en hij refereerde aan Karel zijn technische analyse, dat leidinggevenden op de stoel van de technisch specialisten gingen zitten om op basis van hun (beperkte) technische kennis oplossingen te besluiten en, wellicht nog erger, niet getoetste / reële verwachtingen neer te leggen bij senior management....Henk stelde voor om terug te gaan naar het probleem, de analyse van Karel te gebruiken om de goede mensen (technisch specialisten) aan tafel te krijgen en daar de inhoudelijke discussie te voeren die nodig was om niet alleen het probleem opgelost te krijgen, maar ook om de oplossing gedragen te krijgen door de mensen die het daadwerkelijk moesten gaan uitvoeren. In de georganiseerde sessie die daarop volgde startte Karel vol passie en bevlogenheid met zijn verhaal. Vol verbazing luisterden de uitgenodigde technisch specialisten naar zijn betoog. Een van de specialisten verzamelde al zijn moed en haalde in een klap de belangrijkste technische aanname die de Karel had gedaan onderuit... en daarmee niet alleen zijn oplossing, maar ook zijn plan en beoogde tijdlijnen... Het echte probleem werd toen in een klap helder: de verwachtingen bij senior management waren al 'gemanaged', de tijdslijnen gecommuniceerd. Karel verloor de (schijn) 'controle' en viel terug in machts-modus: “jullie luisteren niet naar mij! Linksom of rechtsom het moet zo opgelost worden anders hebben jullie een probleem”.Het probleem was niet alleen meer het technische probleem, maar het was vooral zijn 'gezichtsverlies'..." Wie niet luisteren wil moet voelen, zeggen ze wel eens... en voelen doen ze het in de 'strijd' die volgde uiteindelijk allemaal... [Ook hier verschenen: Wie niet luisteren wil moet voelen]   .Discusieer mee over dit blog of deel het op social media

Wie niet luisteren wil moet voelen

 

Always-ListenIedereen heeft het er inmiddels over: het belang van luisteren. En dat is goed! Ik ben van mening dat als we oprecht luisteren naar de ander we tot betere inzichten, tot een 'wij' gevoel en daardoor uiteindelijk tot betere prestaties en groei komen.

Oprecht luisteren, met de intentie om het probleem op te lossen, moet van twee kanten komen: luisteren doe je niet in je eentje.

Vaak 'betrap' ik leidinggevenden wel eens op de uitspraak: 'je luistert niet naar mij'. Wat ze eigenlijk bedoelen te zeggen is: 'je doet niet wat ik zeg!' en dat is natuurlijk heel wat anders dan luisteren!

"Henk is de nieuwe leidinggevende van een team van technisch specialisten, Karel is leidinggevende binnen een business unit van dezelfde organisatie.
Karel heeft een probleem, hij is verantwoordelijk voor de omzet van zijn Business Unit en de middelen waarmee hij die omzet moet behalen zijn onvoldoende van kwaliteit en stabiliteit, er worden wel verbeteringen doorgevoerd, maar dat gaat in zijn ogen niet snel genoeg. In een escalatie gesprek hierover met Henk begon Karel zijn betoog met 'moet je eens goed luisteren, ik ga je helpen', om vervolgens al probleem analyserend de (technische) diepte in te duiken om met de oplossing en onder vermelding van 'zie je wel dat het allemaal niet zo moeilijk is' af te sluiten. Henk had goed geluisterd en gaf hem terug dat hij begreep wat het probleem was, maar dat onderdeel van het probleem, en mogelijk het uitblijven van de oplossing, wellicht ook gelegen was in het feit, en hij refereerde aan Karel zijn technische analyse, dat leidinggevenden op de stoel van de technisch specialisten gingen zitten om op basis van hun (beperkte) technische kennis oplossingen te besluiten en, wellicht nog erger, niet getoetste / reële verwachtingen neer te leggen bij senior management....Henk stelde voor om terug te gaan naar het probleem, de analyse van Karel te gebruiken om de goede mensen (technisch specialisten) aan tafel te krijgen en daar de inhoudelijke discussie te voeren die nodig was om niet alleen het probleem opgelost te krijgen, maar ook om de oplossing gedragen te krijgen door de mensen die het daadwerkelijk moesten gaan uitvoeren.

In de georganiseerde sessie die daarop volgde startte Karel vol passie en bevlogenheid met zijn verhaal. Vol verbazing luisterden de uitgenodigde technisch specialisten naar zijn betoog. Een van de specialisten verzamelde al zijn moed en haalde in een klap de belangrijkste technische aanname die de Karel had gedaan onderuit... en daarmee niet alleen zijn oplossing, maar ook zijn plan en beoogde tijdlijnen...

Het echte probleem werd toen in een klap helder: de verwachtingen bij senior management waren al 'gemanaged', de tijdslijnen gecommuniceerd. Karel verloor de (schijn) 'controle' en viel terug in machts-modus: “jullie luisteren niet naar mij! Linksom of rechtsom het moet zo opgelost worden anders hebben jullie een probleem”.
Het probleem was niet alleen meer het technische probleem, maar het was vooral zijn 'gezichtsverlies'..."

Wie niet luisteren wil moet voelen, zeggen ze wel eens... en voelen doen ze het in de 'strijd' die volgde uiteindelijk allemaal...

[Ook hier verschenen: Wie niet luisteren wil moet voelen]

 


Interesting blog? Like it on Facebook, +1 on Google, Tweet it or share this article on other bookmarking websites.

Geschreven door
Pro-Blogger Expert Blogger

Mijn missie is het verder ont-wikkelen van (persoonlijk) leiderschap bij mensen en organisaties. Op een positieve, inspirerende en prikkelende manier bege-leid ik professionals en managers in het loslaten van het oude controle, macht en 'sense of urgency' denken. Hierdoor zal de focus binnen een organisatie / afdeling gaan verschuiven van problemen naar perspectief, van klagen en kritiek geven naar samenwerken, verantwoordelijkheid en eigenaarschap nemen.
Dit resulteert in een verschuiving van macht naar kracht, van controle naar vertrouwen en van 'moeten' naar 'willen'.

Diensten

Wil je meer weten of vrijblijvend een keer samen over de voor jou of jouw organisatie toegevoegde waarde van mijn diensten klankborden? Voel je vrij om [contact] op te nemen, ik kom graag een keer op bezoek voor een goed gesprek!

 

Creatie ↝ Inspiratie ⥁ Verbinden ⇶ Groei ∞ | Leiderschap katalysator ☇ | S.L.Ï.M. ⇢ Servant Leadership Ïn Motion | Coaching ≟ | Open Source ⌘ | Sustainability ♻ | ruudOntwikkelt.nl | Onlinecommunityhub.nl


Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: You are posting the message as a 'Guest'

graffiti-revolution_*_ > Wie niet luisteren wil moet voelen | leiderschap > Wie niet luisteren wil moet voelen | leiderschap
Er is reuring in de wereld. Na ons eigen Oekraïne referendum, de Brexit, de verkiezing van Donald Trump als aanstaande president van de Verenigde Staten,
letgo_*_ > Wie niet luisteren wil moet voelen | leiderschap
5 jaar Lerende Leiders, vijf jaar intensief bezig zijn met Leiderschap. In die vijf jaar vele vormen en namen voor leiderschap voorbij zien komen. Ik hou
jezelfblijven_*_ > Wie niet luisteren wil moet voelen | leiderschap
Ik weet het nog goed, het moment dat ik een coach opleiding ging volgen. Blijkbaar was ik niet de enige want in een keer zag en hoorde ik overal mensen
dieselgate-02_*_ > Wie niet luisteren wil moet voelen | leiderschap
Nog maar net bekomen van het lezen van het boek van Joris Luyendijk over de bankencrisis (Boek: “Dit kan niet waar zijn”), staat ons de volgende crisis
kantelgeneratie_*_ > Wie niet luisteren wil moet voelen | leiderschap
Waarschijnlijk hebben jullie er wel wat van mee gekregen: Het Kantelingsalfabet: Een unieke co-creatie van meer dan 100 auteurs, redacteuren en partners
Boekpresentatie2_*_ > Wie niet luisteren wil moet voelen | leiderschap
Wat zijn de vragen, als je op weg bent naar nieuw leiderschap? De zestig deelnemers aan de presentatie van mijn nieuwste boek hebben hier een antwoord
Schoolschade_*_
Schoolschade is de term die psychologen gebruiken voor leerlingen die zodanig zijn beschadigd op het basis of voortgezet onderwijs, dat ze burn out, depressie,
weconomics-9_*_ > Wie niet luisteren wil moet voelen | leiderschap
Beste Paul, Ik heb je laatste brief met veel aandacht gelezen. Dank daarvoor! Ook ik heb het gevoel dat we de goede richting op gaan, en dat acties steeds
fotozee_*_ > Wie niet luisteren wil moet voelen | leiderschap
Als je vanuit leiderschap je verdiept in het onderwijs, ontmoet je al snel een opvallend gebruik van termen. Als leider weet je dat bottom up, samensturing,
affiliate-loesje_*_ > Wie niet luisteren wil moet voelen | leiderschap
{jssocials call2action="Tijdelijke kans!", hashtags="affiliate, marketing, pleaseRT", via=""} Thought Leadership is not about being known. It is about
worldcafe01_*_ > Wie niet luisteren wil moet voelen | leiderschap
Het World Café is gebaseerd op de veronderstelling dat mensen reeds in zich over de wijsheid en creativiteit beschikken om zelfs de moeilijkste uitdagingen
6tipscommunicatie_*_ > Wie niet luisteren wil moet voelen | leiderschap
Via Linkedin kwam ik een afbeelding tegen die onderstaande communicatie tips weergaf.Leuk als ezelsbruggetje en zeker leerzaam!Graag wil ik ze ook hier
blindevlek_*_ > Wie niet luisteren wil moet voelen | leiderschap
 Autoritair  Presentie    Strijdend  Verbindend Leiderschapsdomeinen: http://www.leiderschapsdomeinen.nl Ik
principeluisteren_*_ > Wie niet luisteren wil moet voelen | leiderschap
Afbeeldingbron: De Luisterthermometer van Harry van de Pol uit het boek 'Harthorend, luisteren voor professionals' Geïnspireerd worden! Voor de
thankyoupinned_*_ > Wie niet luisteren wil moet voelen | leiderschap
Ik ben over het algemeen geen fan van allerlei reality-soaps en undercoverprogramma’s. Toch kom je soms wel eens een inspirerende uitzending tegen. Een

FacebookG+TwitterRSSLinkedInPaper.li

×
Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse nieuwsbrief en mis geen enkel Leiderschapsblog of -nieuwsbericht meer.

×