Login
Hoofd menu
Selecteer WPM
Drie. Twee. Een. GO! Leiderschap is leren ‘zien en luisteren’ Geschreven door Richard van der Lee. Ik ben over het algemeen geen fan van allerlei reality-soaps en undercoverprogramma’s. Toch kom je soms wel eens een inspirerende uitzending tegen. Een tijd geleden kwam ik bijvoorbeeld al zappend terecht bij het programma ‘Undercover Boss’. Tijdens de betreffende aflevering ging Scott Sibella, in het normale leven opperhoofd van het MGM Grand Casino in Vegas, een week undercover op de werkvloer. De beste man wist op bepaalde gebieden niet wat hij meemaakte. Van slechte anti-rookvoorzieningen in de gokruimtes, waar werknemers last van hadden, tot nieuw geïmplementeerde computersystemen bij de receptie, die veel trager waren dan de vorige systemen met als gevolg geïrriteerde klanten en continue excuserende werknemers. Het was voor hem een les in luisteren en leren! Even los van het hoge ‘applaudisseer voor de grote leider’ gehalte aan het einde gaf het programma mij een aantal mooie inzichten. Saying Thank You Na het kijken van programma ben ik gaan zoeken en kwam ik een artikel tegen waarin Scott Sibella de volgende uitspraken over de lessons learned van zijn week in de echte realiteit samenvatte: I think the bosses have a little bit more compassion, and they're embracing our employees a little bit more. Getting to know them on a personal level, finding out what's going on in their lives and working with them. And saying thank you. You forget about that when you go to the top. Kijk vooral naar de laatste twee zinnen! Dat is waar het volgens mij om gaat! Nederigheid tonen en dank je wel durven te zeggen. Niet alleen kijken naar het eigen belang. Nee, de veilige beschermende omgeving verlaten en afdalen uit de ‘boom’ of zoals wij in Nederland zeggen ‘Met de poten in de klei gaan staan’. Verplicht onderdeel van leiderschapsontwikkeling Ik zat gelijk te denken aan een vervolg voor de BV Nederland. Is het niet een idee dat alle besluitvormers en (would-be) leiders van enige importantie een week ‘Undercover Boss’ ondergaan? Uiteraard vermomd met een knellende pruik en eventueel het verordonneerde bedrijfstenue met slecht zittende schoenen. Dit als een soort ‘verplicht’ onderdeel van de persoonlijk leiderschapsontwikkeling en dan niet in de versie van ‘Wij weten het wel als wij een half uurtje toekijken en een kop koffie drinken’! Nee, gewoon lange dagen maken op de werkvloer en de klanten en medewerkers met hun talenten leren kennen. Leren ‘zien en luisteren’, in relatie tot gang van zaken die speelt binnen het ‘echte bedrijf’ en niet alleen in de vergaderkamers. Ik zal iets te vooruitstrevend zijn maar het is wel een mooie gedachte. Wees nederig, leer, luister en dien Leiders van nu en de toekomst, wees nederig, leer, luister en dien. Praat er niet alleen over maar durf het ook te doen. Dat is waar leiderschap voor hoort te staan! En nog even één keer omdat de uitspraak van Sibella zo mooi is en aansluit op dit alles: "And saying thank you. You forget about that when you go to the top." .Discusieer mee over dit blog of deel het op social media

Leiderschap is leren ‘zien en luisteren’

Richard van der Lee
Geschreven door Richard van der Lee. Geplaatst op 18 maart 2014.
Hot 5124 treffers 0 favorieten toegevoegd

leiderschap, verbinding, inspiratie, dienend leiderschap, servant leadership, persoonlijke ontwikkeling, situationeel leiderschap, leiderschap, training, leiderschapsstijlen,persoonlijke effectiviteit, luisteren,Ik ben over het algemeen geen fan van allerlei reality-soaps en undercoverprogramma’s. Toch kom je soms wel eens een inspirerende uitzending tegen. Een tijd geleden kwam ik bijvoorbeeld al zappend terecht bij het programma ‘Undercover Boss’. Tijdens de betreffende aflevering ging Scott Sibella, in het normale leven opperhoofd van het MGM Grand Casino in Vegas, een week undercover op de werkvloer. De beste man wist op bepaalde gebieden niet wat hij meemaakte. Van slechte anti-rookvoorzieningen in de gokruimtes, waar werknemers last van hadden, tot nieuw geïmplementeerde computersystemen bij de receptie, die veel trager waren dan de vorige systemen met als gevolg geïrriteerde klanten en continue excuserende werknemers. Het was voor hem een les in luisteren en leren! Even los van het hoge ‘applaudisseer voor de grote leider’ gehalte aan het einde gaf het programma mij een aantal mooie inzichten.

Saying Thank You

Na het kijken van programma ben ik gaan zoeken en kwam ik een artikel tegen waarin Scott Sibella de volgende uitspraken over de lessons learned van zijn week in de echte realiteit samenvatte:

I think the bosses have a little bit more compassion, and they're embracing our employees a little bit more. Getting to know them on a personal level, finding out what's going on in their lives and working with them.

And saying thank you. You forget about that when you go to the top.

Kijk vooral naar de laatste twee zinnen! Dat is waar het volgens mij om gaat! Nederigheid tonen en dank je wel durven te zeggen. Niet alleen kijken naar het eigen belang. Nee, de veilige beschermende omgeving verlaten en afdalen uit de ‘boom’ of zoals wij in Nederland zeggen ‘Met de poten in de klei gaan staan’.

Verplicht onderdeel van leiderschapsontwikkeling

Ik zat gelijk te denken aan een vervolg voor de BV Nederland. Is het niet een idee dat alle besluitvormers en (would-be) leiders van enige importantie een week ‘Undercover Boss’ ondergaan? Uiteraard vermomd met een knellende pruik en eventueel het verordonneerde bedrijfstenue met slecht zittende schoenen. Dit als een soort ‘verplicht’ onderdeel van de persoonlijk leiderschapsontwikkeling en dan niet in de versie van ‘Wij weten het wel als wij een half uurtje toekijken en een kop koffie drinken’! Nee, gewoon lange dagen maken op de werkvloer en de klanten en medewerkers met hun talenten leren kennen. Leren ‘zien en luisteren’, in relatie tot gang van zaken die speelt binnen het ‘echte bedrijf’ en niet alleen in de vergaderkamers. Ik zal iets te vooruitstrevend zijn maar het is wel een mooie gedachte.

Wees nederig, leer, luister en dien

Leiders van nu en de toekomst, wees nederig, leer, luister en dien. Praat er niet alleen over maar durf het ook te doen. Dat is waar leiderschap voor hoort te staan! En nog even één keer omdat de uitspraak van Sibella zo mooi is en aansluit op dit alles:

"And saying thank you. You forget about that when you go to the top."


Richard van der Lee

Auteur: Richard van der Lee

8 30530 11

Ik ben founder van coöperatie en inspiratieplatform InVerbinding, oprichter van Visie op Talent Organisatieadvies en mede-oprichter van uitgeverij en auteursplatform De Alfabetboeken. Als CommunityBuilder, ContentMaker en ConceptBedenker mag ik mensen en organisaties inspireren en helpen om dromen te realiseren met als uitgangspunt ‘Verandering begint met delen’. 

Raadpleeg mijn Linkedin-profiel om meer te weten te komen over mijn talenten, ervaring en activiteiten die ik ontplooi vanuit diverse rollen. Dit onder andere ook als schrijver van blogs en managementboeken en ook als spreker over mijn rol als initiator en projectleider van de co-creatie Het Kantelingsalfabet en over de driehoek-talentontwikkeling-leiderschap-organisatievernieuwing.



Wat vind jij? deel het met ons!
Het lijkt soms net zo onontkoombaar als plakkerige kauwgom op de stoep. Je zet de televisie aan en programma’s met bekende professionals uit de wereld
‘De juiste tijd kiezen is tijd besparen’ Het lijkt wel of dit citaat van de bekende Engelse filosoof en staatsman Francis Bacon (1561-1626) na meer
Hokjesdenken! Een fenomeen dat hardnekkig verbonden is met het doen en laten in de BV Nederland. Denk maar aan Cito-toetsen in het onderwijs. Deze zorgen
Binnen organisaties lopen nog veel gewoontedieren rond die doen denken aan de befaamde drie aapjes van Horen, Zien en Zwijgen! Hoezo? Nu, neem als voorbeeld
Afbeeldingbron: De Luisterthermometer van Harry van de Pol uit het boek 'Harthorend, luisteren voor professionals' Geïnspireerd worden! Voor de
Op vrijdagavond 5 juni kwam een groep bevlogen mensen bij elkaar om te praten over dit thema in het mooie Deventer. Aan de hand van de persoonlijke verhalen
Probeer niet begrepen gedrag te begrijpen Zonder samenwerking komt vrijwel niets tot stand. Tegelijkertijd is samen werken best heel lastig. Ik hoef maar
In mijn vorige blog heb ik gepleit voor de noodzaak van leiderschap bij zelfsturing. Daarbij heb ik onderscheid aangebracht tussen management en leiderschap.
Geïnspireerd door Buurtzorg willen veel zorginstellingen aan de slag met zelfsturing. Het schrappen van de managementlaag is daarbij nog de makkelijkste
Heb je al een idee wat je komend weekend gaat doen? Veel mensen hebben daar een redelijk beeld van. Volgende vraag kan zijn: Heb je bij het ‘plannen’
Via Linkedin kwam ik een afbeelding tegen die onderstaande communicatie tips weergaf.Leuk als ezelsbruggetje en zeker leerzaam!Graag wil ik ze ook hier
 Autoritair  Presentie    Strijdend  Verbindend Leiderschapsdomeinen: http://www.leiderschapsdomeinen.nl Ik
Afbeeldingbron: De Luisterthermometer van Harry van de Pol uit het boek 'Harthorend, luisteren voor professionals' Geïnspireerd worden! Voor de
Dat de dialoog te pas en te onpas wordt gebruikt kunnen we zeer regelmatig in de nieuwsberichten lezen. Veel van die keren dat de dialoog in de tekst tevoorschijn
Het is inmiddels wel duidelijk op mijn blog 'Dagelijksedialogen' dat ik een sterk voorvechter ben van dialoog op school en dan met name in het voortgezet

DonateFacebookG+TwitterRSSLinkedInPaper.li

x

donatie

x

eBook