Login
Hoofd menu
Selecteer WPM
Drie. Twee. Een. GO! Leiderschap is leren ‘zien en luisteren’ Geschreven door Richard van der Lee. Ik ben over het algemeen geen fan van allerlei reality-soaps en undercoverprogramma’s. Toch kom je soms wel eens een inspirerende uitzending tegen. Een tijd geleden kwam ik bijvoorbeeld al zappend terecht bij het programma ‘Undercover Boss’. Tijdens de betreffende aflevering ging Scott Sibella, in het normale leven opperhoofd van het MGM Grand Casino in Vegas, een week undercover op de werkvloer. De beste man wist op bepaalde gebieden niet wat hij meemaakte. Van slechte anti-rookvoorzieningen in de gokruimtes, waar werknemers last van hadden, tot nieuw geïmplementeerde computersystemen bij de receptie, die veel trager waren dan de vorige systemen met als gevolg geïrriteerde klanten en continue excuserende werknemers. Het was voor hem een les in luisteren en leren! Even los van het hoge ‘applaudisseer voor de grote leider’ gehalte aan het einde gaf het programma mij een aantal mooie inzichten. Saying Thank You Na het kijken van programma ben ik gaan zoeken en kwam ik een artikel tegen waarin Scott Sibella de volgende uitspraken over de lessons learned van zijn week in de echte realiteit samenvatte: I think the bosses have a little bit more compassion, and they're embracing our employees a little bit more. Getting to know them on a personal level, finding out what's going on in their lives and working with them. And saying thank you. You forget about that when you go to the top. Kijk vooral naar de laatste twee zinnen! Dat is waar het volgens mij om gaat! Nederigheid tonen en dank je wel durven te zeggen. Niet alleen kijken naar het eigen belang. Nee, de veilige beschermende omgeving verlaten en afdalen uit de ‘boom’ of zoals wij in Nederland zeggen ‘Met de poten in de klei gaan staan’. Verplicht onderdeel van leiderschapsontwikkeling Ik zat gelijk te denken aan een vervolg voor de BV Nederland. Is het niet een idee dat alle besluitvormers en (would-be) leiders van enige importantie een week ‘Undercover Boss’ ondergaan? Uiteraard vermomd met een knellende pruik en eventueel het verordonneerde bedrijfstenue met slecht zittende schoenen. Dit als een soort ‘verplicht’ onderdeel van de persoonlijk leiderschapsontwikkeling en dan niet in de versie van ‘Wij weten het wel als wij een half uurtje toekijken en een kop koffie drinken’! Nee, gewoon lange dagen maken op de werkvloer en de klanten en medewerkers met hun talenten leren kennen. Leren ‘zien en luisteren’, in relatie tot gang van zaken die speelt binnen het ‘echte bedrijf’ en niet alleen in de vergaderkamers. Ik zal iets te vooruitstrevend zijn maar het is wel een mooie gedachte. Wees nederig, leer, luister en dien Leiders van nu en de toekomst, wees nederig, leer, luister en dien. Praat er niet alleen over maar durf het ook te doen. Dat is waar leiderschap voor hoort te staan! En nog even één keer omdat de uitspraak van Sibella zo mooi is en aansluit op dit alles: "And saying thank you. You forget about that when you go to the top." .Discusieer mee over dit blog of deel het op social media

Leiderschap is leren ‘zien en luisteren’

Geschreven door Richard van der Lee. Geplaatst op 18 maart 2014.
Hot 6202 treffers 0 favorieten toegevoegd

thankyoupinnedIk ben over het algemeen geen fan van allerlei reality-soaps en undercoverprogramma’s. Toch kom je soms wel eens een inspirerende uitzending tegen. Een tijd geleden kwam ik bijvoorbeeld al zappend terecht bij het programma ‘Undercover Boss’. Tijdens de betreffende aflevering ging Scott Sibella, in het normale leven opperhoofd van het MGM Grand Casino in Vegas, een week undercover op de werkvloer. De beste man wist op bepaalde gebieden niet wat hij meemaakte. Van slechte anti-rookvoorzieningen in de gokruimtes, waar werknemers last van hadden, tot nieuw geïmplementeerde computersystemen bij de receptie, die veel trager waren dan de vorige systemen met als gevolg geïrriteerde klanten en continue excuserende werknemers. Het was voor hem een les in luisteren en leren! Even los van het hoge ‘applaudisseer voor de grote leider’ gehalte aan het einde gaf het programma mij een aantal mooie inzichten.

Saying Thank You

Na het kijken van programma ben ik gaan zoeken en kwam ik een artikel tegen waarin Scott Sibella de volgende uitspraken over de lessons learned van zijn week in de echte realiteit samenvatte:

I think the bosses have a little bit more compassion, and they're embracing our employees a little bit more. Getting to know them on a personal level, finding out what's going on in their lives and working with them.

And saying thank you. You forget about that when you go to the top.

Kijk vooral naar de laatste twee zinnen! Dat is waar het volgens mij om gaat! Nederigheid tonen en dank je wel durven te zeggen. Niet alleen kijken naar het eigen belang. Nee, de veilige beschermende omgeving verlaten en afdalen uit de ‘boom’ of zoals wij in Nederland zeggen ‘Met de poten in de klei gaan staan’.

Verplicht onderdeel van leiderschapsontwikkeling

Ik zat gelijk te denken aan een vervolg voor de BV Nederland. Is het niet een idee dat alle besluitvormers en (would-be) leiders van enige importantie een week ‘Undercover Boss’ ondergaan? Uiteraard vermomd met een knellende pruik en eventueel het verordonneerde bedrijfstenue met slecht zittende schoenen. Dit als een soort ‘verplicht’ onderdeel van de persoonlijk leiderschapsontwikkeling en dan niet in de versie van ‘Wij weten het wel als wij een half uurtje toekijken en een kop koffie drinken’! Nee, gewoon lange dagen maken op de werkvloer en de klanten en medewerkers met hun talenten leren kennen. Leren ‘zien en luisteren’, in relatie tot gang van zaken die speelt binnen het ‘echte bedrijf’ en niet alleen in de vergaderkamers. Ik zal iets te vooruitstrevend zijn maar het is wel een mooie gedachte.

Wees nederig, leer, luister en dien

Leiders van nu en de toekomst, wees nederig, leer, luister en dien. Praat er niet alleen over maar durf het ook te doen. Dat is waar leiderschap voor hoort te staan! En nog even één keer omdat de uitspraak van Sibella zo mooi is en aansluit op dit alles:

"And saying thank you. You forget about that when you go to the top."

Wil jij ook iets bijdragen? Dat kan op verschillende manieren. Een daarvan is doneren! De donaties gebruiken wij om ons platform te bekostigen. Voegen wij als community waarde toe? Dan kun je middels een donatie iets terugdoen: ieder bedrag is welkom! [klik hier om te doneren]


Richard van der Lee

Auteur: Richard van der Lee

9 9945 12

Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: You are posting the message as a 'Guest'

gummen_*_ > Leiderschap is leren ‘zien en luisteren’ | leiderschap
Het is weer eens zo’n avond. Een avond waarop ik rustig op de bank zit en onder het genot van een glas wijn nadenk over een onderwerp voor een nieuwe
snelkookpan_*_ > Leiderschap is leren ‘zien en luisteren’ | leiderschap
Het lijkt soms net zo onontkoombaar als plakkerige kauwgom op de stoep. Je zet de televisie aan en programma’s met bekende professionals uit de wereld
Geniet_*_ > Leiderschap is leren ‘zien en luisteren’ | leiderschap
‘De juiste tijd kiezen is tijd besparen’ Het lijkt wel of dit citaat van de bekende Engelse filosoof en staatsman Francis Bacon (1561-1626) na meer
keuzes_*_ > Leiderschap is leren ‘zien en luisteren’ | leiderschap
Hokjesdenken! Een fenomeen dat hardnekkig verbonden is met het doen en laten in de BV Nederland. Denk maar aan Cito-toetsen in het onderwijs. Deze zorgen
3-Aapjes-horen-zien-zwijgen_*_ > Leiderschap is leren ‘zien en luisteren’ | leiderschap
Binnen organisaties lopen nog veel gewoontedieren rond die doen denken aan de befaamde drie aapjes van Horen, Zien en Zwijgen! Hoezo? Nu, neem als voorbeeld
lostatsea_*_
Zowel over leiderschap als zelfsturende teams wordt veel nagedacht en geschreven. Het lijken eigenlijk twee kanten van dezelfde medaille te zijn. Waarom?
weconomics-6_*_
Beste Vivienne, Bedankt voor je derde brief. Je refereert in je brief aan de patronen die ik uitgebreid beschreven heb in het boek ‘Weconomics analyse:
DeathtoStock_Medium2_*_ > Leiderschap is leren ‘zien en luisteren’ | leiderschap
{jssocials}Als leidinggevende sta je elke dag voor uitdagingen. Hoe voer ik dat gesprek met die medewerker? Waarom krijg ik mijn punt niet overgebracht
hond-leren_*_ > Leiderschap is leren ‘zien en luisteren’ | leiderschap
Ik heb een hond. Om preciezer te zijn, een eigenwijs straatschoffie.   Wanneer ik met Oskar ga wandelen en ik ga een kant op die hij niet wil, zet
next-politiek_*_ > Leiderschap is leren ‘zien en luisteren’ | leiderschap
De vorige keer beloofde ik jullie dat ik wat meer zou vertellen over mijn werk voor CDA-Next. Wat is eigenlijk een next-afdeling? En waarom heeft elke
worldcafe01_*_ > Leiderschap is leren ‘zien en luisteren’ | leiderschap
Het World Café is gebaseerd op de veronderstelling dat mensen reeds in zich over de wijsheid en creativiteit beschikken om zelfs de moeilijkste uitdagingen
6tipscommunicatie_*_ > Leiderschap is leren ‘zien en luisteren’ | leiderschap
Via Linkedin kwam ik een afbeelding tegen die onderstaande communicatie tips weergaf.Leuk als ezelsbruggetje en zeker leerzaam!Graag wil ik ze ook hier
blindevlek_*_ > Leiderschap is leren ‘zien en luisteren’ | leiderschap
 Autoritair  Presentie    Strijdend  Verbindend Leiderschapsdomeinen: http://www.leiderschapsdomeinen.nl Ik
principeluisteren_*_
Afbeeldingbron: De Luisterthermometer van Harry van de Pol uit het boek 'Harthorend, luisteren voor professionals' Geïnspireerd worden! Voor de
dialogue_*_ > Leiderschap is leren ‘zien en luisteren’ | leiderschap
Dat de dialoog te pas en te onpas wordt gebruikt kunnen we zeer regelmatig in de nieuwsberichten lezen. Veel van die keren dat de dialoog in de tekst tevoorschijn

DonateFacebookG+TwitterRSSLinkedInPaper.li

×

eBook