Login
Hoofd menu
Selecteer WPM
Drie. Twee. Een. GO! Leiderschap is leren ‘zien en luisteren’ Geschreven door Richard van der Lee. Ik ben over het algemeen geen fan van allerlei reality-soaps en undercoverprogramma’s. Toch kom je soms wel eens een inspirerende uitzending tegen. Een tijd geleden kwam ik bijvoorbeeld al zappend terecht bij het programma ‘Undercover Boss’. Tijdens de betreffende aflevering ging Scott Sibella, in het normale leven opperhoofd van het MGM Grand Casino in Vegas, een week undercover op de werkvloer. De beste man wist op bepaalde gebieden niet wat hij meemaakte. Van slechte anti-rookvoorzieningen in de gokruimtes, waar werknemers last van hadden, tot nieuw geïmplementeerde computersystemen bij de receptie, die veel trager waren dan de vorige systemen met als gevolg geïrriteerde klanten en continue excuserende werknemers. Het was voor hem een les in luisteren en leren! Even los van het hoge ‘applaudisseer voor de grote leider’ gehalte aan het einde gaf het programma mij een aantal mooie inzichten. Saying Thank You Na het kijken van programma ben ik gaan zoeken en kwam ik een artikel tegen waarin Scott Sibella de volgende uitspraken over de lessons learned van zijn week in de echte realiteit samenvatte: I think the bosses have a little bit more compassion, and they're embracing our employees a little bit more. Getting to know them on a personal level, finding out what's going on in their lives and working with them. And saying thank you. You forget about that when you go to the top. Kijk vooral naar de laatste twee zinnen! Dat is waar het volgens mij om gaat! Nederigheid tonen en dank je wel durven te zeggen. Niet alleen kijken naar het eigen belang. Nee, de veilige beschermende omgeving verlaten en afdalen uit de ‘boom’ of zoals wij in Nederland zeggen ‘Met de poten in de klei gaan staan’. Verplicht onderdeel van leiderschapsontwikkeling Ik zat gelijk te denken aan een vervolg voor de BV Nederland. Is het niet een idee dat alle besluitvormers en (would-be) leiders van enige importantie een week ‘Undercover Boss’ ondergaan? Uiteraard vermomd met een knellende pruik en eventueel het verordonneerde bedrijfstenue met slecht zittende schoenen. Dit als een soort ‘verplicht’ onderdeel van de persoonlijk leiderschapsontwikkeling en dan niet in de versie van ‘Wij weten het wel als wij een half uurtje toekijken en een kop koffie drinken’! Nee, gewoon lange dagen maken op de werkvloer en de klanten en medewerkers met hun talenten leren kennen. Leren ‘zien en luisteren’, in relatie tot gang van zaken die speelt binnen het ‘echte bedrijf’ en niet alleen in de vergaderkamers. Ik zal iets te vooruitstrevend zijn maar het is wel een mooie gedachte. Wees nederig, leer, luister en dien Leiders van nu en de toekomst, wees nederig, leer, luister en dien. Praat er niet alleen over maar durf het ook te doen. Dat is waar leiderschap voor hoort te staan! En nog even één keer omdat de uitspraak van Sibella zo mooi is en aansluit op dit alles: "And saying thank you. You forget about that when you go to the top." .Discusieer mee over dit blog of deel het op social media

Leiderschap is leren ‘zien en luisteren’

Geschreven door Richard van der Lee. Geplaatst op 18 maart 2014.
Hot 5687 treffers 0 favorieten toegevoegd

thankyoupinnedIk ben over het algemeen geen fan van allerlei reality-soaps en undercoverprogramma’s. Toch kom je soms wel eens een inspirerende uitzending tegen. Een tijd geleden kwam ik bijvoorbeeld al zappend terecht bij het programma ‘Undercover Boss’. Tijdens de betreffende aflevering ging Scott Sibella, in het normale leven opperhoofd van het MGM Grand Casino in Vegas, een week undercover op de werkvloer. De beste man wist op bepaalde gebieden niet wat hij meemaakte. Van slechte anti-rookvoorzieningen in de gokruimtes, waar werknemers last van hadden, tot nieuw geïmplementeerde computersystemen bij de receptie, die veel trager waren dan de vorige systemen met als gevolg geïrriteerde klanten en continue excuserende werknemers. Het was voor hem een les in luisteren en leren! Even los van het hoge ‘applaudisseer voor de grote leider’ gehalte aan het einde gaf het programma mij een aantal mooie inzichten.

Saying Thank You

Na het kijken van programma ben ik gaan zoeken en kwam ik een artikel tegen waarin Scott Sibella de volgende uitspraken over de lessons learned van zijn week in de echte realiteit samenvatte:

I think the bosses have a little bit more compassion, and they're embracing our employees a little bit more. Getting to know them on a personal level, finding out what's going on in their lives and working with them.

And saying thank you. You forget about that when you go to the top.

Kijk vooral naar de laatste twee zinnen! Dat is waar het volgens mij om gaat! Nederigheid tonen en dank je wel durven te zeggen. Niet alleen kijken naar het eigen belang. Nee, de veilige beschermende omgeving verlaten en afdalen uit de ‘boom’ of zoals wij in Nederland zeggen ‘Met de poten in de klei gaan staan’.

Verplicht onderdeel van leiderschapsontwikkeling

Ik zat gelijk te denken aan een vervolg voor de BV Nederland. Is het niet een idee dat alle besluitvormers en (would-be) leiders van enige importantie een week ‘Undercover Boss’ ondergaan? Uiteraard vermomd met een knellende pruik en eventueel het verordonneerde bedrijfstenue met slecht zittende schoenen. Dit als een soort ‘verplicht’ onderdeel van de persoonlijk leiderschapsontwikkeling en dan niet in de versie van ‘Wij weten het wel als wij een half uurtje toekijken en een kop koffie drinken’! Nee, gewoon lange dagen maken op de werkvloer en de klanten en medewerkers met hun talenten leren kennen. Leren ‘zien en luisteren’, in relatie tot gang van zaken die speelt binnen het ‘echte bedrijf’ en niet alleen in de vergaderkamers. Ik zal iets te vooruitstrevend zijn maar het is wel een mooie gedachte.

Wees nederig, leer, luister en dien

Leiders van nu en de toekomst, wees nederig, leer, luister en dien. Praat er niet alleen over maar durf het ook te doen. Dat is waar leiderschap voor hoort te staan! En nog even één keer omdat de uitspraak van Sibella zo mooi is en aansluit op dit alles:

"And saying thank you. You forget about that when you go to the top."

         
  call_white1_*_ > Leiderschap is leren ‘zien en luisteren’ | leiderschap > Leiderschap is leren ‘zien en luisteren’ | leiderschap Doneer call_white1_*_  
         
Wil jij ook iets bijdragen? Dat kan op verschillende manieren. Een daarvan is doneren! De donaties gebruiken wij om ons platform te bekostigen. Voegen wij als community waarde toe? Dan kun je middels een donatie iets terugdoen: ieder bedrag is welkom!

Richard van der Lee

Auteur: Richard van der Lee

9 9945 12

Mijn naam is Richard van der Lee. Los van al deze zakelijke activiteiten ben ik vooral vader van drie inspirerende dochters en de man die probeert op zondag wat vaker het vlees te snijden. Mijn avonturen als hardwerkende professional en liefhebbende vader staan met een kwinkslag beschreven in Help! Mijn pappa is manager. Dit is mijn nieuwste boek met lessen met drie vrijdenkende kinderen voor volwassenen en organisaties. Dit nieuwe boek is exclusief verkrijgbaar bij De Alfabetboeken.

Zakelijke activiteiten: Ik ben oprichter van inspiratieplatform InVerbinding, The CommunityMakers en mede-oprichter van uitgeverij en auteursplatform De Alfabetboeken. Als CommunityMaker, ContentSpecialist en ConceptBedenker mag ik mensen en organisaties inspireren en helpen om dromen te realiseren met als uitgangspunt ‘Verandering begint met delen’. Raadpleeg mijn Linkedin-profiel om meer te weten te komen over mijn talenten, ervaring en activiteiten die ik ontplooi vanuit diverse rollen. 



Wat vind jij? deel het met ons!
INFO: Je bericht wordt geplaatst als 'Gast'
Het is weer eens zo’n avond. Een avond waarop ik rustig op de bank zit en onder het genot van een glas wijn nadenk over een onderwerp voor een nieuwe
Het lijkt soms net zo onontkoombaar als plakkerige kauwgom op de stoep. Je zet de televisie aan en programma’s met bekende professionals uit de wereld
‘De juiste tijd kiezen is tijd besparen’ Het lijkt wel of dit citaat van de bekende Engelse filosoof en staatsman Francis Bacon (1561-1626) na meer
Hokjesdenken! Een fenomeen dat hardnekkig verbonden is met het doen en laten in de BV Nederland. Denk maar aan Cito-toetsen in het onderwijs. Deze zorgen
Binnen organisaties lopen nog veel gewoontedieren rond die doen denken aan de befaamde drie aapjes van Horen, Zien en Zwijgen! Hoezo? Nu, neem als voorbeeld
Carolijn Roelofs > Leiderschap is leren ‘zien en luisteren’ | leiderschap
Stil in mij Daar zit ze in haar werkkamer. Computer aan, agenda open. Ze leest haar aantekeningen door en checkt de plannen voor deze week. Ze leest de
Redactie ver. Lerende Leiders > Leiderschap is leren ‘zien en luisteren’ | leiderschap > Leiderschap is leren ‘zien en luisteren’ | leiderschap
Wij zijn een vereniging, die drijft op vrijwilligers die waarde creëren; door blogs te schrijven, reacties te geven, te twitteren en ont-moetingen te
Klaas Pool > Leiderschap is leren ‘zien en luisteren’ | leiderschap
Sinds 2002 is de Wet dualisering gemeentebestuur van kracht. Sindsdien is er een strikte scheiding tussen besturen en controleren ontstaan. Het college
JW Hoek > Leiderschap is leren ‘zien en luisteren’ | leiderschap
"Het wiel niet telkens opnieuw willen uit vinden” Met grote regelmaat kom je het tegen, de behoefte om een oplossing die op een andere afdeling
Marc Nieuwland > Leiderschap is leren ‘zien en luisteren’ | leiderschap
Leidinggeven bestaat grotendeels uit het maken van keuzes, net zoals de rest van het leven overigens. Waar baseer je die keuzes op: feiten of emoties.
Joop Boukes
Het World Café is gebaseerd op de veronderstelling dat mensen reeds in zich over de wijsheid en creativiteit beschikken om zelfs de moeilijkste uitdagingen
Ruud van Lent
Via Linkedin kwam ik een afbeelding tegen die onderstaande communicatie tips weergaf.Leuk als ezelsbruggetje en zeker leerzaam!Graag wil ik ze ook hier
Vivienne van Leuken > Leiderschap is leren ‘zien en luisteren’ | leiderschap
 Autoritair  Presentie    Strijdend  Verbindend Leiderschapsdomeinen: http://www.leiderschapsdomeinen.nl Ik
Richard van der Lee
Afbeeldingbron: De Luisterthermometer van Harry van de Pol uit het boek 'Harthorend, luisteren voor professionals' Geïnspireerd worden! Voor de
Joop Boukes
Dat de dialoog te pas en te onpas wordt gebruikt kunnen we zeer regelmatig in de nieuwsberichten lezen. Veel van die keren dat de dialoog in de tekst tevoorschijn

DonateFacebookG+TwitterRSSLinkedInPaper.li

×

eBook

×

Volg je ons al op facebook?