Login
Hoofd menu
Selecteer WPM
Drie. Twee. Een. GO! Leiderschap: De ‘moetjes’ van de HR-cyclus of echt inspireren? Geschreven door Richard van der Lee. Afbeeldingbron: De Luisterthermometer van Harry van de Pol uit het boek 'Harthorend, luisteren voor professionals' Geïnspireerd worden! Voor de één is dit door het gedrag van een leidinggevende, voor de ander een situatie met vrienden, kinderen of familie. Weer anderen worden continue geïnspireerd door alle dagelijkse dingen die gewoon om hen heen gebeuren, zoals het zien van een fladderende vlinder of het geluid van de golven van de zee. Vandaag in de auto, bij het nadenken over een nieuwe blog, werd ik in ieder geval geïnspireerd door muziek. Op de terugweg naar huis hoorde ik namelijk op de radio een nummer met daarin de volgende tekstregels: “Do you think you are better off alone. Talk to me” Even om dit te vertalen vanuit mijn eigen belevingswereld naar de wereld van leiderschap binnen organisaties; Bij de eerste zin heb ik het beeld van leidinggevenden in traditionele organisatieharken, die slechts denken aan het eigenbelang en niet het belang van klanten, medewerkers en organisatie. Feitelijk zijn dit degenen die bijdragen aan een minder positief imago van leidinggevenden op het gebied van leiderschapsstijl. Jammer, want hierdoor lijden de goeden onder de kwaden. De kunst van horen en luisteren Deze imagovorming heeft echter ook te maken met het gedrag dat dagelijks door leidinggevenden wordt vertoond in relatie tot de zin ‘Talk to me’. Leiderschap heeft namelijk alles te maken met communiceren en dat is iets dat nog te weinig of verkeerd wordt gedaan binnen organisaties. Communiceren op basis van ‘de kunst van het luisteren en spreken’ en dus niet vanuit standaard eenrichtingsverkeer over resultaten, KPI’s en wat er allemaal niet goed gaat. Ik raak in ieder door dit gedrag niet geïnspireerd en zo zijn er velen met mij. De managementterm ‘Euhhhh’ Stel jezelf in dit kader eens de vraag: Wanneer voert een leidinggevende tegenwoordig nog 1 op 1 gesprekken met de mensen die zij of hij mag, moet en vooral wil faciliteren, waarbij daadwerkelijk interesse wordt getoond in de belevingswereld en de ontwikkeling van de talenten van de gesprekspartner? Het zou best wel eens zo kunnen zijn dat bij het beantwoorden van deze vraag een langdurige stilte valt, gevolgd door de befaamde en veel gebruikte Nederlandse management-term ‘euhhhh’. In ieder geval worden nog steeds te weinig ‘echte’ gesprekken gevoerd. En als deze al worden gevoerd dan beperkt dit zich meer dan geregeld tot de jaarlijkse cyclus van functionerings- en beoordelingsgesprekken of welke andere naam hiervoor verzonnen is. Het zijn zeg maar de ‘moetjes van de HR-cyclus’ die horen bij het leidinggevende-zijn, welke nog even snel worden ingepast in de ‘drukke’ vergaderagenda. En natuurlijk, ik was iets vergeten. Er zijn namelijk ook nog de voortgangsgesprekken of bila’s die worden ingepland maar deze zijn net zo makkelijk te verplaatsen met een goede 'smoes'. Dit laatste zal voor veel medewerkers geen onbekend fenomeen zijn. En voor gesprekken buiten de ‘planning’ en de kantooromgeving is al helemaal geen tijd. Een gemiste kans wanneer het gaat over inspireren, wat overigens ook te maken heeft met ‘niet willen’! Luisteren naar de onderstroom Nu even naar de inhoud van de gesprekken. Het is duidelijk, in veel gevallen is de kwaliteit voor verbetering vatbaar. Dit onder andere gezien het hoge éénrichtingsverkeer-gehalte en de vaak gehanteerde ‘top-down toon van de muziek’ tijdens het gesprek. Uiteraard wordt dit bij het ontvangen van eventuele ‘feedback’ ontkend en volgt gelijk een verwijzing naar één of ander onderzoek dat binnen de organisatie is uitgevoerd inzake het functioneren van ‘het management’. En ook uit de anonieme onderzoeken over medewerkerstevredenheid komt te regelmatig niets naar voren. Deze onderzoeken worden namelijk door veel medewerkers gezien als de zoveelste invulexercitie met als doel het pleasen van de organisatietop, waarbij de kwantiteit belangrijker is dan de kwaliteit. In de praktijk gaat het bij dit soort onderzoeken om het invullen van gewenste antwoorden, niet nadenken, zeker niet uitspreken en daarna is de plicht van de medewerker weer voldaan! Wat daarna volgt is een groot hosanna tijdens de managementmeetings en volgen de schouderklopjes voor al weer een ‘goed’ resultaat. Alleen als men het oor goed te luister legt zal uit de onderstroom iets totaal anders naar komen maar wat niet formeel hoorbaar is, is makkelijk te bagatelliseren! Toon leiderschap en inspireer Leidinggevenden van vandaag en morgen; Inspireren en het faciliteren van de ontwikkeling van de eigen talenten en de talenten van anderen begint met ‘echt’ communiceren en niet handelen alsof je alleen op de wereld bent! Kortom, maak eens tijd voor een echt gesprek en verbaas je over alle inspiratie die hier uit naar voren kan komen. Daar kan geen vergadering tegenop. “Change your thoughts and you change your world” - Norman Vincent Peale .Discusieer mee over dit blog of deel het op social media

Leiderschap: De ‘moetjes’ van de HR-cyclus of echt inspireren?

Geschreven door Richard van der Lee. Geplaatst op 03 april 2014.
Hot 23965 treffers 0 favorieten toegevoegd

principeluisterenAfbeeldingbron: De Luisterthermometer van Harry van de Pol uit het boek 'Harthorend, luisteren voor professionals'

Geïnspireerd worden! Voor de één is dit door het gedrag van een leidinggevende, voor de ander een situatie met vrienden, kinderen of familie. Weer anderen worden continue geïnspireerd door alle dagelijkse dingen die gewoon om hen heen gebeuren, zoals het zien van een fladderende vlinder of het geluid van de golven van de zee. Vandaag in de auto, bij het nadenken over een nieuwe blog, werd ik in ieder geval geïnspireerd door muziek. Op de terugweg naar huis hoorde ik namelijk op de radio een nummer met daarin de volgende tekstregels:

“Do you think you are better off alone. Talk to me”

Even om dit te vertalen vanuit mijn eigen belevingswereld naar de wereld van leiderschap binnen organisaties; Bij de eerste zin heb ik het beeld van leidinggevenden in traditionele organisatieharken, die slechts denken aan het eigenbelang en niet het belang van klanten, medewerkers en organisatie. Feitelijk zijn dit degenen die bijdragen aan een minder positief imago van leidinggevenden op het gebied van leiderschapsstijl. Jammer, want hierdoor lijden de goeden onder de kwaden.

De kunst van horen en luisteren

Deze imagovorming heeft echter ook te maken met het gedrag dat dagelijks door leidinggevenden wordt vertoond in relatie tot de zin ‘Talk to me’. Leiderschap heeft namelijk alles te maken met communiceren en dat is iets dat nog te weinig of verkeerd wordt gedaan binnen organisaties. Communiceren op basis van ‘de kunst van het luisteren en spreken’ en dus niet vanuit standaard eenrichtingsverkeer over resultaten, KPI’s en wat er allemaal niet goed gaat. Ik raak in ieder door dit gedrag niet geïnspireerd en zo zijn er velen met mij.

De managementterm ‘Euhhhh’

Stel jezelf in dit kader eens de vraag:

Wanneer voert een leidinggevende tegenwoordig nog 1 op 1 gesprekken met de mensen die zij of hij mag, moet en vooral wil faciliteren, waarbij daadwerkelijk interesse wordt getoond in de belevingswereld en de ontwikkeling van de talenten van de gesprekspartner?

Het zou best wel eens zo kunnen zijn dat bij het beantwoorden van deze vraag een langdurige stilte valt, gevolgd door de befaamde en veel gebruikte Nederlandse management-term ‘euhhhh’. In ieder geval worden nog steeds te weinig ‘echte’ gesprekken gevoerd. En als deze al worden gevoerd dan beperkt dit zich meer dan geregeld tot de jaarlijkse cyclus van functionerings- en beoordelingsgesprekken of welke andere naam hiervoor verzonnen is. Het zijn zeg maar de ‘moetjes van de HR-cyclus’ die horen bij het leidinggevende-zijn, welke nog even snel worden ingepast in de ‘drukke’ vergaderagenda. En natuurlijk, ik was iets vergeten. Er zijn namelijk ook nog de voortgangsgesprekken of bila’s die worden ingepland maar deze zijn net zo makkelijk te verplaatsen met een goede 'smoes'. Dit laatste zal voor veel medewerkers geen onbekend fenomeen zijn. En voor gesprekken buiten de ‘planning’ en de kantooromgeving is al helemaal geen tijd. Een gemiste kans wanneer het gaat over inspireren, wat overigens ook te maken heeft met ‘niet willen’!

Luisteren naar de onderstroom

Nu even naar de inhoud van de gesprekken. Het is duidelijk, in veel gevallen is de kwaliteit voor verbetering vatbaar. Dit onder andere gezien het hoge éénrichtingsverkeer-gehalte en de vaak gehanteerde ‘top-down toon van de muziek’ tijdens het gesprek. Uiteraard wordt dit bij het ontvangen van eventuele ‘feedback’ ontkend en volgt gelijk een verwijzing naar één of ander onderzoek dat binnen de organisatie is uitgevoerd inzake het functioneren van ‘het management’. En ook uit de anonieme onderzoeken over medewerkerstevredenheid komt te regelmatig niets naar voren. Deze onderzoeken worden namelijk door veel medewerkers gezien als de zoveelste invulexercitie met als doel het pleasen van de organisatietop, waarbij de kwantiteit belangrijker is dan de kwaliteit. In de praktijk gaat het bij dit soort onderzoeken om het invullen van gewenste antwoorden, niet nadenken, zeker niet uitspreken en daarna is de plicht van de medewerker weer voldaan! Wat daarna volgt is een groot hosanna tijdens de managementmeetings en volgen de schouderklopjes voor al weer een ‘goed’ resultaat. Alleen als men het oor goed te luister legt zal uit de onderstroom iets totaal anders naar komen maar wat niet formeel hoorbaar is, is makkelijk te bagatelliseren!

Toon leiderschap en inspireer

Leidinggevenden van vandaag en morgen; Inspireren en het faciliteren van de ontwikkeling van de eigen talenten en de talenten van anderen begint met ‘echt’ communiceren en niet handelen alsof je alleen op de wereld bent! Kortom, maak eens tijd voor een echt gesprek en verbaas je over alle inspiratie die hier uit naar voren kan komen. Daar kan geen vergadering tegenop.

“Change your thoughts and you change your world” - Norman Vincent Peale

advertentie lb > Leiderschap: De ‘moetjes’ van de HR-cyclus of echt inspireren? | leiderschap
advertentie lmb > Leiderschap: De ‘moetjes’ van de HR-cyclus of echt inspireren? | leiderschap

Richard van der Lee

Auteur: Richard van der Lee

9 9945 12
Visieoptalent's Profielfoto
Visieoptalent antwoordt op het onderwerp: #1271 1 jaar 11 maanden geleden
Dank je wel voor dit mooie compliment en het delen van dit voorbeeld uit de praktijk. Gr Richard
gvzalk's Profielfoto
gvzalk antwoordt op het onderwerp: #1270 1 jaar 11 maanden geleden
Richard,

Herkenbaar wat je schrijft. Ik ben vandaag wederom bevestigd dat leiderschap verder gaat dan horen en luisteren.
Vandaag een goed gesprek gehad met een CEO van een Deense organisatie. Een organisatie die zoals zij dat zeggen 'Global' actief is. Een inspirerende man die luistert naar de mensen in de organisatie en veel tijd besteedt aan 1 op 1 gesprekken op alle kantoren die hij bezoekt. Ook hij heeft de bereidheid om te luisteren en moedigt veel medewerkers aan met 'Talk to me'.
Waar ik de beste man vandaag mee heb kunnen helpen is niet alleen te luisteren, maar vooral met het stellen van de juiste vragen. Het werd de beste CEO duidelijk dat luisteren belangrijk is wanneer mensen, in dit geval hijzelf, geïnspireerd worden wanneer zij uitgedaagd worden om inspirerende vragen te beantwoorden.

Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: You are posting the message as a 'Guest'

gummen_*_ > Leiderschap: De ‘moetjes’ van de HR-cyclus of echt inspireren? | leiderschap
Het is weer eens zo’n avond. Een avond waarop ik rustig op de bank zit en onder het genot van een glas wijn nadenk over een onderwerp voor een nieuwe
snelkookpan_*_ > Leiderschap: De ‘moetjes’ van de HR-cyclus of echt inspireren? | leiderschap
Het lijkt soms net zo onontkoombaar als plakkerige kauwgom op de stoep. Je zet de televisie aan en programma’s met bekende professionals uit de wereld
Geniet_*_ > Leiderschap: De ‘moetjes’ van de HR-cyclus of echt inspireren? | leiderschap
‘De juiste tijd kiezen is tijd besparen’ Het lijkt wel of dit citaat van de bekende Engelse filosoof en staatsman Francis Bacon (1561-1626) na meer
keuzes_*_ > Leiderschap: De ‘moetjes’ van de HR-cyclus of echt inspireren? | leiderschap
Hokjesdenken! Een fenomeen dat hardnekkig verbonden is met het doen en laten in de BV Nederland. Denk maar aan Cito-toetsen in het onderwijs. Deze zorgen
3-Aapjes-horen-zien-zwijgen_*_ > Leiderschap: De ‘moetjes’ van de HR-cyclus of echt inspireren? | leiderschap
Binnen organisaties lopen nog veel gewoontedieren rond die doen denken aan de befaamde drie aapjes van Horen, Zien en Zwijgen! Hoezo? Nu, neem als voorbeeld
fotozee_*_ > Leiderschap: De ‘moetjes’ van de HR-cyclus of echt inspireren? | leiderschap
Als je vanuit leiderschap je verdiept in het onderwijs, ontmoet je al snel een opvallend gebruik van termen. Als leider weet je dat bottom up, samensturing,
affiliate-loesje_*_ > Leiderschap: De ‘moetjes’ van de HR-cyclus of echt inspireren? | leiderschap
{jssocials call2action="Tijdelijke kans!", hashtags="affiliate, marketing, pleaseRT", via=""} Thought Leadership is not about being known. It is about
andersvereenvoudigen_*_ > Leiderschap: De ‘moetjes’ van de HR-cyclus of echt inspireren? | leiderschap
“Wat heb je geleerd?” vraag ik en we doen een rondje. “Hoe we ons werk eenvoudiger kunnen maken, zegt Margo (58), een van de deelnemers aan de workshop.
rochdale_*_ > Leiderschap: De ‘moetjes’ van de HR-cyclus of echt inspireren? | leiderschap
Kilian Bennebroek Gravenhorst in gesprek met René Grotendorst,voormalig voorzitter Raad van Bestuur Woningstichting Rochdale Een van de grootste fascinaties
watvindjij_*_ > Leiderschap: De ‘moetjes’ van de HR-cyclus of echt inspireren? | leiderschap
Terwijl Linda, m’n vriendin, met een jurk de paskamer inschiet bekijk ik een prachtig tas. De eigenaresse van de winkel lijkt verbaasd, totdat Linda
worldcafe01_*_ > Leiderschap: De ‘moetjes’ van de HR-cyclus of echt inspireren? | leiderschap
Het World Café is gebaseerd op de veronderstelling dat mensen reeds in zich over de wijsheid en creativiteit beschikken om zelfs de moeilijkste uitdagingen
6tipscommunicatie_*_ > Leiderschap: De ‘moetjes’ van de HR-cyclus of echt inspireren? | leiderschap
Via Linkedin kwam ik een afbeelding tegen die onderstaande communicatie tips weergaf.Leuk als ezelsbruggetje en zeker leerzaam!Graag wil ik ze ook hier
blindevlek_*_ > Leiderschap: De ‘moetjes’ van de HR-cyclus of echt inspireren? | leiderschap
 Autoritair  Presentie    Strijdend  Verbindend Leiderschapsdomeinen: http://www.leiderschapsdomeinen.nl Ik
thankyoupinned_*_ > Leiderschap: De ‘moetjes’ van de HR-cyclus of echt inspireren? | leiderschap
Ik ben over het algemeen geen fan van allerlei reality-soaps en undercoverprogramma’s. Toch kom je soms wel eens een inspirerende uitzending tegen. Een
dialogue_*_ > Leiderschap: De ‘moetjes’ van de HR-cyclus of echt inspireren? | leiderschap
Dat de dialoog te pas en te onpas wordt gebruikt kunnen we zeer regelmatig in de nieuwsberichten lezen. Veel van die keren dat de dialoog in de tekst tevoorschijn

FacebookG+TwitterRSSLinkedInPaper.li

×
Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse nieuwsbrief en mis geen enkel Leiderschapsblog of -nieuwsbericht meer.

×