Login
Hoofd menu
Selecteer WPM
Drie. Twee. Een. GO! Tips voor betere communicatie Geschreven door Ruud van Lent. Via Linkedin kwam ik een afbeelding tegen die onderstaande communicatie tips weergaf.Leuk als ezelsbruggetje en zeker leerzaam!Graag wil ik ze ook hier delen, zodat als iemand tegen jullie zegt dat je maar beter OMA thuis kan laten je weet dat je ANNA mee moet nemen :) [Met dank aan @Anneleen_Nys voor de mooie foto] Gebruik LSD Luisteren, Samenvatten, Doorvragen Luister met aandacht naar je gesprekspartner, vat hetgeen hij / zij gezegd heeft kort samen (Begrijp ik het goed...) laat je gesprekspartner reageren en vraag door indien iets niet geheel duidelijk is. Laat OMA wat vaker thuis Oordelen, Meningen, Adviezen Met een open houding luisteren vereist dat je je gesprekspartner laat spreken. Het (ongevraagd) ventileren van oordelen, meningen en adviezen voorkomt diepgang in het gesprek en zorgt dat de kern niet geraakt wordt. Neem ANNA mee Altijd Navragen, Nooit Aannemen Hoe verleidelijk het ook is, en hoeveel verstand je en waarschijnlijk ook van hebt, neem niet zomaar aan dat je begrijpt wat iemand bedoeld. Vraag bij twijfel (maar ook als je het zeker denkt te weten via LSD) altijd even na of het klopt. Smeer NIVEA Niet Invullen Voor Een Ander Twee handen op één buik, elkaar goed aanvoelen, met een half woord genoeg hebben... fijn als je in die flow komt met je gesprekspartner: je vult je gesprekspartner zijn / haar bedoelingen zelf in. Dit kun je voorkomen door na te vragen (ANNA meenemen) Wees een OEN Open, Eerlijk, Nieuwsgierig Sta open voor je gesprekpartner (en neem OMA niet mee). Geef de ander een kans om iets uit te leggen en blijf nieuwsgierig ook al denk je dat je de uitkomst al weet. Maak je niet DIK Denk In Kwaliteiten Het is heel verleidelijk om bij moeilijke gesprekken te kijken naar wat er fout is gegaan, niets mis mee en je kunt daar veel van leren, maar sta ook eens stil bij wat er goed ging. Hebben jullie zelf nog tips? Geef ze hieronder aan middels een reactie! .Discusieer mee over dit blog of deel het op social media

Ruud van Lent
Geschreven door Ruud van Lent. Geplaatst op 30-06-2014.
Hot 3794 treffers 0 favorieten toegevoegd

communicatie tips, verbinding, inspiratie, dienend leiderschap, servant leadership, persoonlijke ontwikkeling, situationeel leiderschap, leiderschap, training, leiderschapsstijlen,persoonlijke effectiviteit, luisteren,Via Linkedin kwam ik een afbeelding tegen die onderstaande communicatie tips weergaf.
Leuk als ezelsbruggetje en zeker leerzaam!
Graag wil ik ze ook hier delen, zodat als iemand tegen jullie zegt dat je maar beter OMA thuis kan laten je weet dat je ANNA mee moet nemen :)

[Met dank aan @Anneleen_Nys voor de mooie foto]

Gebruik LSD

Luisteren, Samenvatten, Doorvragen

Luister met aandacht naar je gesprekspartner, vat hetgeen hij / zij gezegd heeft kort samen (Begrijp ik het goed...) laat je gesprekspartner reageren en vraag door indien iets niet geheel duidelijk is.

Laat OMA wat vaker thuis

Oordelen, Meningen, Adviezen

Met een open houding luisteren vereist dat je je gesprekspartner laat spreken. Het (ongevraagd) ventileren van oordelen, meningen en adviezen voorkomt diepgang in het gesprek en zorgt dat de kern niet geraakt wordt.

Neem ANNA mee

Altijd Navragen, Nooit Aannemen

Hoe verleidelijk het ook is, en hoeveel verstand je en waarschijnlijk ook van hebt, neem niet zomaar aan dat je begrijpt wat iemand bedoeld. Vraag bij twijfel (maar ook als je het zeker denkt te weten via LSD) altijd even na of het klopt.

Smeer NIVEA

Niet Invullen Voor Een Ander

Twee handen op één buik, elkaar goed aanvoelen, met een half woord genoeg hebben... fijn als je in die flow komt met je gesprekspartner: je vult je gesprekspartner zijn / haar bedoelingen zelf in. Dit kun je voorkomen door na te vragen (ANNA meenemen)

Wees een OEN

Open, Eerlijk, Nieuwsgierig

Sta open voor je gesprekpartner (en neem OMA niet mee). Geef de ander een kans om iets uit te leggen en blijf nieuwsgierig ook al denk je dat je de uitkomst al weet.

Maak je niet DIK

Denk In Kwaliteiten

Het is heel verleidelijk om bij moeilijke gesprekken te kijken naar wat er fout is gegaan, niets mis mee en je kunt daar veel van leren, maar sta ook eens stil bij wat er goed ging.

Hebben jullie zelf nog tips? Geef ze hieronder aan middels een reactie!


Ruud van Lent

Auteur: Ruud van Lent

46 77050 44

Ik zie te vaak medewerkers die 'Vinken' in plaats van 'Vonken'; die gemanaged worden in plaats van (be)geleid.

Ik ben een Zelfstandig Professional die als 'leiderschap katalysator' functioneert voor organisaties en leidinggevenden waar gedragen verandering nodig is, maar waar stilstand / weerstand aan de orde is.

Ik coach en begeleid managers in hun rol van leidinggevende en doe dit op basis van Servant Leadership principes. Daarnaast ben ik inzetbaar als interim leidinggevende om een voorbeeld rol te vervullen en de nodige verandering te initiëren en gedragen te krijgen onder de medewerkers die het gaan doen: om een visie handen en voeten te geven.

linkedintwittergoogleplus

Creatie ↝ Inspiratie ⥁ Verbinden ⇶ Groei ∞ | Leiderschap katalysator ☇ | S.L.Ï.M. ⇢ Servant Leadership Ïn Motion | Coaching ≟ | Open Source ⌘ | Sustainability ♻ | www.x-ceed.nl

Berichten: 8 maanden 1 dag geleden door Hetteke #1150
Hetteke's Profielfoto
Ik heb dit filmpje gemaakt over LSD, naar aanleiding van een cursus communicatie voor de hele organisatie:
Berichten: 8 maanden 1 week geleden door twitter #1145
twitter's Profielfoto
July 17, 2014

Wat vind jij? deel het met ons!
Ken je dat gevoel, dat je naar een oude science fiction film zit te kijken? Dat je ruimtevaart vliegtuigen ziet waarvan je denkt; “Hoe is het mogelijk
Eind vorig jaar was het weer zover, zo'n beetje heel social media land viel over de zorgverzekeraars heen: alles wordt duurder, eigen bijdragen gaan omhoog,
Zakelijk gezien heeft ieder bedrijf bestaansrecht doordat haar klanten diensten en producten bij haar afnemen. Zo simpel is het volgens mij. Neemt een
Rentmeesterschap is iets dat ik probeer bij mijn klanten hoog op de agenda te houden. Ik word wel eens gevraagd om een project te gaan (vlot) trekken.
verbinden werkw. Uitspraak:   [vərˈbɪndə(n)] Verbuigingen:   verbond (verl.tijd enkelv.) Verbuigingen:   heeft verbonden
name
Er was eens, lang, lang geleden een echtpaar. Ze verzamelden graag stenen. In de bergen, in mijnen, op verlaten weggetjes – op de meest onverwachte
name
Bestuurders willen graag invloed. Veel politici zijn ooit begonnen met de gedachte dat ze het verschil kunnen maken. Dat ze ideeën hebben die de samenleving
name
Focusgebieden Samengevat heeft elke organisatie 3 focusgebieden: Het vergroten van klantperspectief (WAT) Het vergroten van medewerkerperspectief
name
De Next-Level Democracy: wij zijn samen de overheidDit artikel kwam tot stand in co-creatie met Sjoerd Hania Er is een raar onderscheid in onze maatschappij:
name
Ken je dat gevoel, dat je naar een oude science fiction film zit te kijken? Dat je ruimtevaart vliegtuigen ziet waarvan je denkt; “Hoe is het mogelijk
name
 Autoritair  Presentie    Strijdend  Verbindend Leiderschapsdomeinen: http://www.leiderschapsdomeinen.nl Ik
name
Afbeeldingbron: De Luisterthermometer van Harry van de Pol uit het boek 'Harthorend, luisteren voor professionals' Geïnspireerd worden! Voor de één
name
Ik ben over het algemeen geen fan van allerlei reality-soaps en undercoverprogramma’s. Toch kom je soms wel eens een inspirerende uitzending tegen. Een
name
Dat de dialoog te pas en te onpas wordt gebruikt kunnen we zeer regelmatig in de nieuwsberichten lezen. Veel van die keren dat de dialoog in de tekst tevoorschijn
name
Het is inmiddels wel duidelijk op mijn blog 'Dagelijksedialogen' dat ik een sterk voorvechter ben van dialoog op school en dan met name in het voortgezet

DonateFacebookG+TwitterRSSLinkedInPaper.li

x

donatie

x

eBook