Login
Hoofd menu
Selecteer WPM
Drie. Twee. Een. GO! Tips voor betere communicatie Geschreven door Ruud van Lent. Via Linkedin kwam ik een afbeelding tegen die onderstaande communicatie tips weergaf.Leuk als ezelsbruggetje en zeker leerzaam!Graag wil ik ze ook hier delen, zodat als iemand tegen jullie zegt dat je maar beter OMA thuis kan laten je weet dat je ANNA mee moet nemen :) [Met dank aan @Anneleen_Nys voor de mooie foto] Gebruik LSD Luisteren, Samenvatten, Doorvragen Luister met aandacht naar je gesprekspartner, vat hetgeen hij / zij gezegd heeft kort samen (Begrijp ik het goed...) laat je gesprekspartner reageren en vraag door indien iets niet geheel duidelijk is. Laat OMA wat vaker thuis Oordelen, Meningen, Adviezen Met een open houding luisteren vereist dat je je gesprekspartner laat spreken. Het (ongevraagd) ventileren van oordelen, meningen en adviezen voorkomt diepgang in het gesprek en zorgt dat de kern niet geraakt wordt. Neem ANNA mee Altijd Navragen, Nooit Aannemen Hoe verleidelijk het ook is, en hoeveel verstand je en waarschijnlijk ook van hebt, neem niet zomaar aan dat je begrijpt wat iemand bedoeld. Vraag bij twijfel (maar ook als je het zeker denkt te weten via LSD) altijd even na of het klopt. Smeer NIVEA Niet Invullen Voor Een Ander Twee handen op één buik, elkaar goed aanvoelen, met een half woord genoeg hebben... fijn als je in die flow komt met je gesprekspartner: je vult je gesprekspartner zijn / haar bedoelingen zelf in. Dit kun je voorkomen door na te vragen (ANNA meenemen) Wees een OEN Open, Eerlijk, Nieuwsgierig Sta open voor je gesprekpartner (en neem OMA niet mee). Geef de ander een kans om iets uit te leggen en blijf nieuwsgierig ook al denk je dat je de uitkomst al weet. Maak je niet DIK Denk In Kwaliteiten Het is heel verleidelijk om bij moeilijke gesprekken te kijken naar wat er fout is gegaan, niets mis mee en je kunt daar veel van leren, maar sta ook eens stil bij wat er goed ging. Hebben jullie zelf nog tips? Geef ze hieronder aan middels een reactie! .Discusieer mee over dit blog of deel het op social media

Tips voor betere communicatie

Ruud van Lent
Geschreven door Ruud van Lent. Geplaatst op 30 juni 2014.
Hot 4643 treffers 0 favorieten toegevoegd

communicatie tips, verbinding, inspiratie, dienend leiderschap, servant leadership, persoonlijke ontwikkeling, situationeel leiderschap, leiderschap, training, leiderschapsstijlen,persoonlijke effectiviteit, luisteren,Via Linkedin kwam ik een afbeelding tegen die onderstaande communicatie tips weergaf.
Leuk als ezelsbruggetje en zeker leerzaam!
Graag wil ik ze ook hier delen, zodat als iemand tegen jullie zegt dat je maar beter OMA thuis kan laten je weet dat je ANNA mee moet nemen :)

[Met dank aan @Anneleen_Nys voor de mooie foto]

Gebruik LSD

Luisteren, Samenvatten, Doorvragen

Luister met aandacht naar je gesprekspartner, vat hetgeen hij / zij gezegd heeft kort samen (Begrijp ik het goed...) laat je gesprekspartner reageren en vraag door indien iets niet geheel duidelijk is.

Laat OMA wat vaker thuis

Oordelen, Meningen, Adviezen

Met een open houding luisteren vereist dat je je gesprekspartner laat spreken. Het (ongevraagd) ventileren van oordelen, meningen en adviezen voorkomt diepgang in het gesprek en zorgt dat de kern niet geraakt wordt.

Neem ANNA mee

Altijd Navragen, Nooit Aannemen

Hoe verleidelijk het ook is, en hoeveel verstand je en waarschijnlijk ook van hebt, neem niet zomaar aan dat je begrijpt wat iemand bedoeld. Vraag bij twijfel (maar ook als je het zeker denkt te weten via LSD) altijd even na of het klopt.

Smeer NIVEA

Niet Invullen Voor Een Ander

Twee handen op één buik, elkaar goed aanvoelen, met een half woord genoeg hebben... fijn als je in die flow komt met je gesprekspartner: je vult je gesprekspartner zijn / haar bedoelingen zelf in. Dit kun je voorkomen door na te vragen (ANNA meenemen)

Wees een OEN

Open, Eerlijk, Nieuwsgierig

Sta open voor je gesprekpartner (en neem OMA niet mee). Geef de ander een kans om iets uit te leggen en blijf nieuwsgierig ook al denk je dat je de uitkomst al weet.

Maak je niet DIK

Denk In Kwaliteiten

Het is heel verleidelijk om bij moeilijke gesprekken te kijken naar wat er fout is gegaan, niets mis mee en je kunt daar veel van leren, maar sta ook eens stil bij wat er goed ging.

Hebben jullie zelf nog tips? Geef ze hieronder aan middels een reactie!


Ruud van Lent

Auteur: Ruud van Lent

47 83170 48

Mijn missie is het verder ont-wikkelen van (persoonlijk) leiderschap bij mensen en organisaties. Op een positieve, inspirerende en prikkelende manier bege-leid ik professionals en managers in het loslaten van het oude controle, macht en 'sense of urgency' denken. Hierdoor zal de focus binnen een organisatie / afdeling gaan verschuiven van problemen naar perspectief, van klagen en kritiek geven naar samenwerken, verantwoordelijkheid en eigenaarschap nemen.
Dit resulteert in een verschuiving van macht naar kracht, van controle naar vertrouwen en van 'moeten' naar 'willen'.

Diensten

  • Leiderschap Ontwikkeling (coaching)
  • Leiderschap Bilateraal (coaching)
  • Ver-leiden (Appreciative Inquiry)

Wil je meer weten of vrijblijvend een keer samen over de voor jou of jouw organisatie toegevoegde waarde van mijn diensten klankborden? Voel je vrij om [contact] op te nemen, ik kom graag een keer op bezoek voor een goed gesprek!

linkedintwitter googleplus

Creatie ↝ Inspiratie ⥁ Verbinden ⇶ Groei ∞ | Leiderschap katalysator ☇ | S.L.Ï.M. ⇢ Servant Leadership Ïn Motion | Coaching ≟ | Open Source ⌘ | Sustainability ♻ | ruudOntwikkelt.nl

Berichten: 11 maanden 1 dag geleden door Hetteke #1150
Hetteke's Profielfoto
Ik heb dit filmpje gemaakt over LSD, naar aanleiding van een cursus communicatie voor de hele organisatie:
Berichten: 11 maanden 1 week geleden door twitter #1145
twitter's Profielfoto
July 17, 2014

Wat vind jij? deel het met ons!
Waarschijnlijk hebben jullie er wel wat van mee gekregen: Het Kantelingsalfabet: Een unieke co-creatie van meer dan 100 auteurs, redacteuren en partners
Ken je dat gevoel, dat je naar een oude science fiction film zit te kijken? Dat je ruimtevaart vliegtuigen ziet waarvan je denkt; “Hoe is het mogelijk
Eind vorig jaar was het weer zover, zo'n beetje heel social media land viel over de zorgverzekeraars heen: alles wordt duurder, eigen bijdragen gaan omhoog,
Zakelijk gezien heeft ieder bedrijf bestaansrecht doordat haar klanten diensten en producten bij haar afnemen. Zo simpel is het volgens mij. Neemt een
Rentmeesterschap is iets dat ik probeer bij mijn klanten hoog op de agenda te houden. Ik word wel eens gevraagd om een project te gaan (vlot) trekken.
Op vrijdagavond 5 juni kwam een groep bevlogen mensen bij elkaar om te praten over dit thema in het mooie Deventer. Aan de hand van de persoonlijke verhalen
Probeer niet begrepen gedrag te begrijpen Zonder samenwerking komt vrijwel niets tot stand. Tegelijkertijd is samen werken best heel lastig. Ik hoef maar
In mijn vorige blog heb ik gepleit voor de noodzaak van leiderschap bij zelfsturing. Daarbij heb ik onderscheid aangebracht tussen management en leiderschap.
Geïnspireerd door Buurtzorg willen veel zorginstellingen aan de slag met zelfsturing. Het schrappen van de managementlaag is daarbij nog de makkelijkste
Heb je al een idee wat je komend weekend gaat doen? Veel mensen hebben daar een redelijk beeld van. Volgende vraag kan zijn: Heb je bij het ‘plannen’
 Autoritair  Presentie    Strijdend  Verbindend Leiderschapsdomeinen: http://www.leiderschapsdomeinen.nl Ik
Afbeeldingbron: De Luisterthermometer van Harry van de Pol uit het boek 'Harthorend, luisteren voor professionals' Geïnspireerd worden! Voor de
Ik ben over het algemeen geen fan van allerlei reality-soaps en undercoverprogramma’s. Toch kom je soms wel eens een inspirerende uitzending tegen. Een
Dat de dialoog te pas en te onpas wordt gebruikt kunnen we zeer regelmatig in de nieuwsberichten lezen. Veel van die keren dat de dialoog in de tekst tevoorschijn
Het is inmiddels wel duidelijk op mijn blog 'Dagelijksedialogen' dat ik een sterk voorvechter ben van dialoog op school en dan met name in het voortgezet

DonateFacebookG+TwitterRSSLinkedInPaper.li

x

donatie

x

eBook