Login
Hoofd menu
Selecteer WPM
Drie. Twee. Een. GO! Luisteren Geschreven door Daan Fousert. Het valt me op dat mensen moeite hebben om naar elkaar te luisteren. En met luisteren bedoel ik niet alleen het registreren van geluid dat uit de mond van een ander komt, want dat doen we allemaal. Met luisteren bedoel ik het, zonder enig oordeel en met een oprechte intentie, proberen vast te leggen wat de ander je probeert te vertellen. Meestal luisteren we vanuit een reactiestand: we zijn al bezig ons antwoord, onze reactie te formuleren, nog voordat de ander is uitgesproken. Dat is luisteren met een dubieus niveau aan integriteit. Iemand die integer luistert zal er namelijk altijd naar streven te willen begrijpen wat de ander feitelijk zegt of wil zeggen. Autobiografisch communiceren Luisteren vanuit eigen (ver)oordelingsvermogen en reageren vanuit eigen (voor)oordeel noemen we ook wel autobiografisch communiceren. Bij autobiografisch luisteren zijn we altijd aan het oordelen: wij zijn het eens of oneens en als we al onderzoeken dan stellen we vragen vanuit ons eigen referentiekader. Wij proberen er achter te komen waarom mensen zich op een bepaalde manier gedragen maar baseren ons daarbij op onze eigen motieven. We luisteren, reageren en adviseren altijd vanuit ons eigen denkpatroon en ons eigen (voor)oordeel. Het heeft niets met die ander te maken maar alles met onszelf en vanuit onszelf. We zien de ander niet en luisteren niet naar de ander maar wat we zien en horen zijn de geaccumuleerde beelden, interpretaties, gevoelens, twijfels, wantrouwen, leuke en niet leuke dingen die de ander in mij oproept, terwijl ik aan het luisteren ben. Luistergedrag De vraag is waar dat luistergedrag uit voortkomt. Specialisten zeggen dat het met angst te maken heeft. Stel dat de ander iets zegt en gelijk heeft en ik zou mijn mening moeten veranderen. Daar zit de oorsprong van de angst. Er zijn er die zeggen dat het met het onbewuste te maken heeft: onbewust overlevingsstrategieën bepalen voor een groot deel ons communicatiegedrag. Weer anderen beweren dat het te maken heeft met de conversatie die we altijd met onszelf voeren: ook als we met anderen praten, praten we voortdurend met onszelf. Er is ook nog een categorie die zegt dat het met macht te maken heeft en dan vooral het verlies van macht. We zijn bang dat de ander de boventoon voert en jij dus niet aan bod komt. Beginnen met luisteren... Waar het ook vandaan komt, één ding weten we zeker: slecht luisteren is de oorzaak van heel veel problemen binnen onze maatschappij en binnen veel organisaties, vooral bij het leiderschap dat binnen die organisatie wordt neergezet. Een discussie over leiderschap zou, wat mij betreft, moeten beginnen met luisteren. Luisteren kun je trouwens tot waarde verheffen. “In staat zijn er gewoon voor anderen te zijn en naar hen te luisteren is één van de belangrijkste capaciteiten die een leider kan hebben. Het roept het beste in mensen op, wanneer zij in staat gesteld worden uiting te geven aan wat in hen leeft.” Dat stelt Jaworski in zijn prachtige boek Synchroniciteit. Hij zegt erbij dat luisteren op deze manier een spirituele verbintenis schept. Onze barrières worden niet gevormd door afwijkende levensopvattingen maar mensen werpen die tussen elkaar op door hun fragmentarische manier van luisteren en denken. Iedereen gaat op eigen houtje en ten bate van het eigen gelijk te werk. Empathisch luisteren Luisteren kan een spirituele verbintenis worden, als we de zingeving bij de ander willen begrijpen, zonder barrières, zonder vooroordeel, zonder fragmentarisme. Dat is empathisch luisteren: luisteren met de inzet de ander te begrijpen en je verplaatsen, en dat kost inspanning, in het referentiekader van die ander. Begrijpen wat de ander voelt. Je hoeft het niet altijd eens te zijn maar je zoekt verstandelijk en gevoelsmatig begrip voor de ander. Scheppen we daarmee een betere organisatie, een betere wereld? Niet onmiddellijk maar het maakt ons wel tot betere leiders en dat is al een prachtig begin! Daan Fousert .Discusieer mee over dit blog of deel het op social media

Luisteren

listen-hear > Luisteren | leiderschap

Het valt me op dat mensen moeite hebben om naar elkaar te luisteren. En met luisteren bedoel ik niet alleen het registreren van geluid dat uit de mond van een ander komt, want dat doen we allemaal. Met luisteren bedoel ik het, zonder enig oordeel en met een oprechte intentie, proberen vast te leggen wat de ander je probeert te vertellen.
Meestal luisteren we vanuit een reactiestand: we zijn al bezig ons antwoord, onze reactie te formuleren, nog voordat de ander is uitgesproken. Dat is luisteren met een dubieus niveau aan integriteit. Iemand die integer luistert zal er namelijk altijd naar streven te willen begrijpen wat de ander feitelijk zegt of wil zeggen.

Autobiografisch communiceren

Luisteren vanuit eigen (ver)oordelingsvermogen en reageren vanuit eigen (voor)oordeel noemen we ook wel autobiografisch communiceren. Bij autobiografisch luisteren zijn we altijd aan het oordelen: wij zijn het eens of oneens en als we al onderzoeken dan stellen we vragen vanuit ons eigen referentiekader. Wij proberen er achter te komen waarom mensen zich op een bepaalde manier gedragen maar baseren ons daarbij op onze eigen motieven. We luisteren, reageren en adviseren altijd vanuit ons eigen denkpatroon en ons eigen (voor)oordeel. Het heeft niets met die ander te maken maar alles met onszelf en vanuit onszelf. We zien de ander niet en luisteren niet naar de ander maar wat we zien en horen zijn de geaccumuleerde beelden, interpretaties, gevoelens, twijfels, wantrouwen, leuke en niet leuke dingen die de ander in mij oproept, terwijl ik aan het luisteren ben.

Luistergedrag

De vraag is waar dat luistergedrag uit voortkomt. Specialisten zeggen dat het met angst te maken heeft. Stel dat de ander iets zegt en gelijk heeft en ik zou mijn mening moeten veranderen. Daar zit de oorsprong van de angst. Er zijn er die zeggen dat het met het onbewuste te maken heeft: onbewust overlevingsstrategieën bepalen voor een groot deel ons communicatiegedrag. Weer anderen beweren dat het te maken heeft met de conversatie die we altijd met onszelf voeren: ook als we met anderen praten, praten we voortdurend met onszelf. Er is ook nog een categorie die zegt dat het met macht te maken heeft en dan vooral het verlies van macht. We zijn bang dat de ander de boventoon voert en jij dus niet aan bod komt.

Beginnen met luisteren...

Waar het ook vandaan komt, één ding weten we zeker: slecht luisteren is de oorzaak van heel veel problemen binnen onze maatschappij en binnen veel organisaties, vooral bij het leiderschap dat binnen die organisatie wordt neergezet.
Een discussie over leiderschap zou, wat mij betreft, moeten beginnen met luisteren. Luisteren kun je trouwens tot waarde verheffen. “In staat zijn er gewoon voor anderen te zijn en naar hen te luisteren is één van de belangrijkste capaciteiten die een leider kan hebben. Het roept het beste in mensen op, wanneer zij in staat gesteld worden uiting te geven aan wat in hen leeft.” Dat stelt Jaworski in zijn prachtige boek Synchroniciteit. Hij zegt erbij dat luisteren op deze manier een spirituele verbintenis schept. Onze barrières worden niet gevormd door afwijkende levensopvattingen maar mensen werpen die tussen elkaar op door hun fragmentarische manier van luisteren en denken. Iedereen gaat op eigen houtje en ten bate van het eigen gelijk te werk.

Empathisch luisteren

Luisteren kan een spirituele verbintenis worden, als we de zingeving bij de ander willen begrijpen, zonder barrières, zonder vooroordeel, zonder fragmentarisme. Dat is empathisch luisteren: luisteren met de inzet de ander te begrijpen en je verplaatsen, en dat kost inspanning, in het referentiekader van die ander. Begrijpen wat de ander voelt. Je hoeft het niet altijd eens te zijn maar je zoekt verstandelijk en gevoelsmatig begrip voor de ander. Scheppen we daarmee een betere organisatie, een betere wereld? Niet onmiddellijk maar het maakt ons wel tot betere leiders en dat is al een prachtig begin!

Daan Fousert


Interessant blog? Like it op Facebook, +1 op Google, Tweet het of deel dit blog op andere bookmarking websites.

Daan Fousert
Geschreven door Daan Fousert
Blogger
bloggen lb > Luisteren | leiderschap
bloggen lmb > Luisteren | leiderschap
bianca's Profielfoto
bianca antwoordt op het onderwerp: #293 5 jaren 10 maanden geleden
Mooie blog Daan! Dank je wel. Luisteren zonder oordeel, onbevangen is heel moeilijk. En zoals Karin zegt, het luisteren naar wat niet gezegd wordt, is ook zo belangrijk.

En in aanvulling op luisteren; durf ook eens stil te blijven nadat iemand uitgesproken is....
Ruud's Profielfoto
Ruud antwoordt op het onderwerp: #292 5 jaren 10 maanden geleden
Hallo Daan,

bedankt voor deze waardevolle bijdrage. Er is m.i. een groot verschil tussen horen en luisteren, voor dat laatste is een actieve houding vereist zoals jij zo mooi omschrijft. Het mooie is dat we dit volledig zelf kunnen, het moeilijke is dat we vaak buiten ons zoeken op het moment dat het niet lukt, bij de ander: die luistert immers ook niet.
Dicht bij jezelf blijven, in contact met de ander en gebruik maken van ' de magisch stilte '; deze verduren. Je zult dan merken dat de ander vanzelf ook gaat luisteren als er oprecht naar hem / haar geluisterd wordt.

@Karin: mooie toevoeging; aandacht voor luisteren naar wat er niet gezegd wordt!

bedankt.
gr. Ruud

Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: You are posting the message as a 'Guest'

FacebookG+TwitterRSSLinkedInPaper.li

Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse nieuwsbrief en mis geen enkel Leiderschapsblog of -nieuwsbericht meer.