person_outline

Leiderschap: De ‘moetjes’ van de HR-cyclus of echt inspireren?

principeluisteren > Leiderschap: De ‘moetjes’ van de HR-cyclus of echt inspireren? | leiderschapAfbeeldingbron: De Luisterthermometer van Harry van de Pol uit het boek 'Harthorend, luisteren voor professionals'

Geïnspireerd worden! Voor de één is dit door het gedrag van een leidinggevende, voor de ander een situatie met vrienden, kinderen of familie. Weer anderen worden continue geïnspireerd door alle dagelijkse dingen die gewoon om hen heen gebeuren, zoals het zien van een fladderende vlinder of het geluid van de golven van de zee. Vandaag in de auto, bij het nadenken over een nieuwe blog, werd ik in ieder geval geïnspireerd door muziek. Op de terugweg naar huis hoorde ik namelijk op de radio een nummer met daarin de volgende tekstregels:

“Do you think you are better off alone. Talk to me”

Even om dit te vertalen vanuit mijn eigen belevingswereld naar de wereld van leiderschap binnen organisaties; Bij de eerste zin heb ik het beeld van leidinggevenden in traditionele organisatieharken, die slechts denken aan het eigenbelang en niet het belang van klanten, medewerkers en organisatie. Feitelijk zijn dit degenen die bijdragen aan een minder positief imago van leidinggevenden op het gebied van leiderschapsstijl. Jammer, want hierdoor lijden de goeden onder de kwaden.

De kunst van horen en luisteren

Deze imagovorming heeft echter ook te maken met het gedrag dat dagelijks door leidinggevenden wordt vertoond in relatie tot de zin ‘Talk to me’. Leiderschap heeft namelijk alles te maken met communiceren en dat is iets dat nog te weinig of verkeerd wordt gedaan binnen organisaties. Communiceren op basis van ‘de kunst van het luisteren en spreken’ en dus niet vanuit standaard eenrichtingsverkeer over resultaten, KPI’s en wat er allemaal niet goed gaat. Ik raak in ieder door dit gedrag niet geïnspireerd en zo zijn er velen met mij.

De managementterm ‘Euhhhh’

Stel jezelf in dit kader eens de vraag:

Wanneer voert een leidinggevende tegenwoordig nog 1 op 1 gesprekken met de mensen die zij of hij mag, moet en vooral wil faciliteren, waarbij daadwerkelijk interesse wordt getoond in de belevingswereld en de ontwikkeling van de talenten van de gesprekspartner?

Het zou best wel eens zo kunnen zijn dat bij het beantwoorden van deze vraag een langdurige stilte valt, gevolgd door de befaamde en veel gebruikte Nederlandse management-term ‘euhhhh’. In ieder geval worden nog steeds te weinig ‘echte’ gesprekken gevoerd. En als deze al worden gevoerd dan beperkt dit zich meer dan geregeld tot de jaarlijkse cyclus van functionerings- en beoordelingsgesprekken of welke andere naam hiervoor verzonnen is. Het zijn zeg maar de ‘moetjes van de HR-cyclus’ die horen bij het leidinggevende-zijn, welke nog even snel worden ingepast in de ‘drukke’ vergaderagenda. En natuurlijk, ik was iets vergeten. Er zijn namelijk ook nog de voortgangsgesprekken of bila’s die worden ingepland maar deze zijn net zo makkelijk te verplaatsen met een goede 'smoes'. Dit laatste zal voor veel medewerkers geen onbekend fenomeen zijn. En voor gesprekken buiten de ‘planning’ en de kantooromgeving is al helemaal geen tijd. Een gemiste kans wanneer het gaat over inspireren, wat overigens ook te maken heeft met ‘niet willen’!

Luisteren naar de onderstroom

Nu even naar de inhoud van de gesprekken. Het is duidelijk, in veel gevallen is de kwaliteit voor verbetering vatbaar. Dit onder andere gezien het hoge éénrichtingsverkeer-gehalte en de vaak gehanteerde ‘top-down toon van de muziek’ tijdens het gesprek. Uiteraard wordt dit bij het ontvangen van eventuele ‘feedback’ ontkend en volgt gelijk een verwijzing naar één of ander onderzoek dat binnen de organisatie is uitgevoerd inzake het functioneren van ‘het management’. En ook uit de anonieme onderzoeken over medewerkerstevredenheid komt te regelmatig niets naar voren. Deze onderzoeken worden namelijk door veel medewerkers gezien als de zoveelste invulexercitie met als doel het pleasen van de organisatietop, waarbij de kwantiteit belangrijker is dan de kwaliteit. In de praktijk gaat het bij dit soort onderzoeken om het invullen van gewenste antwoorden, niet nadenken, zeker niet uitspreken en daarna is de plicht van de medewerker weer voldaan! Wat daarna volgt is een groot hosanna tijdens de managementmeetings en volgen de schouderklopjes voor al weer een ‘goed’ resultaat. Alleen als men het oor goed te luister legt zal uit de onderstroom iets totaal anders naar komen maar wat niet formeel hoorbaar is, is makkelijk te bagatelliseren!

Toon leiderschap en inspireer

Leidinggevenden van vandaag en morgen; Inspireren en het faciliteren van de ontwikkeling van de eigen talenten en de talenten van anderen begint met ‘echt’ communiceren en niet handelen alsof je alleen op de wereld bent! Kortom, maak eens tijd voor een echt gesprek en verbaas je over alle inspiratie die hier uit naar voren kan komen. Daar kan geen vergadering tegenop.

“Change your thoughts and you change your world” - Norman Vincent Peale


Interessant blog? Like it op Facebook, +1 op Google, Tweet het of deel dit blog op andere bookmarking websites.

Richard van der Lee
Geschreven door Richard van der Lee
Blogger Influencer

Visieoptalent's Profielfoto > Leiderschap: De ‘moetjes’ van de HR-cyclus of echt inspireren? | leiderschap
Visieoptalent antwoordt op het onderwerp: #1271 2 jaren 6 maanden geleden
Dank je wel voor dit mooie compliment en het delen van dit voorbeeld uit de praktijk. Gr Richard
gvzalk's Profielfoto > Leiderschap: De ‘moetjes’ van de HR-cyclus of echt inspireren? | leiderschap
gvzalk antwoordt op het onderwerp: #1270 2 jaren 6 maanden geleden
Richard,

Herkenbaar wat je schrijft. Ik ben vandaag wederom bevestigd dat leiderschap verder gaat dan horen en luisteren.
Vandaag een goed gesprek gehad met een CEO van een Deense organisatie. Een organisatie die zoals zij dat zeggen 'Global' actief is. Een inspirerende man die luistert naar de mensen in de organisatie en veel tijd besteedt aan 1 op 1 gesprekken op alle kantoren die hij bezoekt. Ook hij heeft de bereidheid om te luisteren en moedigt veel medewerkers aan met 'Talk to me'.
Waar ik de beste man vandaag mee heb kunnen helpen is niet alleen te luisteren, maar vooral met het stellen van de juiste vragen. Het werd de beste CEO duidelijk dat luisteren belangrijk is wanneer mensen, in dit geval hijzelf, geïnspireerd worden wanneer zij uitgedaagd worden om inspirerende vragen te beantwoorden.

Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: You are posting the message as a 'Guest'

×
Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse e-zine en mis geen enkel Leiderschapsblog, -vacature of -nieuwsbericht meer.