Login
Hoofd menu
Selecteer WPM
Drie. Twee. Een. GO! Verhalen gaan niet alleen over vroeger Geschreven door Gerard Jans. Eens per zoveel tijd gaat de telefoon. De heer Swets, verkerend ergens achterin zijn achtste decennium. Maar nog goed bij de tijd, zoals enkelen menen. Eens hoor, sommige tachtigers zijn kras, waar zestigers al verzinken in gedachten van voor de reminiscentiebult. De heer Swets heeft de oorlog meegemaakt. Zo tegen 4 en 5 mei is dat voor de heer Swets eigenlijk het onderwerp waarvoor ik langs moet komen, hoewel niet als zodanig expliciet vermeld. Nog maar net heb ik het tweede kaakje in de koffie gedoopt of de eerste verhalen komen los. Als ik naar huis rijd ben ik bedroefd. Door het verhaal van de heer Swets is de oorlog gaan leven, was ik er een beetje bij. Maar ik voel ook de generatiekloof. Want wordt er nog wel zoveel verteld aan elkaar? Oma kon ook mooi vertellen over vroeger, en als je vader over zijn diensttijd begon wist je al dat de verhalen tot middernacht aan zouden houden. Ook geschiedenisleraar Van Hees vertelde in zijn lessen, waardoor het was of je er zelf bij was. Je gezicht in je handen, leunend met je ellebogen op tafel, was het of je zelf de Batavier was die de Romein keelde. Zelf hadden de heer Swets, oma, je vader en Van Hees dit vertellen ook weer geleerd van hun ouders en leraren. Ga je heel ver terug, dan merk je dat vertellen vanaf het begin dat er mensen waren natuurlijk al erg in de mode was. Feitelijk was het zelfs de enige informatieoverdracht die er was. Verhalen van generatie op generatie, van fabels tot legendes en levenswijsheden, basis voor cultuur. Van de Batavieren, de oorlog en Van Hees is het maar een kleine stap naar het bedrijf. Wat een onzin, hoor ik u denken, maar als je een bedrijf ziet als een op zichzelf staande cultuur is het eigenlijk niet zo raar dat je binnen die microcultuur ook de nodige verhalen mag verwachten. Gaan verhalen nou om een beeld van vroeger dan, van vellen op de melk, de postbode die ook badmeester was, of de baas die een sigaar weggaf op Aswoensdag? Nee, natuurlijk niet. Slechts terugkijken is voor melancholische zielen. Maar vooruit rennen zonder doel of identiteit is voor doodlopers. Bovendien is het binnen de psychologie een bekend verschijnsel dat je geheugen verschillende ervaringen kadert in een verhaal, in een poging iets te begrijpen en te onthouden. Bedrijven hebben verhalen over waar het mis ging, maar vooral ook verhalen over waar het goed ging. Appreciative Inquiry middels verhalen. Verhalen die aanzetten tot actie, wie je bent, waar je heen wilt. Als bedrijf wil je weten waar je al goed in bent, wat de mensen motiveert, wat er leeft onder de bevolking van je lokale cultuur. Hoe je verandert, maar mét draagvlak en samenwerking. Maar ook hoe je je marktaandeel versterkt. Verhalen brengen de drivers binnen een organisatie naar boven, zo ontwikkel je visie. De heer Swets en Van Hees beheersen het nog. Het vertellen van verhalen. Storytelling, is de term hiervoor. Een managementtool die schijnbaar ondergesneeuwd leek door nieuwere vormen van communicatie. Gelukkig zien steeds meer bedrijven de meerwaarde van storytelling als succesfactor. Vertel uw verhaal. Zo de moeite waard. .Discusieer mee over dit blog of deel het op social media

Verhalen gaan niet alleen over vroeger

Geschreven door Gerard Jans. Geplaatst op 27 september 2012.
Hot 6198 treffers 0 favorieten toegevoegd

verhalenvanvroegerEens per zoveel tijd gaat de telefoon. De heer Swets, verkerend ergens achterin zijn achtste decennium. Maar nog goed bij de tijd, zoals enkelen menen. Eens hoor, sommige tachtigers zijn kras, waar zestigers al verzinken in gedachten van voor de reminiscentiebult.

De heer Swets heeft de oorlog meegemaakt. Zo tegen 4 en 5 mei is dat voor de heer Swets eigenlijk het onderwerp waarvoor ik langs moet komen, hoewel niet als zodanig expliciet vermeld. Nog maar net heb ik het tweede kaakje in de koffie gedoopt of de eerste verhalen komen los.

Als ik naar huis rijd ben ik bedroefd. Door het verhaal van de heer Swets is de oorlog gaan leven, was ik er een beetje bij. Maar ik voel ook de generatiekloof.

Want wordt er nog wel zoveel verteld aan elkaar? Oma kon ook mooi vertellen over vroeger, en als je vader over zijn diensttijd begon wist je al dat de verhalen tot middernacht aan zouden houden. Ook geschiedenisleraar Van Hees vertelde in zijn lessen, waardoor het was of je er zelf bij was. Je gezicht in je handen, leunend met je ellebogen op tafel, was het of je zelf de Batavier was die de Romein keelde.

Zelf hadden de heer Swets, oma, je vader en Van Hees dit vertellen ook weer geleerd van hun ouders en leraren. Ga je heel ver terug, dan merk je dat vertellen vanaf het begin dat er mensen waren natuurlijk al erg in de mode was. Feitelijk was het zelfs de enige informatieoverdracht die er was. Verhalen van generatie op generatie, van fabels tot legendes en levenswijsheden, basis voor cultuur.

Van de Batavieren, de oorlog en Van Hees is het maar een kleine stap naar het bedrijf. Wat een onzin, hoor ik u denken, maar als je een bedrijf ziet als een op zichzelf staande cultuur is het eigenlijk niet zo raar dat je binnen die microcultuur ook de nodige verhalen mag verwachten.

Gaan verhalen nou om een beeld van vroeger dan, van vellen op de melk, de postbode die ook badmeester was, of de baas die een sigaar weggaf op Aswoensdag? Nee, natuurlijk niet. Slechts terugkijken is voor melancholische zielen. Maar vooruit rennen zonder doel of identiteit is voor doodlopers. Bovendien is het binnen de psychologie een bekend verschijnsel dat je geheugen verschillende ervaringen kadert in een verhaal, in een poging iets te begrijpen en te onthouden.

verhalenvanvroegerchangeBedrijven hebben verhalen over waar het mis ging, maar vooral ook verhalen over waar het goed ging. Appreciative Inquiry middels verhalen. Verhalen die aanzetten tot actie, wie je bent, waar je heen wilt. Als bedrijf wil je weten waar je al goed in bent, wat de mensen motiveert, wat er leeft onder de bevolking van je lokale cultuur. Hoe je verandert, maar mét draagvlak en samenwerking. Maar ook hoe je je marktaandeel versterkt. Verhalen brengen de drivers binnen een organisatie naar boven, zo ontwikkel je visie.

De heer Swets en Van Hees beheersen het nog. Het vertellen van verhalen. Storytelling, is de term hiervoor. Een managementtool die schijnbaar ondergesneeuwd leek door nieuwere vormen van communicatie. Gelukkig zien steeds meer bedrijven de meerwaarde van storytelling als succesfactor.

Vertel uw verhaal. Zo de moeite waard.

bloggen lb > Verhalen gaan niet alleen over vroeger | leiderschap
bloggen lmb > Verhalen gaan niet alleen over vroeger | leiderschap

Gerard Jans

Auteur: Gerard Jans

18 24175 20
Lindsie's Profielfoto
Lindsie antwoordt op het onderwerp: #628 4 jaren 5 maanden geleden
Fijn artikel, Gerard. Dank daarvoor. Ik ben het helemaal met je eens. Verhalen zijn nodig, niet uit sentimentele overwegingen maar voor context. We hebben een geschiedenis samen en die is belangrijk. Hoe zijn we hier gekomen, hoe gaan we verder.

En het is gewoon ook heerlijk om samen nog eens te schaterlachen om herinneringen. Daar kan geen presentatie of jaarverslag tegenop!

Groet,
Lindsie

Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: You are posting the message as a 'Guest'

ganzenformatie_*_ > Verhalen gaan niet alleen over vroeger | leiderschap
Ik sta langs de lijn bij het voetbal van mijn zoontje. Het is nog een bescheiden niveau. Gemoedelijk kijk ik toe hoe de gehele groep jongetjes en grande
busy-person_*_ > Verhalen gaan niet alleen over vroeger | leiderschap
Inleiding Project- en changemanagement stammen uit een tijd dat de wereld groot was en de markt redelijkerwijs stabiel. Een bedrijf was in een duidelijke
verandermoe_*_ > Verhalen gaan niet alleen over vroeger | leiderschap
De wereld wordt steeds sneller en we zijn virtueel dichterbij elkaar dan ooit. Onder invloed van elkaar, en zeker ook onder invloed van laagconjunctuur,
CorporateTeamBuilding_*_ > Verhalen gaan niet alleen over vroeger | leiderschap
Boeken staan er vol van. Verhandelingen over teamwerk, leiderschapsstijlen en krachten in organisaties, die leiden tot goede prestaties. Gelukkig. Op
AuthentiekeLeidersEchteLeiders_*_ > Verhalen gaan niet alleen over vroeger | leiderschap
De tijd van leiders die het klappen van de zweep hanteren bij ongehoorzaamheid is voorbij. In ieder geval formeel. Te vaak zien we nog 'bullying' praktijken
fotozee_*_ > Verhalen gaan niet alleen over vroeger | leiderschap
Als je vanuit leiderschap je verdiept in het onderwijs, ontmoet je al snel een opvallend gebruik van termen. Als leider weet je dat bottom up, samensturing,
affiliate-loesje_*_ > Verhalen gaan niet alleen over vroeger | leiderschap
{jssocials call2action="Tijdelijke kans!", hashtags="affiliate, marketing, pleaseRT", via=""} Thought Leadership is not about being known. It is about
andersvereenvoudigen_*_ > Verhalen gaan niet alleen over vroeger | leiderschap
“Wat heb je geleerd?” vraag ik en we doen een rondje. “Hoe we ons werk eenvoudiger kunnen maken, zegt Margo (58), een van de deelnemers aan de workshop.
rochdale_*_ > Verhalen gaan niet alleen over vroeger | leiderschap > Verhalen gaan niet alleen over vroeger | leiderschap
Kilian Bennebroek Gravenhorst in gesprek met René Grotendorst,voormalig voorzitter Raad van Bestuur Woningstichting Rochdale Een van de grootste fascinaties
watvindjij_*_ > Verhalen gaan niet alleen over vroeger | leiderschap
Terwijl Linda, m’n vriendin, met een jurk de paskamer inschiet bekijk ik een prachtig tas. De eigenaresse van de winkel lijkt verbaasd, totdat Linda
rochdale_*_
Kilian Bennebroek Gravenhorst in gesprek met René Grotendorst,voormalig voorzitter Raad van Bestuur Woningstichting Rochdale Een van de grootste fascinaties
brain_*_ > Verhalen gaan niet alleen over vroeger | leiderschap
Voldoening uit je werk halen. Je werk met plezier en bezieling doen. Dat komt voor de meesten van ons voort uit  het weten en voelen dat wat je doet
rups_*_ > Verhalen gaan niet alleen over vroeger | leiderschap
Wij mensen zijn vrijwel continu op zoek naar betekenis en een gevoel van richting. Een groot deel van de tijd zijn we ons daar compleet niet
panamapapers_*_ > Verhalen gaan niet alleen over vroeger | leiderschap
Over waarom moraal alleen niet voldoende is.
ziekteverzuim_*_ > Verhalen gaan niet alleen over vroeger | leiderschap
Stel je eens voor: Je zit al een tijdje ziek thuis. Het werd je allemaal te veel. En je bent de enige niet, want je bedrijf kent een bovengemiddeld ziekteverzuimpercentage.

FacebookG+TwitterRSSLinkedInPaper.li

×
Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse nieuwsbrief en mis geen enkel Leiderschapsblog of -nieuwsbericht meer.

×